Dagordning | |
  Dagordning_Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2017.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder.
A. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
B. Projekt Dataskyddsförordningen
Projektledare Sören Lindblom
C. Utvärdering av branden i Mora
Beredskapssamordnare Ingela Boberg och brandsamordnare Maria Ginstrup
Bilaga: Rapport gällande Kris- och Katastrofberedskapsarbetet i Landstinget Dalarna under branden på Mora lasarett 24 mars 2017 (LD17/02753)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmält beslut nedan läggs till handlingarna.
A. LD17/02193
Beslut IVO, Inspektionen för vård och omsorg - Patientjournalerna vid Doctoris AB har omhändertagits av Landstingsarkivet
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Region Dalarna: Regionalt trafikförsörjningsprogram för kollektivtrafiken - Förslag på ny målbild |
Diarienummer: LD17/02869 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Region Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Region Dalarna önskar med denna remiss främst få synpunkter på den övergripande målbilden för kollektivtrafiken och dess utformning. Förslag till nytt Trafikförsörjningsprogram gör en god ansats att uppfylla de krav på uppföljning genom nyckeltal som uttryckts av övriga regionala aktörer. Remissversionen bedöms som en ambitiös början till något som med mer tid och utredning i den nya trafikförvaltningens regi kan bli än mer konkret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna önskar med denna remiss främst få synpunkter på den övergripande målbilden för kollektivtrafiken och dess utformning. Förslag till nytt Trafikförsörjningsprogram gör en god ansats att uppfylla de krav på uppföljning genom nyckeltal som uttryckts av övriga regionala aktörer. Remissversionen bedöms som en ambitiös början till något som med mer tid och utredning i den nya trafikförvaltningens regi kan bli än mer konkret.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Utbildningsdepartementet: Betänkandet Personuppgiftsbehandling för forskningsändamål (SOU 2017:50) |
Diarienummer: LD17/02457 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Utbildningsdepartementet, enlig bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna remissvar på betänkandet Personuppgiftsbehandling för forskningsändamål (SOU 2017:50). Remissvaret är framtaget gemensamt av Landstinget Dalarna, Region Gävleborg, Landstinget Sörmland, Region Uppsala, Landstinget Värmland, Region Västmanlands och Region Örebro län.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) dataskyddsförordning (EU 2016/679) börjar tillämpas den 25 maj 2018. I delbetänkandet redovisas förslag på vilken reglering av personuppgiftsbehandling som är möjlig och kan behövas i Sverige med anledning av dataskyddsförordningen samt författningsförslag.
Landstinget poängterar den stora betydelse som forskningen har för hälso- och sjukvården och välkomnar i allt väsentligt de i betänkandet presenterade förslagen. Sammanfattningsvis anser landstinget att utredningen har kommit med väl avväga förslag och stödjer införandet av en särskild forskningsdatalag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna remissvar på betänkandet Personuppgiftsbehandling för forskningsändamål (SOU 2017:50). Remissvaret är framtaget gemensamt av Landstinget Dalarna, Region Gävleborg, Landstinget Sörmland, Region Uppsala, Landstinget Värmland, Region Västmanlands och Region Örebro län.
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) dataskyddsförordning (EU 2016/679) börjar tillämpas den 25 maj 2018. I delbetänkandet redovisas förslag på vilken reglering av personuppgiftsbehandling som är möjlig och kan behövas i Sverige med anledning av dataskyddsförordningen samt författningsförslag.
Landstinget poängterar den stora betydelse som forskningen har för hälso- och sjukvården och välkomnar i allt väsentligt de i betänkandet presenterade förslagen. Sammanfattningsvis anser landstinget att utredningen har kommit med väl avväga förslag och stödjer införandet av en särskild forskningsdatalag.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Yttrande i JO:s ärende 2904-2017 |
Diarienummer: LD17/02142 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till JO med anledning av JO-anmälan (JO:s dnr 2904-2017).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Ärendet rör klagomål på lång handläggningstid. Den ursprungliga ansökan i ärendet gjordes redan den 21 december 2015 och har sedan hanterats av flera olika instanser och handläggare för att slutligen utmynna i en utbetalning av begärd ersättning den 29 juni i år. I ärendet har förekommit omfattande kommunikation såväl skriftligt som per telefon. Såväl Dalatrafik, som för Landstingets vidkommande administrerar sjukresorna, som Landstingets väntetidskansli synes utifrån tillgänglig information ha hanterat sökandens begäran enligt gällande regelverk. Missförstånd angående tillfället för den vård för vilken sökanden begärde reseersättning har försvårat handläggningen. När väl dessa oklarheter klarades ut och remissen avseende det aktuella vårdtillfället inkom, har ersättningen betalats ut.
