Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2016-02-15_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Landstingsdirektören informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Månadsavstämning och information om ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
Informationen omfattar bland annat:
- Uppföljning av fattade beslut kopplade till struktur- o förändringsplanen
C.Uppföljningsrapport avseende revision av ambulanssjukvården (LD15/01693)
Divisionschef kirurgi Tomas Riman och verksamhetschef ambulansen Fredrik Forselius
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Landstingsdirektör/bitr landstingsdirektör
Bilaga
C) Förvaltningschef
Bilaga
D) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Rättelse av beslut om egenavgifter för habiliterings- och dialyspatienter |
Diarienummer: LD15/03448 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Beslutet i landstingsfullmäktige 2015-11-23-24 § 106 bilaga c om ny egenavgift för sjukresa med taxi/specialfordon för dialys-och habiliteringspatienter, ändras så att det följer landstingets generella åldersgräns, 20 år, för vårdavgifter.
Sammanfattning:
I landstingsfullmäktiges beslut i november 2015, § 106 bilaga c, uttrycktes åldersgränsen felaktigt som ”under 19 år” för ny egenavgift gällande sjukresa med taxi/specialfordon för de tidigare helt undantagna habiliterings- och dialyspatienterna. Gränsen för egenavgift för dialyspatienter avsågs vara ”under 20 år” för att följa landstingets generella åldersgräns för vårdavgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut 2015-11-23-24 § 106 bilaga c
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I landstingsfullmäktiges beslut i november 2015, § 106 bilaga c, uttrycktes åldersgränsen felaktigt som ”under 19 år” för ny egenavgift gällande sjukresa med taxi/specialfordon för de tidigare helt undantagna habiliterings- och dialyspatienterna. Gränsen för egenavgift för dialyspatienter avsågs vara ”under 20 år” för att följa landstingets generella åldersgräns för vårdavgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut 2015-11-23-24 § 106 bilaga c | | |
| | |
| | | |   |
5 Miljömål 2016-2020 |
Diarienummer: LD16/00082 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Miljömål 2016-2020, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingets miljömål är gamla och behöver revideras. En revisionsrapport från 2014 visade bland annat att merparten av miljömålen ej är mätbara, vilket gör det svårt att göra korrekta uppföljningar.
De nya miljömålen är framtagna utifrån nationella miljökvalitetsmål, regionala miljömål och bedömning av landstingets totala miljöpåverkan. Utifrån de övergripande miljömålen ska tjänstemannaledningen bryta ner målen och beskriva aktiviteter som ska genomföras, hur de ska följas upp, vem som ansvarar samt när det ska vara genomfört.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljömål 2016-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets miljömål är gamla och behöver revideras. En revisionsrapport från 2014 visade bland annat att merparten av miljömålen ej är mätbara, vilket gör det svårt att göra korrekta uppföljningar.
De nya miljömålen är framtagna utifrån nationella miljökvalitetsmål, regionala miljömål och bedömning av landstingets totala miljöpåverkan. Utifrån de övergripande miljömålen ska tjänstemannaledningen bryta ner målen och beskriva aktiviteter som ska genomföras, hur de ska följas upp, vem som ansvarar samt när det ska vara genomfört.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljömål 2016-2020 | | |
| | |
| | | |   |
6 Beslut om aktierna i Dalhalla Förvaltning AB |
Diarienummer: LD16/00201 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingets samtliga aktier i Dalhalla Förvaltning AB (DFAB) 376 aktier, Stam serie B till ett bokfört värde av 376 000 kr avyttras som gåva till den ideella Föreningen Dalhallas Vänner (FDV).
Sammanfattning:
Landstingets aktieinnehav i DFAB har fram till hösten 2015 utgjort 4 % av det totala aktiekapitalet. Efter genomförd nyemission är den andelen nu 1,52 %. Innehavet har i praktiken bara varit symboliskt och saknar marknadsvärde. Aktieinnehavet bedöms göra större nytta hos Föreningen Dalhallas Vänner (FDV) än för landstinget och föreslås därför ges som gåva som ett stöd av allmänt intresse till den operaverksamhet som FDV bedriver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets aktieinnehav i DFAB har fram till hösten 2015 utgjort 4 % av det totala aktiekapitalet. Efter genomförd nyemission är den andelen nu 1,52 %. Innehavet har i praktiken bara varit symboliskt och saknar marknadsvärde. Aktieinnehavet bedöms göra större nytta hos Föreningen Dalhallas Vänner (FDV) än för landstinget och föreslås därför ges som gåva som ett stöd av allmänt intresse till den operaverksamhet som FDV bedriver.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Biblioteksplan för biblioteksverksamheter inom Landstinget Dalarna 2016-2018 |
Diarienummer: LD16/00148 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Biblioteksplan för biblioteksverksamheter inom Landstinget Dalarna 2016-2018, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Bibliotekslagen stadgar i 17 § att kommuner och landsting ska anta planer för sin verksamhet på biblioteksområdet.
En helt ny biblioteksplan föreslås och avgränsas i förhållande till Landstingets kultur- och bildningsplan 2016-18 genom att den fokuserar på frågor för biblioteksverksamheterna. Planens syfte är att vara ett instrument för ökad bibliotekssamverkan i länet. Biblioteksplanen används tillsammans med verksamheternas övriga styrdokument för att stärka biblioteksverksamheterna och deras samverkan, såväl med varandra som med andra. Planen lyfter fram prioriteringar och utmaningar för biblioteken under planperioden. De biblioteksverksamheter som omfattas av denna plan är Bibliotek och informationscentral (sjukhusbiblioteken), Länsbibliotek Dalarna samt biblioteksverksamhet vid Fornby, Malungs och Mora folkhögskolor och vid Musikkonservatoriet Falun. Planen ska gälla 2016-2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Biblioteksplan för biblioteksverksamheter inom Landstinget Dalarna 2016-2018
c) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2016-02-08 - mailas ut till Landstingsstyrelsen i samband med tidplanen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bibliotekslagen stadgar i 17 § att kommuner och landsting ska anta planer för sin verksamhet på biblioteksområdet.
