Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2016-11-03_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Deltagare i Beredningsgruppen Hjälpmedel
B) Status fjärrtillsyn
C) Justering av prislista enligt hjälpmedelsnämndens avtal
D) Rapport från hjälpmedelsmässan i Västerås 12-13 oktober
E) Artikel "Toa-rätten", skriven av Doris Hägglund och Lena Olai, kommer att publiceras i tidningen ”Nordic Journal of Nursing Research”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Sammanfattning av artikeln "Toa-rätten"
F) Förfarande gällande tjänstekatalog (förutom bastjänster)
G) Rapport om dokumentet ”Rehabilitering, habilitering, inklusive hjälpmedel i Dalarnas län”
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Rehabilitering, habilitering, inklusive hjälpmedel i Dalarnas län
H) Uppföljning av beslutade avgifter i kommunerna
I) Periodrapport per 2016-09-30
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Periodrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Budget 2017, Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD16/03595 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget 2017 för förvaltning Hjälpmedel Dalarna
Sammanfattning:
Intäkterna anpassas efter årets volymförändringar. Personalkostnaden höjs till följd av nytillsättning av en kontinenssköterska i enighet med beslutet om ett utökat bastjänstuppdrag. Hjälpmedelskostnaden lämnas oförändrade med hänsyn till 2016 års utveckling. De administrativa kostnaderna ökar till följd av den omfördelning förvaltningen gjort av kostnaderna för SESAM-stöd till OH istället för i personalkostnaderna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Intäkterna anpassas efter årets volymförändringar. Personalkostnaden höjs till följd av nytillsättning av en kontinenssköterska i enighet med beslutet om ett utökat bastjänstuppdrag. Hjälpmedelskostnaden lämnas oförändrade med hänsyn till 2016 års utveckling. De administrativa kostnaderna ökar till följd av den omfördelning förvaltningen gjort av kostnaderna för SESAM-stöd till OH istället för i personalkostnaderna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Budget 2017 | | |
| | |
| | | |   |
8 Ansvar för sortiment egenansvarsprodukter |
Diarienummer: LD16/03635 |
Ordförandens förslag:
1. Delegation till förvaltningschef LD Hjälpmedel f n Gunilla Lillhager att besluta vilket sortiment som ska finnas avseende produkter som inte tidigare förskrivits men bedöms vara hjälpmedel i form av egenansvar i t.ex. behandlings/rehabiliteringssyfte.
Sammanfattning:
Försäljning av produkter för egenansvar sker i dag på landstingets sjukvårdsinrättningar och i Dalarnas kommuner för att öka tillgängligheten till produkter som tidigare förskrivits som hjälpmedel men övergått till egenansvar. Dessutom försäljs produkter som inte tidigare förskrivits men som bedöms vara hjälpmedel i form av egenansvar i t.ex. behandlings/rehabiliteringssyfte. Ansvaret för detta sortiment föreslås delegeras till förvaltningschef LD Hjälpmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Försäljning av produkter för egenansvar sker i dag på landstingets sjukvårdsinrättningar och i Dalarnas kommuner för att öka tillgängligheten till produkter som tidigare förskrivits som hjälpmedel men övergått till egenansvar. Dessutom försäljs produkter som inte tidigare förskrivits men som bedöms vara hjälpmedel i form av egenansvar i t.ex. behandlings/rehabiliteringssyfte. Ansvaret för detta sortiment föreslås delegeras till förvaltningschef LD Hjälpmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|