Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2017-05-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder.
A. Överläggningar med revisorerna
Ordförande Carl-Erik Nyström (C), vice ordförande Sören Bertilsson (S), ledamöterna Thomas Ylvén (V), Ann-Britt Åsebol (M) och Birgitta Örjas (S) samt revisionschef Kjell Johansson.
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Kollektivtrafiken i Dalarna - Skatteväxling och huvudmannaskapsförändring 2018 (LD17/00211)
Ekonomidirektör Peter Hansson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Socialdepartementet: SOU 2017:4 För en god och jämlik hälsa - En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket |
Diarienummer: LD17/00885 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet, För en god och jämlik hälsa - En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket - Delbetänkande av Kommissionen för jämlik hälsa, föreslås åtgärder som kan bidra till att minska hälsoklyftorna i Sverige. I detta andra delbetänkande diskuteras och anlyseras styrningen och uppföljningen av folkhälsopolitiken.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag men vill betona och förstärka vissa delar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, Innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/remisser/2017/02/remiss-av-sou-20174-for-en-god-och-jamlik-halsa--en-utveckling-av-det-folkhalsopolitiska-ramverket/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet, För en god och jämlik hälsa - En utveckling av det folkhälsopolitiska ramverket - Delbetänkande av Kommissionen för jämlik hälsa, föreslås åtgärder som kan bidra till att minska hälsoklyftorna i Sverige. I detta andra delbetänkande diskuteras och anlyseras styrningen och uppföljningen av folkhälsopolitiken.
Landstinget Dalarna stöder samtliga förslag men vill betona och förstärka vissa delar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, Innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/remisser/2017/02/remiss-av-sou-20174-for-en-god-och-jamlik-halsa--en-utveckling-av-det-folkhalsopolitiska-ramverket/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Ansvarsfrihet för kommunalförbundet Svensk Luftambulans |
Diarienummer: LD17/01246 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2016.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Följebrev
c) Årsredovisning
d) Revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2016.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Följebrev
c) Årsredovisning
d) Revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
4 Utlåning till Svenskt Ambulansflyg och förändrad förbundsordning |
Diarienummer: LD17/00418 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Ny förbundsordning Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, enligt bilaga b), godkänns.
2. Högst 17 400 000 kronor i 2015 års prisnivå, vilket motsvarar högst 20 171 369 kronor i 2020 års prisnivå, lånas ut till Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) för finansiering av investering i ambulansflygplan. Slutgiltigt belopp fastställs när investeringen är fullgjord.
3. En förutsättning för utlåningen är att övriga landsting/regioner fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) har som uppgift att på medlemmarnas uppdrag bedriva ambulansflyg inom Sverige. Medlemmar är alla landsting i Sverige. Verksamheten i KSA ska bedrivas genom att KSA upphandlar och köper sex stycken flygplan.
Investeringen i flygplanen föreslås finansieras genom lån från medlemmarna efter andelstalet i KSA enligt nedan. Kapitalkostnaden, det vill säga ränta och avskrivning, är en del av priset per flygtimme.
Ingen ytterligare extern upplåning sker för Landstinget Dalarnas del utan beloppet tas från likvida medel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny förbundsordning KSA
c) Bilaga Maximalt lånebelopp ambulansflygplan
d) Bilaga Villkor utlåning
e) Förslag kreditiv
f) Förslag revers
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) har som uppgift att på medlemmarnas uppdrag bedriva ambulansflyg inom Sverige. Medlemmar är alla landsting i Sverige. Verksamheten i KSA ska bedrivas genom att KSA upphandlar och köper sex stycken flygplan.
Investeringen i flygplanen föreslås finansieras genom lån från medlemmarna efter andelstalet i KSA enligt nedan. Kapitalkostnaden, det vill säga ränta och avskrivning, är en del av priset per flygtimme.
Ingen ytterligare extern upplåning sker för Landstinget Dalarnas del utan beloppet tas från likvida medel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ny förbundsordning KSA
c) Bilaga Maximalt lånebelopp ambulansflygplan
d) Bilaga Villkor utlåning
e) Förslag kreditiv
f) Förslag revers | | |
| | |
| | | |   |
5 Dalaflyget, borgen och kortfristig kredit |
Diarienummer: LD17/01386 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna tillhandahåller kortfristig kreditmöjlighet på 2 mnkr till Dalaflyget, att nyttja vid tillfälliga likviditetsproblem.
2. Landstinget Dalarna tecknar generell solidarisk borgen om 10 mnkr jämte ränta och avgifter för bolagets samtliga förpliktelser vid upptagande av kredit, för investeringar/leasingavtal i enlighet med den av bolaget ingivna investeringsbudgeten. Bolaget ska i samband med årlig redovisning till ägarna också redovisa utnyttjad borgensram. Skuld skall amorteras så att den står i paritet till tillgångarnas restvärde.
3. Beslutet under punkt 2 gäller under villkor att övriga ägare fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
Dalaflyget har behov av en kortfristig kredit utanför borgensramen, att användas vid tillfälliga likviditetsproblem.
Dalaflyget har även behov av en borgensram på 10 mnkr för kommande investeringar. Bolagets ägare tecknar därför en generell solidarisk borgen om förslaget går igenom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget
c) Detaljerad information Kreditmöjlighet utanför borgensram
d) Detaljerad information Borgensram för investeringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dalaflyget har behov av en kortfristig kredit utanför borgensramen, att användas vid tillfälliga likviditetsproblem.
Dalaflyget har även behov av en borgensram på 10 mnkr för kommande investeringar. Bolagets ägare tecknar därför en generell solidarisk borgen om förslaget går igenom.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Investeringsbudget
c) Detaljerad information Kreditmöjlighet utanför borgensram
d) Detaljerad information Borgensram för investeringar | | |
| | |
| | | |   |
6 Miljöredovisning 2016 |
Diarienummer: LD17/01234 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2016, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Miljöredovisning 2016 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2016
c) Miljöplan 2016-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisning 2016 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan 2016-2020 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2016
c) Miljöplan 2016-2020 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Internkontrollplan 2017 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD17/00097 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Internkontrollplan för 2017 för landstingsstyrelsens organisation Central förvaltning fastställs enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Den Centrala förvaltningens interna kontrollplan omfattar 6 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egen kontroller inom området Säkerhet (lagreglerade områden), samverkansutveckling internt, ny planerings- och styrprocess samt avtal och beslut inom HR-området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den Centrala förvaltningens interna kontrollplan omfattar 6 kontrollområden. Områdena ligger inom områdena systematisk avvikelsehantering, kommunikation, egen kontroller inom området Säkerhet (lagreglerade områden), samverkansutveckling internt, ny planerings- och styrprocess samt avtal och beslut inom HR-området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Områden för intern styrning och kontroll, ISK-plan, Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
|