Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2016-05-16_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Överläggning med landstingets revisorer
Kjell Johansson, revisionschef
Carl-Erik Nyström (C), ordförande
Sören Bertilsson (S), vice ordförande
Thomas Ylvén (V), ledamot
Ann-Britt Åsebol (M), ledamot
Birgitta Örjas (S), ledamot
B. Lägesrapport Ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Regionaliseringen
Ordförande Ingalill Persson
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda skrivelser läggs till handlingarna.
A. LD16/01151
Meddelande om beslut om omhändertagande av patientjournaler hos Pias sjukgymnastik. Diarienummer 8.7.5-8815/2016
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Implementering av Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende |
Diarienummer: LD16/00612 |
Ordförandens förslag:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende, enligt bilaga b), fastställs att gälla för Landstinget Dalarna.
2. Förvaltningschefen för hälso- och sjukvården ges i uppdrag att utarbeta en utbildningsplan.
3. Utbildningsbudget för rekommenderade behandlingsmetoder enligt de centrala rekommendationerna i bilaga b) finansieras inom ramen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningens driftbudget med ett gemensamt ansvar inom de fyra divisionerna samt med stöd av medel från nationella överenskommelser.
Sammanfattning:
Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende (NR) reviderades år 2015. NR innehåller rekommendationer om bedömningsinstrument, medicinska test, läkemedelsbehandling, psykologisk och psykosocial behandling, psykosociala stödinsatser, behandling vid samsjuklighet och behandling av ungdomar.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende - Se länk.
c) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård och stöd vid missbruk och beroende
d) Samverkansnämndens protokoll 2015-12-03-04
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende (NR) reviderades år 2015. NR innehåller rekommendationer om bedömningsinstrument, medicinska test, läkemedelsbehandling, psykologisk och psykosocial behandling, psykosociala stödinsatser, behandling vid samsjuklighet och behandling av ungdomar.
Generellt innebär NR ökade kostnader för både hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Rekommendationerna förväntas dock innebära att mer effektiva åtgärder används, vilket troligen gör att kostnaderna på sikt återgår till nuvarande nivåer eller minskar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende - Se länk.
c) Samverkansnämndens politiska viljeinriktning för vård och stöd vid missbruk och beroende
d) Samverkansnämndens protokoll 2015-12-03-04 | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Effektiv Vård SOU 2016:2 |
Diarienummer: LD16/00827 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet, Effektiv vård, ges förslag på åtgärder som kan vidtas på nationell, regional och lokal nivå för att säkerställa att hälso- och sjukvårdsprofessionernas resurser används på bästa möjliga sätt. Utredningen lämnar 26 förslag, 11 rekommendationer och ett hundratal bedömningar.
Landstinget ställer sig i huvudsak positivt till förslaget men har vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet, Effektiv vård, ges förslag på åtgärder som kan vidtas på nationell, regional och lokal nivå för att säkerställa att hälso- och sjukvårdsprofessionernas resurser används på bästa möjliga sätt. Utredningen lämnar 26 förslag, 11 rekommendationer och ett hundratal bedömningar.
Landstinget ställer sig i huvudsak positivt till förslaget men har vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Sveriges Kommuner och Landsting: Nivåstrukturering av sex åtgärder inom cancerområdet |
Diarienummer: LD16/00581 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom det gemensamma svaret från Uppsala-Örebros samverkansnämnd till Sveriges Kommuner och Landsting, enligt bilaga d).
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att implementera regional och nationell nivåstrukturering gällande matstrups- och magsäckscancer, analcancer, vulvacancer, isolerad hyperterm perfusion och cytoreduktiv kirurgi med cytostatika, enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Regionala cancercentrum (RCC) i samverkan rekommenderar landstingen/regionerna att godkänna och tillämpa regional och nationell nivåstrukturering gällande matstrups- och magsäckscancer, analcancer, vulvacancer, isolerad hyperterm perfusion och cytoreduktiv kirurgi med cytostatika, bilaga b).
