Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2017-01-30_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar
A. Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
- Uppdrag till landstingsdirektören att delta i utredning om kollektivtrafiken i Dalarna - skatteväxling och organisatoriska förändringar (Bilaga)
B. Regionfrågan
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg och projektledare Göran Carlsson
C. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
D. Information och diskussion om upphandlingsfrågor i enlighet med AU:s reglemente
Tf Upphandlingschef Joel Valtanen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Yttrande till JO Riksdagens ombudsmän |
Diarienummer: LD16/03882 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till JO med anledning av initiativärende (JO:s dnr 6694-2016).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Ärendet från JO avser en patient som blivit föremål för tvångsvård utan att det fanns ett fortsatt beslut om detta. När detta efter två dagar uppdagades av klinikens personal anmäldes det i avvikelsehanteringssystemet och åtgärder vidtogs omedelbart för legalisering. En ändring av bevakningsrutinerna har också gjorts för att händelsen inte ska upprepas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ärendet från JO avser en patient som blivit föremål för tvångsvård utan att det fanns ett fortsatt beslut om detta. När detta efter två dagar uppdagades av klinikens personal anmäldes det i avvikelsehanteringssystemet och åtgärder vidtogs omedelbart för legalisering. En ändring av bevakningsrutinerna har också gjorts för att händelsen inte ska upprepas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Begäran om yttrande
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Justitiedepartementet: "Snabbare omval och förstärkt skydd för valhemligheten" (SOU 2016:71) |
Diarienummer: LD16/03747 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna tillstyrker förslaget i sin helhet och har inga synpunkter på enskilda delar.
Sammanfattning:
Remissen innehåller dels förslag för att omval ska kunna genomföras snabbare än i dag, dels för att skyddet för valhemligheten ska förstärkas.
Landstinget tillstyrker förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Remissen innehåller dels förslag för att omval ska kunna genomföras snabbare än i dag, dels för att skyddet för valhemligheten ska förstärkas.
Landstinget tillstyrker förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Strategi för ägande av helikoptrar inom Svensk Luftambulans |
Diarienummer: LD16/03347 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna godkänner att Svensk Luftambulans ska äga samtliga helikoptrar kommunalförbundet opererar.
2. Förslag till förändringar i förbundsordningen för Svensk Luftambulans innebärande att kommunalförbundet står som ägare för de helikoptrar man opererar, enligt bilaga c), godkänns.
3. Landstinget Dalarna helikopter SE-JXB, överförs till Svensk Luftambulans 2018-01-01.
4. Landstinget ersätts med helikopterns bokförda värde vid överföringstidpunkten
Sammanfattning:
Varje medlem äger var sin helikopter, som man ställt till Svensk Luftambulans (SLA) förfogande. SLA står själv som ägare till den reservhelikopter som verksamheten disponerar. Visionen för SLA är att skapa en nationellt samordnad ambulanshelikopterverksamhet med en ägare till samtliga helikoptrar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll från direktionen för Svensk Luftambulans 2016-05-26
c) Förslag ny förbundsordning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Varje medlem äger var sin helikopter, som man ställt till Svensk Luftambulans (SLA) förfogande. SLA står själv som ägare till den reservhelikopter som verksamheten disponerar. Visionen för SLA är att skapa en nationellt samordnad ambulanshelikopterverksamhet med en ägare till samtliga helikoptrar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll från direktionen för Svensk Luftambulans 2016-05-26
c) Förslag ny förbundsordning | | |
| | |
| | | |   |
5 Principer för finansiering av Svensk luftambulans helikoptrar |
Diarienummer: LD16/03348 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Svensk Luftambulans själv sköter upplåning av nödvändigt kapital.
