Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2016-04-11_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Landstingsdirektören informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Månadsavstämning ekonomi och verksamhet samt uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur- och förändringsplan
Ekonomidirektör Peter Hansson, personaldirektör Anna Cederlöf och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
C. Patientnämndens årliga redovisning till IVO
Förvaltningschef Patientnämnden Marita Albinsson
D. Information om genomlysning av landstingets folkhögskolor (LD14/01315)
Kultur- och bildningschef Malin Lagergren
Landstingsstyrelsen beslutade i november 2014 att ge landstingsdirektören i uppdrag att genomföra en genomlysning av landstingets folkhögskolor.
Kultur- och bildningsnämnden behandlade rapporten vid sitt sammanträde 15 mars 2016 - rapporten finns att tillgå i handlingarna inför kultur- och bildningsnämndens sammanträde 15 mars.
E. Regionaliseringen
Landsti
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Bokslut och årsredovisning 2015 |
Diarienummer: LD15/04142 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Primärvårdens resultat 2015 i egen regi inom ramen för hälsoval fastställs till +17,2 Mkr och överförs till 2016.
2. Folktandvårdens resultat 2015 fastställs till +2,6 Mkr och överförs till 2016.
3. Hjälpmedel Dalarnas resultat 2015 fastställs till +0,8 Mkr och överförs till 2016.
4. Årsredovisning 2015, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
Under 2015 har beslut fattats om en åtgärdsplan för ekonomi i balans och konkretiserats i en struktur och förändringsplan 2015-2019 med en ekonomisk målbild motsvarande totalt 700 mkr. Majoriteten av åtgärder har verkställts under 2015 och inneburit en avmattning av kostnadsutvecklingen till en för landstingssektor jämförelsevis låg nivå.
2015 års resultat tillika balanskravsresultat är ett underskott på -99 Mkr, i resultat ingår positiva effekter av vidtagna åtgärder motsvarande ca 130 mkr. Det budgeterade resultatet var ett överskott på 86 Mkr. Resultatet medför att det ackumulerade underskottet, som enligt balanskravet ska återställas före utgången av 2018, uppgår till -397 Mkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse för hur de uppdrag som landstingsfullmäktige angett för verksamheten i landstingsplan och finansplan har uppnåtts. De finansiella målen uppfylls inte 2015. Av 66 angivna verksamhetsmål i landstingsplanen uppfylls 43 mål medan 21 mål uppfylls delvis och två mål inte uppfylls.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2015
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2015
d) Över- och underskottshantering
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Under 2015 har beslut fattats om en åtgärdsplan för ekonomi i balans och konkretiserats i en struktur och förändringsplan 2015-2019 med en ekonomisk målbild motsvarande totalt 700 mkr. Majoriteten av åtgärder har verkställts under 2015 och inneburit en avmattning av kostnadsutvecklingen till en för landstingssektor jämförelsevis låg nivå.
2015 års resultat tillika balanskravsresultat är ett underskott på -99 Mkr, i resultat ingår positiva effekter av vidtagna åtgärder motsvarande ca 130 mkr. Det budgeterade resultatet var ett överskott på 86 Mkr. Resultatet medför att det ackumulerade underskottet, som enligt balanskravet ska återställas före utgången av 2018, uppgår till -397 Mkr.
I årsredovisningen lämnas en redogörelse för hur de uppdrag som landstingsfullmäktige angett för verksamheten i landstingsplan och finansplan har uppnåtts. De finansiella målen uppfylls inte 2015. Av 66 angivna verksamhetsmål i landstingsplanen uppfylls 43 mål medan 21 mål uppfylls delvis och två mål inte uppfylls.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning 2015
c) Bilaga till årsredovisning; Verksamhetsberättelser 2015
d) Över- och underskottshantering | | |
| | |
| | | |   |
5 Sammanträdesplan 2017 och justering av sammanträdesplan 2016 |
Diarienummer: LD16/00851 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsfullmäktige sammanträder under 2017 den 27 februari, 24 april, 12-13 juni, 25 september och 20-21 november.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del:
2. Landstingsstyrelsen sammanträder under 2017 den 13 februari, 10 april, 29 maj, 11 september och 6 november.
3. Arbetsutskottet sammanträder under 2017 den 30 januari, 27 mars, 15 maj, 28 augusti och 23 oktober.
4. Budgetberedningen sammanträder under 2017 den 30 januari, 27 mars, 15 maj, 19 juni, 28 augusti, 23 oktober och 11 december.
