Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2017-09-11_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder.
Bilaga
B. Rapport från Landstingsservice och Medicinsk Teknik och IT utifrån styrkort samt övriga aktuella frågor
Förvaltningschef Landstingsservice Ulf Cristoffersson
IT-direktör Jens Bergqvist
C. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
Personaldirektör Anna Cederlöf
D. Information om Nyckeltalsportalen
Analyschef Tobias Dahlström
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Ansökan om regionbildning |
Diarienummer: LD17/02850 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget ansöker hos regeringen om att den 1 januari 2019 få överta det regionala utvecklingsansvaret enligt Lag om regionalt utvecklingssvar i vissa län (SFS 2010:630) och att det därmed i Dalarna bildas en region med ett direktvalt fullmäktige.
2. Beslutet i landstingsfullmäktige om ansökan förklaras omedelbart justerad
3. Landstingsfullmäktige uttalar som en viljeinriktning att Dalarna liksom andra då ska använda sig av beteckningen region
Sammanfattning:
Enligt beslut 2015 av landstinget och Region Dalarna har ett förberedande arbete bedrivits för en regionbildning 2019. Inledningsvis koncentrerat på en s.k. storregion med Dalarna i Region Svealand men sedan slutet av 2016 som en egen region för Dalarna. För närvarande sker arbetet i en politisk process som avrundas med beslut kring en ansökan till regeringen om att i Dalarna få bilda en region med regionalt utvecklingsansvar och ett direktvalt fullmäktige. En ansökan som då kan göras enbart av landstingsfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss till kommunerna och Region Dalarna samt sammanställning av svaren
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt beslut 2015 av landstinget och Region Dalarna har ett förberedande arbete bedrivits för en regionbildning 2019. Inledningsvis koncentrerat på en s.k. storregion med Dalarna i Region Svealand men sedan slutet av 2016 som en egen region för Dalarna. För närvarande sker arbetet i en politisk process som avrundas med beslut kring en ansökan till regeringen om att i Dalarna få bilda en region med regionalt utvecklingsansvar och ett direktvalt fullmäktige. En ansökan som då kan göras enbart av landstingsfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss till kommunerna och Region Dalarna samt sammanställning av svaren | | |
| | |
| | | |   |
5 Antal valkretsar inom Landstinget Dalarna fr.o.m. 2018 års val |
Diarienummer: LD16/02447 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Valkretsindelning för Landstinget Dalarna blir en (1) fr o m de allmänna valen 2018.
2. Förslaget överlämnas till Länsstyrelsen Dalarna för beslut.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valkretsar som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången.
Landstingsstyrelsen har därför i april månad remitterat till politiska partier ingående i landstingsfullmäktige och till länets kommuner att ta ställning till antalet valkretsar. Förslaget var att antalet valkretsar fr o m de allmänna valen 2018 ska vara en (1). Nuvarande valkretsindelning är sex (6) till antalet. Valkretsindelningen är beslutad av Länsstyrelsen Dalarna den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008. Inför valet 2018 måste alla kommuner och landsting ta beslut om valkretsindelning, annars fastställs automatisk till en valkrets.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanställning av remissvar på antalet valkretsar
c) PM - Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
d) Exempel sammanställning av effekter för valresultat med alternativt antal valdistrikt med utgångspunkt på valresultatet 2015, med 1,3 respektive 6 valdistrikt.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valkretsar som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången.
Landstingsstyrelsen har därför i april månad remitterat till politiska partier ingående i landstingsfullmäktige och till länets kommuner att ta ställning till antalet valkretsar. Förslaget var att antalet valkretsar fr o m de allmänna valen 2018 ska vara en (1). Nuvarande valkretsindelning är sex (6) till antalet. Valkretsindelningen är beslutad av Länsstyrelsen Dalarna den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008. Inför valet 2018 måste alla kommuner och landsting ta beslut om valkretsindelning, annars fastställs automatisk till en valkrets.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanställning av remissvar på antalet valkretsar
c) PM - Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
d) Exempel sammanställning av effekter för valresultat med alternativt antal valdistrikt med utgångspunkt på valresultatet 2015, med 1,3 respektive 6 valdistrikt. | | |
| | |
| | | |   |
6 Förlängd mandatperiod för Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Mandattiden för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare förlängs t.o.m. den 31 december 2018.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden bildades genom beslut i landstingsfullmäktige 2016-11-21/22 med start fr.o.m. 2017-01-01.
