Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2016-05-30_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Månadsavstämning ekonomi och verksamhet samt uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur- och förändringsplan
Ekonomidirektör Peter Hansson, personaldirektör Anna Cederlöf och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
Informationen omfattar också uppföljning av:
LD12/01000 Läkarbemanning inom Dalarnas primärvård
B. Landstingsdirektören informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
C. Regionaliseringen
Landstingsstyrelsens ordförande Ingalill Persson och landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Landstingsplan och budget 2017. Finansplan 2017-2020 |
Diarienummer: LD16/01336 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017, enligt bilaga b), fastställs.
2. Investeringsram på 600 mkr för år 2017 fastställs.
3. Partistöd 2017 beviljas med totalt 10 987 600 kr varav 10 procent utgör grundstöd.
4. Landstingets revisorer beviljas 5 700 000 kr i budget 2017.
Sammanfattning:
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - för friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017
c) Sjukvårdsalliansens budget och landstingsplan 2017 - Ny färdriktning för Landstinget Dalarna
d) Centerpartiets landstingsplan 2017-2019 - Den vardagsnära vården måste fungera
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision Ett jämlikt Dalarna - för friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2017-2020 inklusive finansplan 2017-2020 och budget 2017
c) Sjukvårdsalliansens budget och landstingsplan 2017 - Ny färdriktning för Landstinget Dalarna
d) Centerpartiets landstingsplan 2017-2019 - Den vardagsnära vården måste fungera | | |
| | |
| | | |   |
5 Revidering Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: LD16/01070 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Avtal Hälsoval Dalarna med tillhörande bilagor, enligt bilaga b) - d), fastställs och börjar gälla fr.o.m. 2017-01-01.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsägda vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen. Inför 2017 föreslås av Hälsovalsberedningen ett antal förändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Bilaga Uppföljning
e) Protokollsutdrag, Hälsovalsberedningen 2016-05-13 § 9
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för de privata och landstingsägda vårdcentralerna. Avtalet revideras årligen. Inför 2017 föreslås av Hälsovalsberedningen ett antal förändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avtal Hälsoval Dalarna
c) Bilaga Ersättning
d) Bilaga Uppföljning
e) Protokollsutdrag, Hälsovalsberedningen 2016-05-13 § 9 | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av reglementena för Länshandikapprådet, Landstingets Pensionärsråd och Tolk- och hörselrådet |
Diarienummer: LD16/00125 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Länshandikapprådet byter namn till Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID). Landstingsstyrelsens reglemente § 45 justeras så att "handikappråd" ändras till "funktionshinderråd".
2. Reviderade reglementen för Landstinget Dalarnas tre råd Funktionshinderrådet i Dalarna, FRID, Landstingets Pensionärsråd, LPR och Tolk- och Hörselrådet, THR, enligt bilaga b) - d), godkänns.
Sammanfattning:
Länshandikapprådet, LHR, Landstingets Pensionärsråd, LPR, och Tolk- och Hörselråd, THR, är Landstinget Dalarnas tre råd för samverkan och samråd mellan Landstinget Dalarna, Region Dalarna och länets intresseorganisationer för personer med funktionsnedsättningar och äldre.
De tre reglementena är i stora drag likalydande avseende inflytande och organisation.
I samband med revidering av reglemente föreslås att Länshandikapprådet byter namn till Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID). I reglementena för de tre råden FRID, LPR och THR ändras ordalydelsen i syftet § 1 från att vara remissorgan till att kunna vara remissorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för Funktionshinderrådet i Dalarna, FRID
c) Reglemente för Landstingets Pensionärsråd, LPR
d) Reglemente för Tolk- och Hörselrådet, THR
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länshandikapprådet, LHR, Landstingets Pensionärsråd, LPR, och Tolk- och Hörselråd, THR, är Landstinget Dalarnas tre råd för samverkan och samråd mellan Landstinget Dalarna, Region Dalarna och länets intresseorganisationer för personer med funktionsnedsättningar och äldre.
