Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2016-11-07_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Ledningen informerar (skriftlig information skickas ut nästa fredag):
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg inleder
A. Ekonomisk information
Ekonomidirektör Peter Hansson
B. Regionaliseringen
Projektledare för regionbildning Göran Carlsson och landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef/bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Landstingsplan 2017-2020. Budget 2017 och Finansplan 2017-2020 |
Diarienummer: LD16/01336 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017, enligt bilaga b), fastställs.
2. Investeringsram på 578 mkr för år 2017 fastställs.
3. Partistöd 2017 beviljas med totalt 10 987 600 kr, varav 10 procent utgör grundstöd.
4. Rehabilitering i hemmet jämställs med annan öppenvård och debiteras ordinarie besöksavgift fr.o.m. 1 januari 2017.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen:
1. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvårdsförvaltningen ges i uppdrag att redovisa handlingsplan för en ekonomi i balans för hälso- och sjukvården för beslut i februari 2017.
Sammanfattning:
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - för friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017
c) Styrkort landstingsövergripande och per förvaltning.
d) Centerpartiets landstingsplan 2017-2019 - Den vardagsnära vården måste fungera
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - för friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017
c) Styrkort landstingsövergripande och per förvaltning.
d) Centerpartiets landstingsplan 2017-2019 - Den vardagsnära vården måste fungera
| | |
| | |
| | | |   |
5 Bildande av hälso- och sjukvårdsnämnd |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. En ny hälso- och sjukvårdsnämnd med sju ledamöter och sju ersättare bildas fr.o.m. 2017-01-01.
2. Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden fastställs enligt bilaga b).
3. Som ledamöter i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
4. Som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
5. Som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
6. Som 1:a vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
7. Som 2:a vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
8. En preliminär sammanträdesplan för hälso- och sjukvårdsnämnden 2017 enligt bilaga c) föreslås i avvaktan på nämndens beslut
Sammanfattning:
En hälso- och sjukvårdsnämnd föreslås inrättas fr.o.m. årsskiftet. Tre huvudmotiv finns för detta. 1) Ökad tydlighet i ansvarsfördelningen mellan landstingsstyrelsens övergripande uppdrag och ansvaret för driften av landstingets hälso- och sjukvård, 2) Bättre politisk styrning av hälso- och sjukvården och 3) Regionbildningen kommer att ta ännu mera av Landstingsstyrelsen tid. En hälso- och sjukvårdsnämnd behövs därför för att fortsätta hålla fokus på hälso- och sjukvårdens utveckling och kostnader.
Det syfte som fanns 2003 när Driftstyrelsen upphörde och hälso- och sjukvårdsförvaltningen lades under landstingsstyrelsens ansvar har uppnåtts. Det närmande som skett mellan hälso- och sjukvårdens verksamheter och landstingsstyrelsen är avsedd att fortsätta utvecklas när de åter läggs under en egen nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden
c) Preliminär sammanträdesplan för 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En hälso- och sjukvårdsnämnd föreslås inrättas fr.o.m. årsskiftet. Tre huvudmotiv finns för detta. 1) Ökad tydlighet i ansvarsfördelningen mellan landstingsstyrelsens övergripande uppdrag och ansvaret för driften av landstingets hälso- och sjukvård, 2) Bättre politisk styrning av hälso- och sjukvården och 3) Regionbildningen kommer att ta ännu mera av Landstingsstyrelsen tid. En hälso- och sjukvårdsnämnd behövs därför för att fortsätta hålla fokus på hälso- och sjukvårdens utveckling och kostnader.
Det syfte som fanns 2003 när Driftstyrelsen upphörde och hälso- och sjukvårdsförvaltningen lades under landstingsstyrelsens ansvar har uppnåtts. Det närmande som skett mellan hälso- och sjukvårdens verksamheter och landstingsstyrelsen är avsedd att fortsätta utvecklas när de åter läggs under en egen nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden
c) Preliminär sammanträdesplan för 2017 | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av reglementen för Landstingsstyrelsen och övriga nämnder samt av arvodesreglementet |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente revideras och fastställs enligt bilaga b) med ikraftträdande 2017-01-01.
2. Patientnämndens reglemente revideras och fastställs enligt bilaga c) med ikraftträdande 2017-01-01.
3. De allmänna bestämmelserna i övriga nämnders reglementen revideras och fastställs enligt bilaga d) med ikraftträdande 2017-01-01.