Ärendet har aktualiserat möjligheterna för överprövning av dylika beslut. Landstinget beklagar den mycket långa tid som detta ärende har hanterats av olika instanser inom organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet rör klagomål på lång handläggningstid. Den ursprungliga ansökan i ärendet gjordes redan den 21 december 2015 och har sedan hanterats av flera olika instanser och handläggare för att slutligen utmynna i en utbetalning av begärd ersättning den 29 juni i år. I ärendet har förekommit omfattande kommunikation såväl skriftligt som per telefon. Såväl Dalatrafik, som för Landstingets vidkommande administrerar sjukresorna, som Landstingets väntetidskansli synes utifrån tillgänglig information ha hanterat sökandens begäran enligt gällande regelverk. Missförstånd angående tillfället för den vård för vilken sökanden begärde reseersättning har försvårat handläggningen. När väl dessa oklarheter klarades ut och remissen avseende det aktuella vårdtillfället inkom, har ersättningen betalats ut.
Ärendet har aktualiserat möjligheterna för överprövning av dylika beslut. Landstinget beklagar den mycket långa tid som detta ärende har hanterats av olika instanser inom organisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
6 Yttrande i JO:s ärende 3138-2017 |
Diarienummer: LD17/02244 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till JO med anledning av JO-anmälan (JO:s dnr 3138-2017).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
MJ begärde den 22 februari svar på frågan om det fanns formella beslut om förbud mot starka dofter. Han fick trots påminnelse i april inte något svar på sin fråga. Först i samband med hanteringen av JO:s begäran om yttrande i ärendet har frågan utretts och besvarats. Landstinget beklagar att MJ inte fick en omedelbar respons på sin förfrågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
MJ begärde den 22 februari svar på frågan om det fanns formella beslut om förbud mot starka dofter. Han fick trots påminnelse i april inte något svar på sin fråga. Först i samband med hanteringen av JO:s begäran om yttrande i ärendet har frågan utretts och besvarats. Landstinget beklagar att MJ inte fick en omedelbar respons på sin förfrågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
7 Förslag om utträde ur Nätverk Hälsa och Demokrati samt ur Nätverk Uppdrag Hälsa |
Diarienummer: LD17/03017 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ska inte ingå i Nätverket Hälsa och Demokrati och Nätverket Uppdrag Hälsa fr.o.m. 2018
2. Nätverkens kansli meddelas senast 30 september 2017 om beslutet
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har medverkat i Nätverk Hälsa och Nätverk Uppdrag Hälsa. De båda nätverken har sitt ursprung i ett tidigare nationellt beställarnätverk.
Nätverken består av två syskonnätverk:
Nätverket Hälsa och Demokrati (NHD) - för förtroendevalda i alla partier samt Nätverket Uppdrag Hälsa (NUH) - för tjänstemän.
Inom nätverken ordnas olika aktiviteter som ska stödja utvecklingen i hemlandstingen. Från Landstinget Dalarna har aktiviteten under senare år varit låg och många andra forum för erfarenhetsutbyte och inspiration finns. Med anledning av detta föreslås att landstinget beslutar om att inte längre vara med i något av de två nätverken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har medverkat i Nätverk Hälsa och Nätverk Uppdrag Hälsa. De båda nätverken har sitt ursprung i ett tidigare nationellt beställarnätverk.
Nätverken består av två syskonnätverk:
Nätverket Hälsa och Demokrati (NHD) - för förtroendevalda i alla partier samt Nätverket Uppdrag Hälsa (NUH) - för tjänstemän.