De tre reglementena är i stora drag likalydande avseende inflytande och organisation.
I samband med revidering av reglemente föreslås att Länshandikapprådet byter namn till Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID). I reglementena för de tre råden FRID, LPR och THR ändras ordalydelsen i syftet § 1 från att vara remissorgan till att kunna vara remissorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för Funktionshinderrådet i Dalarna, FRID
c) Reglemente för Landstingets Pensionärsråd, LPR
d) Reglemente för Tolk- och Hörselrådet, THR | | |
| | |
| | | |   |
7 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Parkeringstaxa, enligt bilaga b), fastställs.
3. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
4. En utvärdering ska göras i juni 2017.
Sammanfattning:
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och direktiv utarbetade på tjänstemannanivå, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Direktiv för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och direktiv utarbetade på tjänstemannanivå, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Direktiv för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
8 Reviderade bolagsordningar för Dalaflyget AB och Dala Airport AB |
Diarienummer: LD16/00858 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Reviderade bolagsordningar för Dalaflyget AB och Dala Airport AB, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
EU:s statsstödsbestämmelser kräver ett förtydligande av Dalaflygets och Dala Airports verksamhetsföremål och ändamål. Styrelserna för bolagen har inkommit med förslag till ändrade bolagsordningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad bolagsordning Dalaflyget AB
c) Reviderad bolagsordning Dala Airport AB
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
EU:s statsstödsbestämmelser kräver ett förtydligande av Dalaflygets och Dala Airports verksamhetsföremål och ändamål. Styrelserna för bolagen har inkommit med förslag till ändrade bolagsordningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad bolagsordning Dalaflyget AB
c) Reviderad bolagsordning Dala Airport AB | | |
| | |
| | | |   |
9 Miljöredovisning 2015 |
Diarienummer: LD16/00589 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2015, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Miljöredovisning 2015 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljöplan 2015-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisning 2015 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljöplan 2015-2018 | | |
| | |
| | | |   |
10 Landstingets Bassängverksamheter |
Diarienummer: LD16/00401 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Bassängträning ska kunna erbjudas till högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga.
2. Bassängträning för den högprioriterade gruppen samordnas till tre externa bassänger i länet, Avesta, Falun och Älvdalen.
3. Landstingsägda bassänger avvecklas snarast, förutom Neptunbadet i Falun, som bibehålls under en övergångsperiod på cirka 4 till 5 år tills externt bassängavtal med Falu kommun kan upprättas.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-06-15 § 47 att avveckla landstingets bassängverksamhet. Inför avvecklingen genomfördes under hösten 2015 en tjänstemannautredning som visade att flera behandlingsmetoder kan byta bassängträning mot träning på land, men också att vissa patientgrupper saknar alternativa behandlingsformer. Den upplevda nyttan och kliniska effekten för dessa patientgrupper är hög. Därför föreslås att tidigare beslut kompletteras, så att högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga, fortsättningsvis erbjuds bassängträning.
Förslaget innebär att alla landstingsägda bassänger ska avvecklas, men under en övergångstid finns behov att bibehålla en bassäng i Falun.
Vid landstingsfullmäktiges sammanträde 2016-02-29 återremitterades ärendet till landstingsstyrelsen för en fördjupad ekonomisk utredning. Frågeställningar som lyfts upp är om det finns skillnader i hyreskostnader för externa bassänger i förhållande till kostnader för att bedriva egen bassängverksamhet, kostnader för fysioterapeuternas resor till kommunernas bassänger och om utebliven bassängträning för vissa patienter kan medföra andra kostnader för sjukvården. Dessa frågor har beaktats i en fördjupad ekonomisk utredning, bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport
c) Bassängverksamhet fördjupad ekonomisk utredning, rapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-06-15 § 47 att avveckla landstingets bassängverksamhet. Inför avvecklingen genomfördes under hösten 2015 en tjänstemannautredning som visade att flera behandlingsmetoder kan byta bassängträning mot träning på land, men också att vissa patientgrupper saknar alternativa behandlingsformer. Den upplevda nyttan och kliniska effekten för dessa patientgrupper är hög. Därför föreslås att tidigare beslut kompletteras, så att högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga, fortsättningsvis erbjuds bassängträning.