5. Personalutskottet sammanträder under 2017 den 26 januari, 16 mars, 11 maj, 24 augusti, och 19 oktober.
6. Personalutskottets sammanträde 15 november 2016 flyttas till 17 oktober 2016.
Sammanfattning:
Sammanträdesplanen 2017 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet, budgetberedningen och personalutskottet bör fastställas så snart som möjligt så att planeringen av dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt.
PU:s sammanträde 15 november 2016 föreslås flyttas till 17 oktober 2016 för att kunna bereda personalärenden till LS-sammanträdet 7 november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanträdesplanen 2017 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet, budgetberedningen och personalutskottet bör fastställas så snart som möjligt så att planeringen av dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt.
PU:s sammanträde 15 november 2016 föreslås flyttas till 17 oktober 2016 för att kunna bereda personalärenden till LS-sammanträdet 7 november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan | | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av landstingets ärendehandbok |
Diarienummer: LD16/00585 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Beslutet i fullmäktige 2011-11-21/22 § 187, att fastställa ärendehandboken för administrativa ärenden, upphävs och landstingsstyrelsen får i fortsättningen mandat att besluta om landstingets ärendehandbok.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del
2. Ärendehandboken för administrativa ärenden inom Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs, under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt punkt 1.
Sammanfattning:
Landstingets ärendehandbok innehåller regler och rutiner för hur tjänstemannaorganisationen handlägger ärenden i den politiska ärendegången. Chefer, handläggare och sekreterare ska därigenom få stöd för sitt arbete med ärenden som ska beslutas av förtroendevalda.
För att ärendehandboken ska vara aktuell och tydlig har en översyn gjorts och ett antal justeringar föreslås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ärendehandbok
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets ärendehandbok innehåller regler och rutiner för hur tjänstemannaorganisationen handlägger ärenden i den politiska ärendegången. Chefer, handläggare och sekreterare ska därigenom få stöd för sitt arbete med ärenden som ska beslutas av förtroendevalda.
För att ärendehandboken ska vara aktuell och tydlig har en översyn gjorts och ett antal justeringar föreslås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ärendehandbok | | |
| | |
| | | |   |
7 Justering av Landstingsstyrelsens reglemente |
Diarienummer: LD16/01092 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente 41 § justeras enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Landstingets ledamöter och ersättare i Samverkansnämnden för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion föreslås också ingå i Regionberedningen. Därmed tillförsäkras samtliga landstingets representanter i Samverkansnämnden informationsutbyte i landstingets beredning av de frågor som hanteras av Samverkansnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreslagen ny lydelse av 41 § Landstingsstyrelsens reglemente.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets ledamöter och ersättare i Samverkansnämnden för Uppsala-Örebro sjukvårdsregion föreslås också ingå i Regionberedningen. Därmed tillförsäkras samtliga landstingets representanter i Samverkansnämnden informationsutbyte i landstingets beredning av de frågor som hanteras av Samverkansnämnden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Föreslagen ny lydelse av 41 § Landstingsstyrelsens reglemente. | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering Avtal Hälsoval 2016 |
Diarienummer: LD15/02085 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Revidering av Avtal Hälsoval 2016 tabell grundersättning, enligt bilaga b), godkänns och gäller retroaktivt från och med 2016-01-01.
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för privata och landstingsägda vårdcentraler. Avtalet revideras årligen och löpande under året vid behov.
En mindre justering behöver göras. Ersättning vid vaccination för riskgrupp ska vara 103 kronor, ej 52 kronor, som beslutades i Landstingsfullmäktige 2015-11-23/24.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell grundersättning, Bilaga Ersättning
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2016-03-01
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för privata och landstingsägda vårdcentraler. Avtalet revideras årligen och löpande under året vid behov.
En mindre justering behöver göras. Ersättning vid vaccination för riskgrupp ska vara 103 kronor, ej 52 kronor, som beslutades i Landstingsfullmäktige 2015-11-23/24.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Tabell grundersättning, Bilaga Ersättning
c) Protokollsutdrag Hälsovalsberedningen 2016-03-01 | | |
| | |
| | | |   |
9 Ansvarsfrihet för kommunalförbundet Svensk Luftambulans |
Diarienummer: LD16/00930 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2015.