En helt ny biblioteksplan föreslås och avgränsas i förhållande till Landstingets kultur- och bildningsplan 2016-18 genom att den fokuserar på frågor för biblioteksverksamheterna. Planens syfte är att vara ett instrument för ökad bibliotekssamverkan i länet. Biblioteksplanen används tillsammans med verksamheternas övriga styrdokument för att stärka biblioteksverksamheterna och deras samverkan, såväl med varandra som med andra. Planen lyfter fram prioriteringar och utmaningar för biblioteken under planperioden. De biblioteksverksamheter som omfattas av denna plan är Bibliotek och informationscentral (sjukhusbiblioteken), Länsbibliotek Dalarna samt biblioteksverksamhet vid Fornby, Malungs och Mora folkhögskolor och vid Musikkonservatoriet Falun. Planen ska gälla 2016-2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Biblioteksplan för biblioteksverksamheter inom Landstinget Dalarna 2016-2018
c) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2016-02-08 - mailas ut till Landstingsstyrelsen i samband med tidplanen | | |
| | |
| | | |   |
8 Utnyttjande av optionsmöjlighet för sjukhemsfastighet |
Diarienummer: LD15/02908 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Option påkallas senast 2016-03-31 för förvärv av fastigheten Falun Norslundsskogen 5 via dess kommanditbolag, med tillträde 2016-09-30.
2. En process med snar avyttring på fastighetsmarknaden ska prövas i det fall landstinget är ägare till sjukhemsfastighet alternativt har sådan möjlighet genom optionsavtal.
3. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att träffa nödvändiga överenskommelser och genomföra processen.
Sammanfattning:
Landstinget påkallade under 2014 optionsutnyttjande för att förvärva andelarna till ägarbolaget för fastigheten Hedemora Långsbyn 6:9, med bl.a. Långshyttans vårdcentral. Förvärvet genomfördes 30 september 2015. Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar för fastigheten, varför Fastighetsnämnden föreslås få i uppdrag att träffa nödvändiga överenskommelser och genomföra processen med försäljning av ägarbolaget.
För den f d sjukhemsfastigheten Falun Norslundsskogen 5 med bl.a. Norslunds vårdcentral är det möjligt att påkalla option senast den 31 mars 2016 för förvärv per den 30 september 2016. Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar även för denna fastighet och föreslår därför att optionsmöjligheten utnyttjas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Fastighetsnämnden 2016-02-11 - mailas ut till Landstingsstyrelsen i samband med tidplanen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget påkallade under 2014 optionsutnyttjande för att förvärva andelarna till ägarbolaget för fastigheten Hedemora Långsbyn 6:9, med bl.a. Långshyttans vårdcentral. Förvärvet genomfördes 30 september 2015. Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar för fastigheten, varför Fastighetsnämnden föreslås få i uppdrag att träffa nödvändiga överenskommelser och genomföra processen med försäljning av ägarbolaget.
För den f d sjukhemsfastigheten Falun Norslundsskogen 5 med bl.a. Norslunds vårdcentral är det möjligt att påkalla option senast den 31 mars 2016 för förvärv per den 30 september 2016. Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar även för denna fastighet och föreslår därför att optionsmöjligheten utnyttjas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Fastighetsnämnden 2016-02-11 - mailas ut till Landstingsstyrelsen i samband med tidplanen | | |
| | |
| | | |   |
9 Landstingets Bassängverksamheter |
Diarienummer: LD16/00401 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Bassängträning ska kunna erbjudas till högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga.
2. Bassängträning för den högprioriterade gruppen samordnas till tre externa bassänger i länet.
3. Landstingsägda bassänger avvecklas snarast, förutom Neptunbadet i Falun, som bibehålls under en övergångsperiod tills externa bassängavtal är upprättade.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-06-15 § 47 att avveckla landstingets bassängverksamhet. Inför avvecklingen genomfördes under hösten 2015 en tjänstemannautredning som visade att flera behandlingsmetoder kan byta bassängträning mot träning på land, men också att vissa patientgrupper saknar alternativa behandlingsformer. Den upplevda nyttan och kliniska effekten för dessa patientgrupp är mycket hög. Därför föreslås att tidigare beslut kompletteras, så att högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga, fortsättningsvis erbjuds bassängträning.
Förslaget innebär att alla landstingsägda bassänger ska avvecklas, men under en övergångstid finns behov att bibehålla en bassäng i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2015-06-15 § 47 att avveckla landstingets bassängverksamhet. Inför avvecklingen genomfördes under hösten 2015 en tjänstemannautredning som visade att flera behandlingsmetoder kan byta bassängträning mot träning på land, men också att vissa patientgrupper saknar alternativa behandlingsformer. Den upplevda nyttan och kliniska effekten för dessa patientgrupp är mycket hög. Därför föreslås att tidigare beslut kompletteras, så att högprioriterade patientgrupper inom specialistvården, som inte har något annat behandlingsalternativ och riskerar att försämras i sjukdom och funktionsförmåga, fortsättningsvis erbjuds bassängträning.
Förslaget innebär att alla landstingsägda bassänger ska avvecklas, men under en övergångstid finns behov att bibehålla en bassäng i Falun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Utredningsrapport | | |
| | |
| | | |   |
10 Investeringar, budget 2016, plan 2017-2019 |
Diarienummer: LD15/04449 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Investeringsramar 2016 beviljas för år 2016 med 350 mkr varav 220 mkr för fastighetsinvesteringar och 130 mkr för övriga investeringar enligt specifikation nedan.
