Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2017-05-29_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
Bilaga
A. Rapport från Tandvårdsförvaltningen utifrån styrkort samt övriga aktuella frågor i förvaltningen
Förvaltningschef Karin Gunnars Hellgren
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
Divisionscheferna Pär Lennart Ågren Medicin,
Tomas Riman Kirurgi, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård deltar och kan svara på frågor
C. LD16/00709
Uppföljning av svar på revisorernas granskning av åtgärder i anledning av ärenden i patientnämnden
Hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabet Franson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordförande/Vice ordförande
Bilaga
B) Förvaltningschef/Bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Landstingsplan och budget 2018. Finansplan 2018-2020 |
Diarienummer: LD17/01587 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsplan 2018 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018, enligt bilaga b), fastställs.
2. Investeringsram på 600 mkr för år 2018 fastställs.
3. Partistöd 2018 beviljas med totalt 11 262 290 kr varav 10 procent utgör grundstöd.
Sammanfattning:
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Satsningar inom områdena E-hälsa, vårdnära service, utbildningstjänster sjuksköterskor, medicinsk utveckling, ökade behov utvecklingsmedel för Närsjukvårdsinsatser utgör fokusområden i det fortsatta strategiska arbetet med åtgärdsplan för de avslutande stegen i struktur- och förändringsplan 2018-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2018-2020 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018
c) Centerpartiets landstingsplan och budget 2018-2020
d) Sjukvårdsalliansens budget och landstingsplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
Satsningar inom områdena E-hälsa, vårdnära service, utbildningstjänster sjuksköterskor, medicinsk utveckling, ökade behov utvecklingsmedel för Närsjukvårdsinsatser utgör fokusområden i det fortsatta strategiska arbetet med åtgärdsplan för de avslutande stegen i struktur- och förändringsplan 2018-19.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2018-2020 inklusive finansplan 2018-2020 och budget 2018
c) Centerpartiets landstingsplan och budget 2018-2020
d) Sjukvårdsalliansens budget och landstingsplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
5 Kollektivtrafiken i Dalarna - Skatteväxling och huvudmannaskapsförändring 2018 |
Diarienummer: LD17/00211 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna begär tillsammans med kommunerna i Dalarnas län hos regeringen att den länsvisa skattesatsen för landstinget respektive kommunerna enligt 2 och 3 §§ förordningen (2004:881) om kommunalekonomisk utjämning, från och med den 1 januari 2018, höjs med 0,47 procentenheter för landstinget och sänks med 0,47 procentenheter för kommunerna.
2. Skatteväxlingen omfattar allmän kollektivtrafik och färdtjänst.
3. Ansvaret för kollektivtrafik samt uppdraget som regional kollektivtrafikmyndighet övertas av Landstinget Dalarna fr.o.m. 2018-01-01.
4. Avtal som beskriver ansvar och befogenheter, enligt bilaga b), godkänns. Övergångsregler gällande skatteväxlingsnivån skall tillämpas mellan kommunsektorn och landstinget 2018 och 2019 enligt redovisad tabell i avtalet.
5. Övertagande av ägande av AB Dalatrafik, Tåg i Bergslagen AB och AB Transitio ska förberedas.
6. Beslutspunkterna ovan gäller under förutsättning att samtliga kommunfullmäktige i Dalarna fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Efter beslut i Region Dalarnas direktion 17 maj 2017 om skatteväxling gällande allmän regional kollektivtrafik och färdtjänst ska likalydande beslut fattas i landstingsfullmäktige och samtliga kommunfullmäktige i Dalarna. En gemensam ansökan om skatteväxling hos regeringen ska lämnas senast den 30 september i år för att skatteväxling skall kunna ske 2018.
I och med skatteväxlingen övertar landstinget ansvaret för regional kollektivtrafik samt uppdraget som regional kollektivtrafikmyndighet fr.o.m. 2018-01-01.
Ett avtal som beskriver ansvar och befogenheter har tagits fram mellan parterna och ingår i detta beslutsunderlag. Övergångsregler gällande nivån på skatteväxlingen skall tillämpas mellan kommunsektorn och landstinget under två år.