4. Arvodesreglementet, avsnitt ”Pensioner m.m.” och bilaga 2 ”Månadsarvoden för förtroendevalda” revideras och fastställs enligt bilaga e).
Sammanfattning:
Med anledning av tillkomsten av en ny hälso- och sjukvårdsnämnd som ska ansvara för landstingets hälso- och sjukvård behöver framförallt Landstingsstyrelsens reglemente revideras. Men förändringen får också återverkningar i de andra nämndernas reglementen och i arvodesreglementet. I samband med dessa revideringar görs samtidigt andra uppdateringar i reglementena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag reviderat reglemente för Landstingsstyrelsen
c) Förslag reviderat reglemente för Patientnämnden
d) Förslag reviderade allmänna bestämmelser i reglementena för övriga nämnder
e) Förslag reviderat arvodesreglemente
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av tillkomsten av en ny hälso- och sjukvårdsnämnd som ska ansvara för landstingets hälso- och sjukvård behöver framförallt Landstingsstyrelsens reglemente revideras. Men förändringen får också återverkningar i de andra nämndernas reglementen och i arvodesreglementet. I samband med dessa revideringar görs samtidigt andra uppdateringar i reglementena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag reviderat reglemente för Landstingsstyrelsen
c) Förslag reviderat reglemente för Patientnämnden
d) Förslag reviderade allmänna bestämmelser i reglementena för övriga nämnder
e) Förslag reviderat arvodesreglemente | | |
| | |
| | | |   |
7 Borgensåtagande för Transitio AB avseende refinansiering av reservfordon och högkostnadskomponenter |
Diarienummer: LD16/03319 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna går i borgen för motsvarande 1,3 mnkr jämte ränta, avgifter och kostnader i enlighet med låneavtalet, avseende Landstinget Dalarnas relativa andel av finansieringen av reservtåg och högkostnadskomponenter, enligt bilaga b), under förutsättning att övriga ägare fattar motsvarande beslut.
Sammanfattning:
Transitio inkom 2016-09-29 med ett önskemål om att Landstinget Dalarna ska gå i borgen för Transitio i syfte att underlätta Transitios långsiktiga refinansiering.
Landstinget Dalarna föreslås gå i borgen för motsvarande 1,3 mnkr jämte ränta, avgifter och kostnader i enlighet med låneavtalet under förutsättning att övriga ägare fattar motsvarande beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag och bilaga 1 och 2
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Transitio inkom 2016-09-29 med ett önskemål om att Landstinget Dalarna ska gå i borgen för Transitio i syfte att underlätta Transitios långsiktiga refinansiering.
Landstinget Dalarna föreslås gå i borgen för motsvarande 1,3 mnkr jämte ränta, avgifter och kostnader i enlighet med låneavtalet under förutsättning att övriga ägare fattar motsvarande beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag och bilaga 1 och 2 | | |
| | |
| | | |   |
8 Medlemsinsats Kommuninvest |
Diarienummer: LD16/02110 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Landstinget Dalarna nyttjar möjligheten att erlägga en särskild medlemsinsats till Kommuninvest på 45 mnkr.
Sammanfattning:
Kommuninvest avser att öka medlemsinsatsen för att möta ökade kapitalkrav. Medlemmarna i Kommuninvest erbjuds därför att betala in särskild medlemsinsats.
Beloppet tas från landstingets likvida medel, vilket innebär att ingen ytterligare upplåning eller motsvarande krävs. Då förslaget erbjuder en sannolik positiv avkastning till minimal risk är det lämpligt att uppnå den högsta nivån så fort som möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förfrågan KI
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommuninvest avser att öka medlemsinsatsen för att möta ökade kapitalkrav. Medlemmarna i Kommuninvest erbjuds därför att betala in särskild medlemsinsats.
Beloppet tas från landstingets likvida medel, vilket innebär att ingen ytterligare upplåning eller motsvarande krävs. Då förslaget erbjuder en sannolik positiv avkastning till minimal risk är det lämpligt att uppnå den högsta nivån så fort som möjligt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förfrågan KI | | |
| | |
| | | |   |
9 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: LD16/01070 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande utdrag och ersättningsbilaga, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsägda vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
Inför Avtal Hälsoval Dalarna 2017 föreslås att vårdcentralerna ska ha tillgång till dietist.
I Bilaga Ersättning 2017 regleras ersättningsnivåerna enligt fastslagen budget. Ny besöksersättning införs gällande Internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Protokoll, Hälsovalsberedningen 2016-10-04 § 12
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsägda vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen.