2. Investeringsramar i plan fastställs med 450 mkr 2017 och 500 mkr per år 2018 och 2019.
Sammanfattning:
Fullmäktige beslutade i november 2015, § 108, om en preliminär investeringsram på 350 mkr för år 2016 och att en fördelning av ramen presenteras på fullmäktige i februari 2016. I fullmäktiges beslut ingår även preliminära investeringsramar för planperioden med 450 mkr 2017 och 500 mkr per år 2018 och 2019. Ramarna föreslås vara oförändrade.
Förslag till fördelning av investeringsram 2016:
Fastighetsinvesteringar 220 mkr
Hälso- och sjukvård 42 ”
IT-investeringar 40 ”
Hjälpmedel 33 ”
Tandvård 5 ”
Landstingsservice 4 ”
Landstingsfastigheter 0,4
Hjälpmedel Lt Dalarna 2 ”
Central förvaltning 2,6
Gem nämnd, hjälpmedel 1 ”
Summa 350 mkr
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Fullmäktige beslutade i november 2015, § 108, om en preliminär investeringsram på 350 mkr för år 2016 och att en fördelning av ramen presenteras på fullmäktige i februari 2016. I fullmäktiges beslut ingår även preliminära investeringsramar för planperioden med 450 mkr 2017 och 500 mkr per år 2018 och 2019. Ramarna föreslås vara oförändrade.
Förslag till fördelning av investeringsram 2016:
Fastighetsinvesteringar 220 mkr
Hälso- och sjukvård 42 ”
IT-investeringar 40 ”
Hjälpmedel 33 ”
Tandvård 5 ”
Landstingsservice 4 ”
Landstingsfastigheter 0,4
Hjälpmedel Lt Dalarna 2 ”
Central förvaltning 2,6
Gem nämnd, hjälpmedel 1 ”
Summa 350 mkr
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på två motioner från Jenny Nordahl (SD): Sänk partistödet i Landstinget Dalarna respektive Sänk mandatstödet i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/02105 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motion om sänkt partistöd avslås.
2. Motion om sänkt mandatstöd avslås.
Sammanfattning:
I två motioner föreslår Jenny Nordahl (SD) att partistödet och mandatstödet i Landstinget Dalarna ska sänkas med 20 %.
Inför varje ny mandatperiod tar landstingsfullmäktige ställning till såväl arvodesregler för de förtroendevalda som ersättningar i form av grundstöd och mandatbundet stöd till de politiska partierna. Dessa beslut föregås av ett omfattande beredningsarbete genom en parlamentariskt tillsatt arbetsgrupp.
Senast detta skedde var under 2014 och arbetet leddes av landstingsfullmäktiges ordförande. Stor enighet uppnåddes såväl vad avser arvodesregler som partistödets utformning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion om sänkt partistöd
c) Motion om sänkt mandatstöd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I två motioner föreslår Jenny Nordahl (SD) att partistödet och mandatstödet i Landstinget Dalarna ska sänkas med 20 %.
Inför varje ny mandatperiod tar landstingsfullmäktige ställning till såväl arvodesregler för de förtroendevalda som ersättningar i form av grundstöd och mandatbundet stöd till de politiska partierna. Dessa beslut föregås av ett omfattande beredningsarbete genom en parlamentariskt tillsatt arbetsgrupp.
Senast detta skedde var under 2014 och arbetet leddes av landstingsfullmäktiges ordförande. Stor enighet uppnåddes såväl vad avser arvodesregler som partistödets utformning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion om sänkt partistöd
c) Motion om sänkt mandatstöd | | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M): Motion angående Inblick |
Diarienummer: LD15/02103 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M) har i en motion föreslagit:
att fullmäktige i första hand beslutar att Inblick fullt koncentreras på information om landstinget och dess verksamhet och att ledaren fortsättningsvis ska vara helt opolitisk
att fullmäktige i andra hand, om vår första att-sats faller, lägger ner tidningen Inblick och att förslag på alternativa informationskanaler utreds så som t ex annonser och bättre nyttjande av landstingets hemsida.
Tidningen Inblick är Landstinget Dalarnas papperstidning som utkommer med tre nummer under våren och två nummer under hösten. Totalt når den 140 000 hushåll. Enligt läsundersökningar som genomförts är tidningen uppskattad och en stor majoritet av tidningens läsare är positiva till att landstinget informerar via Inblick. Inblick fyller även en informationsuppgift till personer som inte har internetuppkoppling.
Landstingsstyrelsens ordförande är förtroendevald och representerar befolkningen i Dalarna. Att förtroendevalda berättar om de politiska prioriteringarna kan ses som en del i uppgiften att tillgängliggöra information om Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M) har i en motion föreslagit:
att fullmäktige i första hand beslutar att Inblick fullt koncentreras på information om landstinget och dess verksamhet och att ledaren fortsättningsvis ska vara helt opolitisk
att fullmäktige i andra hand, om vår första att-sats faller, lägger ner tidningen Inblick och att förslag på alternativa informationskanaler utreds så som t ex annonser och bättre nyttjande av landstingets hemsida.
Tidningen Inblick är Landstinget Dalarnas papperstidning som utkommer med tre nummer under våren och två nummer under hösten. Totalt når den 140 000 hushåll. Enligt läsundersökningar som genomförts är tidningen uppskattad och en stor majoritet av tidningens läsare är positiva till att landstinget informerar via Inblick. Inblick fyller även en informationsuppgift till personer som inte har internetuppkoppling.
Landstingsstyrelsens ordförande är förtroendevald och representerar befolkningen i Dalarna. Att förtroendevalda berättar om de politiska prioriteringarna kan ses som en del i uppgiften att tillgängliggöra information om Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Bo Brännström (L): Inför ett diagnostiskt centrum |
Diarienummer: LD15/01040 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Bo Brännström (L) att Landstinget Dalarna utreder införandet av ett diagnostiskt centrum för snabbare diagnostik av allvarliga sjukdomar.
