Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2017-04-10_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
- Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
Bilaga
- Åtgärder som vidtagits med anledning av revisorernas uppföljningsgranskning av personalplanering och arbetstidsförläggning (LD16/02926)
Personaldirektör Anna Cederlöf
A. Rapport från Landstingsfastigheter utifrån styrkort samt övriga aktuella frågor i förvaltningen
Förvaltningschef Landstingsfastigheter Kristina Appelberg
B. Ekonomisk information inklusive Bokslut och årsredovisning 2016
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Information från avdelningen för hälsofrämjande och hållbar utveckling
Folkhälsochef Suzanna Westberg och samhällsmedicinsk läkare Johan Hallberg
- Samling för social hållbarhet i Dalarna (LD11/02794 och LD17/01060)
Bilaga
- Hälsofrämjande processer som drivkraft för miljömål och hållbar utveckling (LD17/00057)
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef/bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Bokslut och årsredovisning 2016 |
Diarienummer: LD16/03610 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Primärvårdens resultat i egen regi inom ramen för hälsoval beslutas till ett överskott på 6,7 Mkr som överförs till 2017.
2. Folktandvårdens resultat beslutas till ett överskott på 2,8 Mkr som överförs till 2017.
3. Hjälpmedel Dalarnas resultat beslutas till ett överskott på 0,3 Mkr som överförs till 2017.
4. Årsredovisning 2016 enligt bilaga b) och Verksamhetsberättelser 2016 förvaltningar enligt bilaga c) godkänns.
Sammanfattning:
Årets resultat är ett överskott på 186 Mkr. Efter att årets resultat justerats med en jämförelsestörande reavinst är balanskravsresultat ett överskott på 171 Mkr. Det budgeterade resultatet var 117 Mkr. Resultatet 2016 medför att det ackumulerade underskottet, som enligt balanskravet ska återställas före utgången av 2019, uppgår till minus 226 Mkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av hur de uppdrag som landstingsfullmäktige angett för verksamheten i landstingsplan och finansplan har uppnåtts. Samtliga finansiella mål uppfylls 2016. Av 69 angivna verksamhetsmål i landstingsplanen och förvaltningarnas verksamhetsplaner uppfylls 31 mål medan 19 mål uppfylls delvis och 12 mål inte uppfylls. Vissa mål har inte gått att mäta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016
c) Bilaga till Årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2016 förvaltningar
d) Över- och underskottshantering
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Årets resultat är ett överskott på 186 Mkr. Efter att årets resultat justerats med en jämförelsestörande reavinst är balanskravsresultat ett överskott på 171 Mkr. Det budgeterade resultatet var 117 Mkr. Resultatet 2016 medför att det ackumulerade underskottet, som enligt balanskravet ska återställas före utgången av 2019, uppgår till minus 226 Mkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse av hur de uppdrag som landstingsfullmäktige angett för verksamheten i landstingsplan och finansplan har uppnåtts. Samtliga finansiella mål uppfylls 2016. Av 69 angivna verksamhetsmål i landstingsplanen och förvaltningarnas verksamhetsplaner uppfylls 31 mål medan 19 mål uppfylls delvis och 12 mål inte uppfylls. Vissa mål har inte gått att mäta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2016
c) Bilaga till Årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2016 förvaltningar
d) Över- och underskottshantering | | |
| | |
| | | |   |
5 Ny organisation och policy för internkontroll |
Diarienummer: LD17/00472 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Policy Intern styrning och kontroll, enligt bilaga b) godkänns och ersätter riktlinjer för intern kontroll, fastställda av fullmäktige 2008-02-18 § 14.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del:
2. Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll, enligt bilaga c) godkänns och ersätter anvisningar till riktlinjer för intern kontroll, fastställda av landstingsstyrelsen 2008-03-31 § 55, detta under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt punkt 1 ovan.