Inom nätverken ordnas olika aktiviteter som ska stödja utvecklingen i hemlandstingen. Från Landstinget Dalarna har aktiviteten under senare år varit låg och många andra forum för erfarenhetsutbyte och inspiration finns. Med anledning av detta föreslås att landstinget beslutar om att inte längre vara med i något av de två nätverken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Ansökan om regionbildning |
Diarienummer: LD17/02850 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget ansöker hos regeringen om att den 1 januari 2019 få överta det regionala utvecklingsansvaret enligt Lag om regionalt utvecklingssvar i vissa län (SFS 2010:630) och att det därmed i Dalarna bildas en region med ett direktvalt fullmäktige.
2. Beslutet i landstingsfullmäktige om ansökan förklaras omedelbart justerad
3. Landstingsfullmäktige uttalar som en viljeinriktning att Dalarna liksom andra då ska använda sig av beteckningen region
Sammanfattning:
Enligt beslut 2015 av landstinget och Region Dalarna har ett förberedande arbete bedrivits för en regionbildning 2019. Inledningsvis koncentrerat på en s.k. storregion med Dalarna i Region Svealand men sedan slutet av 2016 som en egen region för Dalarna. För närvarande sker arbetet i en politisk process som avrundas med beslut kring en ansökan till regeringen om att i Dalarna få bilda en region med regionalt utvecklingsansvar och ett direktvalt fullmäktige. En ansökan som då kan göras enbart av landstingsfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss till kommunerna och Region Dalarna samt sammanställning av svaren
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt beslut 2015 av landstinget och Region Dalarna har ett förberedande arbete bedrivits för en regionbildning 2019. Inledningsvis koncentrerat på en s.k. storregion med Dalarna i Region Svealand men sedan slutet av 2016 som en egen region för Dalarna. För närvarande sker arbetet i en politisk process som avrundas med beslut kring en ansökan till regeringen om att i Dalarna få bilda en region med regionalt utvecklingsansvar och ett direktvalt fullmäktige. En ansökan som då kan göras enbart av landstingsfullmäktige.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss till kommunerna och Region Dalarna samt sammanställning av svaren | | |
| | |
| | | |   |
9 Antal valkretsar inom Landstinget Dalarna fr.o.m. 2018 års val |
Diarienummer: LD16/02447 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Valkretsindelning för Landstinget Dalarna blir en (1) fr o m de allmänna valen 2018
2. Förslaget överlämnas till Länsstyrelsen Dalarna för beslut.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valkretsar som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången.
Landstingsstyrelsen har därför i april månad remitterat till politiska partier ingående i landstingsfullmäktige och till länets kommuner att ta ställning till antalet valkretsar. Förslaget var att antalet valkretsar fr o m de allmänna valen 2018 ska vara en (1). Nuvarande valkretsindelning är sex (6) till antalet. Valkretsindelningen är beslutad av Länsstyrelsen Dalarna den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008. Inför valet 2018 måste alla kommuner och landsting ta beslut om valkretsindelning, annars fastställs automatisk till en valkrets.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanställning av remissvar på antalet valkretsar
c) PM - Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
d) Exempel sammanställning av effekter för valresultat med alternativt antal valdistrikt med utgångspunkt på valresultatet 2015, med 1,3 respektive 6 valdistrikt.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valkretsar som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången.
Landstingsstyrelsen har därför i april månad remitterat till politiska partier ingående i landstingsfullmäktige och till länets kommuner att ta ställning till antalet valkretsar. Förslaget var att antalet valkretsar fr o m de allmänna valen 2018 ska vara en (1). Nuvarande valkretsindelning är sex (6) till antalet. Valkretsindelningen är beslutad av Länsstyrelsen Dalarna den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008. Inför valet 2018 måste alla kommuner och landsting ta beslut om valkretsindelning, annars fastställs automatisk till en valkrets.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga - Sammanställning av remissvar på antalet valkretsar
c) PM - Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
d) Exempel sammanställning av effekter för valresultat med alternativt antal valdistrikt med utgångspunkt på valresultatet 2015, med 1,3 respektive 6 valdistrikt. | | |
| | |
| | | |   |
10 Förlängd mandatperiod för Hälso- och sjukvårdsnämnden |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Mandattiden för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare förlängs t.o.m. den 31 december 2018.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsnämnden bildades genom beslut i landstingsfullmäktige 2016-11-21/22 med start fr.o.m. 2017-01-01.
