Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2016-08-29_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Yttrande till JO med anledning av anmälan |
Diarienummer: LD16/02531 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga d) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till JO med anledning av anmälan (JO:s dnr 3153-2016).
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
I JO-anmälan klagar vårdnadshavaren på att han inte informerats om att hans femtonåriga dotter haft kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). I yttrandet redogörs för omständigheterna i det aktuella fallet. Bedömningen görs att flickan haft den mognaden att hon själv har rätt att bestämma om vårdnadshavarna skulle informeras. Någon skyldighet för hälso- och sjukvårdens personal att mot hennes vilja informera pappan har därför inte förelegat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss från JO (Publiceras inte)
c) JO:s beslut i ärende dnr 571-1997
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I JO-anmälan klagar vårdnadshavaren på att han inte informerats om att hans femtonåriga dotter haft kontakt med barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). I yttrandet redogörs för omständigheterna i det aktuella fallet. Bedömningen görs att flickan haft den mognaden att hon själv har rätt att bestämma om vårdnadshavarna skulle informeras. Någon skyldighet för hälso- och sjukvårdens personal att mot hennes vilja informera pappan har därför inte förelegat.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss från JO (Publiceras inte)
c) JO:s beslut i ärende dnr 571-1997
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Finansdepartementet: En ändamålsenlig kommunal redovisning (SOU 2016:24) |
Diarienummer: LD16/01775 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Finansdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har av finansdepartementet beretts möjlighet att yttra sig över betänkandet om en ändamålsenlig kommunal redovisning. Utredningens uppdrag är att göra en allmän översyn av lagen om kommunal redovisning (KRL) för att åstadkomma en ändamålsenlig redovisningslagstiftning. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.
Landstinget Dalarna begränsar sitt yttrande till förslaget om förändring av redovisning av pensionsförpliktelser.
Fullfonderingsmodellen framstår som den mest rättvisande redovisningen enligt allmän god redovisningssed. Landstinget stödjer inte förslaget att följa kongruensprincipen vad gäller resultatpåverkande poster som avser försäkringstekniska förändringar i pensionsskuldberäkningen utan rekommenderar att redovisning görs direkt mot eget kapital.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har av finansdepartementet beretts möjlighet att yttra sig över betänkandet om en ändamålsenlig kommunal redovisning. Utredningens uppdrag är att göra en allmän översyn av lagen om kommunal redovisning (KRL) för att åstadkomma en ändamålsenlig redovisningslagstiftning. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2018.
Landstinget Dalarna begränsar sitt yttrande till förslaget om förändring av redovisning av pensionsförpliktelser.
Fullfonderingsmodellen framstår som den mest rättvisande redovisningen enligt allmän god redovisningssed. Landstinget stödjer inte förslaget att följa kongruensprincipen vad gäller resultatpåverkande poster som avser försäkringstekniska förändringar i pensionsskuldberäkningen utan rekommenderar att redovisning görs direkt mot eget kapital.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialstyrelsen avseende förslag till föreskrifter om statsbidrag till utrustning för elektronisk kommunikation |
Diarienummer: LD16/02187 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialstyrelsens, enligt bilaga c), avseende förslag till föreskrifter om statsbidrag till utrustning för elektronisk kommunikation godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits till att svara på remiss angående blankett för redovisning av förbrukningen av statsbidrag till utrustning för elektronisk kommunikation.
Blanketten som föreslås för redovisning är betydligt mer detaljerad än tidigare blankett. Blanketten frågar efter uppgifter som innebär att redovisningen behöver hanteras manuellt, vilket gör den mer sårbar.
Vissa uppgifter i blanketten är inte längre relevanta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits till att svara på remiss angående blankett för redovisning av förbrukningen av statsbidrag till utrustning för elektronisk kommunikation.
Blanketten som föreslås för redovisning är betydligt mer detaljerad än tidigare blankett. Blanketten frågar efter uppgifter som innebär att redovisningen behöver hanteras manuellt, vilket gör den mer sårbar.