Sammanfattning:
Policy och målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll revideras mot bakgrund av ett behov att se över internkontrollarbetets olika delar samtidigt som det ska samordnas med och ingå i det nya ledningssystemet. Översynen har funnits med som ett moment i den övergripande internkontrollplanen 2016, beslutad i april 2016, och har utöver policy och direktiv resulterat i en tydlig process, rutin och organisation för intern styrning och kontroll.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy Intern styrning och kontroll
c) Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Policy och målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll revideras mot bakgrund av ett behov att se över internkontrollarbetets olika delar samtidigt som det ska samordnas med och ingå i det nya ledningssystemet. Översynen har funnits med som ett moment i den övergripande internkontrollplanen 2016, beslutad i april 2016, och har utöver policy och direktiv resulterat i en tydlig process, rutin och organisation för intern styrning och kontroll.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policy Intern styrning och kontroll
c) Målsättningsdirektiv Intern styrning och kontroll | | |
| | |
| | | |   |
6 Krav på remiss till psykoterapi och neuropsykiatriska utredningar |
Diarienummer: LD17/01202 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Remisskrav införs för psykoterapi och neuropsykiatriska utredningar inom ramen för vuxenpsykiatrins öppenvård och barn- och ungdomspsykiatrin.
Sammanfattning:
Upphandling av privat etablerade psykoterapeuter och bolag för neuropsykiatriska utredningar är viktiga som komplement till den landstingsfinansierade psykiatrin. I syfte att ge möjligheter för god vårdplanering mellan psykiatrin och privata utförare utgör remissen ett underlag för samarbete och uppföljning.
Alla patienter som söker psykiatrisk specialistvård, inom vuxenpsykiatrin eller barn- och ungdomspsykiatrin, ska bedömas inom den psykiatriska verksamheten, där beslut om utredning och behandling ska tas i dialog med patienten. Om den psykiatriska bedömningen fastställer att psykoterapi ska ges eller om en neuropsykiatrisk utredning ska initieras, kan dessa insatser ges inom landstingens psykiatriska öppenvård eller hos upphandlade bolag som har avtal med psykiatrin. Samarbete med externt upphandlade psykoterapeuter och bolag som genomför neuropsykiatriska utredningar ska ske via remiss enligt upprättade rutiner för kommunikation och återkoppling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Upphandling av privat etablerade psykoterapeuter och bolag för neuropsykiatriska utredningar är viktiga som komplement till den landstingsfinansierade psykiatrin. I syfte att ge möjligheter för god vårdplanering mellan psykiatrin och privata utförare utgör remissen ett underlag för samarbete och uppföljning.
Alla patienter som söker psykiatrisk specialistvård, inom vuxenpsykiatrin eller barn- och ungdomspsykiatrin, ska bedömas inom den psykiatriska verksamheten, där beslut om utredning och behandling ska tas i dialog med patienten. Om den psykiatriska bedömningen fastställer att psykoterapi ska ges eller om en neuropsykiatrisk utredning ska initieras, kan dessa insatser ges inom landstingens psykiatriska öppenvård eller hos upphandlade bolag som har avtal med psykiatrin. Samarbete med externt upphandlade psykoterapeuter och bolag som genomför neuropsykiatriska utredningar ska ske via remiss enligt upprättade rutiner för kommunikation och återkoppling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Sammanträdesplan 2018 |
Diarienummer: LD17/01067 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsfullmäktige sammanträder under 2018 den 26 februari, 23 april, 11-12 juni, 24 september, 15 oktober, 19-20 november och 10 december.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del:
2. Landstingsstyrelsen sammanträder under 2018 den 12 februari, 9 april, 28 maj, 10 september och 5 november.
3. Arbetsutskottet sammanträder under 2018 den 29 januari, 26 mars, 14 maj och 27 augusti.
4. Personalutskottet sammanträder under 2018 den 24 januari, 14 mars, 8 maj och 22 augusti.
Sammanfattning:
Sammanträdesplanen 2018 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet och personalutskottet bör fastställas snarast så att planeringen inför dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och en ärendeprocess som ger möjlighet att beslutsunderlag hanteras på lämpligt sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanträdesplanen 2018 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet och personalutskottet bör fastställas snarast så att planeringen inför dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och en ärendeprocess som ger möjlighet att beslutsunderlag hanteras på lämpligt sätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan 2018 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Kommunremiss angående regionbildning 2019 |
Diarienummer: LD17/00896 |
Ordförandens förslag:
1. Till Dalarnas kommuner och Region Dalarna remitteras frågan om de tillstyrker att Landstinget Dalarna ansöker om att den 1 januari 2019 få överta det regionala utvecklingsansvaret enligt Lag om regionalt utvecklingsansvar i vissa län (SFS 2010:630) och därmed att det i Dalarna bildas en region med ett direktvalt fullmäktige.