Vid fullmäktiges val av ledamöter kom mandatperioden för dessa att bestämmas till ”2017-01-01--2018-10-14 (eller det datum som föregår den dag då det fullmäktige som valts 2018 har sitt första sammanträde)”.
För övriga nämnder, utom landstingsstyrelsen, gäller dock att mandattiden utgår först 2018-12-31. Det finns inga skäl till att detta inte ska gälla också för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare. Landstingsfullmäktige föreslås därför förlänga mandatperioden för hälso- och sjukvårdsnämnden till 2018 års slut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut LF § 112/16
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsnämnden bildades genom beslut i landstingsfullmäktige 2016-11-21/22 med start fr.o.m. 2017-01-01.
Vid fullmäktiges val av ledamöter kom mandatperioden för dessa att bestämmas till ”2017-01-01--2018-10-14 (eller det datum som föregår den dag då det fullmäktige som valts 2018 har sitt första sammanträde)”.
För övriga nämnder, utom landstingsstyrelsen, gäller dock att mandattiden utgår först 2018-12-31. Det finns inga skäl till att detta inte ska gälla också för hälso- och sjukvårdsnämndens ledamöter och ersättare. Landstingsfullmäktige föreslås därför förlänga mandatperioden för hälso- och sjukvårdsnämnden till 2018 års slut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut LF § 112/16 | | |
| | |
| | | |   |
11 Bildande av kollektivtrafiknämnd |
Diarienummer: LD17/02464 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. En kollektivtrafiknämnd bildas fr.o.m. 2017-10-01 med ett initialt uppdrag att planera för och genomföra landstingets övertagande av ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet (RKTM) fr.o.m. 2018-01-01.
2. Kollektivtrafiknämnden ska ha nio ledamöter och nio ersättare.
3. Reglemente för kollektivtrafiknämnden fastställs enligt bilaga b).
4. Som ledamöter i kollektivtrafiknämnden väljs:
5. Som ersättare i kollektivtrafiknämnden väljs:
6. Som ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
7. Som 1:a vice ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
8. Som 2:a vice ordförande i kollektivtrafiknämnden väljs:
Sammanfattning:
Landstinget och länets kommuner ämnar ansöka om skatteväxling för att landstinget per den 1 januari 2018 ska överta ansvaret från Region Dalarna som länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Inför detta övertagande krävs planering och en stor mängd förberedelser både såvitt avser personal som verksamhet. Landstingsledningen föreslår därför att en ny nämnd bildas redan per den 1 oktober 2017 som får ansvaret att förbereda övertagandet. Några beslutsmandat avseende den regionala kollektivtrafiken kan inte nämnden få förrän skatteväxlingen och övergången har ägt rum. Men nämnden föreslås få mandat att företräda landstinget i de praktiska frågor som rör ansvarsövergången och träffa de avtal som krävs för att landstinget ska kunna överta ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet från årsskiftet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för Kollektivtrafiknämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget och länets kommuner ämnar ansöka om skatteväxling för att landstinget per den 1 januari 2018 ska överta ansvaret från Region Dalarna som länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Inför detta övertagande krävs planering och en stor mängd förberedelser både såvitt avser personal som verksamhet. Landstingsledningen föreslår därför att en ny nämnd bildas redan per den 1 oktober 2017 som får ansvaret att förbereda övertagandet. Några beslutsmandat avseende den regionala kollektivtrafiken kan inte nämnden få förrän skatteväxlingen och övergången har ägt rum. Men nämnden föreslås få mandat att företräda landstinget i de praktiska frågor som rör ansvarsövergången och träffa de avtal som krävs för att landstinget ska kunna överta ansvaret som regional kollektivtrafikmyndighet från årsskiftet 2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för Kollektivtrafiknämnden | | |
| | |
| | | |   |
12 Skattesats 2018 |
Diarienummer: LD17/02690 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2018 fastställs till 11,63 kr per skattekrona.