Av revisionsrapporten och revisionsberättelse framgår att all granskning har utförts enligt kommunallagen och god revisionssed i kommunal verksamhet. Granskningen har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning. Uppställda verksamhetsmål har enligt årsredovisningen uppfyllts, räkenskaperna är, så vitt revisorerna kan bedöma, rättvisande och upprättade i enlighet med den kommunala redovisningslagen och i enlighet med god revisionssed. De tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna. Idag ingår Landstinget Dalarna, Landstinget Värmland, Uppsala läns landsting och Västra Götalandsregionen i förbundet. Årsredovisningen omfattar kommunalförbundets verksamhet för år 2015.
Av revisionsrapporten och revisionsberättelse framgår att all granskning har utförts enligt kommunallagen och god revisionssed i kommunal verksamhet. Granskningen har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning. Uppställda verksamhetsmål har enligt årsredovisningen uppfyllts, räkenskaperna är, så vitt revisorerna kan bedöma, rättvisande och upprättade i enlighet med den kommunala redovisningslagen och i enlighet med god revisionssed. De tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
10 Ändringar i Kultur-och bildningsnämndens reglemente |
Diarienummer: LD15/03443 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förslag till ändringar i Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Reglementet för Kultur- och bildningsnämnden behöver revideras på grund av de förändringar som skett i omvärlden och genom politiska beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förändring i Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden 2016-02-08 § 11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Reglementet för Kultur- och bildningsnämnden behöver revideras på grund av de förändringar som skett i omvärlden och genom politiska beslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förändring i Kultur- och bildningsnämndens särskilda bestämmelser
c) Protokollsutdrag Kultur- och bildningsnämnden 2016-02-08 § 11 | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Lena Reyier (C): Öka äldres hälsa med äldrevårdcentraler |
Diarienummer: LD14/01447 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Lena Reyier (C) föreslås att äldrevårdcentraler utvecklas för att öka äldres hälsa.
Motionens intentioner om ett tryggt bemötande och hälsosamtal är bra. Det är viktigt att se att det arbete som redan påbörjats faller på plats inom ramen för det avtal inom hälsoval som finns i dag att arbeta hälsofrämjande.
Det finns skäl att stärka omhändertagandet av sjuka äldre med stora vårdbehov. Regeringen har tillsatt en nationell samordnare med uppgift att utreda och komma med förslag på hur hälso- och sjukvårdens resurser kan användas på ett effektivare sätt. I samordnarens slutrapport ”Effektiv vård” presenteras långtgående förslag på hur denna vård skulle kunna organiseras.
I avvaktan på kommande ställningstaganden till rapportens förslag införs i Landstinget Dalarna möjligheten till en fast vårdkontakt för sjuka äldre med stora vårdbehov, för att förbättra och underlätta deras omhändertagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Lena Reyier (C) föreslås att äldrevårdcentraler utvecklas för att öka äldres hälsa.
Motionens intentioner om ett tryggt bemötande och hälsosamtal är bra. Det är viktigt att se att det arbete som redan påbörjats faller på plats inom ramen för det avtal inom hälsoval som finns i dag att arbeta hälsofrämjande.
Det finns skäl att stärka omhändertagandet av sjuka äldre med stora vårdbehov. Regeringen har tillsatt en nationell samordnare med uppgift att utreda och komma med förslag på hur hälso- och sjukvårdens resurser kan användas på ett effektivare sätt. I samordnarens slutrapport ”Effektiv vård” presenteras långtgående förslag på hur denna vård skulle kunna organiseras.
I avvaktan på kommande ställningstaganden till rapportens förslag införs i Landstinget Dalarna möjligheten till en fast vårdkontakt för sjuka äldre med stora vårdbehov, för att förbättra och underlätta deras omhändertagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Vårdplatser kan öppnas med hjälp av medicinska sekreterare? |
Diarienummer: LD15/03365 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Katarina Gustavsson (KD) föreslås att Landstinget Dalarna i sina sammanhang driver frågan om utbildning till fler medicinska sekreterare och att Landstinget Dalarna använder de medicinska sekreterarna på ett mer optimalt sätt i sin egen organisation för att vårdpersonalen ska minska de administrativa uppgifterna.