2. Till remissen bifogas ett kunskapsunderlag om regionbildning som prövats av styr- och referensgrupperna för regionbildning 2019 samt i Region Dalarnas direktion, bilaga b).
3. Remissvar ska vara landstinget tillhanda senast 30 juni 2017.
4. Ärendet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
Inför beslut av landstingsfullmäktige 25 september om en eventuell ansökan om regionbildning i Dalarna 2019 ska en remiss gå till länets kommuner och Region Dalarna. I ärendet föreslås en fråga att ställa i remissen samt redogörs för ett kunskapsunderlag som bifogas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kunskapsunderlag om bildande av regionkommun i Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inför beslut av landstingsfullmäktige 25 september om en eventuell ansökan om regionbildning i Dalarna 2019 ska en remiss gå till länets kommuner och Region Dalarna. I ärendet föreslås en fråga att ställa i remissen samt redogörs för ett kunskapsunderlag som bifogas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kunskapsunderlag om bildande av regionkommun i Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsberättelse 2016, Central förvaltning |
Diarienummer: LD17/00872 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelsen 2016 för Central förvaltning, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året, samt en utblick mot 2017. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas. Under 2016 har fokus legat på planering och genomförande av centralisering och besparingar inom administrationen kopplat till struktur- och förändringsplan. Det ekonomiska resultatet för Central förvaltning innebar ett underskott på 59,7 mkr, där orsak är underskottet i kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året, samt en utblick mot 2017. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas. Under 2016 har fokus legat på planering och genomförande av centralisering och besparingar inom administrationen kopplat till struktur- och förändringsplan. Det ekonomiska resultatet för Central förvaltning innebar ett underskott på 59,7 mkr, där orsak är underskottet i kollektivtrafiken.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
10 Verksamhetsberättelse 2016, Hälso-och sjukvårdsförvaltningen |
Diarienummer: LD17/00873 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2017. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2017. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvård | | |
| | |
| | | |   |
11 Verksamhetsberättelse 2016, fv 51 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/00969 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningens övergripande målsättning är att patienten/kunden och uppdragsgivaren upplever nytta samt är nöjd med Hjälpmedel Landstinget Dalarnas tjänster och hjälpmedel. Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning.
Resultatet visar ett överskott på 4 Mkr.
Hörcentralen klarar inte måluppfyllelsen i vårdgarantin. Hörcentralens väntetid till behovsbedömning uppgår till ca 8 månader. På Pedagogiska hörselvården erbjuds alla patienter tid inom 3 månader. Tolkcentralen uppnår målet att utföra 95 % av de beställda uppdragen. Syncentralen har inte kunnat erbjuda alla patienter en tid till optiker inom 3 månader.
Ökad sjukfrånvaro från föregående år p.g.a. fler längre sjukskrivningar, både planerade och icke-planerade, privata orsaker och arbetsrelaterade orsaker.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningens övergripande målsättning är att patienten/kunden och uppdragsgivaren upplever nytta samt är nöjd med Hjälpmedel Landstinget Dalarnas tjänster och hjälpmedel. Hjälpmedel bidrar till att öka tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning.
Resultatet visar ett överskott på 4 Mkr.
Hörcentralen klarar inte måluppfyllelsen i vårdgarantin. Hörcentralens väntetid till behovsbedömning uppgår till ca 8 månader. På Pedagogiska hörselvården erbjuds alla patienter tid inom 3 månader. Tolkcentralen uppnår målet att utföra 95 % av de beställda uppdragen. Syncentralen har inte kunnat erbjuda alla patienter en tid till optiker inom 3 månader.
