Dagordning | |
  Hälso- och sjukvårdsnämnd_2017-01-31_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ambulansen i Dalarna och visning av lokalerna i Falun.
Föredragande: Andreas Dicander, biträdande verksamhetschef och Sven-Ove Larsson, avdelningschef
Karin Stikå Mjöberg, förvaltningschef hälso- och sjukvården, informerar
Ekonomisk information.
Ekonomidirektör Peter Hansson
Divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Per Söderberg Psykiatri, Pär Lennart Ågren Medicin och Ulf Börjesson Primärvård
Oberoende av inhyrd personal, hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabet Franson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda skrivelser läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Hälso- och sjukvårdsnämndens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD16/04236 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden behöver redan från starten ha delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Med utgångspunkt i gällande delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen har det därför upprättats ett förslag till delegeringsbestämmelser för den nya nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden behöver redan från starten ha delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Med utgångspunkt i gällande delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen har det därför upprättats ett förslag till delegeringsbestämmelser för den nya nämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till Hälso- och sjukvårdsnämndens delegeringsbestämmelser | | |
| | |
| | | |   |
4 Sammanträdesplan för Hälso- och sjukvårdsnämnden 2017 |
Diarienummer: LD17/00231 |
Ordförandens förslag:
1. Hälso- och sjukvårdsnämnden sammanträder under 2017 den 31 januari, 28 mars, 16 maj, 29 augusti, 24 oktober och den 12 december
Sammanfattning:
Sammanträdesplanen 2017 för hälso- och sjukvårdsnämnden ska fastställas. Planen utgår från Kommunallagen med hänsynstagande till att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt. Hänsyn är taget till att hälso- och sjukvårdsnämndens ärenden i förekommande fall ska kunna processas vidare till landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige. Motsvarande metod har tillämpats vid planering av sammanträdesdatum för landstingsstyrelsens arbetsutskott som i normalfallet ligger en dag före hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanträdesplanen 2017 för hälso- och sjukvårdsnämnden ska fastställas. Planen utgår från Kommunallagen med hänsynstagande till att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt. Hänsyn är taget till att hälso- och sjukvårdsnämndens ärenden i förekommande fall ska kunna processas vidare till landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige. Motsvarande metod har tillämpats vid planering av sammanträdesdatum för landstingsstyrelsens arbetsutskott som i normalfallet ligger en dag före hälso- och sjukvårdsnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Socialdepartementet: Promemorian Ansvar för de försäkringsmedicinska utredningarna |
Diarienummer: LD16/03981 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har av Socialstyrelsen beretts möjlighet att lämna yttrande över promemorian ansvar för de försäkringsmedicinska utredningarna. Promemorian innehåller förslag till lag om försäkringsmedicinska utredningar. Landstinget är i huvudsak positiv till förslaget men lämnar vissa kommentarer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, förord och innehåll
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/11/ds-201641/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har av Socialstyrelsen beretts möjlighet att lämna yttrande över promemorian ansvar för de försäkringsmedicinska utredningarna. Promemorian innehåller förslag till lag om försäkringsmedicinska utredningar. Landstinget är i huvudsak positiv till förslaget men lämnar vissa kommentarer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, förord och innehåll
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/11/ds-201641/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
6 Delrapport om pågående uppdrag av närsjukvårdsutredning |
Diarienummer: LD16/03222 |
Ordförandens förslag: Förslag till beslut och sammanfattning av ärendet framgår av Beslutsunderlaget p g a tekniska problem kan det inte publiceras här
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delrapport om pågående uppdrag av närsjukvårdsutredning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Styrkort och fördelning budget 2017, Hälso-och sjukvårdsförvaltning |
Diarienummer: LD16/04363 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Styrkort för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per division och basenhet inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om en total driftbudgetram 2017 till hälso- och sjukvård på totalt 5 614 619 tkr.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 077 220 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
Sparkravet 2017 i enlighet med struktur- och förändringsplan uppgår till 70 mkr. Hälso- och sjukvårdsramen minskas även med 1,5 mkr som motsvarar hjälpmedelsverksamhetens sparkrav 2016-2017 på 1,5 mkr och som ska resultera i lägre kostnader för hjälpmedel.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort för Hälso och sjukvården
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om en total driftbudgetram 2017 till hälso- och sjukvård på totalt 5 614 619 tkr.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 077 220 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
Sparkravet 2017 i enlighet med struktur- och förändringsplan uppgår till 70 mkr. Hälso- och sjukvårdsramen minskas även med 1,5 mkr som motsvarar hjälpmedelsverksamhetens sparkrav 2016-2017 på 1,5 mkr och som ska resultera i lägre kostnader för hjälpmedel.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort för Hälso och sjukvården
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016 | | |
| | |
| | | |   |
8 Styrkort och fördelning budget 2017, Hjälpmedelsförvaltning |
Diarienummer: LD16/04362 |
Ordförandens förslag:
1. Styrkort för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per basenhet inom Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade i november om en driftsbudgetsram 2017 till Hjälpmedel LD på 55 483 Tkr.
