Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnd_2017-03-28_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Sammanträdet inleds med ett studiebesök på Tornet och Dala ABC - Landstingets specialistenheter för barn/unga och vuxna med ätstörningsproblematik. Lena Westin, enhetschef på Dala ABC, tar - tillsammans med personal på de båda enheterna - emot och presenterar verksamheterna.
Ledningen informerar
A. Karin Stikå Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården, informerar
B. Ekonomisk information
Information om årsredovisning som avser hälso- och sjukvården och Hjälpmedel: ekonomidirektör Peter Hansson, avdelningschef Verksamhetsnära ekonomistöd Åse Golles och förvaltningschef Gunilla Lillhager, LD Hjälpmedel
Divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Per Söderberg Psykiatri, Pär Lennart Ågren Medicin och Ulf Börjesson Primärvård lämnar en månadsanstämning av ekonomi och verksamhet samt uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur och förändringsplan.
C. Uppföljning av arbetet med att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner inom hälso- och sjukvården (LD15/04183)
Processledare Utvecklingsavdelningen Stefan Rosth
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: :
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: :
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Ds 2016:44 Nationell läkemedelslista |
Diarienummer: LD17/00210 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss från Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Ds 2016:44 Nationell läkemedelslista. Förslaget syftar till att skapa en samlad bild av en patients läkemedelsbehandling, oavsett var patienten har fått sina läkemedel ordinerade. Landstinget Dalarna ställer sig bakom förslaget till en nationell läkemedelslista. Förslaget bidrar till ökad patientsäkerhet i hela vårdkedjan men det saknas en kostnads-/nyttoanalys och beskrivning av hur kostnaderna ska fördelas mellan landsting och stat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/12/ds-2016-44/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har beretts möjlighet att lämna yttrande över Ds 2016:44 Nationell läkemedelslista. Förslaget syftar till att skapa en samlad bild av en patients läkemedelsbehandling, oavsett var patienten har fått sina läkemedel ordinerade. Landstinget Dalarna ställer sig bakom förslaget till en nationell läkemedelslista. Förslaget bidrar till ökad patientsäkerhet i hela vårdkedjan men det saknas en kostnads-/nyttoanalys och beskrivning av hur kostnaderna ska fördelas mellan landsting och stat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/12/ds-2016-44/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Patientsäkerhetsberättelse 2016 |
Diarienummer: LD17/01082 |
Ordförandens förslag:
1. Patientsäkerhetsberättelsen för 2016, enligt bilaga b), godkänns,
2. Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2017, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2017 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse för 2016
c) Bilaga Egenkontroll
d) Bilaga Svar från division Medicin
e) Bilaga Svar från division Kirurgi
f) Bilaga Svar från division Psykiatri
g) Bilaga Svar från division Primärvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål och strategier för patientsäkerhetsarbetet 2017 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse för 2016
c) Bilaga Egenkontroll
d) Bilaga Svar från division Medicin
e) Bilaga Svar från division Kirurgi
f) Bilaga Svar från division Psykiatri
g) Bilaga Svar från division Primärvård | | |
| | |
| | | |   |
6 Rekommendation rörande nationell och regional nivåstrukturering inom cancerområdet |
Diarienummer: LD16/04276 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden godkänner och ställer sig bakom rekommendationen enligt bilaga b).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad och kopia på beslut skickas för kännedom till SKL, Regionala Cancercentrum i samverkan senast den 1 april 2017.
Sammanfattning:
Regionala cancercentrums (RCC) samverkansgrupp beslöt vid sitt möte 18 oktober 2016 att avge rekommendation gällande att godkänna och tillämpa nationell nivåstrukturering för tre åtgärder i cancervården enligt bilaga c). På Samverkansnämndens sammanträde den 16 februari 2017 togs beslut om att rekommendera sjukvårdsregionens landsting och regioner att tillämpa nationell nivåstrukturering av kurativt syftande kirurgisk behandling för perihilära gallvägstumörer, kurativt syftande kirurgisk behandling vid lokalt avancerad pankreas- och periampullär cancer, samt retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer enligt bifogad rekommendation, bilaga b).
Samverkansnämnden gav även styrgrupp RCC i uppdrag att stödja det regionala genomförandet som beskrivs i bilaga c) och följa upp det regionala utfallet av den nationella nivåstruktureringen av kurativt syftande kirurgisk behandling för perihilära gallvägstumörer, kurativt syftande kirurgisk behandling vid lokalt avancerad pankreas- och periampullär cancer, samt retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer, och att styrgrupp RCC får i uppdrag att återkomma med förslag till beslut gällande de regionala rekommendationerna från RCC i samverkan till Samverkansnämndens möte den 31 maj.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-02-16
c) Rekommendation rörande nationell och regional nivåstrukturering inom cancerområdet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala cancercentrums (RCC) samverkansgrupp beslöt vid sitt möte 18 oktober 2016 att avge rekommendation gällande att godkänna och tillämpa nationell nivåstrukturering för tre åtgärder i cancervården enligt bilaga c). På Samverkansnämndens sammanträde den 16 februari 2017 togs beslut om att rekommendera sjukvårdsregionens landsting och regioner att tillämpa nationell nivåstrukturering av kurativt syftande kirurgisk behandling för perihilära gallvägstumörer, kurativt syftande kirurgisk behandling vid lokalt avancerad pankreas- och periampullär cancer, samt retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer enligt bifogad rekommendation, bilaga b).
