Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2016-09-12_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Månadsavstämning ekonomi och verksamhet samt uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur- och förändringsplan
Ekonomidirektör Peter Hansson, personaldirektör Anna Cederlöf och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
B. Landstingsdirektören informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
C. Regionaliseringen
Projektledare för regionbildning Göran Carlsson och landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
D. Uppföljning av de Miljömål 2016-2020 som landstingsfullmäktige fastställde 29 februari 2016
Anders Nordahl, chef för säkerhets- och miljöavdelningen
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef/Bitr förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Skattesats för 2017 |
Diarienummer: LD16/02346 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Skattesatsen för år 2017 behålls oförändrad, d.v.s. 11,16 kr per skattekrona.
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad för 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning skall förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad för 2017.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
5 Delårsrapport 2016 |
Diarienummer: LD16/02416 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Delårsrapport juni 2016, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2016.
Prognosen för 2016 är ett överskott på 50 Mkr och de finansiella målen är delvis uppfyllda. I prognosen förväntas effekter av struktur- och förändringsplanen motsvarande drygt 290 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2016
c) Bilaga förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per juni samt prognos för hela verksamhetsåret 2016.
Prognosen för 2016 är ett överskott på 50 Mkr och de finansiella målen är delvis uppfyllda. I prognosen förväntas effekter av struktur- och förändringsplanen motsvarande drygt 290 Mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport juni 2016
c) Bilaga förvaltningar | | |
| | |
| | | |   |
6 Årsredovisning och verksamhetsberättelse 2015, Region Dalarna |
Diarienummer: LD16/02348 |
Ordförandens förslag:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2015. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2015 med revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna överlämnar årsredovisning med revisionsberättelse för 2015. Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2015 med revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
7 Tillägg till SGEI-förordnandet avseende Dalaflyget och Dala Airport |
Diarienummer: LD16/01882 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Tidigare utfärdat SGEI-förordnande för AB Dalaflyget (LF 2014-11-24-25 § 11, bilaga c) kompletteras genom tilläggsbeslut, enligt bilaga b), avseende 1) omfattningen av de tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som AB Dalaflyget ska tillhandahålla, 2) kraven avseende redovisning och 3) villkoren för AB Dalaflygets rätt till ersättning för dessa tjänster. I övrigt gäller tidigare förordnande.
2. Vid inbördes motstridighet ska bestämmelserna i detta tilläggsbeslut äga företräde framför tidigare förordnande.
3. Förordnandet gäller fram t o m 2026-07-30.
4. AB Dalaflyget ersätts av ägarna för sitt uppdrag under de förutsättningar som beskrivs i EU-kommissionens beslut enligt bilaga f).
5. Landstinget uppdrar åt Mora respektive Borlänge kommun att ansöka om statligt driftbidrag till driften av flygplatserna vid Mora/Siljan flygplats respektive Dala Airport i enlighet med Trafikverkets skrivelse 2016-04-15, bilaga d).
Sammanfattning:
Landstinget är tillsammans med Borlänge, Falun och Mora kommuner delägare till AB Dalaflyget med flygplatserna Dala Airport och Mora/Siljan flygplats.
Bolaget bedriver såväl ekonomisk som icke ekonomisk verksamhet med iakttagande av EU:s statsstödsregler. Statsstöd är när det offentliga stöttar en ekonomisk verksamhet med offentliga medel. Ett av villkoren för beviljande av offentligt stöd till flygplats är att bolagets förordnande fastställts enligt EU:s SGEI-kriterier (Services of General Economic Interest).
