Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2017-02-13_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Ledningen informerar (skriftlig information i bilaga):
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
A. Rapport från bildningsförvaltningen utifrån styrkort samt övriga aktuella frågor i förvaltningen:
Kultur- och bildningschef Malin Lagergren
B. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Regionfrågan
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg och projektledare Göran Carlsson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef/Bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Strategi för ägande av helikoptrar inom Svensk Luftambulans |
Diarienummer: LD16/03347 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna godkänner att Svensk Luftambulans ska äga samtliga helikoptrar kommunalförbundet opererar.
2. Förslag till förändringar i förbundsordningen för Svensk Luftambulans innebärande att kommunalförbundet står som ägare för de helikoptrar man opererar, enligt bilaga c), godkänns.
3. Landstinget Dalarna helikopter SE-JXB, överförs till Svensk Luftambulans 2018-01-01.
4. Landstinget ersätts med helikopterns bokförda värde vid överföringstidpunkten.
Sammanfattning:
Varje medlem äger var sin helikopter, som man ställt till Svensk Luftambulans (SLA) förfogande. SLA står själv som ägare till den reservhelikopter som verksamheten disponerar. Visionen för SLA är att skapa en nationellt samordnad ambulanshelikopterverksamhet med en ägare till samtliga helikoptrar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll från direktionen för Svensk Luftambulans 2016-05-26
c) Förslag ny förbundsordning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Varje medlem äger var sin helikopter, som man ställt till Svensk Luftambulans (SLA) förfogande. SLA står själv som ägare till den reservhelikopter som verksamheten disponerar. Visionen för SLA är att skapa en nationellt samordnad ambulanshelikopterverksamhet med en ägare till samtliga helikoptrar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll från direktionen för Svensk Luftambulans 2016-05-26
c) Förslag ny förbundsordning | | |
| | |
| | | |   |
5 Principer för finansiering av Svensk luftambulans helikoptrar |
Diarienummer: LD16/03348 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Svensk Luftambulans själv sköter upplåning av nödvändigt kapital.
Sammanfattning:
Nuvarande lösning gällande lån för reservhelikopter löper ut 2017-03-31. En ny finansieringslösning måste vara klar innan den tidigare löper ut. Eftersom inte alla medlemmar i Svensk luftambulans (SLA) är medlemmar i Kommuninvest kan inte lån upptas där. En annan finansieringslösning måste skapas och handläggningen förslås förenklas genom att låta SLA själva sköta upplåning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nuvarande lösning gällande lån för reservhelikopter löper ut 2017-03-31. En ny finansieringslösning måste vara klar innan den tidigare löper ut. Eftersom inte alla medlemmar i Svensk luftambulans (SLA) är medlemmar i Kommuninvest kan inte lån upptas där. En annan finansieringslösning måste skapas och handläggningen förslås förenklas genom att låta SLA själva sköta upplåning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26 | | |
| | |
| | | |   |
6 Godkännande av upphandling och finansiering av två medelstora helikoptrar |
Diarienummer: LD16/03348 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Upphandling sker av två medelstora helikoptrar till Svensk Luftambulans.
2. Finansiering sker genom upptagande av lån och Landstinget Dalarna går vid behov i borgen för nödvändig upplåning förutsatt att även övriga medlemmar beslutar om detsamma.
3. Drift, ränte- och kapitalkostnader belastar framledes ägarbidragen för Landstinget i Uppsala och Västra Götalandsregionen avseende de medelstora helikoptrarna.
Sammanfattning:
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av upphandlingen behöver ett godkännande av finansieringslösning beslutas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-05-26
c) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av upphandlingen behöver ett godkännande av finansieringslösning beslutas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-05-26
c) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26 | | |
| | |
| | | |   |
7 Förslag om avtal för finansiering av kollektivtrafik |
Diarienummer: LD16/03456 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Finansieringsavtal för den allmänna respektive den särskilda kollektivtrafiken, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I avsaknad av avtal mellan kommunerna i Dalarna och landstinget gällande kostnadsfördelningen har kostnaderna för kollektivtrafiken sedan 2014 finansierats med 50/50. Region Dalarna har nu tagit fram förslag till två avtal för att få en tydligare struktur på finansieringen inför regionbildning och skatteväxling.