Inför Avtal Hälsoval Dalarna 2017 föreslås att vårdcentralerna ska ha tillgång till dietist.
I Bilaga Ersättning 2017 regleras ersättningsnivåerna enligt fastslagen budget. Ny besöksersättning införs gällande Internetbaserad kognitiv beteendeterapi (iKBT).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utdrag ur Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Protokoll, Hälsovalsberedningen 2016-10-04 § 12 | | |
| | |
| | | |   |
10 Reviderad grafisk profil för Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/01697 |
Ordförandens förslag:
Ordförandens förslag
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Grafisk profil, fastställd av fullmäktige 2005-XX-XX § XX, upphävs.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del under förutsättning av fullmäktiges beslut ovan:
2. Reviderad grafisk profil, enligt bilaga b), godkänns och träder i kraft senast 2017-01-01.
3. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att snarast komplettera den grafiska profilen med bildmanér, visitkort, regler för användning, designsystem, papper och format.
4. Dokument som tillhör Landstinget Dalarnas ärendehanteringssystem PACT undantas från förändringarna.
5. Folktandvården undantas från förändringarna.
6. Landstingsdirektören ges i uppdrag att snarast komplettera den grafiska profilen med bildmanér, visitkort, regler för användning, designsystem, papper och format.
7. Landstingsdirektören ges i uppdrag att återkomma med ett förslag till ”pin” för Landstinget Dalarna.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarnas grafiska profil behöver revideras och moderniseras. Senaste revideringen ägde rum för 11 år sedan och många nya kommunikationskanaler har tillkommit sedan dess. En tydlig och stark profil som fungerar i dagens kanaler är av största vikt för att Landstinget Dalarna ska uppfattas som en framåtsträvande organisation och en gemensam koncern. Ändringarna föreslås träda i kraft senast 2017-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad grafisk profil
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarnas grafiska profil behöver revideras och moderniseras. Senaste revideringen ägde rum för 11 år sedan och många nya kommunikationskanaler har tillkommit sedan dess. En tydlig och stark profil som fungerar i dagens kanaler är av största vikt för att Landstinget Dalarna ska uppfattas som en framåtsträvande organisation och en gemensam koncern. Ändringarna föreslås träda i kraft senast 2017-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad grafisk profil | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Mellanvårdsformer behövs i Dalarna |
Diarienummer: LD16/02195 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) föreslås att Landstinget Dalarna och kommunerna studerar former av mellanboende för att se om det kan vara en modell för Dalarna. För att klara framtidens äldreomsorg, av framför allt äldre med flera sjukdomar, bör mellanvårdsformer studeras i Dalarna. Detta för att minska de äldres lidande och undvika onödiga resor till akuten.
Då äldre medborgare kommer att utgöra en större del av befolkningen är det viktigt att samverka över huvudmannagränserna för dessa personer som har ett ökat vårdbehov. Nationellt väntar vårdgivare på ett ställningstagande från regeringen avseende den nationella samordnarens utredning ”Effektiv vård”, där det finns förslag på samverkan mellan huvudmännen för äldre personer med omfattande vårdbehov. I Landstinget Dalarnas Närsjukvårdsutredning kommer det under hösten att presenteras förslag på hur landstinget ska göra vården tryggare och mer sammanhållen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) föreslås att Landstinget Dalarna och kommunerna studerar former av mellanboende för att se om det kan vara en modell för Dalarna. För att klara framtidens äldreomsorg, av framför allt äldre med flera sjukdomar, bör mellanvårdsformer studeras i Dalarna. Detta för att minska de äldres lidande och undvika onödiga resor till akuten.
