Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2017-05-18_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Trygg och effektiv utskrivning
Eva-Lena Zachrisson (medicinskt ansvarig sjuksköterska, Falu kommun) och Katarina Johansson (utvecklingsledare, Region Dalarna) informerar om trygg och effektiv utskrivning från slutenvård i Dalarna.
B) Resultatrapport t.o.m. april 2017
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Internkontrollplan 2017 Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD17/00592 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2017 Hjälpmedel Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
2.
Sammanfattning:
En riskanalys är gjord till grund för internkontrollplanen. Fokus i år är kopplad till inköpsprocessen, fakturering till kund och delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 Hjälpmedel Dalarna
c) Analysschema för riskanalys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En riskanalys är gjord till grund för internkontrollplanen. Fokus i år är kopplad till inköpsprocessen, fakturering till kund och delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 Hjälpmedel Dalarna
c) Analysschema för riskanalys | | |
| | |
| | | |   |
8 Borttagande av återbetalning för retursortiment |
Diarienummer: LD17/01965 |
Ordförandens förslag:
1. Borttagande av återbetalning för retursortiment, enligt föreliggande beslutsunderlag, införs fr.o.m. 1 juni 2017.
2.
Sammanfattning:
Sedan många år har ett återbetalningssystem funnits när någon verksamhet har lämnat tillbaka hjälpmedel från retursortimentet till LD Hjälpmedel för återanvändning. Hjälpmedlen har rekonditionerats och bedömts ur hygien, säkerhet och teknisk prestanda. Syftet var att stimulera verksamheter att dessa hjälpmedel skulle cirkulera och att inte varje enhet lagrar själva. Bedömningen är att medvetenheten kring cirkulation och säkerhetsfrågor är så stor så denna återbetalning, med dess administrativa hantering, kan upphöra. Priset på detta sortiment kan minska med i snitt 25%. Förslaget förordat av medlemsråd och beredningsgrupp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kalkyl, borttagning av återbetalning för retursortiment
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan många år har ett återbetalningssystem funnits när någon verksamhet har lämnat tillbaka hjälpmedel från retursortimentet till LD Hjälpmedel för återanvändning. Hjälpmedlen har rekonditionerats och bedömts ur hygien, säkerhet och teknisk prestanda. Syftet var att stimulera verksamheter att dessa hjälpmedel skulle cirkulera och att inte varje enhet lagrar själva. Bedömningen är att medvetenheten kring cirkulation och säkerhetsfrågor är så stor så denna återbetalning, med dess administrativa hantering, kan upphöra. Priset på detta sortiment kan minska med i snitt 25%. Förslaget förordat av medlemsråd och beredningsgrupp.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kalkyl, borttagning av återbetalning för retursortiment | | |
| | |
| | | |   |
9 Regelverk – Hjälpmedelsanvändares ersättningsskyldighet |
Diarienummer: LD17/01689 |
Ordförandens förslag:
1. Regelverk - Hjälpmedelsanvändarens ersättningsskyldighet, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I vissa fall är hjälpmedelsanvändare skyldig att betala för det hjälpmedel man fått förskrivet på lån från landstinget eller från någon av Dalarnas kommuner. I detta regelverk beskrivs sådana situationer (skadat eller förlorat hjälpmedel eller ej återlämnat vid uppmaning), samt rutiner vid sådana tillfällen. Medlemsråd och beredningsgrupp har tillstyrkt förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regelverk - Hjälpmedelsanvändarens ersättningsskyldighet
c) Brev, Återkallelse hjälpmedel
d) Brev, Fakturering av ersättningskrav
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I vissa fall är hjälpmedelsanvändare skyldig att betala för det hjälpmedel man fått förskrivet på lån från landstinget eller från någon av Dalarnas kommuner. I detta regelverk beskrivs sådana situationer (skadat eller förlorat hjälpmedel eller ej återlämnat vid uppmaning), samt rutiner vid sådana tillfällen. Medlemsråd och beredningsgrupp har tillstyrkt förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regelverk - Hjälpmedelsanvändarens ersättningsskyldighet
c) Brev, Återkallelse hjälpmedel
d) Brev, Fakturering av ersättningskrav | | |
| | |
| | | |   |
10 Hyresvillkor vid egenavgift för cykel |
Diarienummer: LD16/03740 |
Ordförandens förslag:
1. Hyresvillkor vid egenavgift för cykel, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Hyresvillkoren har reviderats för att få en samstämmighet med låneavtal och kommentarer till lånevillkor som reviderades 2016-05-26 samt införande av kommunaliseringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hyresvillkor vid egenavgift för cykel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hyresvillkoren har reviderats för att få en samstämmighet med låneavtal och kommentarer till lånevillkor som reviderades 2016-05-26 samt införande av kommunaliseringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hyresvillkor vid egenavgift för cykel | | |
| | |
| | | |   |
11 Köpevillkor vid egenavgift för trehjulig cykel med fotpedal för ungdom över 16 år och vuxen |
Diarienummer: LD16/03742 |
Ordförandens förslag:
1. Köpevillkor vid egenavgift för trehjulig cykel med fotpedal för ungdom över 16 år och vuxen, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Köpevillkoren har reviderats för att få en samstämmighet med låneavtal och kommentarer till lånevillkor som reviderades 2016-05-26 samt införande av kommunaliseringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Köpevillkor vid egenavgift för trehjulig cykel med fotpedal för ungdom över 16 år och vuxen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köpevillkoren har reviderats för att få en samstämmighet med låneavtal och kommentarer till lånevillkor som reviderades 2016-05-26 samt införande av kommunaliseringen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Köpevillkor vid egenavgift för trehjulig cykel med fotpedal för ungdom över 16 år och vuxen | | |
| | |
| | | |   |
12 Riktlinje – Tyngdtäcken |
Diarienummer: LD16/03786 |
Ordförandens förslag:
1. Riktlinje - Tyngdtäcken, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av tyngdtäcke. Tyngdtäcke är ett förskrivningsbart hjälpmedel sedan tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Tyngdtäcken
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av tyngdtäcke. Tyngdtäcke är ett förskrivningsbart hjälpmedel sedan tidigare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Tyngdtäcken | | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|