Det första avtalet är ettårigt och omfattar kostnaderna för den allmänna kollektivtrafiken. Även Skolskjutstrafiken ingår. I avtalet ingår också AB Dalatrafiks organisationskostnader och kostnader för infrastrukturen.
Det andra avtalet fördelar kostnaderna för den särskilda kollektivtrafiken mellan kommunerna. Detta avtal omfattar också beställningscentralen och kostnaderna för den delen fördelas i avtalet mellan landstinget och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Förslag till beslut från Region Dalarna 2016-11-24
c) Bilaga Framtidens beställningscentral och kundservice
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I avsaknad av avtal mellan kommunerna i Dalarna och landstinget gällande kostnadsfördelningen har kostnaderna för kollektivtrafiken sedan 2014 finansierats med 50/50. Region Dalarna har nu tagit fram förslag till två avtal för att få en tydligare struktur på finansieringen inför regionbildning och skatteväxling.
Det första avtalet är ettårigt och omfattar kostnaderna för den allmänna kollektivtrafiken. Även Skolskjutstrafiken ingår. I avtalet ingår också AB Dalatrafiks organisationskostnader och kostnader för infrastrukturen.
Det andra avtalet fördelar kostnaderna för den särskilda kollektivtrafiken mellan kommunerna. Detta avtal omfattar också beställningscentralen och kostnaderna för den delen fördelas i avtalet mellan landstinget och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Förslag till beslut från Region Dalarna 2016-11-24
c) Bilaga Framtidens beställningscentral och kundservice | | |
| | |
| | | |   |
8 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Parkeringstaxa, enligt bilaga b), fastställs.
3. Parkeringsbestämmelser, enligt bilaga c), fastställs.
4. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
5. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställda parkeringsbestämmelser och avgifter i juni 2018.
Sammanfattning:
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun och Mora, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. Motorvärmartillstånd är avgiftsbelagda oavsett ort. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun och Mora, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. Motorvärmartillstånd är avgiftsbelagda oavsett ort. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Överlåtelse av aktierna i Inera AB |
Diarienummer: LD16/03437 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna överlåter 145 av 150 aktier i Inera AB till SKL Företag AB för en köpeskilling om 1 232 500 kr samt godkänner överlåtelseavtal enligt bilaga b).
2. Aktieägaravtal, enligt bilaga c), godkänns.
3. Landstinget Dalarna ställer sig positivt till i ärendet redovisat förslag till ändrad bolagsordning för Inera AB, enligt bilaga d), avsett att beslutas på kommande ägarråd och bolagsstämma
4. Landstinget Dalarna ställer sig positivt till i ärendet redovisat förslag till ändrat ägardirektiv för Inera AB, enligt bilaga e), avsett att beslutas på kommande ägarråd och bolagsstämma
5. Jens Bergqvist utses såsom landstinget Dalarnas ombud vid ägarråd och bolagsstämma och ges i uppdrag att på ägarråd och bolagsstämma rösta för beslut om ändring av bolagsordning och ägardirektiv för Inera AB enligt bilagt förslag, bilaga d) och e).
Sammanfattning:
Sveriges landsting och regioner har sedan många år samverkat kring gemensamma lösningar, gemensam mjuk infrastruktur och stöd för digitalisering, genom det landstingsgemensamma bolaget Inera AB. Idag ansvarar Inera AB för ett 40-tal landstingsgemensamma tjänster och projekt, bland annat 1177 Vårdguiden, UMO (ungdomsmottagningen på nätet) och Journal via nätet. Bolaget har en omsättning på drygt 600 mkr och har hittills varit inriktad på hälso- och sjukvården. Förslaget till ändrat ägande och ändrad verksamhetsinriktning syftar till en närmare anknytning till SKL:s arbete med verksamhetsutveckling och att bredda verksamheten till att även omfatta kommunerna, med betydligt fler verksamhetsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överlåtelseavtal, bestående av förteckning över säljarna/nuvarande ägare, årsredovisning för Inera AB 2015 samt Garanterat tjänsteköp per landsting/region
c) Aktieägaravtal
d) Bolagsordning
e) Ägardirektiv
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sveriges landsting och regioner har sedan många år samverkat kring gemensamma lösningar, gemensam mjuk infrastruktur och stöd för digitalisering, genom det landstingsgemensamma bolaget Inera AB. Idag ansvarar Inera AB för ett 40-tal landstingsgemensamma tjänster och projekt, bland annat 1177 Vårdguiden, UMO (ungdomsmottagningen på nätet) och Journal via nätet. Bolaget har en omsättning på drygt 600 mkr och har hittills varit inriktad på hälso- och sjukvården. Förslaget till ändrat ägande och ändrad verksamhetsinriktning syftar till en närmare anknytning till SKL:s arbete med verksamhetsutveckling och att bredda verksamheten till att även omfatta kommunerna, med betydligt fler verksamhetsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överlåtelseavtal, bestående av förteckning över säljarna/nuvarande ägare, årsredovisning för Inera AB 2015 samt Garanterat tjänsteköp per landsting/region
c) Aktieägaravtal
d) Bolagsordning
e) Ägardirektiv | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av Internationell policy |
Diarienummer: LD16/00179 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förslag på reviderad Internationell policy, enligt bilaga d), godkänns.