Vissa uppgifter i blanketten är inte längre relevanta.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Ds 2016:18 Ytterligare åtgärder för att genomföra EU-direktiv om mänskliga vävnader och celler |
Diarienummer: LD16/02331 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
2. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Den 8 april 2015 antog den Europeiska kommissionen direktiv (EU) 2015/566 om genomförande av direktiv 2004/23/EG vad gäller förfarandena för kontroll av likvärdiga kvalitets- och säkerhetsnormer för importerade vävnader och celler. Socialdepartementets promemoria föreslår ändringar i lagen (2008:286) om kvalitets- och säkerhetsnormer vid hantering av mänskliga vävnader och celler och förordningen (2008:414) om kvalitets- och säkerhetsnormer vid hantering av mänskliga vävnader och celler för att genomföra detta direktiv i svensk rätt.
Landstinget Dalarna ställer sig bakom Socialdepartementets förslag i sin helhet utan ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, sammanfattning och innehåll. Länk till remissen:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/06/ds-201618/
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 8 april 2015 antog den Europeiska kommissionen direktiv (EU) 2015/566 om genomförande av direktiv 2004/23/EG vad gäller förfarandena för kontroll av likvärdiga kvalitets- och säkerhetsnormer för importerade vävnader och celler. Socialdepartementets promemoria föreslår ändringar i lagen (2008:286) om kvalitets- och säkerhetsnormer vid hantering av mänskliga vävnader och celler och förordningen (2008:414) om kvalitets- och säkerhetsnormer vid hantering av mänskliga vävnader och celler för att genomföra detta direktiv i svensk rätt.
Landstinget Dalarna ställer sig bakom Socialdepartementets förslag i sin helhet utan ändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, sammanfattning och innehåll. Länk till remissen:
http://www.regeringen.se/rattsdokument/departementsserien-och-promemorior/2016/06/ds-201618/
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Avsiktsförklaring utifrån handikappreformens intentioner |
Diarienummer: LD16/00547 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom Avsiktsförklaring för intentionerna med 1994 års handikappreform, bilaga b).
2. Landstinget Dalarna ställer sig bakom Handlingsplan för förbättrat stöd till föräldrar med kognitiva svårigheter, bilaga c).
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna ställer sig bakom framtagen avsiktsförklaring för handikappreformens intentioner samt att koppla lokala handlingsplaner till avsiktsförklaringen.
I ett första skede i samverkan inom Uppsala och Örebro sjukvårdsregions specialistråd för funktionshinder framtagen handlingsplan för punkt 4 Jämlik hälsa för att föräldrar med kognitiva störningar ska få en mer jämlik vård i sjukvårdsregionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring för intentionerna med 1994 års handikappreform
c) Handlingsplan för förbättrat stöd till föräldrar med kognitiva svårigheter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna ställer sig bakom framtagen avsiktsförklaring för handikappreformens intentioner samt att koppla lokala handlingsplaner till avsiktsförklaringen.
I ett första skede i samverkan inom Uppsala och Örebro sjukvårdsregions specialistråd för funktionshinder framtagen handlingsplan för punkt 4 Jämlik hälsa för att föräldrar med kognitiva störningar ska få en mer jämlik vård i sjukvårdsregionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avsiktsförklaring för intentionerna med 1994 års handikappreform
c) Handlingsplan för förbättrat stöd till föräldrar med kognitiva svårigheter | | |
| | |
| | | |   |
6 Gallring av handlingar tillhörande tjänsten Stöd och behandling |
Diarienummer: LD16/02708 |
Ordförandens förslag:
1. Uppgifter som lagras i tjänsten Stöd och behandling får gallras efter att patientens behandling är avslutad. Innan gallring sker ska uppgifter som är väsentliga för patientens vård och behandling föras över till patientjournalen.
2. Verksamhetschef ansvarar för att fastställa vilka uppgifter som är väsentliga för patientens vård och behandling.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har infört Ineras tjänst Stöd och behandling. Tjänsten ger vårdgivare möjlighet att erbjuda stöd och behandlingar till invånare via Internet.
Tjänsten erbjuder bl.a. skattningsformulär som patienten själv får fylla i. Svaren sparas sedan på Ineras lagringsyta. Uppgifter som lagras i tjänsten får gallras efter att patientens behandling är avslutad och de uppgifter som är väsentliga för patientens vård och behandling har överförts till patientens journal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har infört Ineras tjänst Stöd och behandling. Tjänsten ger vårdgivare möjlighet att erbjuda stöd och behandlingar till invånare via Internet.
