Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2016-02-01_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Samarbete ambulans primärvård
Verksamhetschef Ambulansen Fredrik Forselius
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda skrivelser läggs till handlingarna.
LD15/02881
Inspektionen för vård och omsorg: Beslut om omhändertagande av patientjournaler från Ludvika Sjukgymnastik AB.
LD15/00623
Inspektionen för vård och omsorg: Beslut om omhändertagande av patientjournaler vid Integrativ fysioterapi, Falun.
LD15/04532
Inspektionen för vård och omsorg: Beslut för kännedom avseende omhändertagande av patientjournaler vid Sermed Ali Mustafa m.u.f sa tandläkarpraktik i Avesta.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Yttrande till JO om inhämtande av känsliga patientuppgifter |
Diarienummer: LD15/04379 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till JO, enligt bilaga b), godkänns
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
JO har begärt att landstingsstyrelsen i Dalarna ska avge yttrande över en JO-anmälan om frågor som avser sekretess i vården av patienter med läkemedelsassisterad behandling för opiatberoende. Landstingets yttrande beskriver hur samarbete och överenskommelser fungerar mellan patient och ansvarig läkare, samt klargör att den aktuella JO-anmälan hänvisar till rutiner som inte längre är aktuella för verksamheten. Till yttrandet medskickas aktuella rutiner och överenskommelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till JO med bilagor 1a och 1b
c) JOs begäran om yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
JO har begärt att landstingsstyrelsen i Dalarna ska avge yttrande över en JO-anmälan om frågor som avser sekretess i vården av patienter med läkemedelsassisterad behandling för opiatberoende. Landstingets yttrande beskriver hur samarbete och överenskommelser fungerar mellan patient och ansvarig läkare, samt klargör att den aktuella JO-anmälan hänvisar till rutiner som inte längre är aktuella för verksamheten. Till yttrandet medskickas aktuella rutiner och överenskommelser.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Yttrande till JO med bilagor 1a och 1b
c) JOs begäran om yttrande
| | |
| | |
| | | |   |
4 Revidering av dokumenthanteringsplan för personaladministrativa handlingar |
Diarienummer: LD15/02684 |
Ordförandens förslag:
1. Dokumenthanteringsplanen för personaladministrativa handlingar, enligt bilaga b), godkänns och börjar gälla 2016-02-01
2. Dokumenthanteringsplanen ersätter tidigare plan fastställd av Miljö- och Trafikutskottet 2008-11-18 § 55
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna behöver revidera dokumenthanteringsplan för personaladministrativa handlingar, då många förändringar skett i processerna för personaladministrationen.
Det personaladministrativa IT-systemet Heroma utökas fortlöpande och denna plan ska följa den utvecklingen. Personakterna blir alltmer digitala och därmed förändras viss arkivering av handlingar inom personaladministrationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dokumenthanteringsplan personaladministrativa handlingar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna behöver revidera dokumenthanteringsplan för personaladministrativa handlingar, då många förändringar skett i processerna för personaladministrationen.
Det personaladministrativa IT-systemet Heroma utökas fortlöpande och denna plan ska följa den utvecklingen. Personakterna blir alltmer digitala och därmed förändras viss arkivering av handlingar inom personaladministrationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Dokumenthanteringsplan personaladministrativa handlingar | | |
| | |
| | | |   |
5 Gallring av sms samt skannade patientjournaler |
Diarienummer: LD15/03897 |
Ordförandens förslag:
1. SMS-meddelanden som utgör allmänna handlingar kan gallras efter att informationen i meddelandet överförts till en tjänsteanteckning och diarieförts, alternativt registrerats i annan godkänd form
2. Journalhandlingar i pappersform som skannats in till journalsystem får efter kvalitetskontroll och backup gallras.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna använder i verksamheten i stor utsträckning mobil telefoni där det finns möjlighet att skicka textmeddelanden i form av SMS/MMS. Funktionen används till största delen för meddelanden av kortvarig- eller ringa betydelse som kan och bör rensas löpande. Undantag kan finnas där en handling är att anses inkommen eller upprättad och därmed allmän. I dessa fall behöver handlingen diarieföras och bevaras.