2. Utredningen om Landstinget Dalarnas framtida internationella engagemang ska integreras i samverkan med Region Dalarna.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-11-23-24 om utträde ur AER (Assembly of European Regions) fr.o.m. 2016-01-01. Regionberedning har fått i uppgift att i stället för Landstingsstyrelsens samverkansutskott till Landstingsstyrelsen bereda internationella frågor, trafikfrågor, Samverkansnämndens frågor och övriga regionfrågor. Med anledning av dessa förändringar behöver nuvarande Internationell policy revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande Internationell policy
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2015-11-23--24 § 118
d) Förslag på reviderad Internationell policy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-11-23-24 om utträde ur AER (Assembly of European Regions) fr.o.m. 2016-01-01. Regionberedning har fått i uppgift att i stället för Landstingsstyrelsens samverkansutskott till Landstingsstyrelsen bereda internationella frågor, trafikfrågor, Samverkansnämndens frågor och övriga regionfrågor. Med anledning av dessa förändringar behöver nuvarande Internationell policy revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande Internationell policy
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2015-11-23--24 § 118
d) Förslag på reviderad Internationell policy | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Jenny Nordahl och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD): Låt Dalarnas invånare få vara delaktiga i storregionfrågan |
Diarienummer: LD16/01464 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Jenny Nordahl (SD) och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD) yrkar i en motion:
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verkställa en folkomröstning rörande bildandet av en storregion mellan Dalarna och andra län i samband med de allmänna valen 2018.
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att ta fram hur frågeställningen och svarsalternativen i folkomröstningen skall lyda.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny Nordahl (SD) och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD) yrkar i en motion:
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verkställa en folkomröstning rörande bildandet av en storregion mellan Dalarna och andra län i samband med de allmänna valen 2018.
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att ta fram hur frågeställningen och svarsalternativen i folkomröstningen skall lyda.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Folkomröstning i storregionfråga |
Diarienummer: LD16/03540 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Katarina Gustafsson (KD) att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en folkomröstning i frågan om storregion genomförs så snart som möjligt innan regeringen tar ställning i frågan.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Katarina Gustafsson (KD) att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en folkomröstning i frågan om storregion genomförs så snart som möjligt innan regeringen tar ställning i frågan.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21 | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Ulf Berg (M) m fl. om tydligare riktlinjer för patientansvar vid ambulanstransporter. |
Diarienummer: LD16/03591 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) m fl. yrkar i en motion att rutinerna ses över så det är ansvarig ambulanssjuksköterska på plats som avgör om transport till sjukhus ska påbörjas i vägambulans eller om personalen i ambulanshelikoptern ska inväntas.
När allvarliga sjukdomsfall och olyckor inträffar larmas ofta både ambulans och ambulanshelikopter till patienten. Ambulanssjuksköterskan har redan nu ett formellt mandat enligt ambulanssjukvårdens riktlinjer att initiera patienttransport. Samtidigt är det av största vikt att en dialog förs mellan ambulanssjuksköterska och anestesiläkaren i ambulanshelikoptern, då det finns situationer där patienten får en bättre vård om snabba prehospitala intensivvårdsinsatser kan sättas in av ambulanshelikopterns anestesiläkare på plats eller om transport direkt ska ske till ett regionsjukhus. Det finns situationer när sjukhusen i Dalarna inte har adekvata resurser för optimal behandling av patienterna och då kan en transport till närmaste sjukhus medföra allvarlig skada med t.o.m. dödlig utgång för patienten.