Tjänsten erbjuder bl.a. skattningsformulär som patienten själv får fylla i. Svaren sparas sedan på Ineras lagringsyta. Uppgifter som lagras i tjänsten får gallras efter att patientens behandling är avslutad och de uppgifter som är väsentliga för patientens vård och behandling har överförts till patientens journal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Svar på remiss från Socialdepartementet: Barnkonventionen blir svensk lag (SOU 2016:19) |
Diarienummer: LD16/01532 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Barnrättighetsutredningen lämnar ett betänkande med förslag om inkorporering av FN:s barnkonvention om barnets rättigheter, åtgärder vid inkorporering samt författningsförslag.
Landstinget Dalarna stödjer utredarens förslag till inkorporering av FN:s konvention om barns rättigheter i svensk rätt. Landstinget delar bedömningen att detta kommer att stärka barnets rättigheter. Det saknas dock en ekonomisk konsekvensbeskrivning av förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehållsförteckning och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Barnrättighetsutredningen lämnar ett betänkande med förslag om inkorporering av FN:s barnkonvention om barnets rättigheter, åtgärder vid inkorporering samt författningsförslag.
Landstinget Dalarna stödjer utredarens förslag till inkorporering av FN:s konvention om barns rättigheter i svensk rätt. Landstinget delar bedömningen att detta kommer att stärka barnets rättigheter. Det saknas dock en ekonomisk konsekvensbeskrivning av förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehållsförteckning och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss från Socialdepartementet: Ds 2016:11 Anpassningar av svensk rätt till EU-förordningen om kliniska läkemedelsprövningar |
Diarienummer: LD16/02009 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra det gemensamma svaret från Samverkansnämnden för Uppsala/Örebro-regionen till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Anpassningar av svensk rätt till EU-förordningen om kliniska läkemedelsprövningar Ds 2016:11. Promemorian innehåller förslag som syftar till att anpassa svensk rätt till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 536/2014 om kliniska prövningar av humanläkemedel.
Syftet med förordningen är att förenkla och harmonisera ansöknings- och godkännandeprocessen och genomförandet av kliniska läkemedelsprövningar inom EU.
Vidare innehåller promemorian även ett förslag om ett utvidgat undantag av tillämpningen av lagen om biobanker i hälso- och sjukvården m.m. Undantaget innebär att prov tagna för ändamålet forskning men som inte ska sparas i en biobank (d.v.s. de prov som ska kastas direkt efter analys och som inte ska sparas en längre tid, 2 månader, från provtagningstillfället) inte heller ska omfattas av biobankslagen.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som avlämnats av övriga sex landsting i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion, dock med undantag av Örebro region som valt att avge ett eget yttrande då överenskommelsen om gemensamt yttrande inte kommunicerats med handläggaren.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Förslag till yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Anpassningar av svensk rätt till EU-förordningen om kliniska läkemedelsprövningar Ds 2016:11. Promemorian innehåller förslag som syftar till att anpassa svensk rätt till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 536/2014 om kliniska prövningar av humanläkemedel.
Syftet med förordningen är att förenkla och harmonisera ansöknings- och godkännandeprocessen och genomförandet av kliniska läkemedelsprövningar inom EU.
Vidare innehåller promemorian även ett förslag om ett utvidgat undantag av tillämpningen av lagen om biobanker i hälso- och sjukvården m.m. Undantaget innebär att prov tagna för ändamålet forskning men som inte ska sparas i en biobank (d.v.s. de prov som ska kastas direkt efter analys och som inte ska sparas en längre tid, 2 månader, från provtagningstillfället) inte heller ska omfattas av biobankslagen.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som avlämnats av övriga sex landsting i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion, dock med undantag av Örebro region som valt att avge ett eget yttrande då överenskommelsen om gemensamt yttrande inte kommunicerats med handläggaren.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Förslag till yttrande | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Tillägg till SGEI-förordnandet avseende Dalaflyget och Dala Airport |
Diarienummer: LD16/01882 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige besluta:
1. Tidigare utfärdat SGEI-förordnande för AB Dalaflyget (LF 2014-11-24-25 § 11, bilaga c) kompletteras genom tilläggsbeslut, enligt bilaga b), avseende 1) omfattningen av de tjänster av allmänt ekonomiskt intresse som AB Dalaflyget ska tillhandahålla, 2) kraven avseende redovisning och 3) villkoren för AB Dalaflygets rätt till ersättning för dessa tjänster. I övrigt gäller tidigare förordnande.