För att bedriva en säker och kostnadseffekt vård är det av vikt att alla aktuella vårduppgifter om en patient finns samlat i journalsystem. Även handlingar som inkommer eller upprättas på papper skannas och överförs i digital form till respektive journalsystem.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna använder i verksamheten i stor utsträckning mobil telefoni där det finns möjlighet att skicka textmeddelanden i form av SMS/MMS. Funktionen används till största delen för meddelanden av kortvarig- eller ringa betydelse som kan och bör rensas löpande. Undantag kan finnas där en handling är att anses inkommen eller upprättad och därmed allmän. I dessa fall behöver handlingen diarieföras och bevaras.
För att bedriva en säker och kostnadseffekt vård är det av vikt att alla aktuella vårduppgifter om en patient finns samlat i journalsystem. Även handlingar som inkommer eller upprättas på papper skannas och överförs i digital form till respektive journalsystem.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Införande av digitalt arkiv för diariet |
Diarienummer: LD15/02685 |
Ordförandens förslag:
1. Gallring av diarieförda pappershandlingar i landstingets centrala diarium samt verksamhetsdiarium för hälso- och sjukvården, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsens arbetsutskott har, enligt Landstingsstyrelsens reglemente § 35, rätt att besluta i ärenden av löpande eller förberedande karaktär. Däri inbegrips bl a att utföra det som åligger Landstingsstyrelsen i dess egenskap av Landstingets arkivmyndighet.
Sedan 2007 sker diarieföringen av allmänna handlingar digitalt med hjälp av ett elektroniskt diariesystem. Alla handlingar sparas dock även i pappersformat för att arkiveras traditionellt i arkivet, vilket skapar dubbelarbete. Genom att endast skapa den digitala akten, med vissa undantag, sparas utrymme men även kostnader genom minskningen av förbrukningsvaror. Gallring av allmänna handlingar kräver ett gallringsbeslut.
Då Landstinget Dalarna är anslutet till R7e arkiv, tillsammans med de nio övriga landstingen i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion, finns möjligheten till digital långtidsarkivering av diarieförda allmänna handlingar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktiv för gallring av diarieförda pappershandlingar efter skanning till Landstinget Dalarnas diariesystem.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsens arbetsutskott har, enligt Landstingsstyrelsens reglemente § 35, rätt att besluta i ärenden av löpande eller förberedande karaktär. Däri inbegrips bl a att utföra det som åligger Landstingsstyrelsen i dess egenskap av Landstingets arkivmyndighet.
Sedan 2007 sker diarieföringen av allmänna handlingar digitalt med hjälp av ett elektroniskt diariesystem. Alla handlingar sparas dock även i pappersformat för att arkiveras traditionellt i arkivet, vilket skapar dubbelarbete. Genom att endast skapa den digitala akten, med vissa undantag, sparas utrymme men även kostnader genom minskningen av förbrukningsvaror. Gallring av allmänna handlingar kräver ett gallringsbeslut.
Då Landstinget Dalarna är anslutet till R7e arkiv, tillsammans med de nio övriga landstingen i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion, finns möjligheten till digital långtidsarkivering av diarieförda allmänna handlingar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktiv för gallring av diarieförda pappershandlingar efter skanning till Landstinget Dalarnas diariesystem. | | |
| | |
| | | |   |
7 Implementering av Nationella riktlinjer och målnivåer för diabetesvården |
Diarienummer: LD15/03496 |
Ordförandens förslag:
1. Socialstyrelsens Nationella riktlinjer och målnivåer, enligt bilaga b) och c), fastställs.
2. Implementeringsbudget för år 2016 fastställs till 300 000 kr, vilket finansieras inom ramen för landstingets budget 2016 och anslås Dalarnas Diabetesråd.