Landstinget Dalarnas utbildningschef är ordförande i ledningsgruppen för YH-utbildningen till medicinska sekreterare. För höstterminen 2016 har 20 platser beviljats. Det är möjligt för Landstinget Dalarna att fylla merparten av de 20 platserna med studenter från Dalarna. Landstinget kommer att driva på frågan om utbildning till medicinska sekreterare.
Inom hälso- och sjukvården pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens och smart kompetensförsörjning är viktiga inslag. Landstingets stödfunktioner har ett särskilt uppdrag att stödja verksamheten i det arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Katarina Gustavsson (KD) föreslås att Landstinget Dalarna i sina sammanhang driver frågan om utbildning till fler medicinska sekreterare och att Landstinget Dalarna använder de medicinska sekreterarna på ett mer optimalt sätt i sin egen organisation för att vårdpersonalen ska minska de administrativa uppgifterna.
Landstinget Dalarnas utbildningschef är ordförande i ledningsgruppen för YH-utbildningen till medicinska sekreterare. För höstterminen 2016 har 20 platser beviljats. Det är möjligt för Landstinget Dalarna att fylla merparten av de 20 platserna med studenter från Dalarna. Landstinget kommer att driva på frågan om utbildning till medicinska sekreterare.
Inom hälso- och sjukvården pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens och smart kompetensförsörjning är viktiga inslag. Landstingets stödfunktioner har ett särskilt uppdrag att stödja verksamheten i det arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Mikael Rosén (M) angående ekonomisystem |
Diarienummer: LD15/03278 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Mikael Rosén föreslår i en motion att ”ekonomisystemet kompletteras i den omfattning som kan behövas för att ledningen ska kunna styra landstinget”.
I november 2015 beslutade fullmäktige, § 105, om en ny planerings- och styrmodell. I modellen understryks vikten av uppföljning för att planera och styra verksamheten. Uppföljning och rapportering till landstingsstyrelsen under året sker i form av månadsrapporter, periodrapporter, delårsrapport och årsredovisning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mikael Rosén föreslår i en motion att ”ekonomisystemet kompletteras i den omfattning som kan behövas för att ledningen ska kunna styra landstinget”.
I november 2015 beslutade fullmäktige, § 105, om en ny planerings- och styrmodell. I modellen understryks vikten av uppföljning för att planera och styra verksamheten. Uppföljning och rapportering till landstingsstyrelsen under året sker i form av månadsrapporter, periodrapporter, delårsrapport och årsredovisning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Torsten Larsson (KD) med flera: "Effektivisera för våra medarbetare och patienter" |
Diarienummer: LD15/03977 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Torsten Larsson (KD) med flera har föreslagit att Landstinget Dalarna inför liknande system som i Landstinget Värmland för att effektivisera både för medarbetare och patient. Systemet innebär automatiska frikort, självbetjäningsterminaler för patienten samt samlingsfaktura.
Landstinget Dalarna har påbörjat ett sådant arbete men väljer att införa det i etapper där eFrikort är beslutat och kommer att införas 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Torsten Larsson (KD) med flera har föreslagit att Landstinget Dalarna inför liknande system som i Landstinget Värmland för att effektivisera både för medarbetare och patient. Systemet innebär automatiska frikort, självbetjäningsterminaler för patienten samt samlingsfaktura.
Landstinget Dalarna har påbörjat ett sådant arbete men väljer att införa det i etapper där eFrikort är beslutat och kommer att införas 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Birgitta Sacrédeus (KD): Yrkesintroduktion - En ny väg till jobb för ungdomar! |
Diarienummer: LD14/01056 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna inför yrkesintroduktionsanställningar.
Yrkesintroduktionsanställningar är en form av lärlingsjobb som lämpar sig bäst för mindre företag, exempelvis inom byggsektorn eller stora industriföretag. I Dalarna finns ett fåtal yrkesintroduktionsanställningar inom industrin.
Landstinget Dalarna har inte förutsättningar att införa yrkesintroduktionsanställningar eftersom landstinget, i likhet med många arbetsgivare inom välfärdssektorn, inte har möjlighet att erbjuda lärlingsjobb i arbetsplatsanknuten yrkesutbildning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Birgitta Sacrédeus (KD) yrkar i en motion att Landstinget Dalarna inför yrkesintroduktionsanställningar.