2. Vid inbördes motstridighet ska bestämmelserna i detta tilläggsbeslut äga företräde framför tidigare förordnande.
3. Förordnandet gäller fram t o m 2026-07-30.
4. AB Dalaflyget ersätts av ägarna för sitt uppdrag under de förutsättningar som beskrivs i EU-kommissionens beslut enligt bilaga f).
5. Landstinget uppdrar åt Mora respektive Borlänge kommun att ansöka om statligt driftbidrag till driften av flygplatserna vid Mora/Siljan flygplats respektive Dala Airport i enlighet med Trafikverkets skrivelse 2016-04-15, bilaga d).
Sammanfattning:
Landstinget är tillsammans med Borlänge, Falun och Mora kommuner delägare till AB Dalaflyget med flygplatserna Dala Airport och Mora/Siljan flygplats.
Bolaget bedriver såväl ekonomisk som icke ekonomisk verksamhet med iakttagande av EU:s statsstödsregler. Statsstöd är när det offentliga stöttar en ekonomisk verksamhet med offentliga medel. Ett av villkoren för beviljande av offentligt stöd till flygplats är att bolagets förordnande fastställts enligt EU:s SGEI-kriterier (Services of General Economic Interest).
Mora, Falun och Borlänge samt landstinget har fattat beslut om SGEI- förordnande (LF beslut 2014-11-24-25 § 11). Därefter har reviderad bolagsordning fastställts av ägarna, (LF beslut 2016-06-13 § 67). Från och med den 1 april 2016 gäller nya villkor för utbetalning av statligt driftbidrag till icke statliga flygplatser, vilket bl.a. ställt ökade krav på utformningen av förordnande enligt SGEI-kriterierna. Utbetalning av statligt driftbidrag ska fortsättningsvis inte betalas av Trafikverket till respektive flygplats, utan till den ägare som meddelande förordnade alternativt den kommun där flygplatsen är belägen. För ansökan om utbetalning av statligt driftbidrag ska gällande förordnande enligt SGEI-kriterierna bifogas. Mot den bakgrunden föreslås ny fastställelse av bolagets uppdrag enligt SGEI-kriterierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till kompletterande Förordnade för bolaget enligt SGEI-kriterierna
c) Tidigare Förordnande för bolaget enligt SGEI-kriterierna
d) Trafikverkets skrivelse 2016-04-15 ”Driftbidrag till icke statliga flygplatser enligt förordning (1997-263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur - från och med 2016”
e) SKL:s handledning ”SGEI-förordnanden för kommunala ägare av flygplatser”
f) EU-kommissionens Riktlinjer för statligt stöd till flygplatser (2014/C 99/03)
g) Utdrag ur EU-fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) art 107-109
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget är tillsammans med Borlänge, Falun och Mora kommuner delägare till AB Dalaflyget med flygplatserna Dala Airport och Mora/Siljan flygplats.
Bolaget bedriver såväl ekonomisk som icke ekonomisk verksamhet med iakttagande av EU:s statsstödsregler. Statsstöd är när det offentliga stöttar en ekonomisk verksamhet med offentliga medel. Ett av villkoren för beviljande av offentligt stöd till flygplats är att bolagets förordnande fastställts enligt EU:s SGEI-kriterier (Services of General Economic Interest).