Förslaget innebär att alla landstingsägda bassänger ska avvecklas, men under en övergångstid finns behov att bibehålla en bassäng i Falun.
Vid landstingsfullmäktiges sammanträde 2016-02-29 återremitterades ärendet till landstingsstyrelsen för en fördjupad ekonomisk utredning. Frågeställningar som lyfts upp är om det finns skillnader i hyreskostnader för externa bassänger i förhållande till kostnader för att bedriva egen bassängverksamhet, kostnader för fysioterapeuternas resor till kommunernas bassänger och om utebliven bassängträning för vissa patienter kan medföra andra kostnader för sjukvården. Dessa frågor har beaktats i en fördjupad ekonomisk utredning, bilaga c).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport
c) Bassängverksamhet fördjupad ekonomisk utredning, rapport | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Yrkesintroduktion - En ny väg till jobb för ungdomar! |
Diarienummer: LD14/01056 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen bifalls.
Sammanfattning:
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna inför yrkesintroduktionsanställningar.
Yrkesintroduktionsanställningar är en form av lärlingsjobb som lämpar sig bäst för mindre företag, exempelvis inom byggsektorn eller industriföretag.
I Landstinget Dalarna är Landstingsservice den förvaltning som eventuellt kan skapa förutsättningar för yrkesintroduktionsanaställningar, lärlingsjobb i arbetsplatsanknuten yrkesutbildning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna inför yrkesintroduktionsanställningar.
Yrkesintroduktionsanställningar är en form av lärlingsjobb som lämpar sig bäst för mindre företag, exempelvis inom byggsektorn eller industriföretag.
I Landstinget Dalarna är Landstingsservice den förvaltning som eventuellt kan skapa förutsättningar för yrkesintroduktionsanaställningar, lärlingsjobb i arbetsplatsanknuten yrkesutbildning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Varudeklarera vården! |
Diarienummer: LD16/00329 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus att alla behandlingsformer såsom mindfulness, yoga, kristen djupmeditation, bön med mera borde varudeklareras så att patienten får kunskap om behandlingens rötter, vad den syftar till och eventuella biverkningar.
De behandlingsmetoder landstinget erbjuder inom hälso- och sjukvården ska bygga på vetenskap och/eller beprövad erfarenhet. Vissa av de metoder som beskrivs i motionen kan sorteras in i gruppen beprövad erfarenhet.
Landstinget Dalarna är ett litet landsting och av naturliga skäl saknas resurser att göra de nödvändiga analyserna för att ”varudeklarera” de behandlingsmetoder som motionen avser. Landstinget förlitar sig därför på de nationella bedömningar som finns och acceptera att den informationen inte helt ”varudeklarerar” alla behandlingsmetoder. För de patienter som önskar mer information om behandlingarnas ”rötter” får landstinget hänvisa till den rikliga informationen som finns på Internet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus att alla behandlingsformer såsom mindfulness, yoga, kristen djupmeditation, bön med mera borde varudeklareras så att patienten får kunskap om behandlingens rötter, vad den syftar till och eventuella biverkningar.
De behandlingsmetoder landstinget erbjuder inom hälso- och sjukvården ska bygga på vetenskap och/eller beprövad erfarenhet. Vissa av de metoder som beskrivs i motionen kan sorteras in i gruppen beprövad erfarenhet.