Då äldre medborgare kommer att utgöra en större del av befolkningen är det viktigt att samverka över huvudmannagränserna för dessa personer som har ett ökat vårdbehov. Nationellt väntar vårdgivare på ett ställningstagande från regeringen avseende den nationella samordnarens utredning ”Effektiv vård”, där det finns förslag på samverkan mellan huvudmännen för äldre personer med omfattande vårdbehov. I Landstinget Dalarnas Närsjukvårdsutredning kommer det under hösten att presenteras förslag på hur landstinget ska göra vården tryggare och mer sammanhållen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Christer Carlsson (M): Vårdnära service |
Diarienummer: LD15/03246 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna
att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Landstingsplanen för 2016-2019 slår fast att ett pilotprojekt ska genomföras för att ytterligare undersöka hur vårdnära service kan utvecklas, för att på sikt kunna implementeras i hela verksamheten. Ett större pilotförsök är planerat att genomföras 2016/2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag, Servicenämnden 2016-09-29 § 27
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna
att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Landstingsplanen för 2016-2019 slår fast att ett pilotprojekt ska genomföras för att ytterligare undersöka hur vårdnära service kan utvecklas, för att på sikt kunna implementeras i hela verksamheten. Ett större pilotförsök är planerat att genomföras 2016/2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Protokollsutdrag, Servicenämnden 2016-09-29 § 27 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Ändringar i avtal för Regionala forskningsrådet |
Diarienummer: LD16/02840 |
Ordförandens förslag:
1. Komplettering och justering av avtal om fortsatt regional satsning på klinisk och patientnära forskning, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion driver sedan 2013 en gemensam regional satsning på klinisk och patientnära forskning enligt ett avtal som gäller från 2013-2018 genom det Regionala forskningsrådet. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen att ta beslut kring att omdefiniera forskningsrådets forskningsinriktning från patientnära klinisk forskning till ”klinisk forskning som kräver hälso- och sjukvårdens strukturer och resurser”.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion driver sedan 2013 en gemensam regional satsning på klinisk och patientnära forskning enligt ett avtal som gäller från 2013-2018 genom det Regionala forskningsrådet. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen att ta beslut kring att omdefiniera forskningsrådets forskningsinriktning från patientnära klinisk forskning till ”klinisk forskning som kräver hälso- och sjukvårdens strukturer och resurser”.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02 | | |
| | |
| | | |   |
14 Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Meddelande nr 8/2016 |
Diarienummer: LD16/02302 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsen godkänner och ställer sig bakom rekommendationen enligt bilaga b).
2. För medfinansiering för att etablera en samverkansstruktur som stöd för uppföljning, Öppna jämförelser och analys upptas i budget och Landstingsplanen 2017-2020, maximalt ca 870 tkr årligen fr.o.m. 2017
3. Besluten villkoras av att övriga landsting/regioner fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
För att skapa en mer kunskapsbaserad, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård med hög kvalitet har landsting och regioner under senare år börjat samverka i allt högre grad. Samverkan har dock ofta varit av kortsiktig och utvecklingsinriktad karaktär inklusive finansieringen. Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) styrelse har den 10 juni 2016 beslutat om en rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Rekommendationen innebär att alla landsting/regioner uppmanas att stödja en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning med långsiktig hållbarhet. Detta innefattar i första hand kunskapsstöd och stöd till uppföljning, Öppna jämförelser och analys. Landstinget Dalarna föreslås medfinansiera samverkansstrukturen med maximalt 870 tkr, beräknat utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att skapa en mer kunskapsbaserad, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård med hög kvalitet har landsting och regioner under senare år börjat samverka i allt högre grad. Samverkan har dock ofta varit av kortsiktig och utvecklingsinriktad karaktär inklusive finansieringen. Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) styrelse har den 10 juni 2016 beslutat om en rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Rekommendationen innebär att alla landsting/regioner uppmanas att stödja en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning med långsiktig hållbarhet. Detta innefattar i första hand kunskapsstöd och stöd till uppföljning, Öppna jämförelser och analys. Landstinget Dalarna föreslås medfinansiera samverkansstrukturen med maximalt 870 tkr, beräknat utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning | | |
| | |
| | | |   |
15 Implementeringsbeslut av Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården |
Diarienummer: LD16/02459 |
Ordförandens förslag:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer och målnivåer för hjärtsjukvården, enligt bilaga b) och c), antas.
2. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård får i uppdrag att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier.
3. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård får i uppdrag att bevaka och till hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp rapportera kostnadsökning årsvis gällande kateterburen aortaklaffsimplantation (TAVI).
Sammanfattning:
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid hjärtsjukdom (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka de finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga e) att anta NR och fastställa målnivåerna samt att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier. Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att ge verksamheterna i uppdrag att se över samverkansdokument som reglerar slutenvårdens och primärvårdens uppdrag för att öka förskrivning av antikoagulantia till patienter med riskfaktorer för stroke.