Yrkesintroduktionsanställningar är en form av lärlingsjobb som lämpar sig bäst för mindre företag, exempelvis inom byggsektorn eller stora industriföretag. I Dalarna finns ett fåtal yrkesintroduktionsanställningar inom industrin.
Landstinget Dalarna har inte förutsättningar att införa yrkesintroduktionsanställningar eftersom landstinget, i likhet med många arbetsgivare inom välfärdssektorn, inte har möjlighet att erbjuda lärlingsjobb i arbetsplatsanknuten yrkesutbildning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
16 Övergripande internkontrollplan 2016 |
Diarienummer: LD16/00876 |
Ordförandens förslag:
1. Övergripande internkontrollplan 2016 för Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen (LS) har ett övergripande ansvar för att det finns en god intern kontroll enligt kommunallagen och landstingets riktlinjer för intern kontroll. Mot bakgrund av att ett ledningssystem håller på att införas i landstinget finns nu ett behov av att se över internkontrollarbetets olika delar samtidigt som internkontrollen ska samordnas och ingå i det nya ledningssystemet.
Övergripande internkontrollprocesser som föreslås granskas 2016 är:
- Översyn av riktlinjer (LF) och anvisningar (LS) för intern kontroll
- Översyn av process och ansvar för intern kontroll
- Uppföljning av beslut om struktur- och förändringsplan
- Införande av ny plan- och styrmodell fr o m 2016
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Övergripande Internkontrollplan 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen (LS) har ett övergripande ansvar för att det finns en god intern kontroll enligt kommunallagen och landstingets riktlinjer för intern kontroll. Mot bakgrund av att ett ledningssystem håller på att införas i landstinget finns nu ett behov av att se över internkontrollarbetets olika delar samtidigt som internkontrollen ska samordnas och ingå i det nya ledningssystemet.
Övergripande internkontrollprocesser som föreslås granskas 2016 är:
- Översyn av riktlinjer (LF) och anvisningar (LS) för intern kontroll
- Översyn av process och ansvar för intern kontroll
- Uppföljning av beslut om struktur- och förändringsplan
- Införande av ny plan- och styrmodell fr o m 2016
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Övergripande Internkontrollplan 2016 | | |
| | |
| | | |   |
17 Förvaltningarnas och nämndernas internkontrollplan 2016 |
Diarienummer: LD16/00876 |
Ordförandens förslag:
1. Internkontrollplan 2016 för landstingsstyrelsens förvaltningar Hälso- och sjukvården, LD Hjälpmedel och Central förvaltning, enligt bilaga b) - d), fastställs.
2. Information om Folktandvårdens och Fastighetsförvaltnings interkontrollplaner 2016, enligt bilaga e) och f) godkänns.
3. Information om Landstingsservice och Kultur- och bildnings internkontrollplaner 2016 presenteras vid landstingsstyrelsens sammanträde 2016-05-30.
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdens internkontrollplan omfattar fyra kontrollområden, utvalda från ett risk- och väsentlighetsperspektiv. Kontrollområdena är egenkontroll, 24/7-tillägget, högspecialiserad vård samt läkemedel.
LD Hjälpmedels internkontrollplan för 2016 omfattar kontroll av att rehabiliteringssamtal/planer görs, att avtalade priser i leverantörsavtal följs, att likabehandling av patienter iakttas och att förskrivningsriktlinjer följs.
Internkontrollplanen för central förvaltning omfattar områdena egenkontroll samt analys och uppföljning av centraliseringen av administrationen enligt beslutet i struktur- och förändringsplanen.
Tandvårdsnämnden har fastställt internkontrollplan för 2016 i mars § 10 och Fastighetsnämnden fastställde sin plan i november, § 35. Servicenämnden och kultur- och bildningsnämnden kommer att besluta om sina planer vid sammanträden i maj.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdens internkontrollplan 2016
c) LD Hjälpmedels internkontrollplan 2016
d) Central förvaltnings internkontrollplan 2016
e) Folktandvårdens internkontrollplan 2016
f) Fastighetsförvaltnings internkontrollplan 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdens internkontrollplan omfattar fyra kontrollområden, utvalda från ett risk- och väsentlighetsperspektiv. Kontrollområdena är egenkontroll, 24/7-tillägget, högspecialiserad vård samt läkemedel.