RCC i samverkan har samtidigt remitterat frågan om nationell och regional nivåstrukturering av lever- och gallvägscancer, bukspottkörtelcancer, retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer, äggstockscancer, njurcancer och cystektomi vid urinblåsecancer, bilaga c).
Styrgruppen för Regionalt cancercentrum Uppsala-Örebro har tagit fram ett yttrande för både rekommendationen och remissen, som Uppsala-Örebro samverkansnämnd har ställt sig bakom. Samverkansnämnden föreslår sjukvårdsregionen att ställa sig bakom yttrandet samt implementera rekommendationen.
Det föreslagna gemensamma yttrandet innehåller två delar som är svar på två olika delar i den nivåstruktureringsprocess som Regionala Cancercentrum i samverkan genomför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation
c) Remiss
d) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala cancercentrum (RCC) i samverkan rekommenderar landstingen/regionerna att godkänna och tillämpa regional och nationell nivåstrukturering gällande matstrups- och magsäckscancer, analcancer, vulvacancer, isolerad hyperterm perfusion och cytoreduktiv kirurgi med cytostatika, bilaga b).
RCC i samverkan har samtidigt remitterat frågan om nationell och regional nivåstrukturering av lever- och gallvägscancer, bukspottkörtelcancer, retroperitoneal lymfkörtelutrymning vid testikelcancer, äggstockscancer, njurcancer och cystektomi vid urinblåsecancer, bilaga c).
Styrgruppen för Regionalt cancercentrum Uppsala-Örebro har tagit fram ett yttrande för både rekommendationen och remissen, som Uppsala-Örebro samverkansnämnd har ställt sig bakom. Samverkansnämnden föreslår sjukvårdsregionen att ställa sig bakom yttrandet samt implementera rekommendationen.
Det föreslagna gemensamma yttrandet innehåller två delar som är svar på två olika delar i den nivåstruktureringsprocess som Regionala Cancercentrum i samverkan genomför.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rekommendation
c) Remiss
d) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av Reglementet för Länshandikapprådet |
Diarienummer: LD16/00125 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Reviderade reglementen för Landstinget Dalarnas tre råd Funktionhinderrådet i Dalarna, FRID, Landstingets Pensionärsråd, LPR och Tolk- och Hörselrådet, THR, enligt bilaga b) - d), godkänns.
Sammanfattning:
Länshandikaprådet, LHR, Landstingets Pensionärsråd, LPR, och Tolk- och Hörselråd, THR, är Landstinget Dalarnas tre råd för samverkan och samråd mellan Landstinget Dalarna, Region Dalarna och länets intresseorganisationer för personer med funktionsnedsättningar och äldre.
De tre reglementena är i stora drag likalydande avseende inflytande och organisation.
I samband med revidering av reglemente föreslås att Länshandikapprådet byter namn till Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID). I reglementena för de tre råden FRID, LPR och THR ändras ordalydelsen i syftet § 1 från att vara remissorgan till att kunna vara remissorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för Funktionhinderrådet i Dalarna, FRID
c) Reglemente för Landstingets pensionärsråd, LPR
d) Reglemente för Tolk- och Hörselrådet, THR
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länshandikaprådet, LHR, Landstingets Pensionärsråd, LPR, och Tolk- och Hörselråd, THR, är Landstinget Dalarnas tre råd för samverkan och samråd mellan Landstinget Dalarna, Region Dalarna och länets intresseorganisationer för personer med funktionsnedsättningar och äldre.
De tre reglementena är i stora drag likalydande avseende inflytande och organisation.
I samband med revidering av reglemente föreslås att Länshandikapprådet byter namn till Funktionshinderrådet i Dalarna (FRID). I reglementena för de tre råden FRID, LPR och THR ändras ordalydelsen i syftet § 1 från att vara remissorgan till att kunna vara remissorgan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reglemente för Funktionhinderrådet i Dalarna, FRID
c) Reglemente för Landstingets pensionärsråd, LPR
d) Reglemente för Tolk- och Hörselrådet, THR | | |
| | |
| | | |   |
7 Avgifter för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13 upphävs.
2. Parkeringstaxa, enligt bilaga b), fastställs.
3. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
Sammanfattning:
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och direktiv utarbetade på tjänstemannanivå, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Direktiv för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen. Förslaget innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
Den hittills gällande parkeringspolicyn ersätts härmed av parkeringstaxan, bilaga b), och direktiv utarbetade på tjänstemannanivå, bilaga c). Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter för personalparkeringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Parkeringstaxa
c) Direktiv för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
8 Reviderad grafisk profil för Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/01697 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Reviderad grafisk profil, enligt bilaga b), godkänns och träder i kraft senast 2017-01-01.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att snarast komplettera den grafiska profilen med bildmanér, visitkort, regler för användning, designsystem, papper och format.
