Dagordning | |
  Kultur- och bildningsnämnden_2016-03-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
Diarienummer: |
Ordförandens förslag:
1.Närvarolistan fastställs.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag:
1. Godkännande av föreliggande dagordning.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
Diarienummer: |
Ordförandens förslag:
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering skall vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Dialog med verksamheterna |
|
Ordförandens förslag: Dialog med Dalateatern, Dalarnas museum, Musik i Dalarna samt Arkivcentrum Dalarna,
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar informationen till protokollet.
a) KLYS-konferensen
b) Övrig information:
- Möte om tolkkurs, vårdsvenska för nyanlända
- Landstingsplanen
- VGR - beslut om mobilitetsersättning (IKE) (bilagor)
- Utredning av bidragsgivning (PWC)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäldes följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 113/2014 och Kultur- och bildningsnämnden § 42/2013 fattade beslut.
a) Förvaltningschef:
- Stöd enheten Scen,Dans,Konst (bilaga)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
Inget att anmäla.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Budgetändring 2016 |
Diarienummer: LD15/02319 |
Ordförandens förslag:
1. Till enheter inom samverkansmodellen slutligt fastställa statsbidrag 2016 enligt bilaga
2. Till enheter inom samverkansmodellen slutligt fastställa landstingsbidrag 2016 enligt bilaga
Sammanfattning:
I samband med Kultur- och bildningsnämndens budgetbeslut för 2016 fastställdes stats- och landstingsbidraget preliminärt för 2016 till enheter inom samverkansmodellen. Kulturrådet fastställde fördelning av vissa statsbidrag till regionala kulturverksamheter 2016 den 27 januari 2016, S 2016:2. Beslutet innebär en uppräkning av statsbidraget för landstinget Dalarna, motsvarande 1,4 % eller 453.000 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förändring av statsbidrag till enheter inom samverkansmodellen samt fastställande av landstingsbidrag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I samband med Kultur- och bildningsnämndens budgetbeslut för 2016 fastställdes stats- och landstingsbidraget preliminärt för 2016 till enheter inom samverkansmodellen. Kulturrådet fastställde fördelning av vissa statsbidrag till regionala kulturverksamheter 2016 den 27 januari 2016, S 2016:2. Beslutet innebär en uppräkning av statsbidraget för landstinget Dalarna, motsvarande 1,4 % eller 453.000 kr.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förändring av statsbidrag till enheter inom samverkansmodellen samt fastställande av landstingsbidrag | | |
| | |
| | | |   |
9 Verksamhetsberättelse och bokslut 2015 |
Diarienummer: LD16/00117 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa verksamhetsberättelse och bokslut 2015
Sammanfattning:
Sammanfattning
Årets resultat uppgår till ett mindre överskott. Det per oktober prognostiserade överskottet höll inte vid årets slut främst på grund av att Fornby folkhögskola och Musikkonservatoriet visade sämre resultat än i prognosen.
Antalet anställda är 183 personer sista december 2015 jämfört med 184 vid utgången av 2014. Antalet faktiska årsarbetare har minskat med 3,3 % jämfört med 2014.
Förvaltningens anställda uppgår till 66 % kvinnor och 34 % män. Medelåldern är 48 år. Sjukfrånvaron i procent av arbetad tid har de senaste åren varit ganska hög inom förvaltningen mycket beroende på långa sjukskrivningar efter operationer eller liknande.
Måluppfyllelsen inom förvaltningen är, liksom tidigare år, god. Kultur och bildningsförvaltningen, inklusive de verksamheter som ingår i samverkansmodellen eller på annat sätt erhåller stöd från Kultur- och bildningsnämnden, genomför stor aktivitet på ett år. Redovisningen för 2014 som lämnats till Kulturrådet visar att 253 466 besökte de 1 408 aktiviteterna. Alla länets femton kommuner fick ta del av kultur. Den slutliga redovisningen avseende 2015 lämnas till Kulturrådet senast den 18 maj 2016.
