Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2016-10-24_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Ledningen informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Överläggning med landstingets revisorer
Ordförande Carl-Erik Nyström (C)
Vice ordförande Sören Bertilsson (S)
Ledamot Thomas Ylvén (V)
Ledamot Ann-Britt Åsebol (M)
Ledamot Birgitta Örjas (S)
Revisionschef Kjell Johansson
C. Information om sommarsituationen
Områdessamordnare Falun Hans Liljeberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda skrivelser läggs till handlingarna.
LD16/01711
Omhändertagande av patientjournaler avseende Per Lorenzon AB.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Finansdepartementet: Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling (SOU 2016:15) |
Diarienummer: LD16/02613 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Finansdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Finansdepartementets utredningen Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling har haft i uppdrag att utreda förutsättningarna för en ratifikation av ILO:s konvention nr 94 samt göra en internationell jämförelse av användning av sociala villkor vid offentliga upphandlingar.
Landstinget Dalarna förordar en ratifikation av konventionen och att Sverige tar ställning för goda arbetsvillkor. Hänsyn bör dock tas till utfallet av det pågående lagstiftningsarbetet på upphandlingsområdet vid bedömningen av konsekvenserna av en ratifikation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansdepartementets utredningen Arbetsklausuler och sociala hänsyn i offentlig upphandling har haft i uppdrag att utreda förutsättningarna för en ratifikation av ILO:s konvention nr 94 samt göra en internationell jämförelse av användning av sociala villkor vid offentliga upphandlingar.
Landstinget Dalarna förordar en ratifikation av konventionen och att Sverige tar ställning för goda arbetsvillkor. Hänsyn bör dock tas till utfallet av det pågående lagstiftningsarbetet på upphandlingsområdet vid bedömningen av konsekvenserna av en ratifikation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Utbildningsdepartementet: Departementspromemorian Validering med mervärde Ds 2016:24 |
Diarienummer: LD16/02591 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) skall utgöra Landstinget Dalarnas svar till Utbildningsdepartementet.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen
Validering med mervärde Ds 2016:24. Promemorian innehåller förslag som
syftar till att skapa ett nationellt sammanhängande valideringssystem, där en enhetlig definition av valideringsbegreppet slås fast och systemaktörernas ansvar tydliggörs. Landstinget är i huvudsak positivt till förslaget men lämnar vissa kommentarer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen
Validering med mervärde Ds 2016:24. Promemorian innehåller förslag som
syftar till att skapa ett nationellt sammanhängande valideringssystem, där en enhetlig definition av valideringsbegreppet slås fast och systemaktörernas ansvar tydliggörs. Landstinget är i huvudsak positivt till förslaget men lämnar vissa kommentarer.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Dokumenthanteringsplan upphandlingsärenden inom Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/02867 |
Ordförandens förslag:
1. Dokumenthanteringsplanen för handlingar i upphandlingsärenden, enligt bilaga b), godkänns och börjar gälla 2017-01-01.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har tagit fram en dokumenthanteringsplan för handlingar i upphandlingsärenden. Inom Landstinget Dalarna sker upphandlingar främst på upphandlingsavdelningen på Central Förvaltning men också inom Fastighetsförvaltningen. En gemensam plan har därför tagits fram för att stödja verksamheterna i processerna som sker i en upphandling.
Planen ska vara ett stöd till personal som arbetar med och utför upphandlingar samt registrator och arkivarie.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dokumenthanteringsplan upphandlingsärenden
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har tagit fram en dokumenthanteringsplan för handlingar i upphandlingsärenden. Inom Landstinget Dalarna sker upphandlingar främst på upphandlingsavdelningen på Central Förvaltning men också inom Fastighetsförvaltningen. En gemensam plan har därför tagits fram för att stödja verksamheterna i processerna som sker i en upphandling.
Planen ska vara ett stöd till personal som arbetar med och utför upphandlingar samt registrator och arkivarie.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dokumenthanteringsplan upphandlingsärenden | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Bildande av hälso- och sjukvårdsnämnd |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. En ny hälso- och sjukvårdsnämnd med sju ledamöter och sju ersättare bildas fr.o.m. 2017-01-01.
2. Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden fastställs enligt bilaga b).