Mora, Falun och Borlänge samt landstinget har fattat beslut om SGEI- förordnande (LF beslut 2014-11-24-25 § 11). Därefter har reviderad bolagsordning fastställts av ägarna, (LF beslut 2016-06-13 § 67). Från och med den 1 april 2016 gäller nya villkor för utbetalning av statligt driftbidrag till icke statliga flygplatser, vilket bl.a. ställt ökade krav på utformningen av förordnande enligt SGEI-kriterierna. Utbetalning av statligt driftbidrag ska fortsättningsvis inte betalas av Trafikverket till respektive flygplats, utan till den ägare som meddelande förordnade alternativt den kommun där flygplatsen är belägen. För ansökan om utbetalning av statligt driftbidrag ska gällande förordnande enligt SGEI-kriterierna bifogas. Mot den bakgrunden föreslås ny fastställelse av bolagets uppdrag enligt SGEI-kriterierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till kompletterande Förordnade för bolaget enligt SGEI-kriterierna
c) Tidigare Förordnande för bolaget enligt SGEI-kriterierna
d) Trafikverkets skrivelse 2016-04-15 ”Driftbidrag till icke statliga flygplatser enligt förordning (1997-263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur - från och med 2016”
e) SKL:s handledning ”SGEI-förordnanden för kommunala ägare av flygplatser”
f) EU-kommissionens Riktlinjer för statligt stöd till flygplatser (2014/C 99/03)
g) Utdrag ur EU-fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) art 107-109
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget är tillsammans med Borlänge, Falun och Mora kommuner delägare till AB Dalaflyget med flygplatserna Dala Airport och Mora/Siljan flygplats.
Bolaget bedriver såväl ekonomisk som icke ekonomisk verksamhet med iakttagande av EU:s statsstödsregler. Statsstöd är när det offentliga stöttar en ekonomisk verksamhet med offentliga medel. Ett av villkoren för beviljande av offentligt stöd till flygplats är att bolagets förordnande fastställts enligt EU:s SGEI-kriterier (Services of General Economic Interest).
Mora, Falun och Borlänge samt landstinget har fattat beslut om SGEI- förordnande (LF beslut 2014-11-24-25 § 11). Därefter har reviderad bolagsordning fastställts av ägarna, (LF beslut 2016-06-13 § 67). Från och med den 1 april 2016 gäller nya villkor för utbetalning av statligt driftbidrag till icke statliga flygplatser, vilket bl.a. ställt ökade krav på utformningen av förordnande enligt SGEI-kriterierna. Utbetalning av statligt driftbidrag ska fortsättningsvis inte betalas av Trafikverket till respektive flygplats, utan till den ägare som meddelande förordnade alternativt den kommun där flygplatsen är belägen. För ansökan om utbetalning av statligt driftbidrag ska gällande förordnande enligt SGEI-kriterierna bifogas. Mot den bakgrunden föreslås ny fastställelse av bolagets uppdrag enligt SGEI-kriterierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till kompletterande Förordnade för bolaget enligt SGEI-kriterierna
c) Tidigare Förordnande för bolaget enligt SGEI-kriterierna
d) Trafikverkets skrivelse 2016-04-15 ”Driftbidrag till icke statliga flygplatser enligt förordning (1997-263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur - från och med 2016”
e) SKL:s handledning ”SGEI-förordnanden för kommunala ägare av flygplatser”
f) EU-kommissionens Riktlinjer för statligt stöd till flygplatser (2014/C 99/03)
g) Utdrag ur EU-fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) art 107-109 | | |
| | |
| | | |   |
8 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Samordningsförbundet Finsam Borlänge |
Diarienummer: LD16/02216 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Borlänge beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015
Sammanfattning:
Finsam Borlänge samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finsam Borlänge samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
9 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Samordningsförbund Finsam Falun |
Diarienummer: LD16/01624 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Falun beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
Sammanfattning:
Finsam Falun samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finsam Falun samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
10 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Nedansiljans samordningsförbund |
Diarienummer: LD16/01906 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Nedansiljans samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
Sammanfattning:
Nedansiljans samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedansiljans samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
11 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Norra Dalarnas Samordningsförbund FINSAM för Mora, Orsa, Älvdalen |
Diarienummer: LD16/01842 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Norra Dalarnas Samordningsförbund Finsam för Mora, Orsa, Älvdalen beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015
Sammanfattning:
Norra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Norra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
12 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Södra Dalarnas samordningsförbund |
Diarienummer: LD16/01706 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Södra Dalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
Sammanfattning:
Södra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
13 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Västerbergslagens Samordningsförbund |
Diarienummer: LD16/01756 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Västerbergslagens Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015
Sammanfattning:
Västerbergslagens samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Västerbergslagens samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2015.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
14 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2015, Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna |
Diarienummer: LD16/01782 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Styrelsen för Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2015.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Bättre kapacitetsutnyttjande i vården-schemalägg läkarna |
Diarienummer: LD15/03697 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i en motion dels att landstingsstyrelsen ska ges i uppdrag att inleda en diskussion om hur läkarnas arbetstider ska organiseras utifrån vårdens behov och verka för att schemalägga läkarnas arbetstider, samt att införa en gräns för hur stor kompskuld den enskilde läkaren får ha med årliga avstämningar.