Generellt innebär NR ökade kostnader för hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården 2015
c) Målnivåer för hjärtsjukvården 2015
d) Protokoll Samverkansnämnden 2016-02-12
e) Beslutad Politisk viljeinriktning för hjärtsjukvården i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid hjärtsjukdom (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka de finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga e) att anta NR och fastställa målnivåerna samt att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier. Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att ge verksamheterna i uppdrag att se över samverkansdokument som reglerar slutenvårdens och primärvårdens uppdrag för att öka förskrivning av antikoagulantia till patienter med riskfaktorer för stroke.
Generellt innebär NR ökade kostnader för hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården 2015
c) Målnivåer för hjärtsjukvården 2015
d) Protokoll Samverkansnämnden 2016-02-12
e) Beslutad Politisk viljeinriktning för hjärtsjukvården i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
16 Implementeringsbeslut Socialstyrelsens nationella riktlinjer för astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) |
Diarienummer: LD16/02839 |
Ordförandens förslag:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer och målnivåer för vård vid astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), enligt bilaga b) och c), antas.
2. Förvaltningschefen för Hälso- och sjukvården ges i uppdrag att utarbeta en handlingsplan för implementering av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid astma och KOL (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka det finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen, bilaga d) att anta de nationella riktlinjerna för vård vid Astma och KOL med tillhörande målnivåer.
Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att säkerställa utbildning och fortbildning för flera professioner vad gäller astma och KOL-specialisering. Rekommendationen innefattar även att säkerställa samordnade kliniska processer och ökat erbjudande samt utnyttjande av rökslutarstöd med diplomerade rökavvänjare.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både Hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerastmaochkol
c) Målnivåer för vård vid astma och KOL
d) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård vid astma och KOL
e) Samverkansnämndens protokoll 2016-06-01-02
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid astma och KOL (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka det finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen, bilaga d) att anta de nationella riktlinjerna för vård vid Astma och KOL med tillhörande målnivåer.
Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att säkerställa utbildning och fortbildning för flera professioner vad gäller astma och KOL-specialisering. Rekommendationen innefattar även att säkerställa samordnade kliniska processer och ökat erbjudande samt utnyttjande av rökslutarstöd med diplomerade rökavvänjare.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både Hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerastmaochkol
c) Målnivåer för vård vid astma och KOL
d) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård vid astma och KOL
e) Samverkansnämndens protokoll 2016-06-01-02 | | |
| | |
| | | |   |
17 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD16/02777 |
Ordförandens förslag:
1. Kundfordringen, uppgående till 542 322 kr enligt föreliggande beslutsunderlag, avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett ärende avseende en patient som vårdats inom psykiatrin föreslås avskrivas. Beloppet för kundförlusten uppgår till 542 322 kr.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett ärende avseende en patient som vårdats inom psykiatrin föreslås avskrivas. Beloppet för kundförlusten uppgår till 542 322 kr.
I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
18 Budget gemensamma verksamheter Samverkansnämnden |
Diarienummer: LD16/02841 |
Ordförandens förslag:
1. Samverkansnämndens budget för gemensamma verksamheter för 2017 uppräknat med 3.1 % enligt prisindex med kvalitetsjusterade löner för landsting (LPIK), enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
De inkomna budgetförslagen följer samverkansnämndens direktiv för budget 2017, uppräkning av budget 2016 med 3,1 % dvs. LPIK exkl. läkemedel 2017 som publicerades i april 2016. För regionalt biobankscenter tillkommer 250 tkr för ökade kostnader för biobankning av vätskebaserad cytologi. Det är en årlig kostnad 2017-2019 som därefter upphör och föreslås finansieras av Samverkansnämndens innestående medel. För regional blodsamverkan, transfusionsmedicinska kliniken i Uppsala, pågår avtalsförhandlingar och budget 2017 föreslås fastställas när dessa slutförts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02
c) Budget tjänsteskrivelse Samverkansnämnden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
De inkomna budgetförslagen följer samverkansnämndens direktiv för budget 2017, uppräkning av budget 2016 med 3,1 % dvs. LPIK exkl. läkemedel 2017 som publicerades i april 2016. För regionalt biobankscenter tillkommer 250 tkr för ökade kostnader för biobankning av vätskebaserad cytologi. Det är en årlig kostnad 2017-2019 som därefter upphör och föreslås finansieras av Samverkansnämndens innestående medel. För regional blodsamverkan, transfusionsmedicinska kliniken i Uppsala, pågår avtalsförhandlingar och budget 2017 föreslås fastställas när dessa slutförts.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02
c) Budget tjänsteskrivelse Samverkansnämnden | | |
| | |
| | | |   |
19 Yttrande över revisorernas uppföljningsgranskning av personalplanering och arbetstidsförläggning |
Diarienummer: LD16/02926 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrandet till revisorerna enligt bilaga c) godkänns
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag
3. Landstingsdirektören ges i uppdrag att genomföra revisorernas förslag på förbättringar
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, andra kvartalet 2017, redovisa vilka åtgärder som vidtagits med anledning av uppföljningsrapporten.