I den nationella cancersatsningen SVF - Standardiserade Vårdförlopp ska landstinget under 2016 beskriva hur omhändertagandet av patienter med okända primärtumörer ska organiseras. Landstinget inväntar SVF-arbetet då det är troligt att landstingen inom Uppsala- Örebroregionen kommer att samordna vissa utredningsresurser och upprätta en eller flera CUP-mottagningar (Cancer of Unknown Primary tumor), diagnostiska centra, inom regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Bo Brännström (L) att Landstinget Dalarna utreder införandet av ett diagnostiskt centrum för snabbare diagnostik av allvarliga sjukdomar.
I den nationella cancersatsningen SVF - Standardiserade Vårdförlopp ska landstinget under 2016 beskriva hur omhändertagandet av patienter med okända primärtumörer ska organiseras. Landstinget inväntar SVF-arbetet då det är troligt att landstingen inom Uppsala- Örebroregionen kommer att samordna vissa utredningsresurser och upprätta en eller flera CUP-mottagningar (Cancer of Unknown Primary tumor), diagnostiska centra, inom regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på motion från Kjell Gustafsson (M) och Ingvar "Nille" Niilimaa (DSP) om tandvårdsförvaltningens framtida ledning och styrning |
Diarienummer: LD15/02155 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion föreslår Kjell Gustafsson (M) samt Ingvar "Nille" Niilimaa (DSP) att en utredning görs för att utreda möjligheten att bolagisera Folktandvården Dalarna.
Motionen hänvisar till revisionens granskningsrapport från 2013-02-18 samt till beslut i landstingsstyrelsen 2013-11-04 om att beakta revisorernas synpunkter. I motionen listas ett antal nackdelar med att centralisera stödresurser.
En utredning kring möjligheterna att bolagisera Folktandvården Dalarna bedöms inte rimlig att genomföra då förvaltningen ingår i det nu pågående koncernövergripande förändringsarbetet med syfte att stärka landstingets ledning, styrning och uppföljning, i vilket de förutsättningar tandvården har särskilt kommer att beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Kjell Gustafsson (M) samt Ingvar "Nille" Niilimaa (DSP) att en utredning görs för att utreda möjligheten att bolagisera Folktandvården Dalarna.
Motionen hänvisar till revisionens granskningsrapport från 2013-02-18 samt till beslut i landstingsstyrelsen 2013-11-04 om att beakta revisorernas synpunkter. I motionen listas ett antal nackdelar med att centralisera stödresurser.
En utredning kring möjligheterna att bolagisera Folktandvården Dalarna bedöms inte rimlig att genomföra då förvaltningen ingår i det nu pågående koncernövergripande förändringsarbetet med syfte att stärka landstingets ledning, styrning och uppföljning, i vilket de förutsättningar tandvården har särskilt kommer att beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på motion från Mikael Rosén (M): Angående vård av patienter med kronisk bröstcancer |
Diarienummer: LD15/03276 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Mikael Rosén yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheter och förutsättningar för att förbättra vården av kroniska bröstcancerpatienter enligt vad som anges i motionen.
Inom sjukvårdsprofessionen är begreppet kronisk bröstcancer inte vedertaget. För patienter såväl med bröstcancer som inom andra cancerformer finns tydliga vårdprocesser etablerade i landstinget, där insatserna samordnas mellan olika sjukvårdsprofessioner. I Dalarna finns ett cancerråd samt vårdprocessgrupper för olika tumörformer inklusive patienter med bröstcancer. Här finns tydliga riktlinjer för hur patienten ska behandlas under de olika sjukdomsfaserna. Samarbetet inom bröstcancervården är tvärprofessionellt.
Under det senaste året har ett arbete initierats på nationell nivå kring utredning och behandling av cancersjukdomar, standardiserade vårdförlopp (SVF), som även inom kort kommer att omfatta patienter med bröstcancer.
Mikael Rosén anser att patienterna med ”kronisk” bröstcancer är en närmast bortglömd patientgrupp, men i verkligheten så läggs stora resurser på att bröstcancervården ska fungera bra med väl omhändertagna patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mikael Rosén yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheter och förutsättningar för att förbättra vården av kroniska bröstcancerpatienter enligt vad som anges i motionen.
Inom sjukvårdsprofessionen är begreppet kronisk bröstcancer inte vedertaget. För patienter såväl med bröstcancer som inom andra cancerformer finns tydliga vårdprocesser etablerade i landstinget, där insatserna samordnas mellan olika sjukvårdsprofessioner. I Dalarna finns ett cancerråd samt vårdprocessgrupper för olika tumörformer inklusive patienter med bröstcancer. Här finns tydliga riktlinjer för hur patienten ska behandlas under de olika sjukdomsfaserna. Samarbetet inom bröstcancervården är tvärprofessionellt.
Under det senaste året har ett arbete initierats på nationell nivå kring utredning och behandling av cancersjukdomar, standardiserade vårdförlopp (SVF), som även inom kort kommer att omfatta patienter med bröstcancer.
Mikael Rosén anser att patienterna med ”kronisk” bröstcancer är en närmast bortglömd patientgrupp, men i verkligheten så läggs stora resurser på att bröstcancervården ska fungera bra med väl omhändertagna patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
16 Utnyttjande av optionsmöjlighet för sjukhemsfastighet |
Diarienummer: LD15/02908 |
Ordförandens förslag:
1. Option påkallas senast 2016-03-31 för förvärv av fastigheten Falun
Norslundsskogen 5 via dess kommanditbolag, med tillträde
2016-09-30.
2. En process med snar avyttring på fastighetsmarknaden ska prövas i
det fall landstinget är ägare till sjukhemsfastighet alternativt har sådan
möjlighet genom optionsavtal.
3. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att träffa nödvändiga
överenskommelser och genomföra processen.
Sammanfattning: Landstinget påkallade under 2014 optionsutnyttjande för att förvärva
andelarna till ägarbolaget för fastigheten Hedemora Långsbyn 6:9, med bl.a.
Långshyttans vårdcentral. Förvärvet genomfördes 30 september 2015.
Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets
förvaltningsansvar för fastigheten, varför Fastighetsnämnden föreslås få i
uppdrag att träffa nödvändiga överenskommelser och genomföra processen
med försäljning av ägarbolaget.
För den f d sjukhemsfastigheten Falun Norslundsskogen 5 med bl.a.
Norslunds vårdcentral är det möjligt att påkalla option senast den 31 mars
2016 för förvärv per den 30 september 2016. Fastighetsförvaltningen ser nu
möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar även för denna
fastighet och föreslår därför att optionsmöjligheten utnyttjas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Fastighetsnämnden 2016-02-11
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget påkallade under 2014 optionsutnyttjande för att förvärva
andelarna till ägarbolaget för fastigheten Hedemora Långsbyn 6:9, med bl.a.
Långshyttans vårdcentral. Förvärvet genomfördes 30 september 2015.
Fastighetsförvaltningen ser nu möjlighet att avveckla landstingets
förvaltningsansvar för fastigheten, varför Fastighetsnämnden föreslås få i
uppdrag att träffa nödvändiga överenskommelser och genomföra processen
med försäljning av ägarbolaget.
För den f d sjukhemsfastigheten Falun Norslundsskogen 5 med bl.a.
Norslunds vårdcentral är det möjligt att påkalla option senast den 31 mars
2016 för förvärv per den 30 september 2016. Fastighetsförvaltningen ser nu
möjlighet att avveckla landstingets förvaltningsansvar även för denna
fastighet och föreslår därför att optionsmöjligheten utnyttjas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Fastighetsnämnden 2016-02-11 | | |
| | |
| | | |   |
17 Svar på remiss från Socialdepartementet: Organdonation En livsviktig verksamhet (SOU 2015:84) |
Diarienummer: LD15/04193 |
Ordförandens förslag:
1. Det gemensamma remissvaret från Uppsala-Örebro sjukvårdsregion, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Regeringen tillsatte 2013 en utredning ”Organdonation En livsviktig verksamhet” i syfte att erhålla en bättre tillgång på organ för transplantation och en fortsatt framgångsrik donationsverksamhet.
Betänkandet har granskats gemensamt av representanter från samtliga landsting i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion och ett gemensamt remissvar föreslås. I remissvaret framförs ett antal synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehåll och sammanfattning av remissen
c) Gemensamt remissvar från Uppsala - Örebro sjukvårdsregion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen tillsatte 2013 en utredning ”Organdonation En livsviktig verksamhet” i syfte att erhålla en bättre tillgång på organ för transplantation och en fortsatt framgångsrik donationsverksamhet.
Betänkandet har granskats gemensamt av representanter från samtliga landsting i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion och ett gemensamt remissvar föreslås. I remissvaret framförs ett antal synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehåll och sammanfattning av remissen
c) Gemensamt remissvar från Uppsala - Örebro sjukvårdsregion | | |
| | |
| | | |   |
18 Sammanträdesplan 2016 för Budgetberedning och Personalutskott |
Diarienummer: LD15/00818 |
Ordförandens förslag:
1. Budgetberedningen sammanträder under 2016 den 1 februari, 21 mars, 16 maj, 20 juni, 29 augusti, 24 oktober och 12 december.
2. Personalutskottet sammanträder under 2016 den 28 januari, 15 mars, 12 maj, 8 september och 15 november.
Sammanfattning:
Budgetberedningen föreslås sammanträda i samband med Arbetsutskottets möten samt två separata tillfällen. Personalutskottet föreslås sammanträda fem gånger under året, i anslutning till Regionberedningens möten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Budgetberedningen föreslås sammanträda i samband med Arbetsutskottets möten samt två separata tillfällen. Personalutskottet föreslås sammanträda fem gånger under året, i anslutning till Regionberedningens möten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på revisorernas granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner |
Diarienummer: LD15/04183 |
Ordförandens förslag:
1. Svaret till revisorerna enligt bilaga b) godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag.
3. Landstingsdirektören ges i uppdrag att under 2016 ta fram ett formellt uppdrag för hygienkommittén samt besluta om uppdragsbeskrivning, organisation och budget.
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, första kvartalet 2017, redovisa vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av revisionsrapporten och hur förekomsten av vårdrelaterade infektioner har utvecklats under 2016.
Sammanfattning:
I revisionsrapporten Granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner har revisorerna identifierat en rad förbättrings- och utvecklingsområden, och påtalar vikten av att styrelsen framdeles noga följer och analyserar utvecklingen.
En god patientsäkerhetskultur är en förutsättning för att skapa en säker vård. En god kultur tillåter och uppmuntrar konstruktiva påminnelser. Rutiner och riktlinjer för förebyggande av vårdskador ska följas av samtliga. Följsamhet till hygienrutiner är av största vikt för att förhindra smittspridning och motverka vårdrelaterade infektioner. Genom att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner kan patienternas lidande minska och vårdplatserna användas mer optimalt.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen besvaras i bilaga b) och Landstingsstyrelsen föreslås arbeta vidare med att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner inom hälso- och sjukvården genom att följa upp de uppdrag som givits till landstingsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Revisionsrapporten
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I revisionsrapporten Granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner har revisorerna identifierat en rad förbättrings- och utvecklingsområden, och påtalar vikten av att styrelsen framdeles noga följer och analyserar utvecklingen.