Vid fullmäktiges val av ledamöter kom mandatperioden för dessa att bestämmas till ”2017-01-01--2018-10-14 (eller det datum som föregår den dag då det fullmäktige som valts 2018 har sitt första sammanträde)”.
För övriga nämnder, utom landstingsstyrelsen, gäller dock att mandattiden utgår först 2018-12-31. Det finns inga skäl till att detta inte ska gälla också för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare. Landstingsfullmäktige föreslås därför förlänga mandatperioden för hälso- och sjukvårdsnämnden till 2018 års slut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut LF § 112/16
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden bildades genom beslut i landstingsfullmäktige 2016-11-21/22 med start fr.o.m. 2017-01-01.
Vid fullmäktiges val av ledamöter kom mandatperioden för dessa att bestämmas till ”2017-01-01--2018-10-14 (eller det datum som föregår den dag då det fullmäktige som valts 2018 har sitt första sammanträde)”.
För övriga nämnder, utom landstingsstyrelsen, gäller dock att mandattiden utgår först 2018-12-31. Det finns inga skäl till att detta inte ska gälla också för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare. Landstingsfullmäktige föreslås därför förlänga mandatperioden för hälso- och sjukvårdsnämnden till 2018 års slut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut LF § 112/16 | | |
| | |
| | | |   |
7 Bildande av kollektivtrafiknämnd |
Diarienummer: LD17/02464 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. En kollektivtrafiknämnd bildas fr.o.m. 2017-10-01 med ett initialt uppdrag att planera för och genomföra landstingets övertagande av ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet (RKTM) fr.o.m. 2018-01-01.
2. Kollektivtrafiknämnden ska ha nio ledamöter och nio ersättare.
3. Reglemente för kollektivtrafiknämnden fastställs enligt bilaga b).
4. Som ledamöter i kollektivtrafiknämnden väljs:
5. Som ersättare i kollektivtrafiknämnden väljs:
6. Som ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
7. Som 1:a vice ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
8. Som 2:a vice ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
Sammanfattning:
Landstinget och länets kommuner ämnar ansöka om skatteväxling för att landstinget per den 1 januari 2018 ska överta ansvaret från Region Dalarna som länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Inför detta övertagande krävs planering och en stor mängd förberedelser både såvitt avser personal som verksamhet. Landstingsledningen föreslår därför att en ny nämnd bildas redan per den 1 oktober 2017 som får ansvaret att förbereda övertagandet. Några beslutsmandat avseende den regionala kollektivtrafiken kan inte nämnden få förrän skatteväxlingen och övergången har ägt rum. Men nämnden föreslås få mandat att företräda landstinget i de praktiska frågor som rör ansvarsövergången och träffa de avtal som krävs för att landstinget ska kunna överta ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet från årsskiftet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för Kollektivtrafiknämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget och länets kommuner ämnar ansöka om skatteväxling för att landstinget per den 1 januari 2018 ska överta ansvaret från Region Dalarna som länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Inför detta övertagande krävs planering och en stor mängd förberedelser både såvitt avser personal som verksamhet. Landstingsledningen föreslår därför att en ny nämnd bildas redan per den 1 oktober 2017 som får ansvaret att förbereda övertagandet. Några beslutsmandat avseende den regionala kollektivtrafiken kan inte nämnden få förrän skatteväxlingen och övergången har ägt rum. Men nämnden föreslås få mandat att företräda landstinget i de praktiska frågor som rör ansvarsövergången och träffa de avtal som krävs för att landstinget ska kunna överta ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet från årsskiftet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för Kollektivtrafiknämnden | | |
| | |
| | | |   |
8 Skattesats 2018 |
Diarienummer: LD17/02690 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2018 fastställs till 11,63 kr per skattekrona.