Ett nära samarbete har etablerats mellan ambulanssjukvården och ambulanshelikopterverksamheten. Kommunikationen mellan ambulanssjuksköterskan och anestesiläkaren är central för att optimera det prehospitala omhändertagandet och transport till vårdinstans med rätt kompetens för att handlägga patientens aktuella sjukdom eller skada.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) m fl. yrkar i en motion att rutinerna ses över så det är ansvarig ambulanssjuksköterska på plats som avgör om transport till sjukhus ska påbörjas i vägambulans eller om personalen i ambulanshelikoptern ska inväntas.
När allvarliga sjukdomsfall och olyckor inträffar larmas ofta både ambulans och ambulanshelikopter till patienten. Ambulanssjuksköterskan har redan nu ett formellt mandat enligt ambulanssjukvårdens riktlinjer att initiera patienttransport. Samtidigt är det av största vikt att en dialog förs mellan ambulanssjuksköterska och anestesiläkaren i ambulanshelikoptern, då det finns situationer där patienten får en bättre vård om snabba prehospitala intensivvårdsinsatser kan sättas in av ambulanshelikopterns anestesiläkare på plats eller om transport direkt ska ske till ett regionsjukhus. Det finns situationer när sjukhusen i Dalarna inte har adekvata resurser för optimal behandling av patienterna och då kan en transport till närmaste sjukhus medföra allvarlig skada med t.o.m. dödlig utgång för patienten.
Ett nära samarbete har etablerats mellan ambulanssjukvården och ambulanshelikopterverksamheten. Kommunikationen mellan ambulanssjuksköterskan och anestesiläkaren är central för att optimera det prehospitala omhändertagandet och transport till vårdinstans med rätt kompetens för att handlägga patientens aktuella sjukdom eller skada.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Svante Parsjö Tegnér (L): Angående Medborgarförslag om diabetesvård |
Diarienummer: LD16/01689 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Svante Parsjö Tegnér (L) yrkar i en motion, som ursprungligen var ett medborgarförslag från Richard Mårtensson och Marcus Eriksson, barndiabeteskampanjen, att
- Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas kontinuerlig blodsockermätning och att
- Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas insulinpump.
Landstinget Dalarna avser att följa de rekommendationer som Uppsala-Örebros sjukvårdsregion kommer att föreslå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Svante Parsjö Tegnér (L) yrkar i en motion, som ursprungligen var ett medborgarförslag från Richard Mårtensson och Marcus Eriksson, barndiabeteskampanjen, att
- Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas kontinuerlig blodsockermätning och att
- Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas insulinpump.
Landstinget Dalarna avser att följa de rekommendationer som Uppsala-Örebros sjukvårdsregion kommer att föreslå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Christer Carlsson (M): Vårdnära service |
Diarienummer: LD15/03246 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
- att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna.
- att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad.
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Landstingsplanen för 2016-2019 slår fast att ett pilotprojekt ska genomföras för att ytterligare undersöka hur vårdnära service kan utvecklas, för att på sikt kunna implementeras i hela verksamheten. Ett större pilotförsök är planerat att genomföras 2016/2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag, Servicenämnden 2016-09-29 § 27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
- att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna.
- att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad.
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Landstingsplanen för 2016-2019 slår fast att ett pilotprojekt ska genomföras för att ytterligare undersöka hur vårdnära service kan utvecklas, för att på sikt kunna implementeras i hela verksamheten. Ett större pilotförsök är planerat att genomföras 2016/2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag, Servicenämnden 2016-09-29 § 27 | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Vid viktiga upphandlingar - låt politiken vara delaktig! |
Diarienummer: LD16/02194 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) yrkas att landstingsfullmäktige uppdrar till landstingsstyrelsen att finna en arbetsmodell/-ordning för att öka de förtroendevaldas roll och ansvar inför upphandlingar av särskild vikt.