Jämfört med 2014 har inte en speciell Måluppfyllelsebilaga upprättats för 2015 då den inte längre efterfrågas i anvisningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förvaltningsberättelse
c) Verksamheternas berättelser
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanfattning
Årets resultat uppgår till ett mindre överskott. Det per oktober prognostiserade överskottet höll inte vid årets slut främst på grund av att Fornby folkhögskola och Musikkonservatoriet visade sämre resultat än i prognosen.
Antalet anställda är 183 personer sista december 2015 jämfört med 184 vid utgången av 2014. Antalet faktiska årsarbetare har minskat med 3,3 % jämfört med 2014.
Förvaltningens anställda uppgår till 66 % kvinnor och 34 % män. Medelåldern är 48 år. Sjukfrånvaron i procent av arbetad tid har de senaste åren varit ganska hög inom förvaltningen mycket beroende på långa sjukskrivningar efter operationer eller liknande.
Måluppfyllelsen inom förvaltningen är, liksom tidigare år, god. Kultur och bildningsförvaltningen, inklusive de verksamheter som ingår i samverkansmodellen eller på annat sätt erhåller stöd från Kultur- och bildningsnämnden, genomför stor aktivitet på ett år. Redovisningen för 2014 som lämnats till Kulturrådet visar att 253 466 besökte de 1 408 aktiviteterna. Alla länets femton kommuner fick ta del av kultur. Den slutliga redovisningen avseende 2015 lämnas till Kulturrådet senast den 18 maj 2016.
Jämfört med 2014 har inte en speciell Måluppfyllelsebilaga upprättats för 2015 då den inte längre efterfrågas i anvisningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förvaltningsberättelse
c) Verksamheternas berättelser | | |
| | |
| | | |   |
10 Miljöredovisning 2015. |
Diarienummer: LD16/00619 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden godkänner miljöredovisning 2015.
Sammanfattning:
Kultur- och bildningsförvaltningen har en hög medvetenhet kring miljöfrågor och arbetar i enlighet med ISO 14001:2015, och miljöledningssystemet. Verksamheterna försöker att aktivt bidra till ökad medvetenhet om, förståelse för och kunskaper kring hållbarhet och miljöfrågor i Dalarna även i sitt utåtriktade arbete. Det innebär att vi i allt vi gör; arrangemang, utbildningar, kurser, evenemang ska väga in miljö- och hållbarhetsperspektivet. Flera verksamheter var aktiva med arrangemang under vecka 48 i kampanjen Europa minskar avfallet. Mora folkhögskola tilldelades utmärkelsen Årets återvinnare 2015 i Norra Dalarna för sina klädbytesdagar i samarbete med andra lokala aktörer och även Fornby folkhögskola arrangerade en klädbytesdag för allmänheten. Miljöpåverkan är generellt liten, men ambitionerna att ständigt förbättra är stora. Betydande ansträngningar görs på folkhögskolorna för att minska energianvändningen och mätdata visar på goda resultat och de flesta verksamheter har en fungerande källsortering. Folkhögskolornas kök arbetar systematiskt med att på många olika sätt försöka minska miljöpåverkan från livsmedel och livsmedelshantering, genom att så långt det är möjligt köpa miljömärkta livsmedel, servera vegetariskt, baka eget bröd osv. Ännu finns det förbättringsområden; vi har inte lyckats minska bilåkandet, även om verksamheterna försöker åka kollektivt när det går och vi har inte hittat något bra teknisk lösning för videokonferenser som alternativ till fysiska möten än. I viss mån påverkar även besparingskraven i Landstinget takten att kunna uppnå de miljömål förvaltningen strävar efter. Men sammanfattningsvis kan sägas att Kultur- och bildningsförvaltningens miljöpåverkan är positiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljödata 2015
