Dagordning | |
  Hjälpmedelsnämnden Dalarna_2016-05-26_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: Ledamoten kallar själv sin ersättare.
Ledamoten eller ersättare som är förhindrad att delta i (eller del av) sammanträde ska snarast anmäla detta till Hjälpmedelnämndens sekretariat, tfn 0243-49 78 50, ldhjalpmedel@ltdalarna.se.
Ordförandens förslag
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att efter ordföranden justera protokollet. Justeringen ska vara klar senast 14 dagar efter sammanträdet.
Hjälpmedelsnämndens protokoll ska anslås på varje samverkande kommuns anslagstavla senast två dagar efter att protokollet justerats, enligt 6 kap 30 § KL. Anslagstiden ska vara tre veckor - kopia av protokollet med "anslagssida" e-postas till kommunernas officiella e-postadresser.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A) Granskning av årsbokslut 2015
Information.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Hjälpmedelsnämnden bokslutsgranskning - rapport
B) Regeringsuppdrag hjälpmedel - lägesrapport
Regeringen beslutade den 10 december 2015 att en särskild utredare ska se över tillgången till och användningen av hjälpmedel och lämna förslag i syfte att öka likvärdigheten och minska skillnaderna i fråga om avgifter och regelverk samt därvid se över frågan om nationell reglering och ett samlat huvudmannaskap.
Läs mer om utredningen på: www.sou.gov.se/utredningen-om-hjalpmedel-teknik-och-metoder-for-delaktighet-och-sjalvbestammande
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Rapport - Delaktighet vid förskrivning
b) Rapport - Hjälpmedel i kommuner och landsting. En nationell kartläggning av regler, avgifter, tillgång och förskrivning
C) Rehabilitering, habilitering, inklusive hjälpmedel i Dalarnas län Lägesrapport.
Arbetsgrupp arbetar med att uppdatera dok
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: Inga delegeringsbeslut finns att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: Inga övriga anmälningsärenden.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Hjälpmedelsavgift i LSS- och psykiatriboende |
Diarienummer: LD15/03013 |
Ordförandens förslag:
1. Rekommendera kommunerna att ta bort hjälpmedelsavgiften på 50 kronor i månaden för hjälpmedelsförsörjning för personer på LSS- och psykiatriboende samt föreslå
a) att ingen hjälpmedelsavgift tas ut
b) att hjälpmedelsavgift debiteras enligt hjälpmedelsavgift i ordinärt boende.
Sammanfattning:
Det har inkommit synpunkter på dokumentet ”Förslag till gemensamma Hjälpmedelsavgifter i Dalarna”. Synpunkter har inkommit på debitering av 50 kr i månaden för hjälpmedelsförsörjning på LSS och psykiatriboenden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det har inkommit synpunkter på dokumentet ”Förslag till gemensamma Hjälpmedelsavgifter i Dalarna”. Synpunkter har inkommit på debitering av 50 kr i månaden för hjälpmedelsförsörjning på LSS och psykiatriboenden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
8 Tjänstekatalog Hjälpmedel Dalarna Bastjänster |
Diarienummer: LD16/01945 |
Ordförandens förslag:
1. Rekommendera kommunerna att anta det nya föreslaget om bastjänster via LD Hjälpmedel inklusive omräknad kostnadsfördelning för 2017.
Sammanfattning:
På uppdrag av nämnden har LD Hjälpmedel arbetat fram ett nytt förslag på hur bastjänster inom Hjälpmedelsnämndens ansvarsområde omformas efter de önskemål och idéer som framförts. I förslaget ingår också en uppdaterad finansiering som utgår från gällande avtal.
Tre områden i behov av utveckling har prioriterats; utbildning, kontinenssamordning och länsgemensamma utvecklingsprojekt.
Att samarbeta kring och samfinansiera de tre utvecklingsområdena ger ökade vinster utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv och bidrar till en mer jämlik hantering av frågorna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ny Tjänstekatalog Hjälpmedel Dalarna Bastjänster
c) Utveckling av kontinenssamordningen i länet
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av nämnden har LD Hjälpmedel arbetat fram ett nytt förslag på hur bastjänster inom Hjälpmedelsnämndens ansvarsområde omformas efter de önskemål och idéer som framförts. I förslaget ingår också en uppdaterad finansiering som utgår från gällande avtal.
Tre områden i behov av utveckling har prioriterats; utbildning, kontinenssamordning och länsgemensamma utvecklingsprojekt.
Att samarbeta kring och samfinansiera de tre utvecklingsområdena ger ökade vinster utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv och bidrar till en mer jämlik hantering av frågorna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till ny Tjänstekatalog Hjälpmedel Dalarna Bastjänster
c) Utveckling av kontinenssamordningen i länet | | |
| | |
| | | |   |
9 Internkontrollplan 2016 Hjälpmedel Dalarna |
Diarienummer: LD16/01940 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Internkontrollplan 2016 för Hjälpmedel Dalarna enligt förslag.
Sammanfattning:
Hjälpmedel Dalarnas internkontrollplan för 2016 omfattar kontroll av att rehabiliteringssamtal/planer görs, att avtalade priser i leverantörsavtal följs, att likabehandling av patienter iakttas och att förskrivningsriktlinjer följs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2016 Hjälpmedel Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hjälpmedel Dalarnas internkontrollplan för 2016 omfattar kontroll av att rehabiliteringssamtal/planer görs, att avtalade priser i leverantörsavtal följs, att likabehandling av patienter iakttas och att förskrivningsriktlinjer följs.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Internkontrollplan 2016 Hjälpmedel Dalarna
| | |
| | |
| | | |   |
10 Riktlinje - Antidecubitusmadrasser |
Diarienummer: LD16/00751 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Riktlinje - Antidecubitusmadrasser enligt förslag.