Sammanfattning:
Nuvarande lösning gällande lån för reservhelikopter löper ut 2017-03-31. En ny finansieringslösning måste vara klar innan den tidigare löper ut. Eftersom inte alla medlemmar i Svensk luftambulans (SLA) är medlemmar i Kommuninvest kan inte lån upptas där. En annan finansieringslösning måste skapas och handläggningen förslås förenklas genom att låta SLA själva sköta upplåning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nuvarande lösning gällande lån för reservhelikopter löper ut 2017-03-31. En ny finansieringslösning måste vara klar innan den tidigare löper ut. Eftersom inte alla medlemmar i Svensk luftambulans (SLA) är medlemmar i Kommuninvest kan inte lån upptas där. En annan finansieringslösning måste skapas och handläggningen förslås förenklas genom att låta SLA själva sköta upplåning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26 | | |
| | |
| | | |   |
6 Godkännande av upphandling och finansiering av två medelstora helikoptrar |
Diarienummer: LD16/03348 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Upphandling sker av två medelstora helikoptrar till Svensk Luftambulans
2. Finansiering sker genom upptagande av lån och Landstinget Dalarna går vid behov i borgen för nödvändig upplåning förutsatt att även övriga medlemmar beslutar om detsamma
3. Drift, ränte- och kapitalkostnader belastar framledes ägarbidragen för Landstinget i Uppsala och Västra Götalandsregionen avseende de medelstora helikoptrarna
Sammanfattning:
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av upphandlingen behöver ett godkännande av finansieringslösning beslutas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-05-26
c) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En upphandling av två medelstora helikoptrar behöver påbörjas omgående för att möta de behov som föreligger hos medlemmarna i Svensk Luftambulans. Som en följd av upphandlingen behöver ett godkännande av finansieringslösning beslutas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll direktionsmöte 2016-05-26
c) Protokoll direktionsmöte 2016-09-26 | | |
| | |
| | | |   |
7 Förslag om avtal för finansiering av kollektivtrafik |
Diarienummer: LD16/03456 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Finansieringsavtal för den allmänna respektive den särskilda kollektivtrafiken, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I avsaknad av avtal mellan kommunerna i Dalarna och landstinget gällande kostnadsfördelningen har kostnaderna för kollektivtrafiken sedan 2014 finansierats med 50/50. Region Dalarna har nu tagit fram förslag till två avtal för att få en tydligare struktur på finansieringen inför regionbildning och skatteväxling.
Det första avtalet är ettårigt och omfattar kostnaderna för den allmänna kollektivtrafiken. Även Skolskjutstrafiken ingår. I avtalet ingår också AB Dalatrafiks organisationskostnader och kostnader för infrastrukturen.
Det andra avtalet fördelar kostnaderna för den särskilda kollektivtrafiken mellan kommunerna. Detta avtal omfattar också beställningscentralen och kostnaderna för den delen fördelas i avtalet mellan landstinget och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Förslag till beslut från Region Dalarna 161125
c) Bilaga Framtidens beställningscentral och kundservice
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I avsaknad av avtal mellan kommunerna i Dalarna och landstinget gällande kostnadsfördelningen har kostnaderna för kollektivtrafiken sedan 2014 finansierats med 50/50. Region Dalarna har nu tagit fram förslag till två avtal för att få en tydligare struktur på finansieringen inför regionbildning och skatteväxling.
Det första avtalet är ettårigt och omfattar kostnaderna för den allmänna kollektivtrafiken. Även Skolskjutstrafiken ingår. I avtalet ingår också AB Dalatrafiks organisationskostnader och kostnader för infrastrukturen.
Det andra avtalet fördelar kostnaderna för den särskilda kollektivtrafiken mellan kommunerna. Detta avtal omfattar också beställningscentralen och kostnaderna för den delen fördelas i avtalet mellan landstinget och kommunerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Förslag till beslut från Region Dalarna 161125
c) Bilaga Framtidens beställningscentral och kundservice
| | |
| | |
| | | |   |
8 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Parkeringstaxa, enligt bilaga b), fastställs.
3. Parkeringsbestämmelser, enligt bilaga c), fastställs.
4. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
5. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att utvärdera fastställda parkeringsbestämmelser och avgifter i juni 2018.
Sammanfattning:
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun och Mora, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. Motorvärmartillstånd är avgiftsbelagda oavsett ort. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun och Mora, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. Motorvärmartillstånd är avgiftsbelagda oavsett ort. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av parkeringsbestämmelser och avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Bestämmelser för parkeringar i Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
9 Överlåtelse av aktierna i Inera AB |
Diarienummer: LD16/03437 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna överlåter 145 av 150 aktier i Inera AB till SKL Företag AB för en köpeskilling om 1 232 500 kr samt godkänner överlåtelseavtal enligt bilaga b).