Det arbete/uppdrag som Katarina Gustavsson yrkar på i sin motion pågår redan i Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i en motion dels att landstingsstyrelsen ska ges i uppdrag att inleda en diskussion om hur läkarnas arbetstider ska organiseras utifrån vårdens behov och verka för att schemalägga läkarnas arbetstider, samt att införa en gräns för hur stor kompskuld den enskilde läkaren får ha med årliga avstämningar.
Det arbete/uppdrag som Katarina Gustavsson yrkar på i sin motion pågår redan i Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på motion från Bo Brännström (L): Återinför vårdbiträden |
Diarienummer: LD16/01089 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna ska återinföra vårdbiträden i vården.
Landstinget Dalarna har inte för avsikt att återinföra vårdbiträden i vården. Landstinget Dalarna deltar sedan några år i det landstingsövergripande arbetet tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) under konceptet ”Vårdnära service, en viktig del i framtidens sjukvård”. Syftet är att arbeta fram ett vårdnära service-koncept för att låta kompetent servicepersonal utföra de arbetsuppgifter som Bo Brännström beskriver som lämpliga för vårdbiträden. För Landstinget Dalarna är den främsta samarbetspartnern i det arbetet den egna serviceorganisationen Landstingsservice, med kvalificerade medarbetare inom exempelvis städ, kök och vaktmästeri.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bo Brännström (L) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna ska återinföra vårdbiträden i vården.
Landstinget Dalarna har inte för avsikt att återinföra vårdbiträden i vården. Landstinget Dalarna deltar sedan några år i det landstingsövergripande arbetet tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) under konceptet ”Vårdnära service, en viktig del i framtidens sjukvård”. Syftet är att arbeta fram ett vårdnära service-koncept för att låta kompetent servicepersonal utföra de arbetsuppgifter som Bo Brännström beskriver som lämpliga för vårdbiträden. För Landstinget Dalarna är den främsta samarbetspartnern i det arbetet den egna serviceorganisationen Landstingsservice, med kvalificerade medarbetare inom exempelvis städ, kök och vaktmästeri.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på motion från Charlotte Wiberg-Gudmundsson (M): Landstingsanställdas försäkringsskydd |
Diarienummer: LD15/03249 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Charlotte Wiberg-Gudmundsson yrkar i en motion att landstinget ser över sina försäkringar i syfte att garantera att all personal får fullt försäkringsskydd under arbetstid även för händelser i prehospital miljö som till exempel ambulanser. Personal som skadas i ambulansen vid en trafikolycka får enligt motionen sämre ersättning än om motsvarande skada hade inträffat på exempelvis akutmottagning.
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), AFA Försäkring och Trafikskadenämnden ger en samlad bedömning att det är mycket sällan som det för medarbetaren blir oförmånligare ersättningsmässigt om en skada uppstår i prehospital miljö där ersättning ska regleras via trafikbolaget och trafikförsäkringen som en följd av att skadan uppstått i samband med trafik. Om den skadade inte är nöjd med trafikbolagets ersättning efter det att ärendet har prövats i Trafikskadenämnden har den skadade möjlighet att få ärendet prövat hos AFA i enlighet med villkoren för TFA-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Charlotte Wiberg-Gudmundsson yrkar i en motion att landstinget ser över sina försäkringar i syfte att garantera att all personal får fullt försäkringsskydd under arbetstid även för händelser i prehospital miljö som till exempel ambulanser. Personal som skadas i ambulansen vid en trafikolycka får enligt motionen sämre ersättning än om motsvarande skada hade inträffat på exempelvis akutmottagning.