Samverkansnämnden gav även styrgrupp RCC i uppdrag att stödja det regionala genomförandet som beskrivs i bilaga c) och följa upp det regionala utfallet av den nationella nivåstruktureringen av kurativt syftande kirurgisk behandling för perihilära gallvägstumörer, kurativt syftande kirurgisk behandling vid lokalt avancerad pankreas- och periampullär cancer, samt retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer, och att styrgrupp RCC får i uppdrag att återkomma med förslag till beslut gällande de regionala rekommendationerna från RCC i samverkan till Samverkansnämndens möte den 31 maj.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2017-02-16
c) Rekommendation rörande nationell och regional nivåstrukturering inom cancerområdet | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsberättelse 2016, Hälso-och sjukvårdsförvaltningen |
Diarienummer: LD17/00873 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2017. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2017. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för Hälso- och sjukvård | | |
| | |
| | | |   |
8 Uppföljning av internkontrollplan 2016 för Hälso-och sjukvården |
Diarienummer: LD17/00096 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Uppföljning av internkontrollplan 2016 inom landstingsstyrelsens verksamhetsområde Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
Egenkontroll i ledningssystemet
Lokalt 24/7-tillägg för helg- och nattarbeten, tillämpning
Högspecialiserad vård, remitteringsmönster-fakturagranskning
Läkemedel, följsamhet till rekommendationer
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) HS Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan HS 2016
d) Bilaga 1 Lokalt 24/7-tillägg
e) Bilaga 2 Högspecialiserad vård
f) Bilaga 3 Läkemedel
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade i april 2016 om de processer som skulle bli föremål för granskning inom ramen för intern kontroll år 2016. Processerna som kontrollerats är:
Egenkontroll i ledningssystemet
Lokalt 24/7-tillägg för helg- och nattarbeten, tillämpning
Högspecialiserad vård, remitteringsmönster-fakturagranskning
Läkemedel, följsamhet till rekommendationer
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) HS Rapport Internkontroll 2016
c) Internkontrollplan HS 2016
d) Bilaga 1 Lokalt 24/7-tillägg
e) Bilaga 2 Högspecialiserad vård
f) Bilaga 3 Läkemedel | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsberättelse 2016, fv 51 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/00969 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Verksamhetsberättelse för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
LD Hjälpmedel består av två förvaltningar, Hjälpmedel Dalarna och Hjälpmedel Landstinget Dalarna. Förvaltningarna samverkar för största nytta under namnet LD Hjälpmedel med en gemensam förvaltningschef.
Resultatet visar ett överskott på 4 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LD Hjälpmedel består av två förvaltningar, Hjälpmedel Dalarna och Hjälpmedel Landstinget Dalarna. Förvaltningarna samverkar för största nytta under namnet LD Hjälpmedel med en gemensam förvaltningschef.
Resultatet visar ett överskott på 4 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
10 Internkontrollplan 2017 för fv 51 Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD17/00968 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Internkontrollplanen för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt
bilaga b), fastställs
Sammanfattning:
Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baseras bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2015 samt under 2016. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna baseras bland annat på resultat från riskidentifiering och riskbedömning som genomfördes i slutet av 2015 samt under 2016. Punkterna baseras vidare på personalstatistik i form av sjukfrånvaro samt på dialog och information från Samverkansgruppen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
11 Sammanställning av erfarenheter från LÖF, IVO, Synergi, Lex Maria |
Diarienummer: LD16/03553 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsdirektören ges i uppdrag att besluta om att alla inkomna klagomålsärenden från IVO och LÖF ska registreras i avvikelsehanteringssystemet Synergi.
2. En Medborgarmodul i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs för att öka medborgarna möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån.
3. Medborgarmodulen kan finnas tillgänglig på webbplatser som idag är kända för allmänheten, så som ex. 1177 Vårdguidens E-tjänster, för att underlätta och öka rapporteringen.
Sammanfattning:
Underlaget från LÖF, IVO, kvalitetssystemet Synergi och Lex Maria behöver sammanställas så att erfarenheterna bättre kan komma vården till del i Landstinget Dalarna.