5. Landstingsdirektören ges i uppdrag att följa upp pilotprojektet kompetensmodulen i Heroma, Pro Competence.
Sammanfattning:
Under år 2009 genomförde KPMG en granskning med syfte att bedöma om planeringen av de anställdas arbetstid inom hälso- och sjukvården var ändamålsenlig och effektiv. I en uppföljningsgranskning, bilaga b), gör KPMG den övergripande bedömningen att vidtagna åtgärder för att utveckla styrningen och ledningen vad avser personalplanering och arbetstidsförläggning varit effektiva och bidragit till en utvecklad styrning och ledning inom området. Granskande revisorer rekommenderar dock landstingsstyrelsen ett antal åtgärder.
Landstinget Dalarna som arbetsgivare instämmer på samtliga punkter avseende det som framkommit i revisorernas uppföljningsgranskning. Sedan 2009 års revision har Landstinget Dalarna genomfört flera förändringar för att utveckla styrning och ledning inom personalområdet men det återstår arbete för att personalplanering och arbetstidsförläggning ska kunna anses vara optimal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas uppföljningsgranskning
c) Yttrandet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under år 2009 genomförde KPMG en granskning med syfte att bedöma om planeringen av de anställdas arbetstid inom hälso- och sjukvården var ändamålsenlig och effektiv. I en uppföljningsgranskning, bilaga b), gör KPMG den övergripande bedömningen att vidtagna åtgärder för att utveckla styrningen och ledningen vad avser personalplanering och arbetstidsförläggning varit effektiva och bidragit till en utvecklad styrning och ledning inom området. Granskande revisorer rekommenderar dock landstingsstyrelsen ett antal åtgärder.
Landstinget Dalarna som arbetsgivare instämmer på samtliga punkter avseende det som framkommit i revisorernas uppföljningsgranskning. Sedan 2009 års revision har Landstinget Dalarna genomfört flera förändringar för att utveckla styrning och ledning inom personalområdet men det återstår arbete för att personalplanering och arbetstidsförläggning ska kunna anses vara optimal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas uppföljningsgranskning
c) Yttrandet | | |
| | |
| | | |   |
20 Rättspsykiatri - Uppdrag och struktur |
Diarienummer: LD16/03307 |
Ordförandens förslag:
1. Rättspsykiatrin fortsätter att arbeta enligt nuvarande uppdrag och utbudsstruktur.
2. Rättspsykiatrin ska fortsätta att utveckla vårdkvalitet med målet att förbättra resultat redovisade i det nationella kvalitetsregistret, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Utredningen har granskat rättspsykiatrin utifrån vårdbehov, patientsäkerhet, kompetens och kvalitetsaspekter och funnit att verksamheten har en god balans mellan egna och externa uppdrag. Under senare år har verksamheten genomfört flera ombyggnationer och anpassat verksamheten ur ett patientsäkerhetsperspektiv. Bemanningssituation och vårdkvalitet har förbättrats, det finns inget risktagande att fortsätta att bedriva verksamheten i den omfattning som görs idag. Kliniken har det senaste året haft bra ekonomiskt resultat. Det finns förbättringsåtgärder; även om flera kvalitetsindikatorer pekar på förbättringar i vårdkvalitet under senaste året, så har verksamheten något sämre resultat i vissa nationella jämförelsevärden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Utredning av rättspsykiatrins uppdrag och struktur
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utredningen har granskat rättspsykiatrin utifrån vårdbehov, patientsäkerhet, kompetens och kvalitetsaspekter och funnit att verksamheten har en god balans mellan egna och externa uppdrag. Under senare år har verksamheten genomfört flera ombyggnationer och anpassat verksamheten ur ett patientsäkerhetsperspektiv. Bemanningssituation och vårdkvalitet har förbättrats, det finns inget risktagande att fortsätta att bedriva verksamheten i den omfattning som görs idag. Kliniken har det senaste året haft bra ekonomiskt resultat. Det finns förbättringsåtgärder; även om flera kvalitetsindikatorer pekar på förbättringar i vårdkvalitet under senaste året, så har verksamheten något sämre resultat i vissa nationella jämförelsevärden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport - Utredning av rättspsykiatrins uppdrag och struktur | | |
| | |
| | | |   |
21 Riskbruk-, missbruk- och beroendevårdens utbud och organisation inom Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/03308 |
Ordförandens förslag:
1. Riskbruk-, missbruk- och beroendevård organiseras inom primärvården och psykiatrin, med uppdrags- och utbudsfördelning enligt utredningsrapporten, bilaga b)
2. Missbruks- och beroendevården inom psykiatrin tilldelas ekonomisk ramförstärkning med 12 miljoner kronor, förutsatt att detta medges i fullmäktiges budgetbeslut november 2016.