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting), AFA Försäkring och Trafikskadenämnden ger en samlad bedömning att det är mycket sällan som det för medarbetaren blir oförmånligare ersättningsmässigt om en skada uppstår i prehospital miljö där ersättning ska regleras via trafikbolaget och trafikförsäkringen som en följd av att skadan uppstått i samband med trafik. Om den skadade inte är nöjd med trafikbolagets ersättning efter det att ärendet har prövats i Trafikskadenämnden har den skadade möjlighet att få ärendet prövat hos AFA i enlighet med villkoren för TFA-KL.
I ärendet redovisas följande dokument:
A) Beslutsunderlag
B) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på remiss från Finansdepartementet: Regional indelning - tre nya län (SOU 2016:48) |
Diarienummer: LD16/02565 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår landstingsfullmäktige:
1. Svar på remiss från Finansdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har fått Indelningskommitténs delbetänkande ”Regional indelning - tre nya län” på remiss från Finansdepartementet.
I remissyttrandet tillstyrker landstinget förslagen om bildande av Svealands län 2018 och Svealands läns landsting 2019. Landstinget lämnar synpunkter på delbetänkandets förslag samt gör medskick till kommittén inför dess arbete med ett huvudbetänkande samt till regeringen inför en eventuell regeringsproposition till riksdagen i ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har fått Indelningskommitténs delbetänkande ”Regional indelning - tre nya län” på remiss från Finansdepartementet.
I remissyttrandet tillstyrker landstinget förslagen om bildande av Svealands län 2018 och Svealands läns landsting 2019. Landstinget lämnar synpunkter på delbetänkandets förslag samt gör medskick till kommittén inför dess arbete med ett huvudbetänkande samt till regeringen inför en eventuell regeringsproposition till riksdagen i ärendet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
19 Projekt Regionbildning 2019 - fas 1 |
Diarienummer: LD16/02768 |
Ordförandens förslag:
1. Projektet Regionbildning fas 1 medfinansieras med 876 513 kronor.
Sammanfattning:
Sedan 2015 pågår ett arbete med den statliga Indelningskommittén vars uppdrag bland annat är att föreslå en ny indelning av Sverige med väsentligt färre län och landsting. Kommittén har nu föreslagit etablerandet av tre nya län och storregioner och bland dessa en Region Svealand 2019 i vilken Dalarna skulle bli en del samt ett Svealands län till 2018 bestående av sex nuvarande län.
Projektets mål är att på bästa sätt förbereda Dalarna och den regionala verksamheten för en ny regional samhällsorganisation som en del av den föreslagna storregionen. I en sådan sammanförs då det ansvar som idag i Dalarna ligger på Landstinget Dalarna och inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektbeskrivning Regionbildning 2019 fas 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2015 pågår ett arbete med den statliga Indelningskommittén vars uppdrag bland annat är att föreslå en ny indelning av Sverige med väsentligt färre län och landsting. Kommittén har nu föreslagit etablerandet av tre nya län och storregioner och bland dessa en Region Svealand 2019 i vilken Dalarna skulle bli en del samt ett Svealands län till 2018 bestående av sex nuvarande län.
Projektets mål är att på bästa sätt förbereda Dalarna och den regionala verksamheten för en ny regional samhällsorganisation som en del av den föreslagna storregionen. I en sådan sammanförs då det ansvar som idag i Dalarna ligger på Landstinget Dalarna och inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektbeskrivning Regionbildning 2019 fas 1 | | |
| | |
| | | |   |
20 Nationell finansiering av biobanken för navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner |
Diarienummer: LD16/01389 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna betalar 1,00 kronor per invånare årligen under 3 år med början januari 2016 till biobanken för navelsträngsblod.
