Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2016-03-29_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
A. Regionaliseringen
Ordförande Ingalill Persson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Socialdepartementet: Fråga patienten - Nya perspektiv i klagomål och tillsyn (SOU 2015:102) |
Diarienummer: LD16/00211 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till remissvar, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppgift att se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och föreslå hur hanteringen kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare.
Landstinget Dalarna och Patientnämnden Dalarna har enats om att var och en skickar ett yttrande till slutbetänkandet av klagomålsutredningen (SOU 2015:102).
Landstinget Dalarna tillstyrker utredarens förslag om ett förändrat klagomålssystem men ser finansiella konsekvenser för hälso- och sjukvården som inte kompenseras. Därför anser Landstinget Dalarna att det finns behov av en omfördelning av resurser till vårdgivare på samma sätt som för patientnämnder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har tillsatt en särskild utredare med uppgift att se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården och föreslå hur hanteringen kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare.
Landstinget Dalarna och Patientnämnden Dalarna har enats om att var och en skickar ett yttrande till slutbetänkandet av klagomålsutredningen (SOU 2015:102).
Landstinget Dalarna tillstyrker utredarens förslag om ett förändrat klagomålssystem men ser finansiella konsekvenser för hälso- och sjukvården som inte kompenseras. Därför anser Landstinget Dalarna att det finns behov av en omfördelning av resurser till vårdgivare på samma sätt som för patientnämnder.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss, innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialdepartementet: Restnoteringar av läkemedel |
Diarienummer: LD16/00150 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på Läkemedelsverkets (LMV) slutrapport ”Restnoteringar av läkemedel - fortsatt utredning”. Uppdraget har varit att dels fortsätta kartlägga restnoteringar samt analysera vad de beror på och dels analysera hur information om restnoteringar på ett mer systematiskt sätt kan göras tillgänglig.
Landstinget är positivt till utredningens alla huvudförslag men har några kompletterande förslag gällande ytterligare förenkling vid licensförfarande samt tillgång till grossisternas lagersituation.
Landstinget finner det angeläget med skyndsam hantering av de ändrade bestämmelser, som LMV bedömer krävs före införande av förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens innehållsförteckning och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på Läkemedelsverkets (LMV) slutrapport ”Restnoteringar av läkemedel - fortsatt utredning”. Uppdraget har varit att dels fortsätta kartlägga restnoteringar samt analysera vad de beror på och dels analysera hur information om restnoteringar på ett mer systematiskt sätt kan göras tillgänglig.
Landstinget är positivt till utredningens alla huvudförslag men har några kompletterande förslag gällande ytterligare förenkling vid licensförfarande samt tillgång till grossisternas lagersituation.
Landstinget finner det angeläget med skyndsam hantering av de ändrade bestämmelser, som LMV bedömer krävs före införande av förslagen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens innehållsförteckning och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialstyrelsen: SOU 2015:98 Träning ger färdighet - Koncentrera vården för patientens bästa |
Diarienummer: LD16/00718 |
Ordförandens förslag:
1. Landstinget Dalarna ställer sig bakom Samverkansnämnden Uppsala-Örebros gemensamma yttrande, enligt bilaga c).
Sammanfattning:
Landstingen och regionerna inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt utarbetat ett yttrande över Socialstyrelsens remiss SOU 2015:98: Träning ger färdighet - koncentrera vården för patientens bästa. Utredningen har haft i uppdrag att föreslå hur den högspecialiserade vården kan utvecklas för att patienterna ska få tillgång till en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård. Remissen föreslår hur detta kan möjliggöras genom en ökad nationell styrning.
Landstinget Dalarna föreslås ansluta sig till Samverkansnämndens gemensamma yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Samverkansnämnden Uppsala-Örebros remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingen och regionerna inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har gemensamt utarbetat ett yttrande över Socialstyrelsens remiss SOU 2015:98: Träning ger färdighet - koncentrera vården för patientens bästa. Utredningen har haft i uppdrag att föreslå hur den högspecialiserade vården kan utvecklas för att patienterna ska få tillgång till en bättre och mer jämlik hälso- och sjukvård. Remissen föreslår hur detta kan möjliggöras genom en ökad nationell styrning.
Landstinget Dalarna föreslås ansluta sig till Samverkansnämndens gemensamma yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissens sammanfattning och innehållsförteckning
c) Samverkansnämnden Uppsala-Örebros remissvar | | |
| | |
| | | |   |
5 Implementering av kunskapsunderlag |
Diarienummer: LD16/00819 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsdirektören ges i uppdrag att inom befintlig budget se över hur landstingets stödstrukturer för implementering av valida kunskapsunderlag kan utvecklas och förbättras i syfte att åstadkomma ökad följsamhet och därmed förbättrade resultat i hälso- och sjukvården.