Ökad sjukfrånvaro från föregående år p.g.a. fler längre sjukskrivningar, både planerade och icke-planerade, privata orsaker och arbetsrelaterade orsaker.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
12 Uppföljning av landstingsgemensam internkontroll 2016 |
Diarienummer: LD17/00912 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av landstingsgemensam internkontrollplan 2016, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. De landstingsgemensamma processer som har kontrollerats är:
- Översyn av riktlinjer och anvisningar för intern kontroll
- Översyn av processer och ansvar för intern kontroll
- Uppföljning av beslut om struktur- och förändringsplan
- Implementering av ny plan- och styrmodell fr o m 2016
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Övergripande internkontrollplan 2016, uppföljning
c) Bilaga 1 Delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. De landstingsgemensamma processer som har kontrollerats är:
- Översyn av riktlinjer och anvisningar för intern kontroll
- Översyn av processer och ansvar för intern kontroll
- Uppföljning av beslut om struktur- och förändringsplan
- Implementering av ny plan- och styrmodell fr o m 2016
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Övergripande internkontrollplan 2016, uppföljning
c) Bilaga 1 Delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
13 Uppföljning av internkontrollplan 2016 för Central förvaltning |
Diarienummer: LD17/00929 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2016 inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde Central förvaltning, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
- Egenkontroll i ledningssystemet
- Centralisering av administration, beslut inom ramen för struktur- och förändringsplan
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) CF Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan CF 2016
d) Bilaga 1 Rapport kontrollmoment
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
- Egenkontroll i ledningssystemet
- Centralisering av administration, beslut inom ramen för struktur- och förändringsplan
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) CF Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan CF 2016
d) Bilaga 1 Rapport kontrollmoment | | |
| | |
| | | |   |
14 Uppföljning av internkontrollplan 2016 för Hälso-och sjukvården |
Diarienummer: LD17/00096 |
Ordförandens förslag:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2016 inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
- Egenkontroll i ledningssystemet
- Lokalt 24/7-tillägg för helg- och nattarbeten, tillämpning
- Högspecialiserad vård, remitteringsmönster-fakturagranskning
- Läkemedel, följsamhet till rekommendationer
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) HS Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan HS 2016
d) Bilaga 1 Lokalt 24/7-tillägg
e) Bilaga 2 Högspecialiserad vård
f) Bilaga 3 Läkemedel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
- Egenkontroll i ledningssystemet
- Lokalt 24/7-tillägg för helg- och nattarbeten, tillämpning
- Högspecialiserad vård, remitteringsmönster-fakturagranskning
- Läkemedel, följsamhet till rekommendationer
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) HS Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan HS 2016
d) Bilaga 1 Lokalt 24/7-tillägg
e) Bilaga 2 Högspecialiserad vård
f) Bilaga 3 Läkemedel | | |
| | |
| | | |   |
15 Internkontrollplan 2017 för fv 51 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/00968 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplanen för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt
2. bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baseras bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2015 samt under 2016. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baseras bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2015 samt under 2016. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
16 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD17/00471 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Kundfordringen, uppgående till 102 600 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett ärende avseende tvistig del av fakturering till Avonova AB (numera UniCare Vård i Dalarna AB) föreslås avskrivas. Beloppet för kundförlusten uppgår till 102 600 kr.
I redovisningen har kostnaderna redan under 2016 bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett ärende avseende tvistig del av fakturering till Avonova AB (numera UniCare Vård i Dalarna AB) föreslås avskrivas. Beloppet för kundförlusten uppgår till 102 600 kr.
I redovisningen har kostnaderna redan under 2016 bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
17 Sammanställning av erfarenheter från LÖF, IVO, Synergi, Lex Maria |
Diarienummer: LD16/03553 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsdirektören ges i uppdrag att besluta om att alla inkomna klagomålsärenden från IVO och LÖF ska registreras i avvikelsehanteringssystemet Synergi.