Sammanfattning:
Då biobanken för navelsträngsblod har nationell karaktär bör den finansieras eller stödjas på nationell nivå. Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 11 mars 2016 beslutat att rekommendera landstinget och regionerna att till biobanken för navelsträngsblod betala 1,00 kronor per invånare och år under tre år med start januari 2016.
Behandlingarna är väl beprövade och har tillräcklig medicinsk evidens och kostnadseffektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlags
b) Beslut från SKL:s styrelse: Nationell finansiering av biobanken navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Då biobanken för navelsträngsblod har nationell karaktär bör den finansieras eller stödjas på nationell nivå. Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 11 mars 2016 beslutat att rekommendera landstinget och regionerna att till biobanken för navelsträngsblod betala 1,00 kronor per invånare och år under tre år med start januari 2016.
Behandlingarna är väl beprövade och har tillräcklig medicinsk evidens och kostnadseffektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlags
b) Beslut från SKL:s styrelse: Nationell finansiering av biobanken navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på revisorernas granskning av åtgärder i anledning av ärenden i patientnämnden |
Diarienummer: LD16/00709 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag.
3. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att till beredning av verksamhetsplan och budget ta in underlag från patientnämnden men också från chefläkarna och patientsäkerhet.
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, första kvartalet 2017, redovisa vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av revisionsrapporten.
Sammanfattning:
Landstingets revisorer har i en granskningsrapport riktat kritik mot att Landstinget Dalarna inte på ett effektivt sätt använder patientnämndsärenden systematiskt för kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet i vården.
Revisorerna påtalar att
Landstinget Dalarna behöver en bättre insyn och information om patientnämndens verksamhet.
Hälso- och sjukvården behöver hantera ärenden på ett mer enhetligt sätt
Patientnämnden behöver utveckla sitt analysarbete och påvisa resultat tydligare
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen kommenteras i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas granskning
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets revisorer har i en granskningsrapport riktat kritik mot att Landstinget Dalarna inte på ett effektivt sätt använder patientnämndsärenden systematiskt för kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet i vården.
Revisorerna påtalar att
Landstinget Dalarna behöver en bättre insyn och information om patientnämndens verksamhet.
Hälso- och sjukvården behöver hantera ärenden på ett mer enhetligt sätt
Patientnämnden behöver utveckla sitt analysarbete och påvisa resultat tydligare
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen kommenteras i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas granskning
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
22 Överenskommelse om ungdomsmottagningar |
Diarienummer: LD16/02437 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar, enligt bilaga d), godkänns och gäller 2016-11-01 - 2019-11-31.
2. Lokala avtal tecknas som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna.
Sammanfattning:
Ungdomsmottagningarna är ett gemensamt åtagande för kommun och landsting. Verksamheten ska finnas i alla länets kommuner. Hittillsvarande samverkansöverenskommelser har gjorts på lokal nivå och är inte samstämmiga över länet. Förutsättningar för samverkan om ungdomsmottagning ser olika ut i länets kommuner. Men samstämmighet råder om syfte, mål och innehåll för verksamheten. För att uppnå ett likvärdigt mottagande behöver en länsövergripande överenskommelse ligga till grund för Dalarnas ungdomsmottagningar.
Region Dalarnas direktion har tagit beslut 2016-06-15 § 140 i ärendet ”Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar". I beslutet rekommenderas kommunerna och landstinget att godkänna länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar samt teckna lokala avtal som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna. Region Dalarna emotser ett justerat protokollsutdrag från respektive nämnd/styrelse senast den 2016-10-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från Region Dalarna direktion 2016-06-15 § 140
c) Bilaga 2 Tjänsteskrivelse 2016-05-10 i ärendet
d) Bilaga 3 Dokument med beskrivning av innehållet i överenskommelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ungdomsmottagningarna är ett gemensamt åtagande för kommun och landsting. Verksamheten ska finnas i alla länets kommuner. Hittillsvarande samverkansöverenskommelser har gjorts på lokal nivå och är inte samstämmiga över länet. Förutsättningar för samverkan om ungdomsmottagning ser olika ut i länets kommuner. Men samstämmighet råder om syfte, mål och innehåll för verksamheten. För att uppnå ett likvärdigt mottagande behöver en länsövergripande överenskommelse ligga till grund för Dalarnas ungdomsmottagningar.