3. Som ledamöter i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
4. Som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
5. Som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
6. Som 1:a vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
7. Som 2:a vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden väljs:
8. En preliminär sammanträdesplan för hälso- och sjukvårdsnämnden 2017 enligt bilaga c) föreslås i avvaktan på nämndens beslut
Sammanfattning:
En hälso- och sjukvårdsnämnd föreslås inrättas fr.o.m. årsskiftet. Tre huvudmotiv finns för detta. 1) Ökad tydlighet i ansvarsfördelningen mellan landstingsstyrelsens övergripande uppdrag och ansvaret för driften av landstingets hälso- och sjukvård, 2) Bättre politisk styrning av hälso- och sjukvården och 3) Regionbildningen kommer att ta ännu mera av Landstingsstyrelsen tid. En hälso- och sjukvårdsnämnd behövs därför för att fortsätta hålla fokus på hälso- och sjukvårdens utveckling och kostnader.
Det syfte som fanns 2003 när Driftstyrelsen upphörde och hälso- och sjukvårdsförvaltningen lades under landstingsstyrelsens ansvar har uppnåtts. Det närmande som skett mellan hälso- och sjukvårdens verksamheter och landstingsstyrelsen är avsedd att fortsätta utvecklas när de åter läggs under en egen nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden
c) Preliminär sammanträdesplan för 2017
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En hälso- och sjukvårdsnämnd föreslås inrättas fr.o.m. årsskiftet. Tre huvudmotiv finns för detta. 1) Ökad tydlighet i ansvarsfördelningen mellan landstingsstyrelsens övergripande uppdrag och ansvaret för driften av landstingets hälso- och sjukvård, 2) Bättre politisk styrning av hälso- och sjukvården och 3) Regionbildningen kommer att ta ännu mera av Landstingsstyrelsen tid. En hälso- och sjukvårdsnämnd behövs därför för att fortsätta hålla fokus på hälso- och sjukvårdens utveckling och kostnader.
Det syfte som fanns 2003 när Driftstyrelsen upphörde och hälso- och sjukvårdsförvaltningen lades under landstingsstyrelsens ansvar har uppnåtts. Det närmande som skett mellan hälso- och sjukvårdens verksamheter och landstingsstyrelsen är avsedd att fortsätta utvecklas när de åter läggs under en egen nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden
c) Preliminär sammanträdesplan för 2017 | | |
| | |
| | | |   |
7 Revidering av reglementen för Landstingsstyrelsen och övriga nämnder samt av arvodesreglementet |
Diarienummer: LD16/03052 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente revideras och fastställs enligt bilaga b) med ikraftträdande 2017-01-01.
2. Patientnämndens reglemente revideras och fastställs enligt bilaga c) med ikraftträdande 2017-01-01.
3. De allmänna bestämmelserna i övriga nämnders reglementen revideras och fastställs enligt bilaga d) med ikraftträdande 2017-01-01.
4. Arvodesreglementet, avsnitt ”Pensioner m.m.” och bilaga 2 ”Månadsarvoden för förtroendevalda” revideras och fastställs enligt bilaga e).
Sammanfattning:
Med anledning av tillkomsten av en ny hälso- och sjukvårdsnämnd som ska ansvara för landstingets hälso- och sjukvård behöver framförallt Landstingsstyrelsens reglemente revideras. Men förändringen får också återverkningar i de andra nämndernas reglementen och i arvodesreglementet. I samband med dessa revideringar görs samtidigt andra uppdateringar i reglementena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag reviderat reglemente för Landstingsstyrelsen
c) Förslag reviderat reglemente för Patientnämnden
d) Förslag reviderade allmänna bestämmelser i reglementena för övriga nämnder
e) Förslag reviderat arvodesreglemente
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av tillkomsten av en ny hälso- och sjukvårdsnämnd som ska ansvara för landstingets hälso- och sjukvård behöver framförallt Landstingsstyrelsens reglemente revideras. Men förändringen får också återverkningar i de andra nämndernas reglementen och i arvodesreglementet. I samband med dessa revideringar görs samtidigt andra uppdateringar i reglementena.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag reviderat reglemente för Landstingsstyrelsen
c) Förslag reviderat reglemente för Patientnämnden
d) Förslag reviderade allmänna bestämmelser i reglementena för övriga nämnder
e) Förslag reviderat arvodesreglemente | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Mellanvårdsformer behövs i Dalarna |
Diarienummer: LD16/02195 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) föreslås att Landstinget Dalarna och kommunerna studerar former av mellanboende för att se om det kan vara en modell för Dalarna. För att klara framtidens äldreomsorg, av framför allt äldre med flera sjukdomar, bör mellanvårdsformer studeras i Dalarna. Detta för att minska de äldres lidande och undvika onödiga resor till akuten.