LD Hjälpmedels internkontrollplan för 2016 omfattar kontroll av att rehabiliteringssamtal/planer görs, att avtalade priser i leverantörsavtal följs, att likabehandling av patienter iakttas och att förskrivningsriktlinjer följs.
Internkontrollplanen för central förvaltning omfattar områdena egenkontroll samt analys och uppföljning av centraliseringen av administrationen enligt beslutet i struktur- och förändringsplanen.
Tandvårdsnämnden har fastställt internkontrollplan för 2016 i mars § 10 och Fastighetsnämnden fastställde sin plan i november, § 35. Servicenämnden och kultur- och bildningsnämnden kommer att besluta om sina planer vid sammanträden i maj.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hälso- och sjukvårdens internkontrollplan 2016
c) LD Hjälpmedels internkontrollplan 2016
d) Central förvaltnings internkontrollplan 2016
e) Folktandvårdens internkontrollplan 2016
f) Fastighetsförvaltnings internkontrollplan 2016 | | |
| | |
| | | |   |
18 Verksamhetsberättelse 2015 Central förvaltning |
Diarienummer: LD16/01155 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2015 för Central förvaltning, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året samt en utblick mot 2016. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas.
Den viktigaste förändringen under året har varit planering och genomförande av en genomlysning av administrationen. Det ekonomiska resultatet 2015 för Central förvaltning blev ett underskott på 1,5 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för Central förvaltning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns beskrivning av förvaltningens organisation, viktiga händelser under året samt en utblick mot 2016. Ekonomi- och personaluppgifter redovisas.
Den viktigaste förändringen under året har varit planering och genomförande av en genomlysning av administrationen. Det ekonomiska resultatet 2015 för Central förvaltning blev ett underskott på 1,5 mnkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för Central förvaltning | | |
| | |
| | | |   |
19 Verksamhetsberättelse 2015 Hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD16/01154 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse 2015 för Hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2016. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för Hälso- och sjukvård
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I verksamhetsberättelsen finns en beskrivning av ledningsorganisationen, arbetet med åtgärdsplaner för ekonomi i balans samt en utblick mot 2016. Vidare finns ekonomiskt och personalekonomiskt bokslut.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för Hälso- och sjukvård | | |
| | |
| | | |   |
20 Verksamhetsberättelse 2015, förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD16/00472 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsberättelse för Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
LD Hjälpmedel består av två förvaltningar, Hjälpmedel Dalarna och Hjälpmedel Landstinget Dalarna. Förvaltningarna samverkar för största nytta under namnet LD Hjälpmedel med en gemensam förvaltningschef.
Resultatet visar ett överskott på 4,4 mnkr. Verksamheterna klarar kömiljardens mål och i stort måluppfyllelsen i vårdgarantin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LD Hjälpmedel består av två förvaltningar, Hjälpmedel Dalarna och Hjälpmedel Landstinget Dalarna. Förvaltningarna samverkar för största nytta under namnet LD Hjälpmedel med en gemensam förvaltningschef.
Resultatet visar ett överskott på 4,4 mnkr. Verksamheterna klarar kömiljardens mål och i stort måluppfyllelsen i vårdgarantin.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse 2015 för förvaltning 51, Hjälpmedel Landstinget Dalarna | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på revisorernas granskning av landstingets interna kontroll |
Diarienummer: LD16/00073 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till revisorerna, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingets revisorer har granskat landstingets interna kontroll för 2015. Rapporten avgränsas till en bedömning av landstingets löpande utveckling och systemstöd för intern kontroll. I rapporten noteras att arbetet med internkontrollarbetet kraftigt begränsats under 2015 vad gäller landstingsstyrelsens ansvarsområden Central förvaltning och Hälso- och sjukvård. Landstingets revisorer överlämnar rapporten med begäran om en förklaring av skälen till att det interna kontrollarbetet begränsats under 2015.
Framtagande av struktur- och förändringsplan har utgjort internkontrollplan för landstingsstyrelsens verksamheter 2015.
Ett förslag finns för internkontrollplan 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapporten
c) Svar till revisorerna
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets revisorer har granskat landstingets interna kontroll för 2015. Rapporten avgränsas till en bedömning av landstingets löpande utveckling och systemstöd för intern kontroll. I rapporten noteras att arbetet med internkontrollarbetet kraftigt begränsats under 2015 vad gäller landstingsstyrelsens ansvarsområden Central förvaltning och Hälso- och sjukvård. Landstingets revisorer överlämnar rapporten med begäran om en förklaring av skälen till att det interna kontrollarbetet begränsats under 2015.