Region Dalarnas direktion har tagit beslut 2016-06-15 § 140 i ärendet ”Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar". I beslutet rekommenderas kommunerna och landstinget att godkänna länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar samt teckna lokala avtal som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna. Region Dalarna emotser ett justerat protokollsutdrag från respektive nämnd/styrelse senast den 2016-10-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från Region Dalarna direktion 2016-06-15 § 140
c) Bilaga 2 Tjänsteskrivelse 2016-05-10 i ärendet
d) Bilaga 3 Dokument med beskrivning av innehållet i överenskommelsen | | |
| | |
| | | |   |
23 Vägen in – Introduktionsutbildning för nyanlända med kompetens inom hälso- och sjukvårdsområdet |
Diarienummer: LD16/01413 |
Ordförandens förslag:
1. En Introduktionsutbildning införs, med start så snart det kan ske efter genomförd inventering av praktikplatser, för nyanlända med permanent eller tillfälligt uppehållstillstånd och med kompetens inom hälso- och sjukvårdsområdet.
2. Finansiering av kostnaden (600-700 tkr) sker genom omfördelning av budget 2016.
Sammanfattning:
Landstinget saknar idag ett enhetligt och smidigt sätt att fånga upp, introducera och anställa nyanlända personer från icke-EU-länder som söker anställning och praktik inom Landstinget Dalarna. Det är idag mycket svårt för verksamheterna att ta emot praktikanter, utöver redan etablerade utbildningar, då verksamheterna har brist på tid och personal för sådan handledning.
Därför föreslås att en introduktionsutbildning genomförs för nyanlända personer med hälso- och sjukvårdsutbildning, i första hand läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Med en introduktionsutbildning skulle nyanländas kompentens snabbare kunna tas tillvara och på sikt bli en stor tillgång för landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget saknar idag ett enhetligt och smidigt sätt att fånga upp, introducera och anställa nyanlända personer från icke-EU-länder som söker anställning och praktik inom Landstinget Dalarna. Det är idag mycket svårt för verksamheterna att ta emot praktikanter, utöver redan etablerade utbildningar, då verksamheterna har brist på tid och personal för sådan handledning.
Därför föreslås att en introduktionsutbildning genomförs för nyanlända personer med hälso- och sjukvårdsutbildning, i första hand läkare, sjuksköterskor och tandläkare. Med en introduktionsutbildning skulle nyanländas kompentens snabbare kunna tas tillvara och på sikt bli en stor tillgång för landstinget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
24 Pensionsavgift för anställda som omfattas av PFA |
Diarienummer: LD16/02082 |
Ordförandens förslag:
1. Pensionsavgiften för anställd som omfattas av PFA skall fr.o.m. år 2016 beräknas enligt KAP-KL § 11 mom. 1 och § 9 mom. 1. I övrigt följs pensionsbestämmelser i PFA.
Sammanfattning:
För anställd som omfattas av PFA p.g.a. sjukersättning beräknas pensionsavgiften med en lägre procentsats än för övriga anställda som omfattas av avgiftsbestämd tjänstepension.
Därför föreslås att fr.o.m. år 2016 skall för anställd i Landstinget Dalarna som omfattas av pensionsavtalet PFA pensionsavgiften beräknas med 4,5 % istället för 3,5 %.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För anställd som omfattas av PFA p.g.a. sjukersättning beräknas pensionsavgiften med en lägre procentsats än för övriga anställda som omfattas av avgiftsbestämd tjänstepension.