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
9 Delårsrapport 2017 |
Diarienummer: LD17/02689 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Delårsrapport juni 2017, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2017.
Prognosen för 2017 är ett överskott på 220 Mkr. De finansiella målen förväntas att uppnås medan övergripande verksamhetsmål bedöms delvis uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2017
c) Bilaga förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2017.
Prognosen för 2017 är ett överskott på 220 Mkr. De finansiella målen förväntas att uppnås medan övergripande verksamhetsmål bedöms delvis uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2017
c) Bilaga förvaltningar | | |
| | |
| | | |   |
10 Årsredovisning och verksamhetsberättelse 2016, Region Dalarna |
Diarienummer: LD17/01967 |
Ordförandens förslag:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2016. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016 med revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2016. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016 med revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
11 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Borlänge |
Diarienummer: LD17/02182 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Borlänges Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Borlänges Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Borlänges Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
12 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Falun |
Diarienummer: LD17/01914 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Falun beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
13 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Nedansiljans samordningsförbund |
Diarienummer: LD17/01838 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Nedansiljans Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Nedansiljans Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedansiljans Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
14 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Södra Dalarnas Samordningsförbund, Finsam |
Diarienummer: LD17/01969 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Södra Dalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Södra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
15 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Västerbergslagens Samordningsförbund |
Diarienummer: LD17/02026 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Västerbergslagens samordningsförbund Finsam beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Västerbergslagens samordningsförbund Finsam överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Västerbergslagens samordningsförbund Finsam överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
16 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna |
Diarienummer: LD17/01921 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Lena Reyier (C) : Hälsoundersökningar räddar liv |
Diarienummer: LD16/03826 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen bifalls.
Sammanfattning:
Lena Reyier (C) föreslår i en motion att Landstinget Dalarna undersöker möjligheterna att införa hälsoundersökningar likt Västerbottenmodellen.
Forskning har nu visat att hälsoundersökningar enligt den modell man gör i Västerbotten minskar dödlighet. Verksamheten bygger på att personer i en åldersgrupp kallas till hälsoundersökningar som sjuksköterskor i primärvården utför enligt en standardiserad modell.
Motionen föreslår att undersöka möjligheterna att införa en liknande modell i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Lena Reyier (C) föreslår i en motion att Landstinget Dalarna undersöker möjligheterna att införa hälsoundersökningar likt Västerbottenmodellen.
Forskning har nu visat att hälsoundersökningar enligt den modell man gör i Västerbotten minskar dödlighet. Verksamheten bygger på att personer i en åldersgrupp kallas till hälsoundersökningar som sjuksköterskor i primärvården utför enligt en standardiserad modell.
Motionen föreslår att undersöka möjligheterna att införa en liknande modell i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Yttrande över Christina Agåker Noréns ansökan om laglighetsprövning av landstingsfullmäktiges skatteväxlingsbeslut LF § 60 2017-06-12/13 |
Diarienummer: LD17/02718 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande över laglighetsprövning av landstingsfullmäktiges beslut, LF § 60 2017-06-12/13 enligt bilaga c) fastställs.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget och Borlänge kommun har i ett gemensamt förslag till yttrande bemött klagomålet över fullmäktigebesluten beträffande ansökan om skatteväxling för att kunna överföra ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken och färdtjänsten från kommunerna till landstinget. Klaganden har invänt mot den del av skatteväxlingen som rör skolskjutsverksamheten. Besluten om skatteväxling omfattar emellertid inte skolskjutsarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om laglighetsprövning med bilagor
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget och Borlänge kommun har i ett gemensamt förslag till yttrande bemött klagomålet över fullmäktigebesluten beträffande ansökan om skatteväxling för att kunna överföra ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken och färdtjänsten från kommunerna till landstinget. Klaganden har invänt mot den del av skatteväxlingen som rör skolskjutsverksamheten. Besluten om skatteväxling omfattar emellertid inte skolskjutsarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om laglighetsprövning med bilagor
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
19 Tillägg i delegeringsbestämmelser för landstingsstyrelsen inom arkivmyndighetens ansvarsområde |
Diarienummer: LD17/02668 |
Ordförandens förslag:
1. I landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser görs tillägg inom Arkivmyndighetens ansvarsområde för dokumenthanteringsplaner och gallringsbestämmelser enligt beslutsunderlag daterat 2017-08-28.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen är arkivmyndighet enligt landstingsstyrelsens reglemente, § 30. Arkivlagen och arkivförordningen reglerar att arkivbildning ska ske inom det offentliga. I begreppet inkluderas att det ställs krav på att fastställa regler för hur handlingar ska förvaltas och gallras m.m.