Anna Widell miljösamordnare redovisar ärendet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kultur- och bildningsförvaltningen har en hög medvetenhet kring miljöfrågor och arbetar i enlighet med ISO 14001:2015, och miljöledningssystemet. Verksamheterna försöker att aktivt bidra till ökad medvetenhet om, förståelse för och kunskaper kring hållbarhet och miljöfrågor i Dalarna även i sitt utåtriktade arbete. Det innebär att vi i allt vi gör; arrangemang, utbildningar, kurser, evenemang ska väga in miljö- och hållbarhetsperspektivet. Flera verksamheter var aktiva med arrangemang under vecka 48 i kampanjen Europa minskar avfallet. Mora folkhögskola tilldelades utmärkelsen Årets återvinnare 2015 i Norra Dalarna för sina klädbytesdagar i samarbete med andra lokala aktörer och även Fornby folkhögskola arrangerade en klädbytesdag för allmänheten. Miljöpåverkan är generellt liten, men ambitionerna att ständigt förbättra är stora. Betydande ansträngningar görs på folkhögskolorna för att minska energianvändningen och mätdata visar på goda resultat och de flesta verksamheter har en fungerande källsortering. Folkhögskolornas kök arbetar systematiskt med att på många olika sätt försöka minska miljöpåverkan från livsmedel och livsmedelshantering, genom att så långt det är möjligt köpa miljömärkta livsmedel, servera vegetariskt, baka eget bröd osv. Ännu finns det förbättringsområden; vi har inte lyckats minska bilåkandet, även om verksamheterna försöker åka kollektivt när det går och vi har inte hittat något bra teknisk lösning för videokonferenser som alternativ till fysiska möten än. I viss mån påverkar även besparingskraven i Landstinget takten att kunna uppnå de miljömål förvaltningen strävar efter. Men sammanfattningsvis kan sägas att Kultur- och bildningsförvaltningens miljöpåverkan är positiv.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2015
c) Miljödata 2015
Anna Widell miljösamordnare redovisar ärendet. | | |
| | |
| | | |   |
11 Miljöplan 2016. |
Diarienummer: LD16/00620 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden godkänner Miljöplan 2016.
Sammanfattning:
Ett förslag till miljöplan 2016-2020 har tagits fram av förvaltningens
miljösamordnare och har förankrats i MOMS-gruppen, MiljöOmbud/MiljöSamordnare. Målen i miljöplanen är kopplade till de nationella miljökvalitetsmålen. I de fall inga särskilda mål anges ansluter förvaltningens miljömål till de centrala målen för Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till miljöplan 2016-2020
Anna Widell redovisar ärendet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Ett förslag till miljöplan 2016-2020 har tagits fram av förvaltningens
miljösamordnare och har förankrats i MOMS-gruppen, MiljöOmbud/MiljöSamordnare. Målen i miljöplanen är kopplade till de nationella miljökvalitetsmålen. I de fall inga särskilda mål anges ansluter förvaltningens miljömål till de centrala målen för Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till miljöplan 2016-2020
Anna Widell redovisar ärendet. | | |
| | |
| | | |   |
12 Fördelning av projektstöd våren 2016. |
Diarienummer: LD16/00247 |
Ordförandens förslag:
1. Nämnden beslutar om projektstöd i enlighet med förvaltningschefens förslag.
2. Resterande ansökningar avslås.
3. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Sammanfattning:
Sammanfattning
Medel för stöd till utvecklingsprojekt utlystes under perioden 160111-160207 i enlighet med fastställd tidsplan och kriterier. 54 projekt har ansökt om totalt 4 210 925 kr. 26 projekt föreslås dela på 1 465 000 kr. Ansökningarna visar en stor bredd gällande geografisk spridning, inriktning, genre och målgrupp.
Ansökningar för insatser för asylsökande och nyanlända är betydligt fler än tidigare år på grund av läget i omvärlden och de stora flyktingströmmarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning av ansökningar av projektstöd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanfattning
Medel för stöd till utvecklingsprojekt utlystes under perioden 160111-160207 i enlighet med fastställd tidsplan och kriterier. 54 projekt har ansökt om totalt 4 210 925 kr. 26 projekt föreslås dela på 1 465 000 kr. Ansökningarna visar en stor bredd gällande geografisk spridning, inriktning, genre och målgrupp.