Mora, Falun och Borlänge samt landstinget har fattat beslut om SGEI- förordnande (LF beslut 2014-11-24-25 § 11). Därefter har reviderad bolagsordning fastställts av ägarna, (LF beslut 2016-06-13 § 67). Från och med den 1 april 2016 gäller nya villkor för utbetalning av statligt driftbidrag till icke statliga flygplatser, vilket bl.a. ställt ökade krav på utformningen av förordnande enligt SGEI-kriterierna. Utbetalning av statligt driftbidrag ska fortsättningsvis inte betalas av Trafikverket till respektive flygplats, utan till den ägare som meddelande förordnade alternativt den kommun där flygplatsen är belägen. För ansökan om utbetalning av statligt driftbidrag ska gällande förordnande enligt SGEI-kriterierna bifogas. Mot den bakgrunden föreslås ny fastställelse av bolagets uppdrag enligt SGEI-kriterierna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till kompletterande Förordnade för bolaget enligt SGEI-kriterierna
c) Tidigare Förordnande för bolaget enligt SGEI-kriterierna
d) Trafikverkets skrivelse 2016-04-15 ”Driftbidrag till icke statliga flygplatser enligt förordning (1997-263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur - från och med 2016”
e) SKL:s handledning ”SGEI-förordnanden för kommunala ägare av flygplatser”
f) EU-kommissionens Riktlinjer för statligt stöd till flygplatser (2014/C 99/03)
g) Utdrag ur EU-fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF-fördraget) art 107-109 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Projekt Regionbildning 2019 - fas 1 |
Diarienummer: LD16/02768 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Projektet Regionbildning fas 1 medfinansieras med 876 513 kronor.
2. Arbetsutskottet beslutar för egen del
3. Landstinget ansöker hos Region Dalarna om Regionala Tillväxtmedel för projektet omfattande 1 858 625 kronor.
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att teckna ett samverkansavtal mellan landstinget och Region Dalarna om projektet.
Sammanfattning:
Sedan 2015 pågår ett arbete med den statliga Indelningskommittén vars uppdrag bland annat är att föreslå en ny indelning av Sverige med väsentligt färre län och landsting. Kommittén har nu föreslagit etablerandet av tre nya län och storregioner och bland dessa en Region Svealand 2019 i vilken Dalarna skulle bli en del samt ett Svealands län till 2018 bestående av sex nuvarande län.
Projektets mål är att på bästa sätt förbereda Dalarna och den regionala verksamheten för en ny regional samhällsorganisation som en del av den föreslagna storregionen. I en sådan sammanförs då det ansvar som idag i Dalarna ligger på Landstinget Dalarna och inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektbeskrivning Regionbildning 2019 fas 1
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sedan 2015 pågår ett arbete med den statliga Indelningskommittén vars uppdrag bland annat är att föreslå en ny indelning av Sverige med väsentligt färre län och landsting. Kommittén har nu föreslagit etablerandet av tre nya län och storregioner och bland dessa en Region Svealand 2019 i vilken Dalarna skulle bli en del samt ett Svealands län till 2018 bestående av sex nuvarande län.
Projektets mål är att på bästa sätt förbereda Dalarna och den regionala verksamheten för en ny regional samhällsorganisation som en del av den föreslagna storregionen. I en sådan sammanförs då det ansvar som idag i Dalarna ligger på Landstinget Dalarna och inom Region Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektbeskrivning Regionbildning 2019 fas 1 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på revisorernas granskning av åtgärder i anledning av ärenden i patientnämnden |
Diarienummer: LD16/00709 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag.
3. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att till beredning av verksamhetsplan och budget ta in underlag från patientnämnden men också från chefläkarna och patientsäkerhet.
4. Förvaltningschef för patientnämnden ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, första kvartalet 2017, redovisa vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av revisionsrapporten och hur klagomålsutredningen påverkar patientnämndens kommande arbete.
Sammanfattning:
Landstingets revisorer har i en granskningsrapport riktat kritik mot att Landstinget Dalarna inte på ett effektivt sätt använder patientnämndsärenden systematiskt för kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet i vården.
Revisorerna påtalar att
Landstinget Dalarna behöver en bättre insyn och information om patientnämndens verksamhet.
Hälso-och sjukvården behöver hantera ärenden på ett mer enhetligt sätt.
Patientnämnden behöver utveckla sitt analysarbete och påvisa resultat tydligare.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen kommenteras i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas granskning
c) Yttrande till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets revisorer har i en granskningsrapport riktat kritik mot att Landstinget Dalarna inte på ett effektivt sätt använder patientnämndsärenden systematiskt för kvalitetsutveckling och ökad patientsäkerhet i vården.
Revisorerna påtalar att
Landstinget Dalarna behöver en bättre insyn och information om patientnämndens verksamhet.
Hälso-och sjukvården behöver hantera ärenden på ett mer enhetligt sätt.