Landstinget Dalarna är ett litet landsting och av naturliga skäl saknas resurser att göra de nödvändiga analyserna för att ”varudeklarera” de behandlingsmetoder som motionen avser. Landstinget förlitar sig därför på de nationella bedömningar som finns och acceptera att den informationen inte helt ”varudeklarerar” alla behandlingsmetoder. För de patienter som önskar mer information om behandlingarnas ”rötter” får landstinget hänvisa till den rikliga informationen som finns på Internet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
13 Länsövergripande samverkan inom missbruk- och beroendevård |
Diarienummer: LD16/00832 |
Ordförandens förslag:
1. Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Överenskommelsen ersätter Gemensamma riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Dalarna, fastställda av landstingsstyrelsen 2008-03-31 § 53.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsgruppen för missbruk och beroende har utarbetat förslag till en länsöverenskommelse om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. Syftet med överenskommelsen är att den ska ersätta Dalarnas Riktlinjer för missbruk och beroende från år 2008 och utgöra en gemensam grund för de lokala samverkansöverenskommelser som kommuner och landsting sedan år 2013 har lagstadgad skyldighet att upprätta.
Överenskommelsen har godkänts av länsnätverket förvaltningschefer inom hälsa och välfärd och av rådet för värdfärdsutveckling.
Region Dalarna rekommenderar landstinget och kommunerna i Dalarna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesprotokoll, Region Dalarnas direktion 2016-02-10 § 28
c) Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsgruppen för missbruk och beroende har utarbetat förslag till en länsöverenskommelse om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. Syftet med överenskommelsen är att den ska ersätta Dalarnas Riktlinjer för missbruk och beroende från år 2008 och utgöra en gemensam grund för de lokala samverkansöverenskommelser som kommuner och landsting sedan år 2013 har lagstadgad skyldighet att upprätta.
Överenskommelsen har godkänts av länsnätverket förvaltningschefer inom hälsa och välfärd och av rådet för värdfärdsutveckling.
Region Dalarna rekommenderar landstinget och kommunerna i Dalarna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesprotokoll, Region Dalarnas direktion 2016-02-10 § 28
c) Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. | | |
| | |
| | | |   |
14 Forskningsprojekt angående prioriteringsarbetet i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/01194 |
Ordförandens förslag:
1. Projektbudget, totalt 2,4 Mkr enligt bilaga c), godkänns för att genomföra forskningsprojekt enligt bilaga b), om förändringsarbetet i Landstinget Dalarna i samband med beslutad struktur- och förändringsplan.
2. Kostnader för 2016 (0,4 Mkr) hanteras inom anvisad budgetram. I budget 2017-2019 utökas budgetramen för Centrum för Klinisk Forskning Dalarna med totalt 2,0 Mkr.
3. Resultatet av undersökningen återrapporteras till landstingsstyrelsen genom en delrapport första halvåret 2018 och en slutrapport andra halvåret 2019.
Sammanfattning:
I samband med det pågående förändringsarbetet i Landstinget Dalarna föreslås en vetenskaplig studie som följer alla faser av arbetet med fokus på två frågeställningar: 1) Hur gick beslutsprocessen vid framtagningen av struktur- och förändringsplanen till? 2) Hur har de förändringar som beslutades om genomförts i praktiken? Studien genomförs under 3 år med start hösten 2016 genom att framför allt använda dokumentstudier och intervjuer av nyckelpersoner på olika nivåer i landstingets organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan
c) Projektbudget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med det pågående förändringsarbetet i Landstinget Dalarna föreslås en vetenskaplig studie som följer alla faser av arbetet med fokus på två frågeställningar: 1) Hur gick beslutsprocessen vid framtagningen av struktur- och förändringsplanen till? 2) Hur har de förändringar som beslutades om genomförts i praktiken? Studien genomförs under 3 år med start hösten 2016 genom att framför allt använda dokumentstudier och intervjuer av nyckelpersoner på olika nivåer i landstingets organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan
c) Projektbudget | | |
| | |
| | | |   |
15 Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser |
Diarienummer: LD16/00803 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år höjs från 290 kr/öga till 400 kr/öga och bidraget får nyttjas till del av båge, enligt bilaga c) och d).
2. Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn 8-19 år (t.o.m. det år man fyller 19) fastställs till 800 kr, enligt bilaga e).
Sammanfattning:
Enligt riksdagsbeslut den 4 februari 2016 gäller en ny Lag om bidrag för glasögon till vissa barn och unga (SFS 2016:35) med tillhörande förordning (SFS 2016:36). Den nya lagen omfattar barn och unga från 8 år till och med det år de fyller 19 år. Lagen omfattar även asylsökande samt papperslösa. Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser föreslås därför fastställas till 800 kr för denna åldersgrupp.
I och med den nya lagen halkar den lägsta ersättningsnivån i Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år efter. Den lägsta ersättningsnivån för glasögon till barn t.o.m. 7 år föreslås därför justeras från 290 kr/öga till 400 kr/öga samt att bidraget även får nyttjas till del av båge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Landstingsbidrag till glasögon för barn 0-7 år
d) Landstingsbidrag till kontaktlinser för barn 0-7 år
e) Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn och unga 8-19 år
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt riksdagsbeslut den 4 februari 2016 gäller en ny Lag om bidrag för glasögon till vissa barn och unga (SFS 2016:35) med tillhörande förordning (SFS 2016:36). Den nya lagen omfattar barn och unga från 8 år till och med det år de fyller 19 år. Lagen omfattar även asylsökande samt papperslösa. Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser föreslås därför fastställas till 800 kr för denna åldersgrupp.
I och med den nya lagen halkar den lägsta ersättningsnivån i Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år efter. Den lägsta ersättningsnivån för glasögon till barn t.o.m. 7 år föreslås därför justeras från 290 kr/öga till 400 kr/öga samt att bidraget även får nyttjas till del av båge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Landstingsbidrag till glasögon för barn 0-7 år
d) Landstingsbidrag till kontaktlinser för barn 0-7 år
e) Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn och unga 8-19 år | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på revisorernas granskning av landstingets likviditetsplanering |
Diarienummer: LD16/01136 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
På uppdrag av Landstinget Dalarnas revisorer har PwC genomfört en kvalitativ utredning av finansfunktionens likviditetsplanering och tillhörande stödprocesser.
PwC har i sin rapport uppmärksammat områden med förbättringspotential. Landstingsstyrelsen delar inte revisorernas samlade bedömning att likviditetsplaneringen utgör en allvarlig riskfaktor för Landstinget Dalarna. Landstingsstyrelsen delar dock uppfattningen att det finns en förbättringspotential i flertalet av de enskilda avvikelserna, vilket kommer att beaktas inom det pågående arbetet med centralisering av ekonomifunktionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Landstinget Dalarnas revisorer har PwC genomfört en kvalitativ utredning av finansfunktionens likviditetsplanering och tillhörande stödprocesser.
PwC har i sin rapport uppmärksammat områden med förbättringspotential. Landstingsstyrelsen delar inte revisorernas samlade bedömning att likviditetsplaneringen utgör en allvarlig riskfaktor för Landstinget Dalarna. Landstingsstyrelsen delar dock uppfattningen att det finns en förbättringspotential i flertalet av de enskilda avvikelserna, vilket kommer att beaktas inom det pågående arbetet med centralisering av ekonomifunktionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
17 Övertagande av pensionsåtagandena och överföring av medel, Dalarnas forskningsråd |
Diarienummer: LD15/04426 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget övertar ansvaret för de pensionsåtaganden som Dalarnas Forskningsråd (DFR) har i förhållande till sina tidigare anställda.
2. Landstinget mottar samtidigt 3 505 000 kronor från DFR som kompensation för de beräknade kostnaderna för pensionsåtagandet.