Ansökningar för insatser för asylsökande och nyanlända är betydligt fler än tidigare år på grund av läget i omvärlden och de stora flyktingströmmarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanställning av ansökningar av projektstöd | | |
| | |
| | | |   |
13 Uppföljning av utvecklingsprojekt inom Kultur- och bildningsförvaltningen |
Diarienummer: LD16/00669 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna rapporten och lägga den till handlingarna.
Sammanfattning:
Veta advisor AB har på uppdrag av landstinget Dalarna Kultur och bildning genomfört en uppföljning av fyra 3-åriga utvecklingsprojekt som ägt rum inom Kultur och bildnings verksamhet; Anoda dans, Anoda Ung Konst, Musikteaterprojektet och Kultur 3 skola. Avsikten var att se i vilken mån projekten sammantaget påverkat kulturen i Dalarna, särskilt med fokus på barn och unga, samt hur projekten arbetat för en bestående långsiktighet, för att förvaltningen i förlängningen ska få kunskap om hur projekten bedrivs idag och att kunna lägga grund för ett mer strategiskt arbete med projekt. Vetas uppgift har inte varit att utvärdera varje enskilt projekt
Rapporten poängterar följande faktorer för framgångsrika projekt och ser att det finns brister inom dessa områden i projekten som följts upp: aktivt
delegerat ägarskap, utveckling i riktning mot delvis en delad målbild, kunskap om innehållsfrågan och behovsstyrd utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Vetas rapport: Uppföljning av fyra treåriga utvecklingsprojekt
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Veta advisor AB har på uppdrag av landstinget Dalarna Kultur och bildning genomfört en uppföljning av fyra 3-åriga utvecklingsprojekt som ägt rum inom Kultur och bildnings verksamhet; Anoda dans, Anoda Ung Konst, Musikteaterprojektet och Kultur 3 skola. Avsikten var att se i vilken mån projekten sammantaget påverkat kulturen i Dalarna, särskilt med fokus på barn och unga, samt hur projekten arbetat för en bestående långsiktighet, för att förvaltningen i förlängningen ska få kunskap om hur projekten bedrivs idag och att kunna lägga grund för ett mer strategiskt arbete med projekt. Vetas uppgift har inte varit att utvärdera varje enskilt projekt
Rapporten poängterar följande faktorer för framgångsrika projekt och ser att det finns brister inom dessa områden i projekten som följts upp: aktivt
delegerat ägarskap, utveckling i riktning mot delvis en delad målbild, kunskap om innehållsfrågan och behovsstyrd utveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Vetas rapport: Uppföljning av fyra treåriga utvecklingsprojekt | | |
| | |
| | | |   |
14 Remissvar på betänkandet (SOU 2015:88) Gestaltad livsmiljö |
Diarienummer: LD15/04485 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställer remissvar avseende betänkandet Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design (SOU 2015:88)
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att inkomma med synpunkter på betänkandet Gestaltad livsmiljö (SOU 2015:88).
År 2014 tillsatte regeringen en utredning för att göra en översyn av den statliga politiken för arkitektur, form och design. Syftet med uppdraget var att stärka arkitekturens, formens och designens värden för individen, livsmiljön och den hållbara samhällsutvecklingen.