3. I samarbete med kommunerna utreds frågan om uppbyggnad av gemensamma tillnyktringsplatser.
Sammanfattning:
Utredningen föreslår att förstärka riskbruk-, missbruk- och beroendevården inom landstinget, med utökning av tjänster inom primärvården och psykiatrin i syfte att möta ökat vårdbehov. Uppdragen och ansvaret kring riskbruk-, missbruk- och beroendevården har tydliggjorts inom hälso- och sjukvården. Kunskap och kompetens kommer byggas upp för att möta vårdbehov för patienter med spelmissbruk och dopning. Det pågående samarbetet med kommunerna kring planer för uppbyggnad av tillnyktringsplatser ska fortgå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Utredningen föreslår att förstärka riskbruk-, missbruk- och beroendevården inom landstinget, med utökning av tjänster inom primärvården och psykiatrin i syfte att möta ökat vårdbehov. Uppdragen och ansvaret kring riskbruk-, missbruk- och beroendevården har tydliggjorts inom hälso- och sjukvården. Kunskap och kompetens kommer byggas upp för att möta vårdbehov för patienter med spelmissbruk och dopning. Det pågående samarbetet med kommunerna kring planer för uppbyggnad av tillnyktringsplatser ska fortgå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport | | |
| | |
| | | |   |
22 Bettfysiologins överflyttning till Smärtenheten |
Diarienummer: LD16/03411 |
Ordförandens förslag:
1. Tandvårdens Bettfysiologi övergår till Hälso- och sjukvårdens Smärtenhet, vad gäller organisatorisk tillhörighet och finansiering, fr.o.m. årsskiftet 2016/2017.
Sammanfattning:
För att ge optimal smärtsjukvård bör alla smärtpatienter i Dalarna erbjudas insatser baserade på den senaste kunskapen inom området. En multidisciplinär samsyn och samverkan bör utvecklas.
Största andelen patienter med besvär i käksystemet har en problematik som i huvudsak inte är dentalt betingad. Tidig bedömning och relevanta bettfysiologiska åtgärder i ett multidisciplinärt sammanhang är nödvändigt.
Landstinget Dalarna har i projektform provat att ha Bettfysiologin organiserad under Smärtenheten under 1,5 års tid. Erfarenheterna är goda och förslaget är att permanenta den organisatoriska tillhörigheten under Hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Risk- och konsekvensanalys Bettfys övergång till HoS
c) PP-presentation ”Bättre smärtflöde”
d) Artikel i Tandläkartidningen ”Utredning av patienter med smärtsamma käkfunktionsstörningar - multidisciplinär strategi i Norge”
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att ge optimal smärtsjukvård bör alla smärtpatienter i Dalarna erbjudas insatser baserade på den senaste kunskapen inom området. En multidisciplinär samsyn och samverkan bör utvecklas.
Största andelen patienter med besvär i käksystemet har en problematik som i huvudsak inte är dentalt betingad. Tidig bedömning och relevanta bettfysiologiska åtgärder i ett multidisciplinärt sammanhang är nödvändigt.
Landstinget Dalarna har i projektform provat att ha Bettfysiologin organiserad under Smärtenheten under 1,5 års tid. Erfarenheterna är goda och förslaget är att permanenta den organisatoriska tillhörigheten under Hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Risk- och konsekvensanalys Bettfys övergång till HoS
c) PP-presentation ”Bättre smärtflöde”
d) Artikel i Tandläkartidningen ”Utredning av patienter med smärtsamma käkfunktionsstörningar - multidisciplinär strategi i Norge” | | |
| | |
| | | |   |
23 Uppdaterad rekommendation för assisterad befruktning med anledning av ny lagstiftning för ensamstående |
Diarienummer: LD16/02167 |
Ordförandens förslag:
1. Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) uppdaterade rekommendation för assisterad befruktning med anledning av ny lagstiftning för ensamstående, enligt bilaga b), godkänns.