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara 11,63 kr. Jämfört med innevarande år innebär detta en höjning med 0,47 kr. Detta på grund av skatteväxling av kollektivtrafiken i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
13 Årsredovisning och verksamhetsberättelse 2016, Region Dalarna |
Diarienummer: LD17/01967 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2016. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016 med revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2016. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016 med revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
14 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Borlänge |
Diarienummer: LD17/02182 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Borlänges Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Borlänges Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Borlänges Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
15 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Falun |
Diarienummer: LD17/01914 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Falun beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
16 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Nedansiljans samordningsförbund |
Diarienummer: LD17/01838 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Nedansiljans Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Nedansiljans Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedansiljans Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
17 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Norra Dalarna |
Diarienummer: LD17/03009 |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
18 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Södra Dalarnas Samordningsförbund, Finsam |
Diarienummer: LD17/01969 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Södra Dalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Södra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas Samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
19 Årsredovisning och revisionsberättelse 2016, Västerbergslagens Samordningsförbund |
Diarienummer: LD17/02026 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Västerbergslagens samordningsförbund Finsam beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Västerbergslagens samordningsförbund Finsam överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Västerbergslagens samordningsförbund Finsam överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
20 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2016, Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna |
Diarienummer: LD17/01921 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2016.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning inklusive revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Yttrande över Christina Agåker Noréns ansökan om laglighetsprövning av landstingsfullmäktiges skatteväxlingsbeslut LF § 60 2017-06-12/13 |
Diarienummer: LD17/02718 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Yttrande över laglighetsprövning av landstingsfullmäktiges beslut, LF § 60 2017-06-12/13 enligt bilaga c) fastställs.
Sammanfattning:
Landstinget och Borlänge kommun har i ett gemensamt förslag till yttrande bemött klagomålet över fullmäktigebesluten beträffande ansökan om skatteväxling för att kunna överföra ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken och färdtjänsten från kommunerna till landstinget. Klaganden har invänt mot den del av skatteväxlingen som rör skolskjutsverksamheten. Besluten om skatteväxling omfattar emellertid inte skolskjutsarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om laglighetsprövning med bilagor
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget och Borlänge kommun har i ett gemensamt förslag till yttrande bemött klagomålet över fullmäktigebesluten beträffande ansökan om skatteväxling för att kunna överföra ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken och färdtjänsten från kommunerna till landstinget. Klaganden har invänt mot den del av skatteväxlingen som rör skolskjutsverksamheten. Besluten om skatteväxling omfattar emellertid inte skolskjutsarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan om laglighetsprövning med bilagor
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
22 Tillägg i delegeringsbestämmelser för landstingsstyrelsen inom arkivmyndighetens ansvarsområde |
Diarienummer: LD17/02668 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. I landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser görs tillägg inom Arkivmyndighetens ansvarsområde för dokumenthanteringsplaner och gallringsbestämmelser enligt beslutsunderlag daterat 2017-08-28.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen är arkivmyndighet enligt landstingsstyrelsens reglemente, § 30. Arkivlagen och arkivförordningen reglerar att arkivbildning ska ske inom det offentliga. I begreppet inkluderas att det ställs krav på att fastställa regler för hur handlingar ska förvaltas och gallras m.m.
I en pågående översyn av nu gällande dokumenthanteringsplaner inom landstinget har initierats behov av att tydliggöra delegeringsbestämmelser för landstingsarkivets särskilda uppdrag. Delegeringsbestämmelser föreslås lämnas till landstingsarkivets chef för beslut kopplat till fastställande av dokumenthanteringsplaner och gallring av handlingar.
Landstingsarkivet är den som å landstingsstyrelsens vägnar upprätthåller vårdandet av handlingar och utövar formell tillsyn av landstingets verksamheter inom området.
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen är arkivmyndighet enligt landstingsstyrelsens reglemente, § 30. Arkivlagen och arkivförordningen reglerar att arkivbildning ska ske inom det offentliga. I begreppet inkluderas att det ställs krav på att fastställa regler för hur handlingar ska förvaltas och gallras m.m.
I en pågående översyn av nu gällande dokumenthanteringsplaner inom landstinget har initierats behov av att tydliggöra delegeringsbestämmelser för landstingsarkivets särskilda uppdrag. Delegeringsbestämmelser föreslås lämnas till landstingsarkivets chef för beslut kopplat till fastställande av dokumenthanteringsplaner och gallring av handlingar.