Det är landstingets politiker som tar beslut om landstingets mål och policys och på vilket sätt organisationen ska styras. Upphandlingsavdelningen arbetar utifrån dessa politiskt tagna beslut och de riktlinjer som dragits upp och tar hänsyn till dessa i varje upphandlingsprocess som utförs. Upphandlingsavdelningen arbetar idag med olika former av dialog i upphandlingar, både externt och internt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) yrkas att landstingsfullmäktige uppdrar till landstingsstyrelsen att finna en arbetsmodell/-ordning för att öka de förtroendevaldas roll och ansvar inför upphandlingar av särskild vikt.
Det är landstingets politiker som tar beslut om landstingets mål och policys och på vilket sätt organisationen ska styras. Upphandlingsavdelningen arbetar utifrån dessa politiskt tagna beslut och de riktlinjer som dragits upp och tar hänsyn till dessa i varje upphandlingsprocess som utförs. Upphandlingsavdelningen arbetar idag med olika former av dialog i upphandlingar, både externt och internt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
17 Styrkort och fördelning budget 2017, Central förvaltning |
Diarienummer: LD16/04361 |
Ordförandens förslag:
1. Styrkort för Central förvaltning 2017, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per basenhet inom Central förvaltning, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningens arbete enligt fastställt styrkort för 2017 innebär ett fortsatt stort fokus för att anpassa respektive enhets arbete och organisation i relation till beskrivna besparingar. Parallellt bedriver förvaltningen ett alltjämt pågående utvecklingsarbete med hänsyn tagen till aktuell landstingsplan.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 499 052 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2017 ytterligare krav på besparingar motsvarande 2 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 3 mkr för e-hälsa och dessutom med 40 mkr för kollektivtrafik. För bidragsgivning minskas budgetramen med 4 mkr p.g.a. överföring till Kultur- och bildningsförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningens arbete enligt fastställt styrkort för 2017 innebär ett fortsatt stort fokus för att anpassa respektive enhets arbete och organisation i relation till beskrivna besparingar. Parallellt bedriver förvaltningen ett alltjämt pågående utvecklingsarbete med hänsyn tagen till aktuell landstingsplan.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 499 052 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2017 ytterligare krav på besparingar motsvarande 2 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 3 mkr för e-hälsa och dessutom med 40 mkr för kollektivtrafik. För bidragsgivning minskas budgetramen med 4 mkr p.g.a. överföring till Kultur- och bildningsförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget | | |
| | |
| | | |   |
18 Revidering av Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD17/00158 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar vid sitt första sammanträde 2017-01-31 om sina delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser behöver justeras i enlighet med den uppdelning av ansvaret som skett genom tillkomsten av den nya nämnden. Strukturen i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser har förenklats genom uppdelning i de fyra kategorierna; företrädarskap, verksamhet, personal och ekonomi i likhet med den som föreslås för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Smärre sakliga justeringar i bestämmelserna har skett i samband med denna revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar vid sitt första sammanträde 2017-01-31 om sina delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser behöver justeras i enlighet med den uppdelning av ansvaret som skett genom tillkomsten av den nya nämnden. Strukturen i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser har förenklats genom uppdelning i de fyra kategorierna; företrädarskap, verksamhet, personal och ekonomi i likhet med den som föreslås för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Smärre sakliga justeringar i bestämmelserna har skett i samband med denna revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på revisorernas granskning av patientflöden och effektivitet inom BUP |
Diarienummer: LD16/03808 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, november 2017, redovisa vilka åtgärder som vidtagits i förbättringsarbetet.
Sammanfattning:
På uppdrag av revisionen genomförde Helseplan, under hösten 2016, en utredning i syfte att granska patientflöden och effektivitet inom BUP (Barn- och Ungdomspsykiatrin). Syftet med granskningen var att bedöma om verksamheten har effektiva och ändamålsenligt patientflöden och använder befintliga personalresurser på ett effektivt sätt. Utredningen visar på omfattande brister i både effektivitet, produktivitet och väntetider. Landstingsstyrelsen rekommenderas att vidta åtgärder som krävs för att säkerställa en effektiv verksamhet inom BUP, som både kan möta samhällets behov och uppnå fullmäktiges intentioner.