2. Aktieägaravtal, enligt bilaga c), godkänns.
3. Landstinget Dalarna ställer sig positivt till i ärendet redovisat förslag till ändrad bolagsordning för Inera AB, enligt bilaga d), avsett att beslutas på kommande ägarråd och bolagsstämma
4. Landstinget Dalarna ställer sig positivt till i ärendet redovisat förslag till ändrat ägardirektiv för Inera AB, enligt bilaga e), avsett att beslutas på kommande ägarråd och bolagsstämma
5. N.N. utses såsom landstinget Dalarnas ombud vid ägarråd och bolagsstämma och ges i uppdrag att på ägarråd och bolagsstämma rösta för beslut om ändring av bolagsordning och ägardirektiv för Inera AB enligt bilagt förslag, bilaga d) och e).
Sammanfattning:
Sveriges landsting och regioner har sedan många år samverkat kring gemensamma lösningar, gemensam mjuk infrastruktur och stöd för digitalisering, genom det landstingsgemensamma bolaget Inera AB. Idag ansvarar Inera AB för ett 40-tal landstingsgemensamma tjänster och projekt, bland annat 1177 Vårdguiden, UMO (ungdomsmottagningen på nätet) och Journal via nätet. Bolaget har en omsättning på drygt 600 mkr och har hittills varit inriktad på hälso- och sjukvården. Förslaget till ändrat ägande och ändrad verksamhetsinriktning syftar till en närmare anknytning till SKL:s arbete med verksamhetsutveckling och att bredda verksamheten till att även omfatta kommunerna, med betydligt fler verksamhetsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överlåtelseavtal, bestående av förteckning över säljarna/nuvarande ägare, årsredovisning för Inera AB 2015 samt Garanterat tjänsteköp per landsting/region
c) Aktieägaravtal
d) Bolagsordning
e) Ägardirektiv
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sveriges landsting och regioner har sedan många år samverkat kring gemensamma lösningar, gemensam mjuk infrastruktur och stöd för digitalisering, genom det landstingsgemensamma bolaget Inera AB. Idag ansvarar Inera AB för ett 40-tal landstingsgemensamma tjänster och projekt, bland annat 1177 Vårdguiden, UMO (ungdomsmottagningen på nätet) och Journal via nätet. Bolaget har en omsättning på drygt 600 mkr och har hittills varit inriktad på hälso- och sjukvården. Förslaget till ändrat ägande och ändrad verksamhetsinriktning syftar till en närmare anknytning till SKL:s arbete med verksamhetsutveckling och att bredda verksamheten till att även omfatta kommunerna, med betydligt fler verksamhetsområden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Överlåtelseavtal, bestående av förteckning över säljarna/nuvarande ägare, årsredovisning för Inera AB 2015 samt Garanterat tjänsteköp per landsting/region
c) Aktieägaravtal
d) Bolagsordning
e) Ägardirektiv | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering av Internationell policy |
Diarienummer: LD16/00179 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Förslag på reviderad Internationell policy, enligt bilaga d), godkänns.
2. Utredningen om Landstinget Dalarnas framtida eventuella internationella engagemang ska integreras i samverkan med Region Dalarna.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-11-23-24 om utträde ur AER (Assembly of European Regions) fr.o.m. 2016-01-01. Regionberedning har fått i uppgift att i stället för Landstingsstyrelsens samverkansutskott till Landstingsstyrelsen bereda internationella frågor, trafikfrågor, Samverkansnämndens frågor och övriga regionfrågor. Med anledning av dessa förändringar behöver nuvarande Internationell policy revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande Internationell policy
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2015-11-23--24 § 118
d) Förslag på reviderad Internationell policy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-11-23-24 om utträde ur AER (Assembly of European Regions) fr.o.m. 2016-01-01. Regionberedning har fått i uppgift att i stället för Landstingsstyrelsens samverkansutskott till Landstingsstyrelsen bereda internationella frågor, trafikfrågor, Samverkansnämndens frågor och övriga regionfrågor. Med anledning av dessa förändringar behöver nuvarande Internationell policy revideras.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nuvarande Internationell policy
c) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige 2015-11-23--24 § 118
d) Förslag på reviderad Internationell policy | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Jenny Nordahl och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD): Låt Dalarnas invånare få vara delaktiga i storregionfrågan |
Diarienummer: LD16/01464 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Jenny Nordahl (SD) och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD) yrkar i en motion:
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verkställa en folkomröstning rörande bildandet av en storregion mellan Dalarna och andra län i samband med de allmänna valen 2018.