Framtagande av struktur- och förändringsplan har utgjort internkontrollplan för landstingsstyrelsens verksamheter 2015.
Ett förslag finns för internkontrollplan 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Revisionsrapporten
c) Svar till revisorerna | | |
| | |
| | | |   |
22 Patientsäkerhetsberättelse 2015 |
Diarienummer: LD16/00979 |
Ordförandens förslag:
1. Patientsäkerhetsberättelsen för 2015, enligt bilaga b), godkänns.
2. Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2015
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas patientsäkerhetsberättelse för 2015
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2015
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas patientsäkerhetsberättelse för 2015 | | |
| | |
| | | |   |
23 Svar till JO med anledning av anmälan från patient |
Diarienummer: LD16/00852 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga e) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till JO med anledning av anmälan (JO:s dnr 311-2016).
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att i samband med revideringen av ”Riktlinjer för utlämnande av journalhandlingar samt rutiner för hur vi skickar dessa” ta bort möjligheten till ”personlig utlämning”, förtydliga informationen om innebörden av fullmakt samt beakta innehållet i JO:s kommande beslut i ärendet.
3. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillse att information om de reviderade riktlinjerna kommuniceras med hälso- och sjukvårdens verksamhetschefer.
Sammanfattning:
Den aktuella JO-anmälan är den andra i Landstinget Dalarna rörande samma patient. Klagomålet gäller en brist i landstingets rutiner som omöjliggjort för patienten att få ut sina journalkopior via fullmakt. Landstinget beklagar det inträffade. Berörd verksamhetschef har redan ändrat sina rutiner. I samband med pågående revidering av riktlinjerna för utlämnande av journalhandlingar föreslås bl.a. att möjligheten att använda s.k. personlig utlämning helt tas bort, för att undvika att samma sak inträffar igen. Verksamhetscheferna ska också informeras om innehållet i riktlinjerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss från JO med bilagor
c) Riktlinjer för utlämnande av journalhandlingar samt rutiner för hur vi skickar dessa
d) Postblankett
e) Yttrande till JO
Bilaga b och-e delas ut på sammanträdet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den aktuella JO-anmälan är den andra i Landstinget Dalarna rörande samma patient. Klagomålet gäller en brist i landstingets rutiner som omöjliggjort för patienten att få ut sina journalkopior via fullmakt. Landstinget beklagar det inträffade. Berörd verksamhetschef har redan ändrat sina rutiner. I samband med pågående revidering av riktlinjerna för utlämnande av journalhandlingar föreslås bl.a. att möjligheten att använda s.k. personlig utlämning helt tas bort, för att undvika att samma sak inträffar igen. Verksamhetscheferna ska också informeras om innehållet i riktlinjerna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss från JO med bilagor
c) Riktlinjer för utlämnande av journalhandlingar samt rutiner för hur vi skickar dessa
d) Postblankett
e) Yttrande till JO
Bilaga b och-e delas ut på sammanträdet. | | |
| | |
| | | |   |
24 Svar på remiss från Socialdepartementet: Kroppsbehandlingar - Åtgärder för ett stärkt konsumentskydd |
Diarienummer: LD16/00654 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom Samverkansnämnden Uppsala-Örebros gemensamma yttrande, enligt bilaga c).
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet föreslås en ny lag för att säkerställa att den enskilde i samband med kroppsbehandling i syfte att förändra utseendet ges en god och säker behandling samt ett tillräckligt konsumentskydd. Utredningen föreslår även en nationell, webbaserad informationstjänst om kroppsbehandlingar som syftar till att förändra utseendet och som kan innebära en betydande hälsorisk.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregionen har enats om att avge ett gemensamt yttrande. De ingående landstingen ansluter sig helt till utredningens förslag att säkerställa den enskildes behov av en säker och god behandling, även när det gäller åtgärder som inte räknas som hälso- och sjukvård eller tandvård.
Estetiska åtgärder som saknar medicinskt eller funktionellt motiv erbjuds inte av den offentliga hälso- och sjukvården och därför rör de förslag som läggs inte den verksamhet som landstingen ansvarar för.