Sammanfattning:
Stiftelsen Dalarnas Forskningsråd (DFR) har begärt att Landstinget Dalarna övertar ansvaret för de pensionsåtaganden som DFR har i förhållande till tidigare anställda. DFR är beredd att överföra 3 505 000 kr för att täcka kostnaderna för det framtida åtagandet. För Landstinget Dalarna som var ensam stiftare och huvudman för DFR, utgör förslaget en lösning för att DFR slutligen ska kunna avvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag LF 2012-04-23, § 52
c) Protokollsutdrag LS 2013-01-28, § 26
d) Protokoll från DFR 2015-12-15
e) Personförteckning - Publiceras inte utan mailas ut till Landstingsstyrelsens ledamöter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Stiftelsen Dalarnas Forskningsråd (DFR) har begärt att Landstinget Dalarna övertar ansvaret för de pensionsåtaganden som DFR har i förhållande till tidigare anställda. DFR är beredd att överföra 3 505 000 kr för att täcka kostnaderna för det framtida åtagandet. För Landstinget Dalarna som var ensam stiftare och huvudman för DFR, utgör förslaget en lösning för att DFR slutligen ska kunna avvecklas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag LF 2012-04-23, § 52
c) Protokollsutdrag LS 2013-01-28, § 26
d) Protokoll från DFR 2015-12-15
e) Personförteckning - Publiceras inte utan mailas ut till Landstingsstyrelsens ledamöter | | |
| | |
| | | |   |
18 Utvärdering av Akademisk Vårdcentral Gagnef |
Diarienummer: LD16/00961 |
Ordförandens förslag:
1. Gagnefs vårdcentral ges fortsatt uppdrag att verka som Akademisk vårdcentral för perioden 2016-07-01-2019-06-30.
2. Gagnefs vårdcentral ges i uppdrag att upprätta en handlingsplan med målinriktade aktiviteter för:
- återväxten av forskare vid vårdcentralen,
- interprofessionellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- spridning av forskningsresultat och riktlinjer samt
- åtaganden avseende verksamhetsförlagd utbildning.
3. Landstinget Dalarna finansierar forskningstid om 60 respektive 50 % för två disputerade läkare vid Gagnefs vårdcentral. Kostnaden beräknas till 1,45 Mkr per år och finansieras via Centrum för Klinisk Forsknings budgetram.
4. Landstinget finansierar vidare 250 000 kr per år för drift av den akademiska vårdcentralen avseende t ex kommunikation, utbildningsinsatser och administration. Även detta finansieras via Centrum för Klinisk Forsknings budgetram.
5. Utvärdering av vetenskaplig produktion samt utbildnings- och utvecklingsaktiviteter görs i samband med utgången av treå
Sammanfattning:
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstinget Dalarnas forskningssatsning. AVC Gagnef har verkat i tre år och under våren 2016 utvärderats inför ställningstagande till fortsatt funktion som AVC. AVC Gagnef bedöms i huvudsak ha genomfört en bra verksamhet under sina första tre år som akademisk vårdcentral och förtjänar förtroende att fortsätta ytterliggare en treårsperiod som AVC.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Måldokument AVC Dalarna
c) Protokollsutdrag, landstingsstyrelsen 2013-05-27 § 63
d) Självvärdering AVC Gagnef
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Akademisk vårdcentral (AVC) utgör en del av Landstinget Dalarnas forskningssatsning. AVC Gagnef har verkat i tre år och under våren 2016 utvärderats inför ställningstagande till fortsatt funktion som AVC. AVC Gagnef bedöms i huvudsak ha genomfört en bra verksamhet under sina första tre år som akademisk vårdcentral och förtjänar förtroende att fortsätta ytterliggare en treårsperiod som AVC.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Måldokument AVC Dalarna
c) Protokollsutdrag, landstingsstyrelsen 2013-05-27 § 63
d) Självvärdering AVC Gagnef | | |
| | |
| | | |   |
19 Valärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Länshandikapprådet
2. Landstingets Pensionärsråd
3. Landstingets Tolk- och hörselråd:
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|