Sammanfattning:
Socialstyrelsen publicerade uppdaterade Nationella riktlinjer för diabetesvården 2015 (bilaga b) tillsammans med nya målnivåer för diabetesvård (bilaga c). Utgångspunkten för Socialstyrelsens målnivåer inom diabetesvård är de indikatorer som tagits fram till remissversionen av de Nationella riktlinjerna för diabetesvård 2014. Indikatorlistan omfattar totalt 21 indikatorer. Socialstyrelsens expertgrupp har utifrån dessa gjort ett urval och fastställt tio målnivåer för diabetesvården.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga d) att ge stöd och resurser till en struktur för kunskapsstyrning och att landstingen fastställer och använder Socialstyrelsens fastställda målnivåer i den politiska viljeinriktning för diabetesvården som fastställdes 2015-09-23 (bilaga e). Resultaten är sämre inom vissa områden där sjukvården behöver driva en personcentrerad vård med fördjupad, frekvent och varaktig kontakt med patienterna. Nationella riktlinjer för diabetesvård har som syfte att bidra till en mer likvärdig vård på diabetesområdet inom landstinget och till att vara ytterligare stöd i styrning och ledning av hälso- och sjukvården med öppna och systematiska prioriteringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för diabetesvård 2015
c) Målnivåer för diabetesvård
d) Protokoll Samverkansnämnden 2015-09-29
e) Politisk viljeinriktning för diabetesvården i Uppsala-Örebroregionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen publicerade uppdaterade Nationella riktlinjer för diabetesvården 2015 (bilaga b) tillsammans med nya målnivåer för diabetesvård (bilaga c). Utgångspunkten för Socialstyrelsens målnivåer inom diabetesvård är de indikatorer som tagits fram till remissversionen av de Nationella riktlinjerna för diabetesvård 2014. Indikatorlistan omfattar totalt 21 indikatorer. Socialstyrelsens expertgrupp har utifrån dessa gjort ett urval och fastställt tio målnivåer för diabetesvården.
Samverkansnämnden rekommenderar landstingen (bilaga d) att ge stöd och resurser till en struktur för kunskapsstyrning och att landstingen fastställer och använder Socialstyrelsens fastställda målnivåer i den politiska viljeinriktning för diabetesvården som fastställdes 2015-09-23 (bilaga e). Resultaten är sämre inom vissa områden där sjukvården behöver driva en personcentrerad vård med fördjupad, frekvent och varaktig kontakt med patienterna. Nationella riktlinjer för diabetesvård har som syfte att bidra till en mer likvärdig vård på diabetesområdet inom landstinget och till att vara ytterligare stöd i styrning och ledning av hälso- och sjukvården med öppna och systematiska prioriteringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nationella riktlinjer för diabetesvård 2015
c) Målnivåer för diabetesvård
d) Protokoll Samverkansnämnden 2015-09-29
e) Politisk viljeinriktning för diabetesvården i Uppsala-Örebroregionen
| | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på remiss från Socialdepartementet: DS 2015:51 Avgiftsfrihet för viss screening inom hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD15/03873 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Sammanfattning
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Avgiftsfrihet för viss screening inom hälso- och sjukvården (DS 2015:51). I remissen föreslås att mammografi regelbundet ska erbjudas avgiftsfritt till kvinnor mellan 40 och 74 år. Syftet är att stärka kvinnors hälsa och att uppnå en jämlik vård.
Landstinget Dalarna ställer sig positivt till att införa avgiftsfrihet i samband med mammografi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Sammanfattning
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen Avgiftsfrihet för viss screening inom hälso- och sjukvården (DS 2015:51). I remissen föreslås att mammografi regelbundet ska erbjudas avgiftsfritt till kvinnor mellan 40 och 74 år. Syftet är att stärka kvinnors hälsa och att uppnå en jämlik vård.
Landstinget Dalarna ställer sig positivt till att införa avgiftsfrihet i samband med mammografi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på två motioner från Jenny Nordahl (SD): Sänk partistödet i Landstinget Dalarna respektive Sänk mandatstödet i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/02105 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motion om sänkt partistöd avslås
2. Motion om sänkt mandatstöd avslås
Sammanfattning:
I två motioner föreslår Jenny Nordahl (SD) att partistödet och mandatstödet i Landstinget Dalarna ska sänkas med 20 %.