I en pågående översyn av nu gällande dokumenthanteringsplaner inom landstinget har initierats behov av att tydliggöra delegeringsbestämmelser för landstingsarkivets särskilda uppdrag. Delegeringsbestämmelser föreslås lämnas till landstingsarkivets chef för beslut kopplat till fastställande av dokumenthanteringsplaner och gallring av handlingar.
Landstingsarkivet är den som å landstingsstyrelsens vägnar upprätthåller vårdandet av handlingar och utövar formell tillsyn av landstingets verksamheter inom området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen är arkivmyndighet enligt landstingsstyrelsens reglemente, § 30. Arkivlagen och arkivförordningen reglerar att arkivbildning ska ske inom det offentliga. I begreppet inkluderas att det ställs krav på att fastställa regler för hur handlingar ska förvaltas och gallras m.m.
I en pågående översyn av nu gällande dokumenthanteringsplaner inom landstinget har initierats behov av att tydliggöra delegeringsbestämmelser för landstingsarkivets särskilda uppdrag. Delegeringsbestämmelser föreslås lämnas till landstingsarkivets chef för beslut kopplat till fastställande av dokumenthanteringsplaner och gallring av handlingar.
Landstingsarkivet är den som å landstingsstyrelsens vägnar upprätthåller vårdandet av handlingar och utövar formell tillsyn av landstingets verksamheter inom området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
20 Ansökan om projektmedel för regionbildningsarbetet |
Diarienummer: LD17/02719 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget ansöker hos Region Dalarna om projektbidrag ur regionala tillväxtmedel till projektet Regionbildning 2019 - fas 2, efter beslut av landstingsstyrelsens arbetsutskott.
2. Landstinget beviljar projektet en medfinansiering om 3 007 903,-, efter beslut av landstingsstyrelsen.
Sammanfattning:
Ett arbete pågår sedan 2016 med en regionbildning för Dalarna. Sedan slutet av 2016 avser det bildandet av en egen region. Arbetet är nu inne i fas 1 vilket är en politisk process avsedd att förbereda en region och leda fram till en prövning av landstingsfullmäktige om ansökan till regeringen. Arbetet under fas 1 har en finansiering ur regionala tillväxtmedel med en medfinansiering om 50 % av kostnaderna från landstinget och Region Dalarna. När landstinget nu förbereder ett beslut av fullmäktige att ansöka om regionbildning inleds arbetets fas 2 fr.o.m. 2017-09-01. Även för denna vill landstinget ansöka om en finansiering ur de regionala tillväxtmedlen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan till Region Dalarna om projektbidrag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett arbete pågår sedan 2016 med en regionbildning för Dalarna. Sedan slutet av 2016 avser det bildandet av en egen region. Arbetet är nu inne i fas 1 vilket är en politisk process avsedd att förbereda en region och leda fram till en prövning av landstingsfullmäktige om ansökan till regeringen. Arbetet under fas 1 har en finansiering ur regionala tillväxtmedel med en medfinansiering om 50 % av kostnaderna från landstinget och Region Dalarna. När landstinget nu förbereder ett beslut av fullmäktige att ansöka om regionbildning inleds arbetets fas 2 fr.o.m. 2017-09-01. Även för denna vill landstinget ansöka om en finansiering ur de regionala tillväxtmedlen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan till Region Dalarna om projektbidrag | | |
| | |
| | | |   |
21 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD17/02888 |
Ordförandens förslag:
1. Kundfordringar, uppgående till 2 680 580 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Två kundfordringar, avseende utskrivningsklara patienter där respektive kommun ej har betalningsansvar då handhavandefel skett från respektive vårdavdelning, föreslås avskrivas.