Ett ändrat ägande av kollektivtrafikbolagen som Region Dalarna äger idag behöver också göras eftersom den regionala kollektivtrafikmyndigheten måste äga de bolag som myndigheten avropar transporttjänster av.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till beslut från Region Dalarna samt Avtal mellan landstinget Dalarna och Dalarnas kommuner
c) Protokollsutdrag Region Dalarna 2017-05-17 § 134
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Efter beslut i Region Dalarnas direktion 17 maj 2017 om skatteväxling gällande allmän regional kollektivtrafik och färdtjänst ska likalydande beslut fattas i landstingsfullmäktige och samtliga kommunfullmäktige i Dalarna. En gemensam ansökan om skatteväxling hos regeringen ska lämnas senast den 30 september i år för att skatteväxling skall kunna ske 2018.
I och med skatteväxlingen övertar landstinget ansvaret för regional kollektivtrafik samt uppdraget som regional kollektivtrafikmyndighet fr.o.m. 2018-01-01.
Ett avtal som beskriver ansvar och befogenheter har tagits fram mellan parterna och ingår i detta beslutsunderlag. Övergångsregler gällande nivån på skatteväxlingen skall tillämpas mellan kommunsektorn och landstinget under två år.
Ett ändrat ägande av kollektivtrafikbolagen som Region Dalarna äger idag behöver också göras eftersom den regionala kollektivtrafikmyndigheten måste äga de bolag som myndigheten avropar transporttjänster av.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till beslut från Region Dalarna samt Avtal mellan landstinget Dalarna och Dalarnas kommuner
c) Protokollsutdrag Region Dalarna 2017-05-17 § 134 | | |
| | |
| | | |   |
6 Ansvarsfrihet för kommunalförbundet Svensk Luftambulans |
Diarienummer: LD17/01246 |
Ordförandens förslag:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2016.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Följebrev
c) Årsredovisning
d) Revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2016.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Följebrev
c) Årsredovisning
d) Revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
7 Utlåning till Svenskt Ambulansflyg och förändrad förbundsordning |
Diarienummer: LD17/00418 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Ny förbundsordning Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, enligt bilaga b), godkänns.
2. Högst 17 400 000 kronor i 2015 års prisnivå, vilket motsvarar högst 20 171 369 kronor i 2020 års prisnivå, lånas ut till Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) för finansiering av investering i ambulansflygplan. Slutgiltigt belopp fastställs när investeringen är fullgjord.
3. En förutsättning för utlåningen är att övriga landsting/regioner fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) har som uppgift att på medlemmarnas uppdrag bedriva ambulansflyg inom Sverige. Medlemmar är alla landsting i Sverige. Verksamheten i KSA ska bedrivas genom att KSA upphandlar och köper sex stycken flygplan.
Investeringen i flygplanen föreslås finansieras genom lån från medlemmarna efter andelstalet i KSA enligt nedan. Kapitalkostnaden, det vill säga ränta och avskrivning, är en del av priset per flygtimme.
Ingen ytterligare extern upplåning sker för Landstinget Dalarnas del utan beloppet tas från likvida medel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny förbundsordning KSA
c) Bilaga Maximalt lånebelopp ambulansflygplan
d) Bilaga Villkor utlåning
e) Förslag kreditiv
f) Förslag revers
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) har som uppgift att på medlemmarnas uppdrag bedriva ambulansflyg inom Sverige. Medlemmar är alla landsting i Sverige. Verksamheten i KSA ska bedrivas genom att KSA upphandlar och köper sex stycken flygplan.
Investeringen i flygplanen föreslås finansieras genom lån från medlemmarna efter andelstalet i KSA enligt nedan. Kapitalkostnaden, det vill säga ränta och avskrivning, är en del av priset per flygtimme.