Inför varje ny mandatperiod tar landstingsfullmäktige ställning till såväl arvodesregler för de förtroendevalda som ersättningar i form av grundstöd och mandatbundet stöd till de politiska partierna. Dessa beslut föregås av ett omfattande beredningsarbete genom en parlamentariskt tillsatt arbetsgrupp.
Senast detta skedde var under 2014 och arbetet leddes av landstingsfullmäktiges ordförande. Stor enighet uppnåddes såväl vad avser arvodesregler som partistödets utformning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion om sänkt partistöd
c) Motion om sänkt mandatstöd
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I två motioner föreslår Jenny Nordahl (SD) att partistödet och mandatstödet i Landstinget Dalarna ska sänkas med 20 %.
Inför varje ny mandatperiod tar landstingsfullmäktige ställning till såväl arvodesregler för de förtroendevalda som ersättningar i form av grundstöd och mandatbundet stöd till de politiska partierna. Dessa beslut föregås av ett omfattande beredningsarbete genom en parlamentariskt tillsatt arbetsgrupp.
Senast detta skedde var under 2014 och arbetet leddes av landstingsfullmäktiges ordförande. Stor enighet uppnåddes såväl vad avser arvodesregler som partistödets utformning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion om sänkt partistöd
c) Motion om sänkt mandatstöd | | |
| | |
| | | |   |
10 Svar på motion från Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M): Motion angående Inblick |
Diarienummer: LD15/02103 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M) har i en motion föreslagit:
att fullmäktige i första hand beslutar att Inblick fullt koncentreras på information om landstinget och dess verksamhet och att ledaren fortsättningsvis ska vara helt opolitisk
att fullmäktige i andra hand, om vår första att-sats faller, lägger ner tidningen Inblick och att förslag på alternativa informationskanaler utreds så som t ex annonser och bättre nyttjande av landstingets hemsida.
Tidningen Inblick är Landstinget Dalarnas papperstidning som utkommer med tre nummer under våren och två nummer under hösten. Totalt når den 140 000 hushåll. Enligt läsundersökningar som genomförts är tidningen uppskattad och en stor majoritet av tidningens läsare är positiva till att landstinget informerar via Inblick. Inblick fyller även en informationsuppgift till personer som inte har internetuppkoppling.
Landstingsstyrelsens ordförande är förtroendevald och representerar befolkningen i Dalarna. Att förtroendevalda berättar om de politiska prioriteringarna kan ses som en del i uppgiften att tillgängliggöra information om Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hans Gleimar (M) och Kerstin Marits (M) har i en motion föreslagit:
att fullmäktige i första hand beslutar att Inblick fullt koncentreras på information om landstinget och dess verksamhet och att ledaren fortsättningsvis ska vara helt opolitisk
att fullmäktige i andra hand, om vår första att-sats faller, lägger ner tidningen Inblick och att förslag på alternativa informationskanaler utreds så som t ex annonser och bättre nyttjande av landstingets hemsida.
Tidningen Inblick är Landstinget Dalarnas papperstidning som utkommer med tre nummer under våren och två nummer under hösten. Totalt når den 140 000 hushåll. Enligt läsundersökningar som genomförts är tidningen uppskattad och en stor majoritet av tidningens läsare är positiva till att landstinget informerar via Inblick. Inblick fyller även en informationsuppgift till personer som inte har internetuppkoppling.
Landstingsstyrelsens ordförande är förtroendevald och representerar befolkningen i Dalarna. Att förtroendevalda berättar om de politiska prioriteringarna kan ses som en del i uppgiften att tillgängliggöra information om Landstinget Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
11 Svar på motion från Bo Brännström (L): Inför ett diagnostiskt centrum |
Diarienummer: LD15/01040 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Bo Brännström (L) att Landstinget Dalarna utreder införandet av ett diagnostiskt centrum för snabbare diagnostik av allvarliga sjukdomar.
