Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2017-02-02_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Internkontrollplan 2016
B) Internkontrollplan 2017
C) Verksamhetsplan 2017
D) Fjärrtillsyn lägesrapport
E) Vinnova projekt ”Forskningsdriven utveckling för ökad innovativitet av hjälpmedelshantering i Dalarna”
F) Lägesrapport om byggnationen av LD Hjälpmedels nya lokaler
G) Uppföljning Hjälpmedelsnämnden Dalarnas beslut den 26 maj 2016:
Hjälpmedelsavgift i LSS- och psykiatriboende
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Verksamhetsberättelse och bokslut Hjälpmedel Dalarna 2016 |
Diarienummer: LD17/00312 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa verksamhetsberättelse och bokslut 2016 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna.
Sammanfattning:
Samarbetet och samverkan i Hjälpmedelsnämnden fungerar väl vilket har resulterat till en ökad hushållning av respektive parts resurser.
Behovet av att använda och få tillgång till ny teknik både inom verksamheten och för våra kunder har under 2016 resulterat i bl.a. plock på lagret med appar samt gemensam fjärrtillsynsupphandling. Ett Vinnova-projekt har påbörjats med syfte att använda befintlig forskning gällande ledning och styrning för ökad utveckling och innovation. Recirkulationen av hjälpmedlen och avhjälpande underhåll har ökat. Betydligt ökad tid har åtgått till upphandlingar, vilket delvis gjort att antal förskrivarutbildningar har minskat.
Hjälpmedel Dalarna redovisar ett positivt resultat om 0,292 Mkr. Då är också 3,0 Mkr återlämnade till förskrivande enheter utifrån fakturerade summor. Orsakerna till det stora överskottet hänförs främst till vakanta tjänster, samt minskade kostnader för bl.a. leasingbilar, men också intäkter avseende vite pga. försenade leveranser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016
c) Bokslut 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samarbetet och samverkan i Hjälpmedelsnämnden fungerar väl vilket har resulterat till en ökad hushållning av respektive parts resurser.
Behovet av att använda och få tillgång till ny teknik både inom verksamheten och för våra kunder har under 2016 resulterat i bl.a. plock på lagret med appar samt gemensam fjärrtillsynsupphandling. Ett Vinnova-projekt har påbörjats med syfte att använda befintlig forskning gällande ledning och styrning för ökad utveckling och innovation. Recirkulationen av hjälpmedlen och avhjälpande underhåll har ökat. Betydligt ökad tid har åtgått till upphandlingar, vilket delvis gjort att antal förskrivarutbildningar har minskat.
Hjälpmedel Dalarna redovisar ett positivt resultat om 0,292 Mkr. Då är också 3,0 Mkr återlämnade till förskrivande enheter utifrån fakturerade summor. Orsakerna till det stora överskottet hänförs främst till vakanta tjänster, samt minskade kostnader för bl.a. leasingbilar, men också intäkter avseende vite pga. försenade leveranser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2016
c) Bokslut 2016 | | |
| | |
| | | |   |
8 Val av ny ersättare till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Karin Jacobson |
|
Ordförandens förslag:
1. Till ersättare i Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott utses: XX(X).
Sammanfattning:
Val av en ny ersättare till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Karin Jacobson p.g.a. hon har sagt upp sitt uppdrag fr.o.m. 2016-12-01.
| | |
| | |
| | |
Val av en ny ersättare till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Karin Jacobson p.g.a. hon har sagt upp sitt uppdrag fr.o.m. 2016-12-01.
| | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|