En god patientsäkerhetskultur är en förutsättning för att skapa en säker vård. En god kultur tillåter och uppmuntrar konstruktiva påminnelser. Rutiner och riktlinjer för förebyggande av vårdskador ska följas av samtliga. Följsamhet till hygienrutiner är av största vikt för att förhindra smittspridning och motverka vårdrelaterade infektioner. Genom att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner kan patienternas lidande minska och vårdplatserna användas mer optimalt.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen besvaras i bilaga b) och Landstingsstyrelsen föreslås arbeta vidare med att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner inom hälso- och sjukvården genom att följa upp de uppdrag som givits till landstingsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Revisionsrapporten | | |
| | |
| | | |   |
20 Landstinget Dalarna medlem i Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) |
Diarienummer: LD15/00646 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillse att Landstinget Dalarna ansöker om medlemskap i det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Sammanfattning:
Landstingsplanen för Landstinget Dalarna 2016-2019 anger att det hälsofrämjande arbetet ska prioriteras och tar upp personcentrerad vård som en avgörande faktor för att nå Hälso- och sjukvårdens uppsatta mål. Mot bakgrund av detta samt ambitionerna i landstingets folkhälsostrategi föreslås att landstinget söker medlemskap i svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Nätverkets verksamhetsidé är att driva utvecklingen av en hälsofrämjande hälso- och sjukvård med fokus på god vård och jämlik hälsa för patienter, medarbetare och befolkning. Ett medlemskap i HFS är ett viktigt stöd för verksamheterna i länets hälso- och sjukvård att utveckla en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård. För ett medlemskap i nätverket krävs politiskt beslut hos deltagande organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen för Landstinget Dalarna 2016-2019 anger att det hälsofrämjande arbetet ska prioriteras och tar upp personcentrerad vård som en avgörande faktor för att nå Hälso- och sjukvårdens uppsatta mål. Mot bakgrund av detta samt ambitionerna i landstingets folkhälsostrategi föreslås att landstinget söker medlemskap i svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Nätverkets verksamhetsidé är att driva utvecklingen av en hälsofrämjande hälso- och sjukvård med fokus på god vård och jämlik hälsa för patienter, medarbetare och befolkning. Ett medlemskap i HFS är ett viktigt stöd för verksamheterna i länets hälso- och sjukvård att utveckla en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård. För ett medlemskap i nätverket krävs politiskt beslut hos deltagande organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
21 Kvalitetspolicy |
Diarienummer: LD16/00024 |
Ordförandens förslag:
1. Kvalitetspolicy, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna saknar en övergripande kvalitetspolicy. Kvalitetspolicyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen om kvaliteten i landstinget.
Vissa verksamheter i landstinget är ackrediterade eller certifierade. Kraven som ställs i standarder, ska vara uppfyllda för att bibehålla ackreditering eller certifikat. Standarderna beskriver att högsta ledningen ska ta fram en kvalitetspolicy och även vad policyn ska säkerställa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kvalitetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna saknar en övergripande kvalitetspolicy. Kvalitetspolicyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen om kvaliteten i landstinget.
Vissa verksamheter i landstinget är ackrediterade eller certifierade. Kraven som ställs i standarder, ska vara uppfyllda för att bibehålla ackreditering eller certifikat. Standarderna beskriver att högsta ledningen ska ta fram en kvalitetspolicy och även vad policyn ska säkerställa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kvalitetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
22 Ny försäkringskategori |
Diarienummer: LD16/00200 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsstyrelsen ska anskaffa olycksfallsförsäkring avseende individer som landstinget har ett verksamhetsansvar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsskydd.
2. Landstingets försäkringssamordnare får i uppdrag att verkställa beslutet och att i samband därmed, i samråd med verksamheterna, ta ställning till vilka verksamhetsområden och hur många individer försäkringen ska omfatta samt de närmare villkor som ska gälla.
3. Försäkringen ska tecknas för, som längst, tre år och återrapporteras till landstingsstyrelsen efter tecknande. Försäkringen får utvidgas att omfatta ytterligare individer och grupper under försäkringsperioden.
4. I samband med upphandling av nytt försäkringsavtal eller förlängning av försäkringsavtalet ska denna olycksfallsförsäkring utvärderas för förnyat ställningstagande av landstingsstyrelsen.
Sammanfattning:
Behov av utökat försäkringsskydd har uppmärksammats i tre av landstingets verksamheter avseende olycksfallsförsäkring för individer som idag inte omfattas av landstingets försäkringsskydd. Försäkringssamordnaren föreslås få i uppdrag att teckna avtal för olycksfallsförsäkring avseende grupper som ingår i eller är verksamma i verksamheter som landstinget ansvarar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Behov av utökat försäkringsskydd har uppmärksammats i tre av landstingets verksamheter avseende olycksfallsförsäkring för individer som idag inte omfattas av landstingets försäkringsskydd. Försäkringssamordnaren föreslås få i uppdrag att teckna avtal för olycksfallsförsäkring avseende grupper som ingår i eller är verksamma i verksamheter som landstinget ansvarar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
23 Verksamhetsplan för Central förvaltning och fördelning av budget 2016 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna samt omdisponering av budget |
Diarienummer: LD15/04447 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016, enligt bilaga b), fastställs.
2. Anslag inom landstingets budget omdisponeras enligt bilaga c).
3. Driftbudgetramar per basenhet inom central förvaltning, enligt bilaga d), fastställs.
4. Driftbudgetramar inom förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga d), fastställs.
Sammanfattning:
Verksamhetsplan
Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016 utgår från föregående års verksamhetsplan med vissa tillägg utifrån genomförda och planerade organisationsförändringar.
Omdisponering av budget
Från central förvaltnings budget för oförutsedda kostnader föreslås 26 mkr omdisponeras till hälso- och sjukvård. Skälet till detta är att hälso- och sjukvårdsramen felaktigt minskades med totalt 26 mkr för beslutade avgiftsförändringar. Denna effekt förutsågs reducera hälso- och sjukvårdens prognosticerade underskott utan att ramen reducerades med motsvarande.
I fullmäktiges budgetbeslut i november ingår statsbidrag för förstärkning av hälso- och sjukvården som ett specialdestinerat statsbidrag i driftbudgeten. Nya regler har tillkommit som säger att bidraget ska redovisas som ett generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering i budget med 30 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Driftbudget
Fullmäktige beslutade i november 2015 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 478 770 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval. Efter föreslagen omdisponering uppgår ramen till 452 770 tkr. Till Hjälpmedel LD beslutades om en budgetram på 51 250 tkr.