2. Ärendet återrapporteras till arbetsutskottet under första kvartalet 2017.
Sammanfattning:
En allt större del av hälso- och sjukvården i Sverige omfattas av nationella riktlinjer och annat kunskapsstöd. Det kan dock konstateras att den konkreta implementeringen på kliniknivå är bristfällig. Implementering av evidens är komplext. Forskning pekar dock på positiva resultat av olika ansatser för att stödja implementering.
Det är därför angeläget att se över Landstinget Dalarnas ledningsorganisations stöd för implementering av nationella men också andra valida kunskapsunderlag med sikte på utveckling och förbättring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En allt större del av hälso- och sjukvården i Sverige omfattas av nationella riktlinjer och annat kunskapsstöd. Det kan dock konstateras att den konkreta implementeringen på kliniknivå är bristfällig. Implementering av evidens är komplext. Forskning pekar dock på positiva resultat av olika ansatser för att stödja implementering.
Det är därför angeläget att se över Landstinget Dalarnas ledningsorganisations stöd för implementering av nationella men också andra valida kunskapsunderlag med sikte på utveckling och förbättring.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Riktlinjer för Landstinget Dalarnas arbete med regionfrågan |
Diarienummer: LD15/03187 |
Ordförandens förslag:
1. Det politiska arbetet i styrgrupp och referensgrupp leds av landstingsstyrelsens ordförande.
2. Region Dalarnas ordförande är vice ordförande i styrgrupp och referensgrupp.
3. Landstingsstyrelsens ordförande har ansvaret för att möten i styrgruppen och referensgruppen föregås av beredning tillsammans med Region Dalarnas ordförande.
4. Länsstyrelsen erbjuds en plats i referensgruppen.
5. Vid förhinder på grund av sjukdom eller andra uppdrag för representanter i referensgruppen har respektive parti/huvudman rätt att skicka ersättare. Ersättare ska anmälas till ordföranden senast dagen före sammanträdet.
6. Arbetet på tjänstemannanivå i länet leds av landstingsdirektören.
7. Landstingsdirektören ansvarar för att samråda med och involvera tjänstemannaledningen på Region Dalarna när det gäller beredning av ärenden.
8. Landstingsstyrelsens ordförande och landstingsdirektören representerar Dalarnas län externt vad avser regionbildningsfrågan.
9. Som kontaktperson i det natione
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har 2016-03-01 kommit överens med Region Dalarna om förtydligande av arbets- och ansvarsfördelning i arbetet med regionbildning. I överenskommelsen konfirmeras dels tidigare beslut och dels förtydligas och kompletteras dessa med klargöranden beträffande ansvarsfördelningen för regionarbetet i länet. Detta gäller framförallt vilka funktioner i länet som ska leda och företräda arbetet på politisk respektive tjänstemannanivå. Förtydligandet handlar också om ansvaret för beredningen av ärenden och att involvera organisationerna på såväl ett politiskt plan som på ett tjänstemannaplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Landstingsstyrelsen 2015-09-14 § 95
c) Protokollsutdrag Landstingsstyrelsens arbetsutskott 2015-12-15 § 91
d) Delegeringsbeslut av Landstingsstyrelsens ordförande 2016-02-19
e) Avsiktsförklaring angående Regionfrågan 2016-03-01
f) Arbets- och ansvarsfördelning för Regionfrågan 2016-03-01
g) Bakgrund
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har 2016-03-01 kommit överens med Region Dalarna om förtydligande av arbets- och ansvarsfördelning i arbetet med regionbildning. I överenskommelsen konfirmeras dels tidigare beslut och dels förtydligas och kompletteras dessa med klargöranden beträffande ansvarsfördelningen för regionarbetet i länet. Detta gäller framförallt vilka funktioner i länet som ska leda och företräda arbetet på politisk respektive tjänstemannanivå. Förtydligandet handlar också om ansvaret för beredningen av ärenden och att involvera organisationerna på såväl ett politiskt plan som på ett tjänstemannaplan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Landstingsstyrelsen 2015-09-14 § 95
c) Protokollsutdrag Landstingsstyrelsens arbetsutskott 2015-12-15 § 91
d) Delegeringsbeslut av Landstingsstyrelsens ordförande 2016-02-19
e) Avsiktsförklaring angående Regionfrågan 2016-03-01
f) Arbets- och ansvarsfördelning för Regionfrågan 2016-03-01
g) Bakgrund | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Sammanträdesplan 2017 och justering av sammanträdesplan 2016 |
Diarienummer: LD16/00851 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstingsfullmäktige sammanträder under 2017 den 27 februari, 24 april, 12-13 juni, 25 september och 20-21 november.