2. Budgetram till Hälso- och sjukvården, Kvinnosjukvården, utökas med 2,5 miljoner kronor, förutsatt att fullmäktiges budgetbeslut i november medger detta.
Sammanfattning:
Med anledning av ny lagstiftning från 1 april som gör det möjligt för ensamstående att erbjudas assisterad befruktning, har SKL uppdaterat gällande föreskrifter för assisterad befruktning. SKL:s rekommendationer innebär att även ensamstående kvinnor har möjlighet till landstingsfinansierad assisterad befruktning som idag erbjuds till heterosexuella par och homosexuellt kvinnliga par. Uppdateringarna i rekommendationen i bilaga b), innebär omformuleringar för att även omfatta ensamstående kvinnor samt ett stycke om behandlingsvillkor för donatorer. En undre åldersgräns har även införts som sammanfaller med den undre åldersgräns som gäller för adoption.
Det är viktigt att det finns ett gemensamt regelverk i hela landet kring offentligt assisterad befruktning, då patientlagen från 2015 ger patienterna möjlighet att söka öppen vård och därmed även assisterad befruktning både i och utanför det egna landstinget. Formellt avgör dock varje landsting och region om villkoren för assisterad befruktning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdaterad rekommendation för assisterad befruktning med anledning av ny lagstiftning för ensamstående
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av ny lagstiftning från 1 april som gör det möjligt för ensamstående att erbjudas assisterad befruktning, har SKL uppdaterat gällande föreskrifter för assisterad befruktning. SKL:s rekommendationer innebär att även ensamstående kvinnor har möjlighet till landstingsfinansierad assisterad befruktning som idag erbjuds till heterosexuella par och homosexuellt kvinnliga par. Uppdateringarna i rekommendationen i bilaga b), innebär omformuleringar för att även omfatta ensamstående kvinnor samt ett stycke om behandlingsvillkor för donatorer. En undre åldersgräns har även införts som sammanfaller med den undre åldersgräns som gäller för adoption.
Det är viktigt att det finns ett gemensamt regelverk i hela landet kring offentligt assisterad befruktning, då patientlagen från 2015 ger patienterna möjlighet att söka öppen vård och därmed även assisterad befruktning både i och utanför det egna landstinget. Formellt avgör dock varje landsting och region om villkoren för assisterad befruktning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdaterad rekommendation för assisterad befruktning med anledning av ny lagstiftning för ensamstående | | |
| | |
| | | |   |
24 Svar på remiss från Läkemedelsverket: Förslag till föreskrifter om ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2016:34) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit |
Diarienummer: LD16/03465 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialstyrelsen, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I en remiss från Läkemedelsverket föreslås ändringar i föreskrifter om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit. Förslaget syftar till att motverka manipulering och förfalskning av den särskilda receptblanketten och därmed motverka missbruk av narkotikaklassade läkemedel.
Landstinget Dalarna har inget att invända mot förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Läkemedelsverket föreslås ändringar i föreskrifter om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit. Förslaget syftar till att motverka manipulering och förfalskning av den särskilda receptblanketten och därmed motverka missbruk av narkotikaklassade läkemedel.
Landstinget Dalarna har inget att invända mot förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Rekommendation om screening för förmaksflimmer i syfte att förebygga stroke |
Diarienummer: LD16/03429 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialstyrelsen, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Enligt Socialstyrelsens rekommendation bör screening för förmaksflimmer med tum-EKG i syfte att förebygga stroke inte erbjudas. Det saknas i dagsläget vetenskapligt stöd för om screening för förmaksflimmer har avsedd effekt att förebygga stroke. Det går därmed inte att säga om hälsovinsterna överväger de negativa effekterna av screeningprogrammet. Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har samordnat ett gemensamt svar samstämmigt med Socialstyrelsens rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt Socialstyrelsens rekommendation bör screening för förmaksflimmer med tum-EKG i syfte att förebygga stroke inte erbjudas. Det saknas i dagsläget vetenskapligt stöd för om screening för förmaksflimmer har avsedd effekt att förebygga stroke. Det går därmed inte att säga om hälsovinsterna överväger de negativa effekterna av screeningprogrammet. Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har samordnat ett gemensamt svar samstämmigt med Socialstyrelsens rekommendation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|