Landstingen i regionen ser dock en fördel med att området med kroppsbehandlingar får en ordentlig reglering och starkare konsumentskydd för den enskilde. Det kan bland annat innebära mindre risk för att komplikationer och skador medför ökad belastning för den offentliga hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet föreslås en ny lag för att säkerställa att den enskilde i samband med kroppsbehandling i syfte att förändra utseendet ges en god och säker behandling samt ett tillräckligt konsumentskydd. Utredningen föreslår även en nationell, webbaserad informationstjänst om kroppsbehandlingar som syftar till att förändra utseendet och som kan innebära en betydande hälsorisk.
Uppsala-Örebro sjukvårdsregionen har enats om att avge ett gemensamt yttrande. De ingående landstingen ansluter sig helt till utredningens förslag att säkerställa den enskildes behov av en säker och god behandling, även när det gäller åtgärder som inte räknas som hälso- och sjukvård eller tandvård.
Estetiska åtgärder som saknar medicinskt eller funktionellt motiv erbjuds inte av den offentliga hälso- och sjukvården och därför rör de förslag som läggs inte den verksamhet som landstingen ansvarar för.
Landstingen i regionen ser dock en fördel med att området med kroppsbehandlingar får en ordentlig reglering och starkare konsumentskydd för den enskilde. Det kan bland annat innebära mindre risk för att komplikationer och skador medför ökad belastning för den offentliga hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
25 Besparingar inom kollektivtrafik genom stråkutveckling |
Diarienummer: LD16/00798 |
Ordförandens förslag:
1. Besparingar föreslås genomföras inom kollektivtrafiken genom att utveckla de regionala stråken för buss och tåg med inriktning på 1) hög- och lågtrafik, 2) indragning/förändring av turer med dålig beläggning samt 3) förändring av linjesträckningar.
Sammanfattning:
Det nya trafiksystemet har varit i drift i två år. Systemet har visat sig vara överdimensionerat och bör justeras. Förslaget utgår från resenärernas behov samtidigt som såväl ekonomiska som miljömässiga besparingar möjliggörs. Insatsernas delområden är 1) hög- och lågtrafik, 2) indragning/förändring av turer med dålig beläggning samt 3) förändring av linjesträckningar.
Den totala besparingspotentialen bedöms vara 14,2 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Det nya trafiksystemet har varit i drift i två år. Systemet har visat sig vara överdimensionerat och bör justeras. Förslaget utgår från resenärernas behov samtidigt som såväl ekonomiska som miljömässiga besparingar möjliggörs. Insatsernas delområden är 1) hög- och lågtrafik, 2) indragning/förändring av turer med dålig beläggning samt 3) förändring av linjesträckningar.
Den totala besparingspotentialen bedöms vara 14,2 mkr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
26 Valärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Ulrik Bergman (M) utses till ny ledamot i Transitio från och med 1 mars 2016 till och med 2018-12-31.
2. Gunilla Franklin (M) entledigas från uppdrag som ledamot i styrgrupp Högskolan Dalarna från och med 1 mars 2016.
3. Crister Carlsson (M) utses till ny ledamot i styrgrupp Högskolan Dalarna från och med 1 mars 2016 till och med 2018-12-31.
Sammanfattning:
Ulrik Bergman (M) har nominerats till ny ledamot i Transitio som fyllnadsval efter Clas Jacobsson (M) från och med 1 mars 2016. (LD16/00595)
Gunilla Franklin (M) avsäger sig i brev 10 och 16 februari 2016 sitt uppdrag som ledamot i Styrgrupp Högskolan Dalarna från och med 1 mars 2016 (LD16/00596)
Crister Carlsson (M) har nominerats till ny ledamot i Styrgrupp Högskolan Dalarna. | | |
| | |
| | |
Ulrik Bergman (M) har nominerats till ny ledamot i Transitio som fyllnadsval efter Clas Jacobsson (M) från och med 1 mars 2016. (LD16/00595)
Gunilla Franklin (M) avsäger sig i brev 10 och 16 februari 2016 sitt uppdrag som ledamot i Styrgrupp Högskolan Dalarna från och med 1 mars 2016 (LD16/00596)
Crister Carlsson (M) har nominerats till ny ledamot i Styrgrupp Högskolan Dalarna. | | |
| | |
| | | |   |
|