3. Dokument som tillhör Landstinget Dalarnas ärendehanteringssystem PACT undantas från förändringarna.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarnas grafiska profil behöver revideras och moderniseras. Senaste revideringen ägde rum för 11 år sedan och många nya kommunikationskanaler har tillkommit sedan dess. En tydlig och stark profil som fungerar i dagens kanaler är av största vikt för att Landstinget Dalarna ska uppfattas som en framåtsträvande organisation och en gemensam koncern. Ändringarna föreslås träda i kraft senast 2017-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad grafisk profil
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarnas grafiska profil behöver revideras och moderniseras. Senaste revideringen ägde rum för 11 år sedan och många nya kommunikationskanaler har tillkommit sedan dess. En tydlig och stark profil som fungerar i dagens kanaler är av största vikt för att Landstinget Dalarna ska uppfattas som en framåtsträvande organisation och en gemensam koncern. Ändringarna föreslås träda i kraft senast 2017-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad grafisk profil | | |
| | |
| | | |   |
9 Reviderade bolagsordningar för Dalaflyget AB och Dala Airport AB |
Diarienummer: LD16/00858 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Reviderade bolagsordningar för Dalaflyget AB och Dala Airport AB, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
EU:s statsstödsbestämmelser kräver ett förtydligande av Dalaflygets och Dala Airports verksamhetsföremål och ändamål. Styrelserna för bolagen har inkommit med förslag till ändrade bolagsordningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad bolagsordning Dalaflyget AB
c) Reviderad bolagsordning Dala Airport AB
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
EU:s statsstödsbestämmelser kräver ett förtydligande av Dalaflygets och Dala Airports verksamhetsföremål och ändamål. Styrelserna för bolagen har inkommit med förslag till ändrade bolagsordningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderad bolagsordning Dalaflyget AB
c) Reviderad bolagsordning Dala Airport AB | | |
| | |
| | | |   |
10 Miljöredovisning 2015 |
Diarienummer: LD16/00589 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2015, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Miljöredovisning 2015 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljöplan 2015-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisning 2015 är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljömål. Utgångspunkt för uppföljningen har varit Landstingsplanen, Landstingets miljöplan samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Underlag till redovisningen har hämtats från verksamhetsgemensamma system samt rapporter från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljöplan 2015-2018 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Varudeklarera vården! |
Diarienummer: LD16/00329 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus att alla behandlingsformer såsom mindfulness, yoga, kristen djupmeditation, bön med mera borde varudeklareras så att patienten får kunskap om behandlingens rötter, vad den syftar till och eventuella biverkningar.
De behandlingsmetoder landstinget erbjuder inom hälso- och sjukvården ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vissa av de metoder som beskrivs i motionen kan sorteras in i gruppen beprövad erfarenhet.
Landstinget Dalarna är ett litet landsting och av naturliga skäl saknas resurser att göra de nödvändiga analyserna för att ”varudeklarera” de behandlingsmetoder som motionen avser. Landstinget förlitar sig därför på de nationella bedömningar som finns och acceptera att den informationen inte helt ”varudeklarerar” alla behandlingsmetoder. För de patienter som önskar mer information om behandlingarnas ”rötter” får landstinget hänvisa till den rikliga informationen som finns på Internet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Birgitta Sacrédeus att alla behandlingsformer såsom mindfulness, yoga, kristen djupmeditation, bön med mera borde varudeklareras så att patienten får kunskap om behandlingens rötter, vad den syftar till och eventuella biverkningar.