Styrkortet för Hjälpmedel Landstinget Dalarna utgår från Landstinget Dalarnas styrkort samt de uppdrag som finns i Landstingsplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Styrkort 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna
c) Driftbudget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade i november om en driftsbudgetsram 2017 till Hjälpmedel LD på 55 483 Tkr.
Styrkortet för Hjälpmedel Landstinget Dalarna utgår från Landstinget Dalarnas styrkort samt de uppdrag som finns i Landstingsplanen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a)Beslutsunderlag
b) Styrkort 2017 för Hjälpmedel Landstinget Dalarna
c) Driftbudget | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Svante Parsjö Tegnér (L): Angående Medborgarförslag om diabetesvård |
Diarienummer: LD16/01689 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Svante Parsjö Tegnér (L) yrkar i en motion, som ursprungligen var ett medborgarförslag från Richard Mårtensson och Marcus Eriksson, barndiabeteskampanjen, att
Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas kontinuerlig blodsockermätning och att
Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas insulinpump.
Landstinget Dalarna avser att följa de rekommendationer som Uppsala-Örebros sjukvårdsregion kommer att föreslå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Svante Parsjö Tegnér (L) yrkar i en motion, som ursprungligen var ett medborgarförslag från Richard Mårtensson och Marcus Eriksson, barndiabeteskampanjen, att
Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas kontinuerlig blodsockermätning och att
Landstinget Dalarna med omedelbar verkan frigör medel till att samtliga typ 1 diabetiker som så önskar, oavsett ålder, som behandlas i landstinget skall erbjudas insulinpump.
Landstinget Dalarna avser att följa de rekommendationer som Uppsala-Örebros sjukvårdsregion kommer att föreslå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Ulf Berg m fl. om tydligare riktlinjer för patientansvar vid ambulanstransporter. |
Diarienummer: LD16/03591 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Ulf Berg (M) m fl. yrkar i en motion att rutinerna ses över så det är ansvarig ambulanssjuksköterska på plats som avgör om transport till sjukhus ska påbörjas i vägambulans eller om personalen i ambulanshelikoptern ska inväntas.
När allvarliga sjukdomsfall och olyckor inträffar larmas ofta både ambulans och ambulanshelikopter till patienten. Ambulanssjuksköterskan har redan nu ett formellt mandat enligt ambulanssjukvårdens riktlinjer att initiera patienttransport. Samtidigt är det av största vikt att en dialog förs mellan ambulanssjuksköterska och anestesiläkaren i ambulanshelikoptern, då det finns situationer där patienten får en bättre vård om snabba prehospitala intensivvårdsinsatser kan sättas in av ambulanshelikopterns anestesiläkare på plats eller om transport direkt ska ske till ett regionsjukhus. Det finns situationer när sjukhusen i Dalarna inte har adekvata resurser för optimal behandling av patienterna och då kan en transport till närmaste sjukhus medföra allvarlig skada med t.o.m. dödlig utgång för patienten.
Ett nära samarbete har etablerats mellan ambulanssjukvården och ambulanshelikopterverksamheten. Kommunikationen mellan ambulanssjuksköterskan och anestesiläkaren är central för att optimera det prehospitala omhändertagandet och transport till vårdinstans med rätt kompetens för att handlägga patientens aktuella sjukdom eller skada.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ulf Berg (M) m fl. yrkar i en motion att rutinerna ses över så det är ansvarig ambulanssjuksköterska på plats som avgör om transport till sjukhus ska påbörjas i vägambulans eller om personalen i ambulanshelikoptern ska inväntas.
När allvarliga sjukdomsfall och olyckor inträffar larmas ofta både ambulans och ambulanshelikopter till patienten. Ambulanssjuksköterskan har redan nu ett formellt mandat enligt ambulanssjukvårdens riktlinjer att initiera patienttransport. Samtidigt är det av största vikt att en dialog förs mellan ambulanssjuksköterska och anestesiläkaren i ambulanshelikoptern, då det finns situationer där patienten får en bättre vård om snabba prehospitala intensivvårdsinsatser kan sättas in av ambulanshelikopterns anestesiläkare på plats eller om transport direkt ska ske till ett regionsjukhus. Det finns situationer när sjukhusen i Dalarna inte har adekvata resurser för optimal behandling av patienterna och då kan en transport till närmaste sjukhus medföra allvarlig skada med t.o.m. dödlig utgång för patienten.