Då äldre medborgare kommer att utgöra en större del av befolkningen är det viktigt att samverka över huvudmannagränserna för dessa personer som har ett ökat vårdbehov. Nationellt väntar vårdgivare på ett ställningstagande från regeringen avseende den nationella samordnarens utredning ”Effektiv vård”, där det finns förslag på samverkan mellan huvudmännen för äldre personer med omfattande vårdbehov. I Landstinget Dalarnas Närsjukvårdsutredning kommer det under hösten att presenteras förslag på hur landstinget ska göra vården tryggare och mer sammanhållen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Birgitta Sacrédeus (KD) föreslås att Landstinget Dalarna och kommunerna studerar former av mellanboende för att se om det kan vara en modell för Dalarna. För att klara framtidens äldreomsorg, av framför allt äldre med flera sjukdomar, bör mellanvårdsformer studeras i Dalarna. Detta för att minska de äldres lidande och undvika onödiga resor till akuten.
Då äldre medborgare kommer att utgöra en större del av befolkningen är det viktigt att samverka över huvudmannagränserna för dessa personer som har ett ökat vårdbehov. Nationellt väntar vårdgivare på ett ställningstagande från regeringen avseende den nationella samordnarens utredning ”Effektiv vård”, där det finns förslag på samverkan mellan huvudmännen för äldre personer med omfattande vårdbehov. I Landstinget Dalarnas Närsjukvårdsutredning kommer det under hösten att presenteras förslag på hur landstinget ska göra vården tryggare och mer sammanhållen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Ändringar i avtal för Regionala forskningsrådet |
Diarienummer: LD16/02840 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Komplettering och justering av avtal om fortsatt regional satsning på klinisk och patientnära forskning, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion driver sedan 2013 en gemensam regional satsning på klinisk och patientnära forskning enligt ett avtal som gäller från 2013-2018 genom det Regionala forskningsrådet. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen att ta beslut kring att omdefiniera forskningsrådets forskningsinriktning från patientnära klinisk forskning till ”klinisk forskning som kräver hälso- och sjukvårdens strukturer och resurser”.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppsala-Örebro sjukvårdsregion driver sedan 2013 en gemensam regional satsning på klinisk och patientnära forskning enligt ett avtal som gäller från 2013-2018 genom det Regionala forskningsrådet. Samverkansnämnden rekommenderar landstingen att ta beslut kring att omdefiniera forskningsrådets forskningsinriktning från patientnära klinisk forskning till ”klinisk forskning som kräver hälso- och sjukvårdens strukturer och resurser”.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämnden 2016-06-01--02 | | |
| | |
| | | |   |
10 Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Meddelande nr 8/2016 |
Diarienummer: LD16/02302 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsstyrelsen godkänner och ställer sig bakom rekommendationen enligt bilaga b).
2. För medfinansiering för att etablera en samverkansstruktur som stöd för uppföljning, Öppna jämförelser och analys upptas i budget och Landstingsplanen 2017-2020, maximalt ca 870 tkr årligen fr.o.m. 2017
3. Besluten villkoras av att övriga landsting/regioner fattar likalydande beslut.
Sammanfattning:
För att skapa en mer kunskapsbaserad, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård med hög kvalitet har landsting och regioner under senare år börjat samverka i allt högre grad. Samverkan har dock ofta varit av kortsiktig och utvecklingsinriktad karaktär inklusive finansieringen. Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) styrelse har den 10 juni 2016 beslutat om en rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Rekommendationen innebär att alla landsting/regioner uppmanas att stödja en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning med långsiktig hållbarhet. Detta innefattar i första hand kunskapsstöd och stöd till uppföljning, Öppna jämförelser och analys. Landstinget Dalarna föreslås medfinansiera samverkansstrukturen med maximalt 870 tkr, beräknat utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att skapa en mer kunskapsbaserad, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård med hög kvalitet har landsting och regioner under senare år börjat samverka i allt högre grad. Samverkan har dock ofta varit av kortsiktig och utvecklingsinriktad karaktär inklusive finansieringen. Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) styrelse har den 10 juni 2016 beslutat om en rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning. Rekommendationen innebär att alla landsting/regioner uppmanas att stödja en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning med långsiktig hållbarhet. Detta innefattar i första hand kunskapsstöd och stöd till uppföljning, Öppna jämförelser och analys. Landstinget Dalarna föreslås medfinansiera samverkansstrukturen med maximalt 870 tkr, beräknat utifrån befolkningsmängd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation till landsting och regioner om deltagande i och stöd för en sammanhållen struktur för kunskapsstyrning | | |
| | |
| | | |   |
11 Implementeringsbeslut av Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården |
Diarienummer: LD16/02459 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer och målnivåer för hjärtsjukvården, enligt bilaga b) och c), antas.
2. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård får i uppdrag att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier.
3. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård får i uppdrag att bevaka och till hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp rapportera kostnadsökning årsvis gällande kateterburen aortaklaffsimplantation (TAVI).
Sammanfattning:
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid hjärtsjukdom (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka de finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga e) att anta NR och fastställa målnivåerna samt att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier. Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att ge verksamheterna i uppdrag att se över samverkansdokument som reglerar slutenvårdens och primärvårdens uppdrag för att öka förskrivning av antikoagulantia till patienter med riskfaktorer för stroke.
Generellt innebär NR ökade kostnader för hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården 2015
c) Målnivåer för hjärtsjukvården 2015
d) Protokoll Samverkansnämnden 2016-02-12
e) Beslutad Politisk viljeinriktning för hjärtsjukvården i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid hjärtsjukdom (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka de finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga e) att anta NR och fastställa målnivåerna samt att förbättra möjligheterna för att erbjuda bedömning vid multidisciplinära konferenser med hjälp av interaktiva medier. Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att ge verksamheterna i uppdrag att se över samverkansdokument som reglerar slutenvårdens och primärvårdens uppdrag för att öka förskrivning av antikoagulantia till patienter med riskfaktorer för stroke.
Generellt innebär NR ökade kostnader för hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för hjärtsjukvården 2015
c) Målnivåer för hjärtsjukvården 2015
d) Protokoll Samverkansnämnden 2016-02-12
e) Beslutad Politisk viljeinriktning för hjärtsjukvården i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
12 Implementeringsbeslut Socialstyrelsens nationella riktlinjer för astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) |
Diarienummer: LD16/02839 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer och målnivåer för vård vid astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL), enligt bilaga b) och c), antas.
2. Förvaltningschefen för Hälso- och sjukvården ges i uppdrag att utarbeta en handlingsplan för implementering av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid astma och KOL (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka det finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen, bilaga d) att anta de nationella riktlinjerna för vård vid Astma och KOL med tillhörande målnivåer.
Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att säkerställa utbildning och fortbildning för flera professioner vad gäller astma och KOL-specialisering. Rekommendationen innefattar även att säkerställa samordnade kliniska processer och ökat erbjudande samt utnyttjande av rökslutarstöd med diplomerade rökavvänjare.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både Hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerastmaochkol
c) Målnivåer för vård vid astma och KOL
d) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård vid astma och KOL
e) Samverkansnämndens protokoll 2016-06-01-02
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen publicerade Nationella riktlinjer (NR) för vård vid astma och KOL (NR) år 2015, bilaga b), med tillhörande målnivåer, enligt bilaga c). NR innehåller centrala rekommendationer inom vilka det finns stora praxisskillnader och där det finns tydliga förbättringsområden.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen, bilaga d) att anta de nationella riktlinjerna för vård vid Astma och KOL med tillhörande målnivåer.
Samverkansnämnden rekommenderar även landstingen att säkerställa utbildning och fortbildning för flera professioner vad gäller astma och KOL-specialisering. Rekommendationen innefattar även att säkerställa samordnade kliniska processer och ökat erbjudande samt utnyttjande av rökslutarstöd med diplomerade rökavvänjare.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både Hälso- och sjukvården. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder och behandlingar används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård vid astma och KOL http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerastmaochkol
c) Målnivåer för vård vid astma och KOL
d) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård vid astma och KOL
e) Samverkansnämndens protokoll 2016-06-01-02 | | |
| | |
| | | |   |
|