2. En Medborgarmodul i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs för att öka medborgarna möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån.
3. Medborgarmodulen kan finnas tillgänglig på webbplatser som idag är kända för allmänheten, så som ex. 1177 Vårdguidens E-tjänster, för att underlätta och öka rapporteringen.
Sammanfattning:
Underlaget från LÖF, IVO, kvalitetssystemet Synergi och Lex Maria behöver sammanställas så att erfarenheterna bättre kan komma vården till del i Landstinget Dalarna.
From januari 2017 registreras patientnämndens ärenden i landstingets avvikelsehanteringssystem Synergi. Svar och beslut från IVO ska registreras i Synergi och kopplas på så vis till patientärendet.
Enskilda LÖF-ärenden skickas direkt till berörd verksamhet och en sammanställning av alla Landstinget Dalarnas LÖF-ärenden skickas en gång per år till Hälso- och sjukvårdens medicinska rådgivare.
För att öka medborgarnas möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån, föreslås att Medborgarmodulen i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Underlaget från LÖF, IVO, kvalitetssystemet Synergi och Lex Maria behöver sammanställas så att erfarenheterna bättre kan komma vården till del i Landstinget Dalarna.
From januari 2017 registreras patientnämndens ärenden i landstingets avvikelsehanteringssystem Synergi. Svar och beslut från IVO ska registreras i Synergi och kopplas på så vis till patientärendet.
Enskilda LÖF-ärenden skickas direkt till berörd verksamhet och en sammanställning av alla Landstinget Dalarnas LÖF-ärenden skickas en gång per år till Hälso- och sjukvårdens medicinska rådgivare.
För att öka medborgarnas möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån, föreslås att Medborgarmodulen i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
18 Inrättande av Norslund-Svärdsjö vårdcentral som Akademisk vårdcentral |
Diarienummer: LD17/00938 |
Ordförandens förslag:
1. Norslund-Svärdsjö vårdcentral ges i uppdrag att vara Akademisk vårdcentral för perioden 2017-07-01--2020-06-30.
2. Landstinget Dalarna finansierar 50 % forskningstid för två disputerade medarbetare vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral. Kostnaden beräknas till 1 300 000 kr per år fr o m 2018 och finansieras genom utökad ram för Centrum för Klinisk Forskning som handhar utbetalning. För 2017 finansieras detta via omfördelning inom budget.
3. Landstinget finansierar med 250 000 kr per år drift av den akademiska vårdcentralen för kommunikation, utbildningsinsatser, administration m.m. Denna kostnad finansieras genom utökad ram för Centrum för Klinisk Forskning år fr o m 2018 som handhar utbetalning. För 2017 finansieras detta via omfördelning inom budget.
4. Utvärdering av vetenskaplig produktion samt utbildnings- och utvecklingsaktiviteter görs i samband med utgången av treårsperioden för ställningstagande till fortsatt status som akademisk vårdcentral.
5. Verksamheten vid landstingets akademiska vårdcentral ska årligen återrapporteras till hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstingets Dalarnas forskningssatsning. En första AVC inrättades vid Gagnefs vårdcentral 2013 för att följas av Jakobsgårdarnas vårdcentral 2015. AVC, oberoende av driftsform, är en verksamhet där universitet, högskola och landsting gemensamt arbetar med forskning, utbildning, utveckling och fortbildning inom primärvårdens samtliga yrkesprofessioner. Detta förväntas ge bättre förutsättningar för en kostnadseffektiv, evidensbaserad, god och säker primärvård.