Ingen ytterligare extern upplåning sker för Landstinget Dalarnas del utan beloppet tas från likvida medel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny förbundsordning KSA
c) Bilaga Maximalt lånebelopp ambulansflygplan
d) Bilaga Villkor utlåning
e) Förslag kreditiv
f) Förslag revers | | |
| | |
| | | |   |
8 Dalaflyget, borgen och kortfristig kredit |
Diarienummer: LD17/01386 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna tillhandahåller kortfristig kreditmöjlighet på 2 mnkr till Dalaflyget, att nyttja vid tillfälliga likviditetsproblem.
2. Landstinget Dalarna tecknar generell solidarisk borgen om 10 mnkr jämte ränta och avgifter för bolagets samtliga förpliktelser vid upptagande av kredit, för investeringar/leasingavtal i enlighet med den av bolaget ingivna investeringsbudgeten. Bolaget ska i samband med årlig redovisning till ägarna också redovisa utnyttjad borgensram. Skuld skall amorteras så att den står i paritet till tillgångarnas restvärde.
3. Beslutet under punkt 2 gäller under villkor att övriga ägare fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Dalaflyget har behov av en kortfristig kredit utanför borgensramen, att användas vid tillfälliga likviditetsproblem.
Dalaflyget har även behov av en borgensram på 10 mnkr för kommande investeringar. Bolagets ägare tecknar därför en generell solidarisk borgen om förslaget går igenom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget
c) Detaljerad information Kreditmöjlighet utanför borgensram
d) Detaljerad information Borgensram för investeringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dalaflyget har behov av en kortfristig kredit utanför borgensramen, att användas vid tillfälliga likviditetsproblem.
Dalaflyget har även behov av en borgensram på 10 mnkr för kommande investeringar. Bolagets ägare tecknar därför en generell solidarisk borgen om förslaget går igenom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget
c) Detaljerad information Kreditmöjlighet utanför borgensram
d) Detaljerad information Borgensram för investeringar | | |
| | |
| | | |   |
9 Miljöredovisning 2016 |
Diarienummer: LD17/01234 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2016, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Miljöredovisning 2016 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2016
c) Miljöplan 2016-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisning 2016 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2016
c) Miljöplan 2016-2020 | | |
| | |
| | | |   |
10 Landstinget Dalarnas Cancerplan 2016-2018 |
Diarienummer: LD16/01426 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingets Dalarnas Cancerplan 2016-2018, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
RCC (Regionalt Cancercentrum) Uppsala/Örebro har i sin Cancerplan 2016-2018 uttalat visionen ”Regionalt samarbete för att minska insjuknandet i cancer och för en utvecklad cancervård med patienten i fokus”. Visionen har konkretiserats i fem åtgärder. Landstinget Dalarnas Cancerplan 2016-2018 är en handlingsplan för hur de olika aktiviteterna i cancerplanen ska genomföras utifrån fem prioriterade områden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingets Cancerplan 2016-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
RCC (Regionalt Cancercentrum) Uppsala/Örebro har i sin Cancerplan 2016-2018 uttalat visionen ”Regionalt samarbete för att minska insjuknandet i cancer och för en utvecklad cancervård med patienten i fokus”. Visionen har konkretiserats i fem åtgärder. Landstinget Dalarnas Cancerplan 2016-2018 är en handlingsplan för hur de olika aktiviteterna i cancerplanen ska genomföras utifrån fem prioriterade områden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingets Cancerplan 2016-2018 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Stärk tryggheten för de äldre vid hemgång |
Diarienummer: LD17/00053 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna verkar för att underlätta hemgång för patienter från sjukhuset till det egna boendet genom att införa hemtagningsteam. Motionen föreslår att personal finns från att hemgången planeras, vid behov följer med i transporten hem, hjälper till vid ankomsten till bostaden, säkerställer att det finns mat, ordnar med läkemedel för de första dagarna och kanske gör en första anpassning av boendet. Man ser att hemtagningsteamet har också en nyckelroll för att den rehabilitering som behövs snabbt kommer igång.