I budgeten för Central förvaltning ingår krav på besparingar motsvarande 21 mkr varav 6 mkr inom IT-enheten. Därutöver är anslaget för kollektivtrafiken minskat med 40 mkr med utgångspunkt från bedömda effekter av nytt avtal för trafiken fr o m halvårsskiftet 2016 samt översyn av trafikvolym och kostnadsfördelning mellan landstinget och kommunkollektivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Central förvaltning 2016
c) Drift- respektive resultatbudget efter omdisponering av budgetramar
d) Driftbudgetramar 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplan
Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016 utgår från föregående års verksamhetsplan med vissa tillägg utifrån genomförda och planerade organisationsförändringar.
Omdisponering av budget
Från central förvaltnings budget för oförutsedda kostnader föreslås 26 mkr omdisponeras till hälso- och sjukvård. Skälet till detta är att hälso- och sjukvårdsramen felaktigt minskades med totalt 26 mkr för beslutade avgiftsförändringar. Denna effekt förutsågs reducera hälso- och sjukvårdens prognosticerade underskott utan att ramen reducerades med motsvarande.
I fullmäktiges budgetbeslut i november ingår statsbidrag för förstärkning av hälso- och sjukvården som ett specialdestinerat statsbidrag i driftbudgeten. Nya regler har tillkommit som säger att bidraget ska redovisas som ett generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering i budget med 30 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Driftbudget
Fullmäktige beslutade i november 2015 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 478 770 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval. Efter föreslagen omdisponering uppgår ramen till 452 770 tkr. Till Hjälpmedel LD beslutades om en budgetram på 51 250 tkr.
I budgeten för Central förvaltning ingår krav på besparingar motsvarande 21 mkr varav 6 mkr inom IT-enheten. Därutöver är anslaget för kollektivtrafiken minskat med 40 mkr med utgångspunkt från bedömda effekter av nytt avtal för trafiken fr o m halvårsskiftet 2016 samt översyn av trafikvolym och kostnadsfördelning mellan landstinget och kommunkollektivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Central förvaltning 2016
c) Drift- respektive resultatbudget efter omdisponering av budgetramar
d) Driftbudgetramar 2016 | | |
| | |
| | | |   |
24 Verksamhetsplan för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2016-2019 |
Diarienummer: LD16/00391 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna 2016-2019, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Verksamhetsplanen för Hjälpmedel Landstinget Dalarna utgår från föregående års plan samt det uppdrag som finns i Landstingsplanen.
Förvaltningens övergripande målsättning är att patienten/kunden och uppdragsgivaren upplever nytta samt är nöjd med Hjälpmedel Landstinget Dalarnas tjänster och hjälpmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2016-2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplanen för Hjälpmedel Landstinget Dalarna utgår från föregående års plan samt det uppdrag som finns i Landstingsplanen.
Förvaltningens övergripande målsättning är att patienten/kunden och uppdragsgivaren upplever nytta samt är nöjd med Hjälpmedel Landstinget Dalarnas tjänster och hjälpmedel.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan 2016-2019 | | |
| | |
| | | |   |
25 Verksamhetsplan och fördelning av budget 2016 för hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD15/04448 |
Ordförandens förslag:
1. Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019, enligt bilaga b), fastställs.
2. Driftbudgetramar per division och basenhet inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga c), fastställs.
Sammanfattning:
Verksamhetsplanen för Hälso- och sjukvården Dalarna 2016 - 2019 utgår från struktur och förändringsplan antagen 2015 samt Landstingsplanen 2016-2019.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2015 om en total driftbudgetram 2016 till hälso- och sjukvård på totalt 5 476 370 tkr.
I hälso- och sjukvårdens totala driftbudgetram på 5 502 370 tkr ingår 26 mkr som omfördelas enligt separat beslut om fördelning av budget 2015 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 055 119 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
I Hälso och sjukvårdens budgetförutsättningar 2016 förutses ett genomförande av de åtgärder som beslutats inom ram för struktur- och förändringsplanen 2015, vilka beräknas skapa en positiv ekonomisk effekt motsvarande ca 370 mkr under 2016.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplanen för Hälso- och sjukvården Dalarna 2016 - 2019 utgår från struktur och förändringsplan antagen 2015 samt Landstingsplanen 2016-2019.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2015 om en total driftbudgetram 2016 till hälso- och sjukvård på totalt 5 476 370 tkr.
I hälso- och sjukvårdens totala driftbudgetram på 5 502 370 tkr ingår 26 mkr som omfördelas enligt separat beslut om fördelning av budget 2015 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 055 119 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
I Hälso och sjukvårdens budgetförutsättningar 2016 förutses ett genomförande av de åtgärder som beslutats inom ram för struktur- och förändringsplanen 2015, vilka beräknas skapa en positiv ekonomisk effekt motsvarande ca 370 mkr under 2016.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016 | | |
| | |
| | | |   |
26 Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer 2016 |
Diarienummer: LD15/04444 |
Ordförandens förslag:
1. Landstingsbidrag om 1 133 000 kr fördelas till handikapporganisationer i länet enligt länshandikapprådets förslag i bilaga b) och belastar kostnadsställe 911 01.
Sammanfattning:
Länets föreningar och organisationer inom handikapprörelsen har sökt bidrag för sin verksamhet. Länshandikapprådets förslag till fördelning till 40-talet handikapporganisationer är gjord enligt antagna regler i Sociala nämnden 1987-06-23.
Dalarnas Handikappföreningars Samarbetsorgan (HSO) har en särställning och söker medel för uppdraget att vara paraply- och samverkansorgan för samtliga handikappföreningar i länet.
Handikappförening/organisation ska vara ansluten till riksorganisation samt för att få bidrag ha verksamhet i flertalet av Dalarnas kommuner.