De behandlingsmetoder landstinget erbjuder inom hälso- och sjukvården ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet. Vissa av de metoder som beskrivs i motionen kan sorteras in i gruppen beprövad erfarenhet.
Landstinget Dalarna är ett litet landsting och av naturliga skäl saknas resurser att göra de nödvändiga analyserna för att ”varudeklarera” de behandlingsmetoder som motionen avser. Landstinget förlitar sig därför på de nationella bedömningar som finns och acceptera att den informationen inte helt ”varudeklarerar” alla behandlingsmetoder. För de patienter som önskar mer information om behandlingarnas ”rötter” får landstinget hänvisa till den rikliga informationen som finns på Internet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Länsövergripande samverkan inom missbruk- och beroendevård |
Diarienummer: LD16/00832 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna, enligt bilaga c), godkänns.
2. Överenskommelsen ersätter Gemensamma riktlinjer för missbruks- och beroendevård i Dalarna, fastställda av landstingsstyrelsen 2008-03-31 § 53.
Sammanfattning:
Regionala utvecklingsgruppen för missbruk och beroende har utarbetat förslag till en länsöverenskommelse om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. Syftet med överenskommelsen är att den ska ersätta Dalarnas Riktlinjer för missbruk och beroende från år 2008 och utgöra en gemensam grund för de lokala samverkansöverenskommelser som kommuner och landsting sedan år 2013 har lagstadgad skyldighet att upprätta.
Överenskommelsen har godkänts av länsnätverket förvaltningschefer inom hälsa och välfärd och av rådet för värdfärdsutveckling.
Region Dalarna rekommenderar landstinget och kommunerna i Dalarna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesprotokoll, Region Dalarnas direktion 2016-02-10 § 28
c) Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionala utvecklingsgruppen för missbruk och beroende har utarbetat förslag till en länsöverenskommelse om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. Syftet med överenskommelsen är att den ska ersätta Dalarnas Riktlinjer för missbruk och beroende från år 2008 och utgöra en gemensam grund för de lokala samverkansöverenskommelser som kommuner och landsting sedan år 2013 har lagstadgad skyldighet att upprätta.
Överenskommelsen har godkänts av länsnätverket förvaltningschefer inom hälsa och välfärd och av rådet för värdfärdsutveckling.
Region Dalarna rekommenderar landstinget och kommunerna i Dalarna att godkänna överenskommelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesprotokoll, Region Dalarnas direktion 2016-02-10 § 28
c) Länsöverenskommelsen om samverkan inom missbruk- och beroendevård mellan landstinget och kommunerna i Dalarna. | | |
| | |
| | | |   |
13 Forskningsprojekt angående genomförandet av förändringsarbetet i Landstinget Dalarna i samband med beslutad struktur- och förändringsplan |
Diarienummer: LD16/01194 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Projektbudget, totalt 2,4 Mkr enligt bilaga c), godkänns för att genomföra forskningsprojekt enligt bilaga b), om förändringsarbetet i Landstinget Dalarna i samband med beslutad struktur- och förändringsplan.
2. Kostnader för 2016 (0,4 Mkr) hanteras inom anvisad budgetram. I budget 2017-2019 utökas budgetramen för Centrum för Klinisk Forskning Dalarna med totalt 2,0 Mkr.
3. Resultatet av undersökningen återrapporteras till landstingsstyrelsen genom en delrapport första halvåret 2018 och en slutrapport andra halvåret 2019.