I redovisningen har kostnaderna delvis bokförts som befarande kundförluster redan 2016. Resultaträkningen 2017 belastas med 1 744 960 kr av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Två kundfordringar, avseende utskrivningsklara patienter där respektive kommun ej har betalningsansvar då handhavandefel skett från respektive vårdavdelning, föreslås avskrivas.
I redovisningen har kostnaderna delvis bokförts som befarande kundförluster redan 2016. Resultaträkningen 2017 belastas med 1 744 960 kr av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga | | |
| | |
| | | |   |
22 Uppföljning av beslut gällande SGEI förordnandet 2016 |
Diarienummer: LD17/02318 |
Ordförandens förslag:
1. Redovisning avseende Dala Airport AB och AB Dalaflyget samt gällande SGEI-förordnande avseende verksamhetsåret 2016 godkänns.
Sammanfattning:
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut.
Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SGEI-redovisning Dala Airport 2016
c) SGEI-redovisning Mora/Siljan flygplats 2016
d) SGEI-redovisning AB Dalaflyget 2016
e) Begreppsförklaring
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut.
Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SGEI-redovisning Dala Airport 2016
c) SGEI-redovisning Mora/Siljan flygplats 2016
d) SGEI-redovisning AB Dalaflyget 2016
e) Begreppsförklaring | | |
| | |
| | | |   |
23 Åtgärder för att minska vårdskador |
Diarienummer: LD17/01269 |
Ordförandens förslag:
1. Det systematiska patientsäkerhetsarbetet i nuvarande struktur fortsätter.
2. Ärendet anses därmed behandlat.
Sammanfattning:
I en skrivelse föreslår Moderaterna, Dalarnas Sjukvårdsparti och Liberalerna att landstingsstyrelsen beslutar om att:
Utse landstingsstyrelsens arbetsutskott till styrgrupp för projektet ”Minska antalet vårdskador”
Uppdra till landstingsdirektören att ta fram ett effektivare handlingsprogram för att minska antalet vårdskador
Målet för 2017 är att antalet vårdskador ska minska
Målet för 2018 är att antalet vårdskador ska ligga under rikssnittet
Kostnaden för vårdskador fastställs och att ett sparbeting fastslås och följs upp
I Landstinget Dalarna pågår sedan flera år tillbaka ett långsiktigt strategiskt arbete med att öka patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården. En mängd åtgärder har vidtagits på alla ledningsnivåer och i alla verksamheter. Uppföljning sker kontinuerligt utifrån inkommande ärenden i avvikelsehanteringssystemet samt centralt i samband med nationella patientsäkerhetsmätningar och i samband med patientsäkerhetsberättelsen, där en enkät till verksamheterna utgör en del av underlaget för berättelsen.
Utifrån det förslag som lämnats kan landstinget se att strategiska och operativa åtgärder kan behöva tydliggöras/preciseras än mer än vad som finns idag/i handlingsplaner, där också åtgärder för en bra säkerhetskultur ska finnas med.