Utredningen föreslår bland annat hur en ny politik för arkitektur, form och design kan utformas utifrån en bedömning av områdets framtida utmaningar och hur arkitektur, form och design kan få ett ökat genomslag inom berörda samhällsområden. Utredningen analyserar och lämnar, i enlighet med ett tilläggsdirektiv hur området i högre grad kan präglas av dialog och delaktighet samt bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Landstinget Dalarna initierade och var projektägare för förstudien Stärkt nationell infrastruktur för design- och arkitekturområdet, som resulterade i rapporten Upplev kultur var dag. Rapporten presenterades våren 2015 på en regional dialogdag med workshop, som Kultur- och bildningsförvaltningen bjudit in till. Rapporten gick även ut på remiss och svaren sammanställdes. I samarbete med flera myndigheter bjöd Kultur- och bildningsförvaltningen in till ett samtal kring betänkandet Gestaltad Livsmiljö. Syftet med samtalet var att kortfattat presentera utredningen och få respons från de inbjudna intresseorganisationerna samt föra diskussioner i mindre grupper och inspirera kommuner, kulturverksamheter och andra att svara på remissen. De synpunkter som kommit fram i dialogerna och de samtal som förts med de egna konstverksamheterna, Dalarnas Arkitekturråd och Svensk form Dalarna ligger till grund för det remissvar som här presenteras. I remissvaret läggs huvudvikt vid de frågor som på olika sätt berör den regionala nivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar avssende betänkandet Gestaltad livsmiljö (SOU 2015:88) -senare utskick
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att inkomma med synpunkter på betänkandet Gestaltad livsmiljö (SOU 2015:88).
År 2014 tillsatte regeringen en utredning för att göra en översyn av den statliga politiken för arkitektur, form och design. Syftet med uppdraget var att stärka arkitekturens, formens och designens värden för individen, livsmiljön och den hållbara samhällsutvecklingen.
Utredningen föreslår bland annat hur en ny politik för arkitektur, form och design kan utformas utifrån en bedömning av områdets framtida utmaningar och hur arkitektur, form och design kan få ett ökat genomslag inom berörda samhällsområden. Utredningen analyserar och lämnar, i enlighet med ett tilläggsdirektiv hur området i högre grad kan präglas av dialog och delaktighet samt bidra till en hållbar samhällsutveckling.
Landstinget Dalarna initierade och var projektägare för förstudien Stärkt nationell infrastruktur för design- och arkitekturområdet, som resulterade i rapporten Upplev kultur var dag. Rapporten presenterades våren 2015 på en regional dialogdag med workshop, som Kultur- och bildningsförvaltningen bjudit in till. Rapporten gick även ut på remiss och svaren sammanställdes. I samarbete med flera myndigheter bjöd Kultur- och bildningsförvaltningen in till ett samtal kring betänkandet Gestaltad Livsmiljö. Syftet med samtalet var att kortfattat presentera utredningen och få respons från de inbjudna intresseorganisationerna samt föra diskussioner i mindre grupper och inspirera kommuner, kulturverksamheter och andra att svara på remissen. De synpunkter som kommit fram i dialogerna och de samtal som förts med de egna konstverksamheterna, Dalarnas Arkitekturråd och Svensk form Dalarna ligger till grund för det remissvar som här presenteras. I remissvaret läggs huvudvikt vid de frågor som på olika sätt berör den regionala nivån.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar avssende betänkandet Gestaltad livsmiljö (SOU 2015:88) -senare utskick | | |
| | |
| | | |   |
15 Remissvar på betänkandet (SOU 2015:89) Ny Museipolitik |
Diarienummer: LD15/04484 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställande remissvar avseende betänkandet Ny museipolitik, Museiutredningen 2014/2015, SOU 2015:89.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att inkomma med synpunkter på betänkandet Ny museipolitik, Museiutredningen 2014/2015, SOU 2015:89.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar avseende betänkandet Ny museipolitik, SOU 2015:89
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att inkomma med synpunkter på betänkandet Ny museipolitik, Museiutredningen 2014/2015, SOU 2015:89.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar avseende betänkandet Ny museipolitik, SOU 2015:89 | | |
| | |
| | | |   |
16 Uppdragöverenskommelser med externa länskulturorganisationer 2016. |
Diarienummer: LD15/02907 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden ska ingå uppdragsöverenskommelser under 2016 med Arkivcentrum Dalarna, Avesta Art, Dalarnas folkrörelsearkiv, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Dalarnas museum, Dalateatern, Folkmusikens hus och Musik i Dalarna
Sammanfattning:
Externa länskulturinstitutioner med uppdrag i samverkansmodellen får i och med uppdragsöverenskommelserna sina bidrag 2016 villkorade mot att de under 2016-2018 arbetar med de prioriteringar och övergripande insatsområden som överenskommits. I överenskommelserna ställs också krav på återrapportering.