Regeringen föreslår i utredningen Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20) att hemgång planeras bättre och tidigare än idag. Landstinget Dalarna planerar en mängd åtgärder för att underlätta hemgång för patienter som vårdats på sjukhuset. Dessa åtgärder ska preciseras under året i en plan. Därmed finns det fog för att åtgärder och planläggning för de problem och brister som motionären pekar på är aktuella nationellt och i landstinget. Eftersom landstinget redan arbetar med dessa frågor är motionen med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus (KD) att Landstinget Dalarna verkar för att underlätta hemgång för patienter från sjukhuset till det egna boendet genom att införa hemtagningsteam. Motionen föreslår att personal finns från att hemgången planeras, vid behov följer med i transporten hem, hjälper till vid ankomsten till bostaden, säkerställer att det finns mat, ordnar med läkemedel för de första dagarna och kanske gör en första anpassning av boendet. Man ser att hemtagningsteamet har också en nyckelroll för att den rehabilitering som behövs snabbt kommer igång.
Regeringen föreslår i utredningen Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20) att hemgång planeras bättre och tidigare än idag. Landstinget Dalarna planerar en mängd åtgärder för att underlätta hemgång för patienter som vårdats på sjukhuset. Dessa åtgärder ska preciseras under året i en plan. Därmed finns det fog för att åtgärder och planläggning för de problem och brister som motionären pekar på är aktuella nationellt och i landstinget. Eftersom landstinget redan arbetar med dessa frågor är motionen med vad som anförts besvarad.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Gunilla Berglund (C): Gör Horndal till pilotprojekt för landsbygdsmedicin |
Diarienummer: LD15/02564 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen bifalls.
Sammanfattning:
I en motion från Gunilla Berglund (C) och Kerstin Kalin (C) föreslås att Horndal görs till ett pilotprojekt för landsbygdsmedicin mot bakgrund av att den sjukvård som svårt sjuka äldre behöver bör finnas lätt tillgängligt i närområdet.
Landstinget har startat en utredning om närsjukvård för att utreda de frågor som motionen ställer. Denna utredning kommer att utvidga perspektivet och även utreda närliggande frågor, bl.a. hur mobila team kan ingå i verksamheten. Vidare utreds hur eHälsa kan utvecklas i landstinget. En digital vårdcentral har startat i januari i år som ett led i detta. Ytterligare eHälsosatsningar tillkommer successivt och kommer att på ett positivt sätt möta de krav som motionen ställer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Gunilla Berglund (C) och Kerstin Kalin (C) föreslås att Horndal görs till ett pilotprojekt för landsbygdsmedicin mot bakgrund av att den sjukvård som svårt sjuka äldre behöver bör finnas lätt tillgängligt i närområdet.
Landstinget har startat en utredning om närsjukvård för att utreda de frågor som motionen ställer. Denna utredning kommer att utvidga perspektivet och även utreda närliggande frågor, bl.a. hur mobila team kan ingå i verksamheten. Vidare utreds hur eHälsa kan utvecklas i landstinget. En digital vårdcentral har startat i januari i år som ett led i detta. Ytterligare eHälsosatsningar tillkommer successivt och kommer att på ett positivt sätt möta de krav som motionen ställer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Avyttring hus 08, Biskopsgården, fastigheten Ludvika Läkaren 11 |
Diarienummer: LD17/01406 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. En process påbörjas i syfte att avyttra hus 08, Biskopsgården, med tillhörande mark på fastigheten Ludvika Läkaren 11
2. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Sammanfattning:
Biskopsgården, hus 08, är en fristående byggnad vid Ludvika lasarett som uppfördes 1969 för sjukhem och genomgick en omfattande ROT-renovering 1993-94. Byggnaden är belägen på fastigheten Ludvika Läkaren 11 och är tre våningar hög med tillhörande vindsvåning. Den totala uthyrbara arean uppgår till 5 034 kvadratmeter lokal area.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Situationsplan Ludvika Läkaren 11
c) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 19
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Biskopsgården, hus 08, är en fristående byggnad vid Ludvika lasarett som uppfördes 1969 för sjukhem och genomgick en omfattande ROT-renovering 1993-94. Byggnaden är belägen på fastigheten Ludvika Läkaren 11 och är tre våningar hög med tillhörande vindsvåning. Den totala uthyrbara arean uppgår till 5 034 kvadratmeter lokal area.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Situationsplan Ludvika Läkaren 11
c) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 19 | | |
| | |
| | | |   |
14 Förvärv av kommanditbolaget Dalklockan 6 med tillhörande fastighet. Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral |
Diarienummer: LD17/01563 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förhandlingar får upptas om förvärv av fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral, ägd via kommanditbolaget Dalklockan 6.
2. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Sammanfattning:
2001 genomförde landstinget en strategisk försäljning av ett antal sjukhemsfastigheter. Landstingsfastigheter har sedan dess arbetat vidare med Landstinget Dalarnas fastighetsinnehav i syfte att strategiskt och ekonomiskt optimera innehavet.
Ägaren av fastigheten har erbjudit landstinget att förvärva fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral, via kommanditbolaget Dalklockan 6.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 18
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
2001 genomförde landstinget en strategisk försäljning av ett antal sjukhemsfastigheter. Landstingsfastigheter har sedan dess arbetat vidare med Landstinget Dalarnas fastighetsinnehav i syfte att strategiskt och ekonomiskt optimera innehavet.
Ägaren av fastigheten har erbjudit landstinget att förvärva fastigheten Ludvika Sunnansjö 240:1, Grangärde vårdcentral, via kommanditbolaget Dalklockan 6.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 18 | | |
| | |
| | | |   |
15 Försäljning av fastigheten Falun Häggen 24 |
Diarienummer: LD17/01387 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. En process påbörjas i syfte att avyttra fastigheten Falun Häggen 24.
2. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att genomföra processen och i sammanhanget träffa erforderliga överenskommelser.
Sammanfattning:
Med anledning av genomförd genomlysning 2015 av all landstingsverksamhet och med följd att specialpedagogiska enheten vid Hästberg i Falun upphört, föreslås försäljning av fastigheten Falun Häggen 24.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 17
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av genomförd genomlysning 2015 av all landstingsverksamhet och med följd att specialpedagogiska enheten vid Hästberg i Falun upphört, föreslås försäljning av fastigheten Falun Häggen 24.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag FN 2017-05-03 § 17 | | |
| | |
| | | |   |
16 Uppföljning av biblioteksplan för biblioteksverksamheter inom Landstinget Dalarna 2016-2018 |
Diarienummer: LD16/00148 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
2. Redovisning av uppföljningen av biblioteksplanen, enligt bilaga a), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige antog landstingets plan för biblioteksverksamheterna den 29 februari 2016. I samband med detta beslutade fullmäktige att uppföljningen av biblioteksplanen ska återredovisas till landstingsfullmäktige. Här redovisas uppföljningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag KBN 2017-05-16 § 35
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige antog landstingets plan för biblioteksverksamheterna den 29 februari 2016. I samband med detta beslutade fullmäktige att uppföljningen av biblioteksplanen ska återredovisas till landstingsfullmäktige. Här redovisas uppföljningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag KBN 2017-05-16 § 35 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Omdisponeringar inom budget 2017 |
Diarienummer: LD17/01588 |
Ordförandens förslag:
1. Budget 2017 inom finansförvaltning omdisponeras enligt bilaga b).
2. Budget 2017 inom landstingets budget 2017 från finansförvaltning till hälso- och sjukvård omdisponeras enligt bilaga c).
Sammanfattning:
Omdisponering av budget inom finansförvaltning
I fullmäktiges budgetbeslut i november 2016 ingår Dalarnas andel statsbidrag av de så kallade välfärdsmiljarderna. Vid fastställande av budget ingick dessa i finansförvaltningens driftbudget. Vid senare slutlig fördelning enligt uppgift från Sveriges kommuner och landsting (SKL), fastställdes hantering som innebär uppdelning av medlen i dels som andel i den kommunalekonomiska utjämningen och dels som generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering av dessa medel i budget 2017 med 85 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Ianspråktagande av budgetutrymme från finansförvaltning till hälso- och sjukvård
Inom Finansförvaltningen finns medel reserverade för omställningskostnader, övergripande ram samt för särskilt statsbidrag för asyl. Utrymme föreslås ianspråktas av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i form av ett temporärt omställningsanslag under 2017 enligt bilaga c.