Sammanfattning:
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av antidecubitusmadrasser för personer med nedsatta kroppsfunktioner som löper risk att utveckla trycksår eller som redan har utvecklat trycksår och/eller för personer i palliativt skede med behov av smärtlindring och ökad komfort.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Antidecubitusmadrasser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Denna riktlinje har tagits fram för att vara ett stöd vid förskrivning av antidecubitusmadrasser för personer med nedsatta kroppsfunktioner som löper risk att utveckla trycksår eller som redan har utvecklat trycksår och/eller för personer i palliativt skede med behov av smärtlindring och ökad komfort.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Antidecubitusmadrasser
| | |
| | |
| | | |   |
11 Riktlinje – Stimulator för smärtlindring, TENS |
Diarienummer: LD16/00752 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Riktlinje - Stimulator för smärtlindring, TENS enligt förslag.
Sammanfattning:
Riktlinje - Stimulator för smärtlindring, TENS har reviderats. Nuvarande version är från 2008. I denna står att stimulator kan förskrivas till patient med långvarigt eller akut smärttillstånd, kvarstår behov av behandling vid uppföljning efter sex månader erbjuds patienten att behålla apparaten. Patienten betalar då ett schablonbelopp på 800 kr. Det nya förslaget innebär en höjning av schablonbeloppet till 1000 kr och att uppföljning sker efter tre månader istället för sex månader. Om osäkerhet av behandlingens effekt fortfarande råder efter tre månader kan utlåning ske ytterligare tre månader, dock max sex månader. Medicinsk Teknik inom Landstinget Dalarna är leverantör av TENS-stimulator och tillhörande tjänster.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Stimulator för smärtlindring, TENS
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Riktlinje - Stimulator för smärtlindring, TENS har reviderats. Nuvarande version är från 2008. I denna står att stimulator kan förskrivas till patient med långvarigt eller akut smärttillstånd, kvarstår behov av behandling vid uppföljning efter sex månader erbjuds patienten att behålla apparaten. Patienten betalar då ett schablonbelopp på 800 kr. Det nya förslaget innebär en höjning av schablonbeloppet till 1000 kr och att uppföljning sker efter tre månader istället för sex månader. Om osäkerhet av behandlingens effekt fortfarande råder efter tre månader kan utlåning ske ytterligare tre månader, dock max sex månader. Medicinsk Teknik inom Landstinget Dalarna är leverantör av TENS-stimulator och tillhörande tjänster.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Riktlinje - Stimulator för smärtlindring, TENS
| | |
| | |
| | | |   |
12 Dispensansökan - Förskrivning av inkontinenshjälpmedel utanför Treklöverns sortiment |
Diarienummer: LD16/01947 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Dispensansökan - Rutin för förskrivning av inkontinenshjälpmedel utanför Treklöverns sortiment enligt förslag.
Sammanfattning:
Förskrivning av inkontinenshjälpmedel kan ske då patienten har ett varaktigt behov på grund av allvarlig sjukdom eller efter behandling för sådan sjukdom som leder till ett fortlöpande behov av inkontinenshjälpmedel vid urininkontinens, urinretention eller tarminkontinens.
Inkontinenshjälpmedel inom Treklöverns upphandlade sortiment kan förskrivas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dispensansökan - Rutin för förskrivning av inkontinenshjälpmedel utanför Treklöverns sortiment
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förskrivning av inkontinenshjälpmedel kan ske då patienten har ett varaktigt behov på grund av allvarlig sjukdom eller efter behandling för sådan sjukdom som leder till ett fortlöpande behov av inkontinenshjälpmedel vid urininkontinens, urinretention eller tarminkontinens.
Inkontinenshjälpmedel inom Treklöverns upphandlade sortiment kan förskrivas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dispensansökan - Rutin för förskrivning av inkontinenshjälpmedel utanför Treklöverns sortiment
| | |
| | |
| | | |   |
13 Uppdaterade lånevillkor |
Diarienummer: LD16/01946 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa Låneavtal hjälpmedel och Kommentarer till lånevillkor enligt förslag.
Sammanfattning:
Låneavtal och kommentarer till de lånevillkor som finns på låneavtalet har reviderats. Detta utifrån att nuvarande version inte stödjer möjligheten att ta ut ersättning av patient/brukare i samband med att hjälpmedlet inte lämnas åter efter anmodan från förskrivare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Låneavtal hjälpmedel
c) Kommentarer till lånevillkor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Låneavtal och kommentarer till de lånevillkor som finns på låneavtalet har reviderats. Detta utifrån att nuvarande version inte stödjer möjligheten att ta ut ersättning av patient/brukare i samband med att hjälpmedlet inte lämnas åter efter anmodan från förskrivare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Låneavtal hjälpmedel
c) Kommentarer till lånevillkor | | |
| | |
| | | |   |
14 Val av ny ledamot till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Monica Åhlén |
|
Ordförandens förslag:
1. Till ledamot i Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott utses: XX(X).
Sammanfattning:
Val av en ny ledamot till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Monica Åhlén p.g.a. hon har sagt upp sitt uppdrag fr.o.m. 2016-03-01. | | |
| | |
| | |
Val av en ny ledamot till Hjälpmedelsnämnden Dalarna arbetsutskott efter Monica Åhlén p.g.a. hon har sagt upp sitt uppdrag fr.o.m. 2016-03-01. | | |
| | |
| | | |   |
Sändlista |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Sändlista |
|
Ordförandens förslag: Se bilaga.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|