From januari 2017 registreras patientnämndens ärenden i landstingets avvikelsehanteringssystem Synergi. Svar och beslut från IVO ska registreras i Synergi och kopplas på så vis till patientärendet.
Enskilda LÖF-ärenden skickas direkt till berörd verksamhet och en sammanställning av alla Landstinget Dalarnas LÖF-ärenden skickas en gång per år till Hälso- och sjukvårdens medicinska rådgivare.
För att öka medborgarna möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån, föreslås att Medborgarmodulen i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Underlaget från LÖF, IVO, kvalitetssystemet Synergi och Lex Maria behöver sammanställas så att erfarenheterna bättre kan komma vården till del i Landstinget Dalarna.
From januari 2017 registreras patientnämndens ärenden i landstingets avvikelsehanteringssystem Synergi. Svar och beslut från IVO ska registreras i Synergi och kopplas på så vis till patientärendet.
Enskilda LÖF-ärenden skickas direkt till berörd verksamhet och en sammanställning av alla Landstinget Dalarnas LÖF-ärenden skickas en gång per år till Hälso- och sjukvårdens medicinska rådgivare.
För att öka medborgarna möjlighet att själva skriva in synpunkter och klagomål hemifrån, föreslås att Medborgarmodulen i avvikelsehanteringssystemet Synergi finansieras och införs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
12 Inrättande av Norslund-Svärdsjö vårdcentral som Akademisk vårdcentral |
Diarienummer: LD17/00938 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Norslund-Svärdsjö vårdcentral ges i uppdrag att vara Akademisk vårdcentral för perioden 2017-07-01--2020-06-30.
2. Landstinget Dalarna finansierar 50 % forskningstid för två disputerade medarbetare vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral. Kostnaden beräknas till 1 300 000 kr per år fr o m 2018 och finansieras genom utökad ram för Centrum för Klinisk Forskning som handhar utbetalning. För 2017 finansieras detta via omfördelning inom budget.
3. Landstinget finansierar med 250 000 kr per år drift av den akademiska vårdcentralen för kommunikation, utbildningsinsatser, administration m.m. Denna kostnad finansieras genom utökad ram för Centrum för Klinisk Forskning år fr o m 2018 som handhar utbetalning. För 2017 finansieras detta via omfördelning inom budget.
4. Utvärdering av vetenskaplig produktion samt utbildnings- och utvecklingsaktiviteter görs i samband med utgången av treårsperioden för ställningstagande till fortsatt status som akademisk vårdcentral.
Sammanfattning:
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstingets Dalarnas forskningssatsning. En första AVC inrättades vid Gagnefs vårdcentral 2013 för att följas av Jakobsgårdarnas vårdcentral 2015. AVC, oberoende av driftsform, är en verksamhet där universitet, högskola och landsting gemensamt arbetar med forskning, utbildning, utveckling och fortbildning inom primärvårdens samtliga yrkesprofessioner. Detta förväntas ge bättre förutsättningar för en kostnadseffektiv, evidensbaserad, god och säker primärvård.
Norslund-Svärdsjö vårdcentral uppfyller de kriterier som landstinget har ställt för att inrätta en AVC. Den ena av de två disputerade medarbetarna vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral är professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet, den andra disputerade vid Uppsala universitet 2015 inom klinisk nutritionsforskning. Vid vårdcentralen finns därmed mycket bra forskningskompetens och förutsättningar för att bygga upp en AVC som också kan stimulera andra i primärvården att bedriva forskning, utbildning och utveckling. Kostnaden beräknas sammantaget till 1 550 000 kr per år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beskrivning av Norslund-Svärdsjö vårdcentral och dess potential som AVC
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstingets Dalarnas forskningssatsning. En första AVC inrättades vid Gagnefs vårdcentral 2013 för att följas av Jakobsgårdarnas vårdcentral 2015. AVC, oberoende av driftsform, är en verksamhet där universitet, högskola och landsting gemensamt arbetar med forskning, utbildning, utveckling och fortbildning inom primärvårdens samtliga yrkesprofessioner. Detta förväntas ge bättre förutsättningar för en kostnadseffektiv, evidensbaserad, god och säker primärvård.
Norslund-Svärdsjö vårdcentral uppfyller de kriterier som landstinget har ställt för att inrätta en AVC. Den ena av de två disputerade medarbetarna vid Norslund-Svärdsjö vårdcentral är professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet, den andra disputerade vid Uppsala universitet 2015 inom klinisk nutritionsforskning. Vid vårdcentralen finns därmed mycket bra forskningskompetens och förutsättningar för att bygga upp en AVC som också kan stimulera andra i primärvården att bedriva forskning, utbildning och utveckling. Kostnaden beräknas sammantaget till 1 550 000 kr per år.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beskrivning av Norslund-Svärdsjö vårdcentral och dess potential som AVC | | |
| | |
| | | |   |
|