Till de handikappföreningar som sökt bidrag föreslår länshandikapprådet administrations- och verksamhetsbidrag enligt förslag i bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länets föreningar och organisationer inom handikapprörelsen har sökt bidrag för sin verksamhet. Länshandikapprådets förslag till fördelning till 40-talet handikapporganisationer är gjord enligt antagna regler i Sociala nämnden 1987-06-23.
Dalarnas Handikappföreningars Samarbetsorgan (HSO) har en särställning och söker medel för uppdraget att vara paraply- och samverkansorgan för samtliga handikappföreningar i länet.
Handikappförening/organisation ska vara ansluten till riksorganisation samt för att få bidrag ha verksamhet i flertalet av Dalarnas kommuner.
Till de handikappföreningar som sökt bidrag föreslår länshandikapprådet administrations- och verksamhetsbidrag enligt förslag i bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer | | |
| | |
| | | |   |
27 Fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom handikapprörelsen 2016 |
Diarienummer: LD15/04445 |
Ordförandens förslag:
1. 1 019 700 kr fördelas till idrotts- och ungdomsorganisationer inom handikapprörelsen enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Bidrag beviljas till en idrotts- och en ungdomsorganisation inom handikapprörelsen.
Dalarnas Handikappförbund (DHIF) har sökt bidrag för arbetet med att utveckla och göra idrottsaktiviteter tillgängliga samt stödja föreningar så att fler personer med funktionsnedsättning blir aktiva motions- och idrottsutövare efter intresse och personliga förutsättningar.
DHIF söker bidrag driften av Liljans Herrgård. Gården används som tränings- och rekreationsanläggning samt kursgård för personer med funktionsnedsättning.
Ungdomsorganisationer US Mitt söker bidrag till verksamhet för unga med synnedsättning i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom Handikapprörelse 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bidrag beviljas till en idrotts- och en ungdomsorganisation inom handikapprörelsen.
Dalarnas Handikappförbund (DHIF) har sökt bidrag för arbetet med att utveckla och göra idrottsaktiviteter tillgängliga samt stödja föreningar så att fler personer med funktionsnedsättning blir aktiva motions- och idrottsutövare efter intresse och personliga förutsättningar.
DHIF söker bidrag driften av Liljans Herrgård. Gården används som tränings- och rekreationsanläggning samt kursgård för personer med funktionsnedsättning.
Ungdomsorganisationer US Mitt söker bidrag till verksamhet för unga med synnedsättning i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom Handikapprörelse 2016 | | |
| | |
| | | |   |
28 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD15/03631 |
Ordförandens förslag:
1. Kundfordringar enligt bilaga b) avskrivs.
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 608 629 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avskrivningar av kundfordringar större än två prisbasbelopp
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 608 629 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avskrivningar av kundfordringar större än två prisbasbelopp | | |
| | |
| | | |   |
29 Donation från Södra Dalarnas Sparbank till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning |
Diarienummer: LD15/03939 |
Ordförandens förslag:
1. Donationen från Södra Dalarnas Sparbank om 1,3 Mkr tas emot och används enligt föreslagen prioriteringsordning.
Sammanfattning:
Södra Dalarnas Sparbank erbjuder sig donera 1,3 Mkr till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning.
Medicinsk rådgivare och chefläkare inom den specialiserade vården har bedömt donationens medicinska nytta för Landstinget Dalarna och utifrån det lagt en prioriteringsordning.
Ökade kostnader för underhåll av utrustning samt ökade lokalkostnader finansieras inom klinikernas ordinarie budgetutrymme.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Donationserbjudande från Södra Dalarnas Sparbank
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas Sparbank erbjuder sig donera 1,3 Mkr till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning.
Medicinsk rådgivare och chefläkare inom den specialiserade vården har bedömt donationens medicinska nytta för Landstinget Dalarna och utifrån det lagt en prioriteringsordning.
Ökade kostnader för underhåll av utrustning samt ökade lokalkostnader finansieras inom klinikernas ordinarie budgetutrymme.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Donationserbjudande från Södra Dalarnas Sparbank | | |
| | |
| | | |   |
30 Policy för hjälpmedelsförskrivning |
Diarienummer: LD15/03014 |
Ordförandens förslag:
1. Policy för hjälpmedelsförskrivning inom Landstingsstyrelsens verksamhetsområde, enligt bilaga b), fastställs.
2. Policyn ersätter tidigare policy om hjälpmedelsförskrivning, fastställd i landstingsfullmäktige 2000-11-20, § 150.
Sammanfattning:
LD Hjälpmedel har formulerat ett förslag till policy för hjälpmedelsförskrivning inom hjälpmedelsområdet för att skapa en gemensam värdegrund för landstinget och Dalarnas kommuner vid förskrivning av hjälpmedel.
Den till policyn tillhörande riktlinjen, som beslutas på tjänstemannanivå, ger stöd till förskrivare gällande prioriteringar utifrån den etiska plattformens tre principer samt prioriteringsnivåer vid behovsbedömning.
Ärendet har beretts i Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2015-09-10.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hjälpmedelspolicy, bilaga 1
c) Riktlinje, bilaga 2
d) Hjälpmedelsnämnden Dalarnas beslut 2015-09-10, § 32
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
LD Hjälpmedel har formulerat ett förslag till policy för hjälpmedelsförskrivning inom hjälpmedelsområdet för att skapa en gemensam värdegrund för landstinget och Dalarnas kommuner vid förskrivning av hjälpmedel.
Den till policyn tillhörande riktlinjen, som beslutas på tjänstemannanivå, ger stöd till förskrivare gällande prioriteringar utifrån den etiska plattformens tre principer samt prioriteringsnivåer vid behovsbedömning.
Ärendet har beretts i Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2015-09-10.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Hjälpmedelspolicy, bilaga 1
c) Riktlinje, bilaga 2
d) Hjälpmedelsnämnden Dalarnas beslut 2015-09-10, § 32 | | |
| | |
| | | |   |
|