Landstingsarkivet är den som å landstingsstyrelsens vägnar upprätthåller vårdandet av handlingar och utövar formell tillsyn av landstingets verksamheter inom området.
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
23 Ansökan om projektmedel för regionbildningsarbetet |
Diarienummer: LD17/02719 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslås landstingsstyrelsen:
1. Landstinget ansöker hos Region Dalarna om projektbidrag ur regionala tillväxtmedel till projektet Regionbildning 2019 - fas 1, efter beslut av landstingsstyrelsens arbetsutskott
2. Landstinget beviljar projektet en medfinansiering om 3 007 903,-, efter beslut av landstingsstyrelsen
Sammanfattning:
Ett arbete pågår sedan 2016 med en regionbildning för Dalarna. Sedan slutet av 2016 avser det bildandet av en egen region. Arbetet är nu inne i fas 1 vilket är en politisk process avsedd att förbereda en region och leda fram till en prövning av landstingsfullmäktige om ansökan till regeringen. Arbetet under fas 1 har en finansiering ur regionala tillväxtmedel med en medfinansiering om 50 % av kostnaderna från landstinget och Region Dalarna. När landstinget nu förbereder ett beslut av fullmäktige att ansöka om regionbildning inleds arbetets fas 2 fr.o.m. 2017-09-01. Även för denna vill landstinget ansöka om en finansiering ur de regionala tillväxtmedlen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan till Region Dalarna om projektbidrag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett arbete pågår sedan 2016 med en regionbildning för Dalarna. Sedan slutet av 2016 avser det bildandet av en egen region. Arbetet är nu inne i fas 1 vilket är en politisk process avsedd att förbereda en region och leda fram till en prövning av landstingsfullmäktige om ansökan till regeringen. Arbetet under fas 1 har en finansiering ur regionala tillväxtmedel med en medfinansiering om 50 % av kostnaderna från landstinget och Region Dalarna. När landstinget nu förbereder ett beslut av fullmäktige att ansöka om regionbildning inleds arbetets fas 2 fr.o.m. 2017-09-01. Även för denna vill landstinget ansöka om en finansiering ur de regionala tillväxtmedlen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ansökan till Region Dalarna om projektbidrag | | |
| | |
| | | |   |
24 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD17/02888 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Kundfordringar, uppgående till 2 680 580 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Två kundfordringar, avseende utskrivningsklara patienter där respektive kommun ej har betalningsansvar då handhavandefel skett från respektive vårdavdelning, föreslås avskrivas.
I redovisningen har kostnaderna delvis bokförts som befarande kundförluster redan 2016. Resultaträkningen 2017 belastas med 1 744 960 kr av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Två kundfordringar, avseende utskrivningsklara patienter där respektive kommun ej har betalningsansvar då handhavandefel skett från respektive vårdavdelning, föreslås avskrivas.
I redovisningen har kostnaderna delvis bokförts som befarande kundförluster redan 2016. Resultaträkningen 2017 belastas med 1 744 960 kr av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) bilaga | | |
| | |
| | | |   |
25 Uppföljning av beslut gällande SGEI förordnandet 2016 |
Diarienummer: LD17/02318 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Redovisning avseende Dala Airport AB och AB Dalaflyget samt gällande SGEI-förordnande avseende verksamhetsåret 2016 godkänns.
Sammanfattning:
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut.
Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SGEI-redovisning Dala Airport 2016
c) SGEI-redovisning Mora/Siljan flygplats 2016
d) SGEI-redovisning AB Dalaflyget 2016
e) Begreppsförklaring
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktige fastställde 2014-11-24-25 § 131 med tillägg 2016-09-29 § 88 SGEI-förordnande enligt 2012/21/EU för AB Dalaflyget. Övriga delägare i bolaget har fattat liknande beslut.
Enligt direktivet ska ägarna vidta kontrollåtgärder för att kontrollera att ägarbidraget inte innebär överkompensation. Landstinget har tagit del av redovisningen från Dalaflyget och anser att den fullgör kraven enligt EU:s regler.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) SGEI-redovisning Dala Airport 2016
c) SGEI-redovisning Mora/Siljan flygplats 2016
d) SGEI-redovisning AB Dalaflyget 2016
e) Begreppsförklaring | | |
| | |
| | | |   |
|