Norslund-Svärdsjö vårdcentral uppfyller de kriterier som landstinget har ställt för att inrätta en AVC. Den ena av de två disputerade medarbetarna vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral är professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet, den andra disputerade vid Uppsala universitet 2015 inom klinisk nutritionsforskning. Vid vårdcentralen finns därmed mycket bra forskningskompetens och förutsättningar för att bygga upp en AVC som också kan stimulera andra i primärvården att bedriva forskning, utbildning och utveckling. Kostnaden beräknas sammantaget till 1 550 000 kr per år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beskrivning av Norslund-Svärdsjö vårdcentral och dess potential som AVC
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstingets Dalarnas forskningssatsning. En första AVC inrättades vid Gagnefs vårdcentral 2013 för att följas av Jakobsgårdarnas vårdcentral 2015. AVC, oberoende av driftsform, är en verksamhet där universitet, högskola och landsting gemensamt arbetar med forskning, utbildning, utveckling och fortbildning inom primärvårdens samtliga yrkesprofessioner. Detta förväntas ge bättre förutsättningar för en kostnadseffektiv, evidensbaserad, god och säker primärvård.
Norslund-Svärdsjö vårdcentral uppfyller de kriterier som landstinget har ställt för att inrätta en AVC. Den ena av de två disputerade medarbetarna vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral är professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet, den andra disputerade vid Uppsala universitet 2015 inom klinisk nutritionsforskning. Vid vårdcentralen finns därmed mycket bra forskningskompetens och förutsättningar för att bygga upp en AVC som också kan stimulera andra i primärvården att bedriva forskning, utbildning och utveckling. Kostnaden beräknas sammantaget till 1 550 000 kr per år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beskrivning av Norslund-Svärdsjö vårdcentral och dess potential som AVC | | |
| | |
| | | |   |
19 Kommunremiss - Valkretsindelning |
Diarienummer: LD16/02447 |
Ordförandens förslag:
1. Valkretsindelning för Landstinget Dalarnas föreslås bli xxx fr o m de allmänna valen 2018.
2. Förslaget remitteras till Dalarnas kommuner för synpunkter till Landstinget Dalarna senast 15 augusti 2017.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valdistrikt som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018.
Enligt de nya reglerna är landstingen en enda valkrets, om inte fullmäktige beslutar att dela in landstinget i två eller flera valkretsar. Om landstinget ska delas in i flera valkretsar vid valet 2018 krävs ett sådant beslut. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången. Kommunerna inom länet ska dessförinnan ha fått tillfälle att yttra sig. Landstingsfullmäktige har därför att fatta ett beslut senast under september månad som ligger som underlag till länsstyrelsens beslut.
Nuvarande valkretsindelning har sex (6) valkretsar. Länsstyrelsen Dalarna beslutade den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008.
I ärendet har dialoger inom regionen förts av landstingsfullmäktiges ordförande med representanter från partier.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM om Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
c) Bilaga Exempel på sammanställning av effekter för valresultatet med alternativt antal valdistrikt
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har att fatta beslut om antalet valdistrikt som ska gälla vid de allmänna valen 2018. Vallagen har från 1 januari 2015 ändrats i vissa delar. Bland annat har kravet på valkretsindelning för val till landstingsfullmäktige tagits bort, vilket kan få betydelse för valen 2018.
Enligt de nya reglerna är landstingen en enda valkrets, om inte fullmäktige beslutar att dela in landstinget i två eller flera valkretsar. Om landstinget ska delas in i flera valkretsar vid valet 2018 krävs ett sådant beslut. Indelningen i valkretsar ska beslutas av landstingsfullmäktige senast den 31 oktober året före det valår då den nya indelningen ska gälla för första gången. Kommunerna inom länet ska dessförinnan ha fått tillfälle att yttra sig. Landstingsfullmäktige har därför att fatta ett beslut senast under september månad som ligger som underlag till länsstyrelsens beslut.
Nuvarande valkretsindelning har sex (6) valkretsar. Länsstyrelsen Dalarna beslutade den 12 mars 2009, utifrån landstingsfullmäktige förslag november 2008.
I ärendet har dialoger inom regionen förts av landstingsfullmäktiges ordförande med representanter från partier.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) PM om Underlag inför dialog om valkretsindelning för Dalarna
c) Bilaga Exempel på sammanställning av effekter för valresultatet med alternativt antal valdistrikt | | |
| | |
| | | |   |
20 Yttrande över landstingets revisionsberättelse för år 2016 inför fullmäktiges ansvarsprövning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|