Därför föreslås att fr.o.m. år 2016 skall för anställd i Landstinget Dalarna som omfattas av pensionsavtalet PFA pensionsavgiften beräknas med 4,5 % istället för 3,5 %.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
25 Svar på remiss från Socialdepartementet: Riskgruppsvaccinationer som särskilda vaccinationsprogram |
Diarienummer: LD16/02332 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Den 1 januari 2013 trädde ny lagstiftning i kraft som bland annat innebär att det är regeringen som fattar beslut om vilka sjukdomar som ska omfattas av nationella vaccinationsprogrammet på underlag från Folkhälsomyndigheten. Sådana program delas upp i allmänna, som erbjuds hela befolkningen, och särskilda, som erbjuds individer i definierade riskgrupper. I samband med den nya lagstiftningen fick Socialstyrelsen i uppdrag att pröva om de vaccinationer som omfattas av rekommendationer eller motsvarande bör ingå i ett särskilt vaccinationsprogram. Vaccinationsprogrammen övergick från Socialstyrelsen till Folkhälsomyndigheten den 1 juli 2015 och då fördes även regeringsuppdraget om vaccinationer till riskgrupper över till Folkhälsomyndigheten.
Socialdepartementet vill nu få del av synpunkter på Folkhälsomyndighetens förslag om riskgruppvaccinationer som särskilda vaccinationsprogram. De remissunderlag som ärandet gäller är:
Beslutsunderlag till regeringen om hepatit B-vaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om tuberkulosvaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om pneumokockvaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om Influensavaccination som särskilt vaccinationsprogram
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss-Innehåll-Sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 1 januari 2013 trädde ny lagstiftning i kraft som bland annat innebär att det är regeringen som fattar beslut om vilka sjukdomar som ska omfattas av nationella vaccinationsprogrammet på underlag från Folkhälsomyndigheten. Sådana program delas upp i allmänna, som erbjuds hela befolkningen, och särskilda, som erbjuds individer i definierade riskgrupper. I samband med den nya lagstiftningen fick Socialstyrelsen i uppdrag att pröva om de vaccinationer som omfattas av rekommendationer eller motsvarande bör ingå i ett särskilt vaccinationsprogram. Vaccinationsprogrammen övergick från Socialstyrelsen till Folkhälsomyndigheten den 1 juli 2015 och då fördes även regeringsuppdraget om vaccinationer till riskgrupper över till Folkhälsomyndigheten.
Socialdepartementet vill nu få del av synpunkter på Folkhälsomyndighetens förslag om riskgruppvaccinationer som särskilda vaccinationsprogram. De remissunderlag som ärandet gäller är:
Beslutsunderlag till regeringen om hepatit B-vaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om tuberkulosvaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om pneumokockvaccination som särskilt vaccinationsprogram
Beslutsunderlag till regeringen om Influensavaccination som särskilt vaccinationsprogram
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss-Innehåll-Sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
26 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Kunskapsstöd och rekommendationer om plötslig oväntad död hos spädbarn |
Diarienummer: LD16/02376 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialstyrelsen, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen har tagit fram ett kunskapsstöd med rekommendationer om plötslig oväntad död hos spädbarn som skickats på remiss för att inhämta synpunkter från landstingen.
Landstinget Dalarna har ett antal synpunkter på remissen men ställer sig sammanfattningsvis positivt till remissen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen har tagit fram ett kunskapsstöd med rekommendationer om plötslig oväntad död hos spädbarn som skickats på remiss för att inhämta synpunkter från landstingen.
Landstinget Dalarna har ett antal synpunkter på remissen men ställer sig sammanfattningsvis positivt till remissen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
27 Valärende - LD16/02393 |
Diarienummer: LD16/02393 |
Ordförandens förslag:
1. Ingalill Persson (S) entledigas från uppdrag som ledamot och ordförande i landstingsstyrelsens arbetsutskott och budgetberedning samt som ledamot och 1:e vice ordförande i personalutskottet.
2. Gunnar Barke (S) väljs till ordförande i landstingsstyrelsens arbetsutskott och budgetberedning samt 1:e vice ordförande i personalutskottet från och med 27 september 2016 till det datum som föregår den dag då den landstingsstyrelse som valts 2018 har sitt första sammanträde.
3. XX (S) väljs till ledamot i landstingsstyrelsens arbetsutskott och budgetberedning samt personalutskottet från och med 27 september 2016 till det datum som föregår den dag då den landstingsstyrelse som valts 2018 har sitt första sammanträde.