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
2. Landstingsstyrelsen sammanträder under 2017 den 13 februari, 10 april, 29 maj, 11 september och 6 november.
3. Arbetsutskottet sammanträder under 2017 den 30 januari, 27 mars, 15 maj, 28 augusti och 23 oktober.
4. Budgetberedningen sammanträder under 2017 den 30 januari, 27 mars, 15 maj, 19 juni, 28 augusti, 23 oktober och 11 december.
5. Personalutskottet sammanträder under 2017 den 26 januari, 16 mars, 11 maj, 24 augusti, och 19 oktober.
6. Personalutskottets sammanträde 15 november 2016 flyttas till 17 oktober 2016.
Sammanfattning:
Sammanträdesplanen 2017 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet, budgetberedningen och personalutskottet bör fastställas så snart som möjligt så att planeringen av dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt.
PU:s sammanträde 15 november 2016 föreslås flyttas till 17 oktober 2016 för att kunna bereda personalärenden till LS-sammanträdet 7 november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanträdesplanen 2017 för landstingsfullmäktige, landstingsstyrelsen, arbetsutskottet, budgetberedningen och personalutskottet bör fastställas så snart som möjligt så att planeringen av dessa möten kan förberedas. Planen utgår från Kommunallagen, fullmäktiges arbetsordning och att beslutsunderlag ska kunna processas på lämpligt sätt.
PU:s sammanträde 15 november 2016 föreslås flyttas till 17 oktober 2016 för att kunna bereda personalärenden till LS-sammanträdet 7 november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanträdesplan | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på motion från Lena Reyier (C): Öka äldres hälsa med äldrevårdcentraler |
Diarienummer: LD14/01447 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Lena Reyier (C) föreslås att äldrevårdcentraler utvecklas för att öka äldres hälsa.
Motionens intentioner om ett tryggt bemötande och hälsosamtal är bra. Det är viktigt att se att det arbete som redan påbörjats faller på plats inom ramen för det avtal inom hälsoval som finns i dag att arbeta hälsofrämjande.
Det finns skäl att stärka omhändertagandet av sjuka äldre med stora vårdbehov. Regeringen har tillsatt en nationell samordnare med uppgift att utreda och komma med förslag på hur hälso- och sjukvårdens resurser kan användas på ett effektivare sätt. I samordnarens slutrapport ”Effektiv vård” presenteras långtgående förslag på hur denna vård skulle kunna organiseras.
I avvaktan på kommande ställningstaganden till rapportens förslag införs i Landstinget Dalarna möjligheten till en fast vårdkontakt för sjuka äldre med stora vårdbehov, för att förbättra och underlätta deras omhändertagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Lena Reyier (C) föreslås att äldrevårdcentraler utvecklas för att öka äldres hälsa.
Motionens intentioner om ett tryggt bemötande och hälsosamtal är bra. Det är viktigt att se att det arbete som redan påbörjats faller på plats inom ramen för det avtal inom hälsoval som finns i dag att arbeta hälsofrämjande.
Det finns skäl att stärka omhändertagandet av sjuka äldre med stora vårdbehov. Regeringen har tillsatt en nationell samordnare med uppgift att utreda och komma med förslag på hur hälso- och sjukvårdens resurser kan användas på ett effektivare sätt. I samordnarens slutrapport ”Effektiv vård” presenteras långtgående förslag på hur denna vård skulle kunna organiseras.
I avvaktan på kommande ställningstaganden till rapportens förslag införs i Landstinget Dalarna möjligheten till en fast vårdkontakt för sjuka äldre med stora vårdbehov, för att förbättra och underlätta deras omhändertagande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Christer Carlsson (M): Vårdnära service |
Diarienummer: LD15/03246 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna
att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad.
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Tjänstemannaledningen behöver ytterligare underlag för att kunna ta ställning till vårdnära service i stor skala. Därför planeras ytterligare pilotförsök under 2016/2017 och då i större omfattning än tidigare. Pilotverksamheten motsvarar delvis den utredning som föreslås i motionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Christer Carlsson (M):
att låta utreda om det är mer effektivt att låta vårdnära service eller ett externt alternativ utföra sysslorna
att fullmäktige beslutar att utreda vilka de långsiktiga ekonomiska effekterna blir av att ha städning på entreprenad.