Den kritik och de brister som utredningen lyfter fram är välkända, där även förklaringar och samband till brister är identifierade. Ett utvecklings- och förändringsarbete har redan påbörjats inom förvaltningsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse och revisionsrapport
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av revisionen genomförde Helseplan, under hösten 2016, en utredning i syfte att granska patientflöden och effektivitet inom BUP (Barn- och Ungdomspsykiatrin). Syftet med granskningen var att bedöma om verksamheten har effektiva och ändamålsenligt patientflöden och använder befintliga personalresurser på ett effektivt sätt. Utredningen visar på omfattande brister i både effektivitet, produktivitet och väntetider. Landstingsstyrelsen rekommenderas att vidta åtgärder som krävs för att säkerställa en effektiv verksamhet inom BUP, som både kan möta samhällets behov och uppnå fullmäktiges intentioner.
Den kritik och de brister som utredningen lyfter fram är välkända, där även förklaringar och samband till brister är identifierade. Ett utvecklings- och förändringsarbete har redan påbörjats inom förvaltningsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse och revisionsrapport
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på revisorernas granskning av pågående struktur- och förändringsarbete |
Diarienummer: LD16/03673 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
21 Personalpolitiskt program |
Diarienummer: LD16/03774 |
Ordförandens förslag:
1. Personalpolitisk handlingsplan, enligt bilaga b), godkänns med nedanstående komplettering:
översta rutan i kolumnen Framgångsfaktorer ska ha följande lydelse:
Utifrån Landstinget Dalarnas mål och uppdrag och nationella mål arbeta strategiskt med kompetensförsörjning.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att genomföra den personalpolitiska handlingsplanen.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen har tidigare gett landstingsdirektören i uppdrag att utreda och presentera ett personalpolitiskt handlingsprogram med inriktning 1) högre grundlöner 2) kompetensutveckling 3) förbättrade och tydligare karriärutvecklingsmöjligheter och 4) hälsofrämjande arbete och friskvård, LS 2014-04-07 § 55.
Genom en personalpolitisk handlingsplan tydliggörs Landstinget Dalarnas arbete med personalstrategiska frågor. Handlingsplanen utgör en viktig del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare, klara kompetensförsörjningen genom att rekrytera, motivera, utveckla och behålla medarbetare med de kompetenser som krävs för att fullfölja Landstinget Dalarnas åtagande. Handlingsplanens tre strategiska mål har en värdegrundande riktning och harmoniserar med landstingsplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Personalpolitisk handlingsplan 2017-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen har tidigare gett landstingsdirektören i uppdrag att utreda och presentera ett personalpolitiskt handlingsprogram med inriktning 1) högre grundlöner 2) kompetensutveckling 3) förbättrade och tydligare karriärutvecklingsmöjligheter och 4) hälsofrämjande arbete och friskvård, LS 2014-04-07 § 55.
Genom en personalpolitisk handlingsplan tydliggörs Landstinget Dalarnas arbete med personalstrategiska frågor. Handlingsplanen utgör en viktig del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare, klara kompetensförsörjningen genom att rekrytera, motivera, utveckla och behålla medarbetare med de kompetenser som krävs för att fullfölja Landstinget Dalarnas åtagande. Handlingsplanens tre strategiska mål har en värdegrundande riktning och harmoniserar med landstingsplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Personalpolitisk handlingsplan 2017-2020 | | |
| | |
| | | |   |
22 Svar på remiss från Justitiedepartementet: Betänkandet "Ökad insyn i partiers finansiering - ett utbyggt regelverk" (SOU 2016:74) |
Diarienummer: LD16/03916 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna tillstyrker förslaget och avger yttrande enligt bilaga c).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna tillstyrker förslaget till den nya lagen om insyn i finansiering av partier. Även om förslaget kommer att innebära ökad administration för partier, partiföreträdare och anknutna organisationer på regional och lokal nivå, är den ökade öppenhet som förslaget innebär en logisk följd om Sverige ska efterleva de rekommendationer som har lämnats från Europarådets kontrollorgan, Greco.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/11/sou-201674/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna tillstyrker förslaget till den nya lagen om insyn i finansiering av partier. Även om förslaget kommer att innebära ökad administration för partier, partiföreträdare och anknutna organisationer på regional och lokal nivå, är den ökade öppenhet som förslaget innebär en logisk följd om Sverige ska efterleva de rekommendationer som har lämnats från Europarådets kontrollorgan, Greco.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/11/sou-201674/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
23 Ramverk för publicering av journalinformation |
Diarienummer: LD16/03360 |
Ordförandens förslag:
1. Ramverket för enskilds direktåtkomst till sin journalinformation med målbild 2020, enligt bilaga b), antas.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att redovisa en handlingsplan för harmonisering av lokalt beslutat regelverk (LD15/00947) till ramverkets målbild.