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att ta fram hur frågeställningen och svarsalternativen i folkomröstningen skall lyda.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny Nordahl (SD) och Ann-Cathrin Löfwenhamn (SD) yrkar i en motion:
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verkställa en folkomröstning rörande bildandet av en storregion mellan Dalarna och andra län i samband med de allmänna valen 2018.
- Att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att ta fram hur frågeställningen och svarsalternativen i folkomröstningen skall lyda.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
b) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21 | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Folkomröstning i storregionfråga |
Diarienummer: LD16/03540 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Katarina Gustafsson (KD) att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en folkomröstning i frågan om storregion genomförs så snart som möjligt innan regeringen tar ställning i frågan.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Katarina Gustafsson (KD) att landstingsstyrelsen ges i uppdrag att verka för att en folkomröstning i frågan om storregion genomförs så snart som möjligt innan regeringen tar ställning i frågan.
Efter intensiv debatt och överläggningar med oppositionspartierna har regeringen meddelat att någon proposition om bildande av nya storregioner inte kommer. Motionen är därför inte längre aktuell. Landstinget har avgivit sitt remissvar och arbetar vidare för att bilda en länsregion. Landets indelning i län och landsting är en fråga för regering och riksdag att besluta om. Det finns inte några skäl till att landstinget skulle föranstalta om en egen folkomröstning i denna fråga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) PM från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) 2016-10-21 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Styrkort och fördelning budget 2017, Central förvaltning |
Diarienummer: LD16/04361 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Styrkort för Central förvaltning 2017, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per basenhet inom Central förvaltning, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Förvaltningens arbete enligt fastställt styrkort för 2017 innebär ett fortsatt stort fokus för att anpassa respektive enhets arbete och organisation i relation till beskrivna besparingar. Parallellt bedriver förvaltningen ett alltjämt pågående utvecklingsarbete med hänsyn tagen till aktuell landstingsplan.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 499 052 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2017 ytterligare krav på besparingar motsvarande 2 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 3 mkr för e-hälsa och dessutom med 40 mkr för kollektivtrafik. För bidragsgivning minskas budgetramen med 4 mkr p.g.a. överföring till Kultur- och bildningsförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningens arbete enligt fastställt styrkort för 2017 innebär ett fortsatt stort fokus för att anpassa respektive enhets arbete och organisation i relation till beskrivna besparingar. Parallellt bedriver förvaltningen ett alltjämt pågående utvecklingsarbete med hänsyn tagen till aktuell landstingsplan.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2016 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 499 052 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval.
I budgeten för Central förvaltning ingår för 2017 ytterligare krav på besparingar motsvarande 2 mkr. Därutöver tillförs budgetramen 1 mkr för forskningsanslag och 0,8 mkr som avser bidrag till forskning om arbete och genomförande av struktur- och förändringsplan. Vidare utökas budgetramen med 3 mkr för e-hälsa och dessutom med 40 mkr för kollektivtrafik. För bidragsgivning minskas budgetramen med 4 mkr p.g.a. överföring till Kultur- och bildningsförvaltningen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Styrkort
c) Driftbudget | | |
| | |
| | | |   |
14 Revidering av Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD17/00158 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen enligt bilaga b) fastställs.
Sammanfattning:
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar vid sitt första sammanträde 2017-01-31 om sina delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser behöver justeras i enlighet med den uppdelning av ansvaret som skett genom tillkomsten av den nya nämnden. Strukturen i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser har förenklats genom uppdelning i de fyra kategorierna; företrädarskap, verksamhet, personal och ekonomi i likhet med den som föreslås för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Smärre sakliga justeringar i bestämmelserna har skett i samband med denna revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den nya hälso- och sjukvårdsnämnden beslutar vid sitt första sammanträde 2017-01-31 om sina delegeringsbestämmelser för att övergången av ansvaret för hälso- och sjukvården från Landstingsstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden ska bli så smidig som möjligt. Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser behöver justeras i enlighet med den uppdelning av ansvaret som skett genom tillkomsten av den nya nämnden. Strukturen i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser har förenklats genom uppdelning i de fyra kategorierna; företrädarskap, verksamhet, personal och ekonomi i likhet med den som föreslås för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Smärre sakliga justeringar i bestämmelserna har skett i samband med denna revidering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på revisorernas granskning av pågående struktur- och förändringsarbete |
Diarienummer: LD16/03673 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|