Det finns ingen anledning att ändra i verkställighetsbestämmelserna där roller och verkställighetsansvaret för patientsäkerhet finns beskrivet för samtliga nivåer både för linje och stödfunktioner. Det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhet kan behöva kommuniceras och vid behov förtydligas på alla nivåer för att det systematiska patientsäkerhetsarbetet byggs in i befintliga strukturer för uppföljning och utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelsen
c) Protokollsutdrag från Landstingsstyrelsen 170410
d) Patientsäkerhetsberättelsen LD17/01082
e) Mål och strategier Patientsäkerhet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en skrivelse föreslår Moderaterna, Dalarnas Sjukvårdsparti och Liberalerna att landstingsstyrelsen beslutar om att:
Utse landstingsstyrelsens arbetsutskott till styrgrupp för projektet ”Minska antalet vårdskador”
Uppdra till landstingsdirektören att ta fram ett effektivare handlingsprogram för att minska antalet vårdskador
Målet för 2017 är att antalet vårdskador ska minska
Målet för 2018 är att antalet vårdskador ska ligga under rikssnittet
Kostnaden för vårdskador fastställs och att ett sparbeting fastslås och följs upp
I Landstinget Dalarna pågår sedan flera år tillbaka ett långsiktigt strategiskt arbete med att öka patientsäkerheten inom hälso- och sjukvården. En mängd åtgärder har vidtagits på alla ledningsnivåer och i alla verksamheter. Uppföljning sker kontinuerligt utifrån inkommande ärenden i avvikelsehanteringssystemet samt centralt i samband med nationella patientsäkerhetsmätningar och i samband med patientsäkerhetsberättelsen, där en enkät till verksamheterna utgör en del av underlaget för berättelsen.
Utifrån det förslag som lämnats kan landstinget se att strategiska och operativa åtgärder kan behöva tydliggöras/preciseras än mer än vad som finns idag/i handlingsplaner, där också åtgärder för en bra säkerhetskultur ska finnas med.
Det finns ingen anledning att ändra i verkställighetsbestämmelserna där roller och verkställighetsansvaret för patientsäkerhet finns beskrivet för samtliga nivåer både för linje och stödfunktioner. Det organisatoriska ansvaret för patientsäkerhet kan behöva kommuniceras och vid behov förtydligas på alla nivåer för att det systematiska patientsäkerhetsarbetet byggs in i befintliga strukturer för uppföljning och utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Skrivelsen
c) Protokollsutdrag från Landstingsstyrelsen 170410
d) Patientsäkerhetsberättelsen LD17/01082
e) Mål och strategier Patientsäkerhet | | |
| | |
| | | |   |
24 Förslag om utträde ur Nätverk Hälsa och Demokrati samt ur Nätverk Uppdrag Hälsa |
Diarienummer: LD17/03017 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ska inte ingå i Nätverket Hälsa och Demokrati och Nätverket Uppdrag Hälsa fr.o.m. 2018
2. Nätverkens kansli meddelas senast 30 september 2017 om beslutet
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har medverkat i Nätverk Hälsa och Nätverk Uppdrag Hälsa. De båda nätverken har sitt ursprung i ett tidigare nationellt beställarnätverk.
Nätverken består av två syskonnätverk:
Nätverket Hälsa och Demokrati (NHD) - för förtroendevalda i alla partier samt Nätverket Uppdrag Hälsa (NUH) - för tjänstemän.
Inom nätverken ordnas olika aktiviteter som ska stödja utvecklingen i hemlandstingen. Från Landstinget Dalarna har aktiviteten under senare år varit låg och många andra forum för erfarenhetsutbyte och inspiration finns. Med anledning av detta föreslås att landstinget beslutar om att inte längre vara med i något av de två nätverken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har medverkat i Nätverk Hälsa och Nätverk Uppdrag Hälsa. De båda nätverken har sitt ursprung i ett tidigare nationellt beställarnätverk.
Nätverken består av två syskonnätverk:
Nätverket Hälsa och Demokrati (NHD) - för förtroendevalda i alla partier samt Nätverket Uppdrag Hälsa (NUH) - för tjänstemän.
Inom nätverken ordnas olika aktiviteter som ska stödja utvecklingen i hemlandstingen. Från Landstinget Dalarna har aktiviteten under senare år varit låg och många andra forum för erfarenhetsutbyte och inspiration finns. Med anledning av detta föreslås att landstinget beslutar om att inte längre vara med i något av de två nätverken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|