3. Genomförda steg och avvikelser för denna harmonisering av lokalt regelverk redovisas årsvis till Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Journalinformation som visas mot patient är en angelägen invånartjänst för att skapa delaktighet och förståelse för sin egen vård och hälsa. Ett hinder för en generell bild är den stora skillnaden i tillämpning av regelverk som finns mellan huvudmän. Hur mycket information, signerat eller ej, bortfiltrering av information etc. skiljer sig åt på ett för patienten svårgripbart sätt.
Det nya ramverket och dess målbild syftar till att harmonisera sättet på vilket informationen regleras på en gemensam nivå, för att förbättra patientens delaktighet och åtkomst till sin egen data.
Förändringarna föreslås genomföras succesivt innan utgången av år 2020 och i dialog med vårdande verksamheter, samt när tekniska förutsättningar finns på platts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ramverk för invånarens åtkomst till journalen
c) Ramverk - juridiska frågeställningar
d) Ramverk - så fungerar tjänsten Journalen
e) Landstinget Dalarna - nuvarande regelverk (LD15/00947)
f) Nytt ramverk - nuvarande regelverk, skillnader
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Journalinformation som visas mot patient är en angelägen invånartjänst för att skapa delaktighet och förståelse för sin egen vård och hälsa. Ett hinder för en generell bild är den stora skillnaden i tillämpning av regelverk som finns mellan huvudmän. Hur mycket information, signerat eller ej, bortfiltrering av information etc. skiljer sig åt på ett för patienten svårgripbart sätt.
Det nya ramverket och dess målbild syftar till att harmonisera sättet på vilket informationen regleras på en gemensam nivå, för att förbättra patientens delaktighet och åtkomst till sin egen data.
Förändringarna föreslås genomföras succesivt innan utgången av år 2020 och i dialog med vårdande verksamheter, samt när tekniska förutsättningar finns på platts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ramverk för invånarens åtkomst till journalen
c) Ramverk - juridiska frågeställningar
d) Ramverk - så fungerar tjänsten Journalen
e) Landstinget Dalarna - nuvarande regelverk (LD15/00947)
f) Nytt ramverk - nuvarande regelverk, skillnader | | |
| | |
| | | |   |
24 Oberoende av inhyrd personal |
Diarienummer: LD17/00372 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom strategin för oberoende av inhyrd personal, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Landstingen har tillsammans med SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) vid tre tillfällen tidigare tagit fram strategier och planer för att minska inhyrd personal 2003, 2009 och 2012.
Det uppnåddes inte, istället fortsätter/ökar inhyrningen och därmed beroendet av bemanningsföretag. Det nya projektets mål är ett gemensamt åtagande genom en överenskommelse mellan samtliga landsting/regioner om att uppnå oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKL:s styrelse med strategi för oberoende av inhyrd personal
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingen har tillsammans med SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) vid tre tillfällen tidigare tagit fram strategier och planer för att minska inhyrd personal 2003, 2009 och 2012.
Det uppnåddes inte, istället fortsätter/ökar inhyrningen och därmed beroendet av bemanningsföretag. Det nya projektets mål är ett gemensamt åtagande genom en överenskommelse mellan samtliga landsting/regioner om att uppnå oberoende av inhyrd personal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Meddelande från SKL:s styrelse med strategi för oberoende av inhyrd personal | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
25 Avsägelse av uppdrag i Nätverket Hälsa och Demokrati |
Diarienummer: LD17/00309 |
Ordförandens förslag: :
1. Agneta Andreasson-Bäck (S) entledigas som ledamot i Nätverket Hälsa och Demokrati från och med 2017-02-13.
2. N.N. (X) utses till ny ledamot från och med 2017-02-13 med mandatperiod till och med 2018-12-31.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|