Hälso- och sjukvårdens prognostiserade obalans 2017, utgör tillsammans med struktur- och förändringsplanens avslutande steg 2018-2019, ett uppdrag till landstingsdirektör via den strategiska gruppen att forma och föreslå åtgärder för beslut senast i samband med beslut om landstingsplan och budget 2018 i LF november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Omdisponering av budget 2017 inom finansförvaltning, från driftbudget till resultatbudget
c) Ianspråktagande av budgetutrymme från finansförvaltning till hälso- och sjukvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Omdisponering av budget inom finansförvaltning
I fullmäktiges budgetbeslut i november 2016 ingår Dalarnas andel statsbidrag av de så kallade välfärdsmiljarderna. Vid fastställande av budget ingick dessa i finansförvaltningens driftbudget. Vid senare slutlig fördelning enligt uppgift från Sveriges kommuner och landsting (SKL), fastställdes hantering som innebär uppdelning av medlen i dels som andel i den kommunalekonomiska utjämningen och dels som generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering av dessa medel i budget 2017 med 85 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Ianspråktagande av budgetutrymme från finansförvaltning till hälso- och sjukvård
Inom Finansförvaltningen finns medel reserverade för omställningskostnader, övergripande ram samt för särskilt statsbidrag för asyl. Utrymme föreslås ianspråktas av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i form av ett temporärt omställningsanslag under 2017 enligt bilaga c.
Hälso- och sjukvårdens prognostiserade obalans 2017, utgör tillsammans med struktur- och förändringsplanens avslutande steg 2018-2019, ett uppdrag till landstingsdirektör via den strategiska gruppen att forma och föreslå åtgärder för beslut senast i samband med beslut om landstingsplan och budget 2018 i LF november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Omdisponering av budget 2017 inom finansförvaltning, från driftbudget till resultatbudget
c) Ianspråktagande av budgetutrymme från finansförvaltning till hälso- och sjukvård | | |
| | |
| | | |   |
18 Internkontrollplan 2017 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD17/00097 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan för 2017 för landstingsstyrelsens organisation Central förvaltning fastställs enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Den Centrala förvaltningens interna kontrollplan omfattar 6 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egen kontroller inom området Säkerhet (lagreglerade områden), samverkansutveckling internt, ny planerings- och styrprocess samt avtal och beslut inom HR-området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den Centrala förvaltningens interna kontrollplan omfattar 6 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egen kontroller inom området Säkerhet (lagreglerade områden), samverkansutveckling internt, ny planerings- och styrprocess samt avtal och beslut inom HR-området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
19 Medfinansiering av AlmeDalarna 2017 |
Diarienummer: LD17/01778 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna deltar i AlmeDalarna 2017 genom en medfinansiering till Region Dalarna om 20 000 kr, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
AlmeDalarna är en regional satsning vars syfte är att under Almedalsveckan visa att Dalarna är en viktig aktör i Sverige. AlmeDalarnas närvaro och medverkan vid Almedalsveckan ska ses som en aktivitet där hela Dalarna samlas i ett gemensamt arbete med fokus på viktiga områden inom det regionala tillväxtuppdraget.
Landstinget Dalarna föreslås medverka i AlmeDalarna 2017 genom en medfinansiering om 20 000 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Medfinansieringsintyg AlmeDalarna 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
AlmeDalarna är en regional satsning vars syfte är att under Almedalsveckan visa att Dalarna är en viktig aktör i Sverige. AlmeDalarnas närvaro och medverkan vid Almedalsveckan ska ses som en aktivitet där hela Dalarna samlas i ett gemensamt arbete med fokus på viktiga områden inom det regionala tillväxtuppdraget.