4. Ingalill Persson (S) entledigas från uppdrag som ledamot i gemensam styrgrupp för Högskolan Dalarna.
5. Gunnar Barke väljs till ledamot i gemensam styrgrupp för Högskolan Dalarna, med mandatperiod t.o.m. 2018-12-31.
6. Ingalill Persson (S) entledigas från uppdrag som ordförande i gemensam politisk styrgrupp och referensgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
7. Gunnar Barke väljs till ordförande i gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
8. NN (S) väljs till gemensam politisk referensgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
Sammanfattning:
Ingalill Persson (S) avsäger sig i brev 20 juni 2016 samtliga förtroendeuppdrag i Landstinget Dalarna. (LD16/02393)
Landstingsstyrelsens presidium ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
Ordinarie ledamöter i Landstingsstyrelsens arbetsutskott ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk referensgrupp. (AU 2015-12-15 § 91)
Landstingsstyrelsens ordförande och landstingsdirektören representerar Dalarnas län externt vad avser regionbildningsfrågan. (AU 2016-03-29 § 25) | | |
| | |
| | |
Ingalill Persson (S) avsäger sig i brev 20 juni 2016 samtliga förtroendeuppdrag i Landstinget Dalarna. (LD16/02393)
Landstingsstyrelsens presidium ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
Ordinarie ledamöter i Landstingsstyrelsens arbetsutskott ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk referensgrupp. (AU 2015-12-15 § 91)
Landstingsstyrelsens ordförande och landstingsdirektören representerar Dalarnas län externt vad avser regionbildningsfrågan. (AU 2016-03-29 § 25) | | |
| | |
| | | |   |
28 Valärende - LD16/02420 |
Diarienummer: LD16/02420 |
Ordförandens förslag:
1. Lena Olsson (V) entledigas från uppdrag som ledamot och 1:e vice ordförande i landstingsstyrelsens arbetsutskott och budgetberedning samt som ledamot och ordförande i personalutskottet.
2. Under förutsättning att fullmäktige vid sitt sammanträde 26-27 september 2016 utser NN (V) till nytt landstingsråd och 1:e vice ordförande i landstingsstyrelsen väljs NN (V) till ledamot och 1:e vice ordförande i landstingsstyrelsens arbetsutskott och budgetberedning samt ledamot och ordförande i personalutskottet från och med 27 september 2016 till det datum som föregår den dag då den landstingsstyrelse som valts 2018 har sitt första sammanträde.
3. Lena Olsson (V) entledigas från uppdrag som ledamot i gemensam politisk styrgrupp och referensgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
4. NN (V) väljs till ledamot i gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
5. NN (V) väljs till ledamot i gemensam politisk referensgrupp för Landstinget Dalarnas arbete me
Sammanfattning:
Lena Olsson (V) avsäger sig i brev 11 juli 2016 samtliga förtroendeuppdrag i Landstinget Dalarna. (LD16/02420)
Landstingsråd 3 ansvarar för personalfrågor, enligt Landstinget Dalarnas reglemente, Arvoden bilaga 2. (LF 2014-10-20 § 111)
Landstingsstyrelsens presidium ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
Ordinarie ledamöter i Landstingsstyrelsens arbetsutskott ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk referensgrupp. (AU 2015-12-15 § 91) | | |
| | |
| | |
Lena Olsson (V) avsäger sig i brev 11 juli 2016 samtliga förtroendeuppdrag i Landstinget Dalarna. (LD16/02420)
Landstingsråd 3 ansvarar för personalfrågor, enligt Landstinget Dalarnas reglemente, Arvoden bilaga 2. (LF 2014-10-20 § 111)
Landstingsstyrelsens presidium ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk styrgrupp för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan.
Ordinarie ledamöter i Landstingsstyrelsens arbetsutskott ska utgöra landstingets representanter i en gemensam politisk referensgrupp. (AU 2015-12-15 § 91) | | |
| | |
| | | |   |
29 Valärende - Gunnar Barke |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
30 Valärende - Elin Norén |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|