Berörda verksamheter är: Arkivcentrum Dalarna, Avesta Art, Dalarnas folkrörelsearkiv, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Dalarnas museum, Dalateatern, Folkmusikens hus och Musik i Dalarna.
Innan kultur- och bildningsnämnden fattar sitt beslut har uppdragsöverenskommelserna först beslutats i respektive verksamhets styrelse/nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsöverenskommelse Arkivcentrum Dalarna
c) Uppdragsöverenskommelse Avesta Art
d) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas folkrörelsearkiv
e) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas museum
f) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas Hemslöjdsförbund
g) Uppdragsöverenskommelse Dalateatern
h) Uppdragsöverenskommelse Musik i Dalarna
i) Uppdragsöverenskommelse Folkmusiken hus
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Externa länskulturinstitutioner med uppdrag i samverkansmodellen får i och med uppdragsöverenskommelserna sina bidrag 2016 villkorade mot att de under 2016-2018 arbetar med de prioriteringar och övergripande insatsområden som överenskommits. I överenskommelserna ställs också krav på återrapportering.
Berörda verksamheter är: Arkivcentrum Dalarna, Avesta Art, Dalarnas folkrörelsearkiv, Dalarnas Hemslöjdsförbund, Dalarnas museum, Dalateatern, Folkmusikens hus och Musik i Dalarna.
Innan kultur- och bildningsnämnden fattar sitt beslut har uppdragsöverenskommelserna först beslutats i respektive verksamhets styrelse/nämnd.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Uppdragsöverenskommelse Arkivcentrum Dalarna
c) Uppdragsöverenskommelse Avesta Art
d) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas folkrörelsearkiv
e) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas museum
f) Uppdragsöverenskommelse Dalarnas Hemslöjdsförbund
g) Uppdragsöverenskommelse Dalateatern
h) Uppdragsöverenskommelse Musik i Dalarna
i) Uppdragsöverenskommelse Folkmusiken hus | | |
| | |
| | | |   |
17 Genomlysning av de landstingsägda folkhögskolorna |
Diarienummer: LD15/03985 |
Ordförandens förslag:
1. Kultur- och bildningsnämnden godkänner rapporten ”En regional doldis? - genomlysning av Fornby, Mora och Malungs folkhögskolor” med kompletterande statistik.
Sammanfattning:
Som en del i landstingsfullmäktiges budgetbeslut för 2015 § 127/14 beslutades av Landstingsstyrelsen att en genomlysning av landstingets folkhögskolor skulle ske under 2015 (LS§ 101/9.). Ansvaret för genomlysningen var ålagd Kultur och bildningsförvaltningen. Genomlysningen har genomförts under tidsperioden 150910-151109 av två av förvaltningens tjänstemän.
En komplettering av jämförande statistik har efterfrågats och bifogas rapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
a) Rapporten ”En regional doldis? - genomlysning av Fornby, Mora och Malungs folkhögskolor”.
b) Kompletterande statistik (senare utskick)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Som en del i landstingsfullmäktiges budgetbeslut för 2015 § 127/14 beslutades av Landstingsstyrelsen att en genomlysning av landstingets folkhögskolor skulle ske under 2015 (LS§ 101/9.). Ansvaret för genomlysningen var ålagd Kultur och bildningsförvaltningen. Genomlysningen har genomförts under tidsperioden 150910-151109 av två av förvaltningens tjänstemän.
En komplettering av jämförande statistik har efterfrågats och bifogas rapporten.
I ärendet redovisas följande dokument:
Beslutsunderlag
a) Rapporten ”En regional doldis? - genomlysning av Fornby, Mora och Malungs folkhögskolor”.
b) Kompletterande statistik (senare utskick) | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|