Sammanfattning:
I samband med det pågående förändringsarbetet i Landstinget Dalarna föreslås en vetenskaplig studie som följer alla faser av arbetet med fokus på två frågeställningar: 1) Hur gick beslutsprocessen vid framtagningen av struktur- och förändringsplanen till? 2) Hur har de förändringar som beslutades om genomförts i praktiken? Studien genomförs under 3 år med start hösten 2016 genom att framför allt använda dokumentstudier och intervjuer av nyckelpersoner på olika nivåer i landstingets organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan
c) Projektbudget
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med det pågående förändringsarbetet i Landstinget Dalarna föreslås en vetenskaplig studie som följer alla faser av arbetet med fokus på två frågeställningar: 1) Hur gick beslutsprocessen vid framtagningen av struktur- och förändringsplanen till? 2) Hur har de förändringar som beslutades om genomförts i praktiken? Studien genomförs under 3 år med start hösten 2016 genom att framför allt använda dokumentstudier och intervjuer av nyckelpersoner på olika nivåer i landstingets organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Projektplan
c) Projektbudget | | |
| | |
| | | |   |
14 Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser |
Diarienummer: LD16/00803 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år höjs från 290 kr/öga till 400 kr/öga och bidraget får nyttjas till del av båge, enligt bilaga c) och d).
2. Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn 8-19 år (t.o.m. det år man fyller 19) fastställs till 800 kr, enligt bilaga e).
Sammanfattning:
Enligt riksdagsbeslut den 4 februari 2016 gäller en ny Lag om bidrag för glasögon till vissa barn och unga (SFS 2016:35) med tillhörande förordning (SFS 2016:36). Den nya lagen omfattar barn och unga från 8 år till och med det år de fyller 19 år. Lagen omfattar även asylsökande samt papperslösa. Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser föreslås därför fastställas till 800 kr för denna åldersgrupp.
I och med den nya lagen halkar den lägsta ersättningsnivån i Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år efter. Den lägsta ersättningsnivån för glasögon till barn t.o.m. 7 år föreslås därför justeras från 290 kr/öga till 400 kr/öga samt att bidraget även får nyttjas till del av båge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Landstingsbidrag till glasögon för barn 0-7 år
d) Landstingsbidrag till kontaktlinser för barn 0-7 år
e) Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn och unga 8-19 år
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt riksdagsbeslut den 4 februari 2016 gäller en ny Lag om bidrag för glasögon till vissa barn och unga (SFS 2016:35) med tillhörande förordning (SFS 2016:36). Den nya lagen omfattar barn och unga från 8 år till och med det år de fyller 19 år. Lagen omfattar även asylsökande samt papperslösa. Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser föreslås därför fastställas till 800 kr för denna åldersgrupp.
I och med den nya lagen halkar den lägsta ersättningsnivån i Landstingsbidraget till glasögon och kontaktlinser för barn 0-7 år efter. Den lägsta ersättningsnivån för glasögon till barn t.o.m. 7 år föreslås därför justeras från 290 kr/öga till 400 kr/öga samt att bidraget även får nyttjas till del av båge.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regeringsbeslut
c) Landstingsbidrag till glasögon för barn 0-7 år
d) Landstingsbidrag till kontaktlinser för barn 0-7 år
e) Landstingsbidrag till glasögon och kontaktlinser för barn och unga 8-19 år | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på revisorernas granskning av landstingets likviditetsplanering |
Diarienummer: LD16/01136 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
På uppdrag av Landstinget Dalarnas revisorer har PwC genomfört en kvalitativ utredning av finansfunktionens likviditetsplanering och tillhörande stödprocesser.
PwC har i sin rapport uppmärksammat områden med förbättringspotential. Landstingsstyrelsen delar inte revisorernas samlade bedömning att likviditetsplaneringen utgör en allvarlig riskfaktor för Landstinget Dalarna. Landstingsstyrelsen delar dock uppfattningen att det finns en förbättringspotential i flertalet av de enskilda avvikelserna, vilket kommer att beaktas inom det pågående arbetet med centralisering av ekonomifunktionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
På uppdrag av Landstinget Dalarnas revisorer har PwC genomfört en kvalitativ utredning av finansfunktionens likviditetsplanering och tillhörande stödprocesser.
PwC har i sin rapport uppmärksammat områden med förbättringspotential. Landstingsstyrelsen delar inte revisorernas samlade bedömning att likviditetsplaneringen utgör en allvarlig riskfaktor för Landstinget Dalarna. Landstingsstyrelsen delar dock uppfattningen att det finns en förbättringspotential i flertalet av de enskilda avvikelserna, vilket kommer att beaktas inom det pågående arbetet med centralisering av ekonomifunktionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapport
c) Svar till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
|