Ett nära samarbete har etablerats mellan ambulanssjukvården och ambulanshelikopterverksamheten. Kommunikationen mellan ambulanssjuksköterskan och anestesiläkaren är central för att optimera det prehospitala omhändertagandet och transport till vårdinstans med rätt kompetens för att handlägga patientens aktuella sjukdom eller skada.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisorernas granskning av patientflöden och effektivitet inom BUP |
Diarienummer: LD16/03808 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Yttrande till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, november 2017, redovisa vilka åtgärder som vidtagits i förbättringsarbetet
Sammanfattning:
På uppdrag av revisionen genomförde Helseplan, under hösten 2016, en utredning i syfte att granska patientflöden och effektivitet inom BUP (Barn- och Ungdomspsykiatrin). Syftet med granskningen var att bedöma om verksamheten har effektiva och ändamålsenligt patientflöden och använder befintliga personalresurser på ett effektivt sätt. Utredningen visar på omfattande brister i både effektivitet, produktivitet och väntetider. Landstingsstyrelsen rekommenderas att vidta åtgärder som krävs för att säkerställa en effektiv verksamhet inom BUP, som både kan möta samhällets behov och uppnå fullmäktiges intentioner.
Den kritik och de brister som utredningen lyfter fram är välkända, där även förklaringar och samband till brister är identifierade. Ett utvecklings- och förändringsarbete har redan påbörjats inom förvaltningsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse och revisionsrapport
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av revisionen genomförde Helseplan, under hösten 2016, en utredning i syfte att granska patientflöden och effektivitet inom BUP (Barn- och Ungdomspsykiatrin). Syftet med granskningen var att bedöma om verksamheten har effektiva och ändamålsenligt patientflöden och använder befintliga personalresurser på ett effektivt sätt. Utredningen visar på omfattande brister i både effektivitet, produktivitet och väntetider. Landstingsstyrelsen rekommenderas att vidta åtgärder som krävs för att säkerställa en effektiv verksamhet inom BUP, som både kan möta samhällets behov och uppnå fullmäktiges intentioner.
Den kritik och de brister som utredningen lyfter fram är välkända, där även förklaringar och samband till brister är identifierade. Ett utvecklings- och förändringsarbete har redan påbörjats inom förvaltningsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas skrivelse och revisionsrapport
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
12 Ramverk för publicering av journalinformation |
Diarienummer: LD16/03360 |
Ordförandens förslag:
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår landstingsstyrelsen:
1. Ramverket för enskilds direktåtkomst till sin journalinformation med målbild 2020, enligt bilaga b), antas.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att redovisa en handlingsplan för harmonisering av lokalt beslutat regelverk (LD15/00947) till ramverkets målbild
3. Genomförda steg och avvikelser för denna harmonisering av lokalt regelverk redovisas årsvis till Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Sammanfattning:
Journalinformation som visas mot patient är en angelägen invånartjänst för att skapa delaktighet och förståelse för sin egen vård och hälsa. Ett hinder för en generell bild är den stora skillnaden i tillämpning av regelverk som finns mellan huvudmän. Hur mycket information, signerat eller ej, bortfiltrering av information etc. skiljer sig åt på ett för patienten svårgripbart sätt.
Det nya ramverket och dess målbild syftar till att harmonisera sättet på vilket informationen regleras på en gemensam nivå, för att förbättra patientens delaktighet och åtkomst till sin egen data.
Förändringarna föreslås genomföras succesivt innan utgången av år 2020 och i dialog med vårdande verksamheter, samt när tekniska förutsättningar finns på platts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ramverk för invånarens åtkomst till journalen
c) Ramverk - juridiska frågeställningar
d) Ramverk - så fungerar tjänsten Journalen
e) Landstinget Dalarna - nuvarande regelverk (LD15/00947)
f) Nytt ramverk - nuvarande regelverk, skillnader
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Journalinformation som visas mot patient är en angelägen invånartjänst för att skapa delaktighet och förståelse för sin egen vård och hälsa. Ett hinder för en generell bild är den stora skillnaden i tillämpning av regelverk som finns mellan huvudmän. Hur mycket information, signerat eller ej, bortfiltrering av information etc. skiljer sig åt på ett för patienten svårgripbart sätt.
Det nya ramverket och dess målbild syftar till att harmonisera sättet på vilket informationen regleras på en gemensam nivå, för att förbättra patientens delaktighet och åtkomst till sin egen data.
Förändringarna föreslås genomföras succesivt innan utgången av år 2020 och i dialog med vårdande verksamheter, samt när tekniska förutsättningar finns på platts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ramverk för invånarens åtkomst till journalen
c) Ramverk - juridiska frågeställningar
d) Ramverk - så fungerar tjänsten Journalen
e) Landstinget Dalarna - nuvarande regelverk (LD15/00947)
f) Nytt ramverk - nuvarande regelverk, skillnader | | |
| | |
| | | |   |
|