I Landstinget Dalarna pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens är ett viktigt inslag. Att utveckla vårdnära service är ett led i det arbetet. Tjänstemannaledningen behöver ytterligare underlag för att kunna ta ställning till vårdnära service i stor skala. Därför planeras ytterligare pilotförsök under 2016/2017 och då i större omfattning än tidigare. Pilotverksamheten motsvarar delvis den utredning som föreslås i motionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Vårdplatser kan öppnas med hjälp av medicinska sekreterare? |
Diarienummer: LD15/03365 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion från Katarina Gustavsson (KD) föreslås att Landstinget Dalarna i sina sammanhang driver frågan om utbildning till fler medicinska sekreterare och att Landstinget Dalarna använder de medicinska sekreterarna på ett mer optimalt sätt i sin egen organisation för att vårdpersonalen ska minska de administrativa uppgifterna.
Landstinget Dalarnas utbildningschef är ordförande i ledningsgruppen för YH-utbildningen till medicinska sekreterare. För höstterminen 2016 har 20 platser beviljats. Det är möjligt för Landstinget Dalarna att fylla merparten av de 20 platserna med studenter från Dalarna. Landstinget kommer att driva på frågan om utbildning till medicinska sekreterare.
Inom hälso- och sjukvården pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens och smart kompetensförsörjning är viktiga inslag. Landstingets stödfunktioner har ett särskilt uppdrag att stödja verksamheten i det arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion från Katarina Gustavsson (KD) föreslås att Landstinget Dalarna i sina sammanhang driver frågan om utbildning till fler medicinska sekreterare och att Landstinget Dalarna använder de medicinska sekreterarna på ett mer optimalt sätt i sin egen organisation för att vårdpersonalen ska minska de administrativa uppgifterna.
Landstinget Dalarnas utbildningschef är ordförande i ledningsgruppen för YH-utbildningen till medicinska sekreterare. För höstterminen 2016 har 20 platser beviljats. Det är möjligt för Landstinget Dalarna att fylla merparten av de 20 platserna med studenter från Dalarna. Landstinget kommer att driva på frågan om utbildning till medicinska sekreterare.
Inom hälso- och sjukvården pågår arbete om förändrat arbetssätt där rätt använd kompetens och smart kompetensförsörjning är viktiga inslag. Landstingets stödfunktioner har ett särskilt uppdrag att stödja verksamheten i det arbetet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
11 Revidering av landstingets ärendehandbok |
Diarienummer: LD16/00585 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Beslutet i fullmäktige 2011-11-21/22 § 187, att fastställa ärendehandboken för administrativa ärenden, upphävs och landstingsstyrelsen får i fortsättningen mandat att besluta om landstingets ärendehandbok.
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
2. Ärendehandboken för administrativa ärenden inom Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), fastställs, under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt punkt 1.
Sammanfattning:
Landstingets ärendehandbok innehåller regler och rutiner för hur tjänstemannaorganisationen handlägger ärenden i den politiska ärendegången. Chefer, handläggare och sekreterare ska därigenom få stöd för sitt arbete med ärenden som ska beslutas av förtroendevalda.
För att ärendehandboken ska vara aktuell och tydlig har en översyn gjorts och ett antal justeringar föreslås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ärendehandbok
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets ärendehandbok innehåller regler och rutiner för hur tjänstemannaorganisationen handlägger ärenden i den politiska ärendegången. Chefer, handläggare och sekreterare ska därigenom få stöd för sitt arbete med ärenden som ska beslutas av förtroendevalda.
För att ärendehandboken ska vara aktuell och tydlig har en översyn gjorts och ett antal justeringar föreslås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ärendehandbok | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
12 Patientsäkerhetsberättelse 2015 |
Diarienummer: LD16/00979 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Patientsäkerhetsberättelsen för 2015, enligt bilaga b), godkänns.
2. Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2015
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas patientsäkerhetsberättelse för 2015
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Vårdgivaren ska årligen, enligt patientsäkerhetslagen, upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det framgår hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår, vilka åtgärder som har vidtagits för att öka patientsäkerheten och vilka resultat som har uppnåtts.
I patientsäkerhetsberättelsen redovisas statistik som beskriver utvecklingen inom patientsäkerhetsområdet. Den hämtas från landstingets avvikelsehanteringssystem, enkätsvar från verksamhetschefer, Patientnämnden, nationella punktprevalensmätningar, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och LÖF (Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag).
Övergripande mål för patientsäkerhetsarbetet 2016 anges i patientsäkerhetsberättelsen för 2015
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstinget Dalarnas patientsäkerhetsberättelse för 2015 | | |
| | |
| | | |   |
|