Patientnämnden behöver utveckla sitt analysarbete och påvisa resultat tydligare.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen kommenteras i yttrandet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisorernas granskning
c) Yttrande till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
12 Nationell finansiering av biobanken för navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner |
Diarienummer: LD16/01389 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslå landstingsstyrelsen:
1. Landstinget Dalarna betalar 1,00 kronor per invånare årligen under 3 år med början januari 2016 till biobanken för navelsträngsblod.
Sammanfattning:
Då biobanken för navelsträngsblod har nationell karaktär bör den finansieras eller stödjas på nationell nivå. Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 11 mars 2016 beslutat att rekommendera landstinget och regionerna att till biobanken för navelsträngsblod betala 1,00 kronor per invånare och år under tre år med start januari 2016.
Behandlingarna är väl beprövade och har tillräcklig medicinsk evidens och kostnadseffektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlags
b) Beslut från SKL:s styrelse: Nationell finansiering av biobanken navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Då biobanken för navelsträngsblod har nationell karaktär bör den finansieras eller stödjas på nationell nivå. Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 11 mars 2016 beslutat att rekommendera landstinget och regionerna att till biobanken för navelsträngsblod betala 1,00 kronor per invånare och år under tre år med start januari 2016.
Behandlingarna är väl beprövade och har tillräcklig medicinsk evidens och kostnadseffektivitet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlags
b) Beslut från SKL:s styrelse: Nationell finansiering av biobanken navelsträngsblod - rekommendation till Landsting och Regioner | | |
| | |
| | | |   |
13 Överenskommelse om ungdomsmottagningar |
Diarienummer: LD16/02437 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar, enligt bilaga d), godkänns och gäller 2016-11-01 - 2019-11-31.
2. Lokala avtal tecknas som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna.
Sammanfattning:
Ungdomsmottagningarna är ett gemensamt åtagande för kommun och landsting. Verksamheten ska finnas i alla länets kommuner. Hittillsvarande samverkansöverenskommelser har gjorts på lokal nivå och är inte samstämmiga över länet. Förutsättningar för samverkan om ungdomsmottagning ser olika ut i länets kommuner. Men samstämmighet råder om syfte, mål och innehåll för verksamheten. För att uppnå ett likvärdigt mottagande behöver en länsövergripande överenskommelse ligga till grund för Dalarnas ungdomsmottagningar.
Region Dalarnas direktion har tagit beslut 2016-06-15 § 140 i ärendet ”Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar". I beslutet rekommenderas kommunerna och landstinget att godkänna länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar samt teckna lokala avtal som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna. Region Dalarna emotser ett justerat protokollsutdrag från respektive nämnd/styrelse senast den 2016-10-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från Region Dalarna direktion 2016-06-15 § 140
c) Bilaga 2 Tjänsteskrivelse 2016-05-10 i ärendet
d) Bilaga 3 Dokument med beskrivning av innehållet i överenskommelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ungdomsmottagningarna är ett gemensamt åtagande för kommun och landsting. Verksamheten ska finnas i alla länets kommuner. Hittillsvarande samverkansöverenskommelser har gjorts på lokal nivå och är inte samstämmiga över länet. Förutsättningar för samverkan om ungdomsmottagning ser olika ut i länets kommuner. Men samstämmighet råder om syfte, mål och innehåll för verksamheten. För att uppnå ett likvärdigt mottagande behöver en länsövergripande överenskommelse ligga till grund för Dalarnas ungdomsmottagningar.
Region Dalarnas direktion har tagit beslut 2016-06-15 § 140 i ärendet ”Länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar". I beslutet rekommenderas kommunerna och landstinget att godkänna länsövergripande överenskommelse om ungdomsmottagningar samt teckna lokala avtal som reglerar den lokala verksamheten och fastställer ansvars- och kostnadsfördelning mellan parterna. Region Dalarna emotser ett justerat protokollsutdrag från respektive nämnd/styrelse senast den 2016-10-31.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag från Region Dalarna direktion 2016-06-15 § 140
c) Bilaga 2 Tjänsteskrivelse 2016-05-10 i ärendet
d) Bilaga 3 Dokument med beskrivning av innehållet i överenskommelsen | | |
| | |
| | | |   |
|