Landstinget Dalarna föreslås medverka i AlmeDalarna 2017 genom en medfinansiering om 20 000 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Medfinansieringsintyg AlmeDalarna 2017 | | |
| | |
| | | |   |
20 Temporärt samverkansavtal mellan Svensk Luftambulans och dess medlemmar |
Diarienummer: LD17/01978 |
Ordförandens förslag:
1. Temporärt samverkansavtal mellan Svensk Luftambulans och dess medlemmar, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av en nödvändig övergångslösning i avvaktan på att upphandlingen blir klar och leverans av nya helikoptrar kan ske behöver ett temporärt samverkansavtal upprättas mellan medlemmarna.
I förbundsordningen framgår att förbundet ska bedriva verksamheten i egen regi och med egna helikoptrar. Det föreligger nu ett behov av att göra ett tillfälligt avsteg från dessa principer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om temporärt samverkansavtal 2017-04-28
c) Ordförandebeslut 2017-05-22
d) Temporärt samverkansavtal (Reviderad version)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av en nödvändig övergångslösning i avvaktan på att upphandlingen blir klar och leverans av nya helikoptrar kan ske behöver ett temporärt samverkansavtal upprättas mellan medlemmarna.
I förbundsordningen framgår att förbundet ska bedriva verksamheten i egen regi och med egna helikoptrar. Det föreligger nu ett behov av att göra ett tillfälligt avsteg från dessa principer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om temporärt samverkansavtal 2017-04-28
c) Ordförandebeslut 2017-05-22
d) Temporärt samverkansavtal (Reviderad version) | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Fyllnadsval till Dalarnas Läkemedelskommitté |
Diarienummer: LD17/01662 |
Ordförandens förslag:
1. Chefsläkare primärvård Roger Larsson utses till ny ledamot i Dalarnas Läkemedelskommitté efter Annica Lindell Lang mandatperioden 2017-05-29 t.o.m. 2018-12-31.
2. Läkare primärvård Nadja Schuten Huitink utses till ny ledamot i Dalarnas Läkemedelskommitté efter Åsa Wiberg mandatperioden 2017-05-29 t.o.m. 2018-12-31.
3. Distriktssköterska Monica Magnusson utses till ny ledamot i Dalarnas Läkemedelskommitté efter Margaretha Ahlberg mandatperioden 2017-05-29 t.o.m. 2018-12-31.
4. Barnläkare Kristin Lindblom utses till ny vice ordförande i Dalarnas Läkemedelskommitté efter Åsa Wiberg mandatperioden 2017-05-29 t.o.m. 2018-12-31.
Sammanfattning:
Annika Braman Eriksson, ordförande Dalarnas Läkemedelskommitté, har i skrivelse 20 april 2017 meddelat följande förändringar i kommittén:
Roger Larsson, chefsläkare primärvård, ersätter Annica Lindell Lang.
Nadja Schuten Huitink, läkare primärvård, ersätter Åsa Wiberg.
Monica Magnusson, distriktssköterska, ersätter Margaretha Ahlberg.
Annika Braman Eriksson har sedan i skrivelse 27 april även meddelat att Kristin Lindblom, barnläkare, ersätter Åsa Wiberg som vice ordförande i Dalarnas Läkemedelskommitté. | | |
| | |
| | |
Annika Braman Eriksson, ordförande Dalarnas Läkemedelskommitté, har i skrivelse 20 april 2017 meddelat följande förändringar i kommittén:
Roger Larsson, chefsläkare primärvård, ersätter Annica Lindell Lang.
Nadja Schuten Huitink, läkare primärvård, ersätter Åsa Wiberg.
Monica Magnusson, distriktssköterska, ersätter Margaretha Ahlberg.
Annika Braman Eriksson har sedan i skrivelse 27 april även meddelat att Kristin Lindblom, barnläkare, ersätter Åsa Wiberg som vice ordförande i Dalarnas Läkemedelskommitté. | | |
| | |
| | | |   |
|