I den nationella cancersatsningen SVF - Standardiserade Vårdförlopp ska landstinget under 2016 beskriva hur omhändertagandet av patienter med okända primärtumörer ska organiseras. Landstinget inväntar SVF-arbetet då det är troligt att landstingen inom Uppsala- Örebroregionen kommer att samordna vissa utredningsresurser och upprätta en eller flera CUP-mottagningar (Cancer of Unknown Primary tumor), diagnostiska centra, inom regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Bo Brännström (L) att Landstinget Dalarna utreder införandet av ett diagnostiskt centrum för snabbare diagnostik av allvarliga sjukdomar.
I den nationella cancersatsningen SVF - Standardiserade Vårdförlopp ska landstinget under 2016 beskriva hur omhändertagandet av patienter med okända primärtumörer ska organiseras. Landstinget inväntar SVF-arbetet då det är troligt att landstingen inom Uppsala- Örebroregionen kommer att samordna vissa utredningsresurser och upprätta en eller flera CUP-mottagningar (Cancer of Unknown Primary tumor), diagnostiska centra, inom regionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
| | |
| | |
| | | |   |
12 Svar på motion från Kjell Gustafsson (M) och Nille Nillima (DSP) om tandvårdsförvaltningens framtida ledning och styrning |
Diarienummer: LD15/02155 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
I en motion föreslår Kjell Gustafsson (M) samt Ingvar Nille Nilima (DSP) att en utredning görs för att utreda möjligheten att bolagisera Folktandvården Dalarna.
Motionen hänvisar till revisionens granskningsrapport från 2013-02-18 samt till beslut i landstingsstyrelsen 2013-11-04 om att beakta revisorernas synpunkter. I motionen listas ett antal nackdelar med att centralisera stödresurser.
En utredning kring möjligheterna att bolagisera Folktandvården Dalarna bedöms inte rimlig att genomföra då förvaltningen ingår i det nu pågående koncernövergripande förändringsarbetet med syfte att stärka landstingets ledning, styrning och uppföljning, i vilket de förutsättningar tandvården har särskilt kommer att beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion föreslår Kjell Gustafsson (M) samt Ingvar Nille Nilima (DSP) att en utredning görs för att utreda möjligheten att bolagisera Folktandvården Dalarna.
Motionen hänvisar till revisionens granskningsrapport från 2013-02-18 samt till beslut i landstingsstyrelsen 2013-11-04 om att beakta revisorernas synpunkter. I motionen listas ett antal nackdelar med att centralisera stödresurser.
En utredning kring möjligheterna att bolagisera Folktandvården Dalarna bedöms inte rimlig att genomföra då förvaltningen ingår i det nu pågående koncernövergripande förändringsarbetet med syfte att stärka landstingets ledning, styrning och uppföljning, i vilket de förutsättningar tandvården har särskilt kommer att beaktas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på motion från Mikael Rosén (M): Angående vård av patienter med kronisk bröstcancer |
Diarienummer: LD15/03276 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Mikael Rosén yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheter och förutsättningar för att förbättra vården av kroniska bröstcancerpatienter enligt vad som anges i motionen.
Inom sjukvårdsprofessionen är begreppet kronisk bröstcancer inte vedertaget. För patienter såväl med bröstcancer som inom andra cancerformer finns tydliga vårdprocesser etablerade i landstinget, där insatserna samordnas mellan olika sjukvårdsprofessioner. I Dalarna finns ett cancerråd samt vårdprocessgrupper för olika tumörformer inklusive patienter med bröstcancer. Här finns tydliga riktlinjer för hur patienten ska behandlas under de olika sjukdomsfaserna. Samarbetet inom bröstcancervården är tvärprofessionellt.
Under det senaste året har ett arbete initierats på nationell nivå kring utredning och behandling av cancersjukdomar, standardiserade vårdförlopp (SVF), som även inom kort kommer att omfatta patienter med bröstcancer.
Mikael Rosén anser att patienterna med ”kronisk” bröstcancer är en närmast bortglömd patientgrupp, men i verkligheten så läggs stora resurser på att bröstcancervården ska fungera bra med väl omhändertagna patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Mikael Rosén yrkar i en motion att Landstinget Dalarna utreder möjligheter och förutsättningar för att förbättra vården av kroniska bröstcancerpatienter enligt vad som anges i motionen.
Inom sjukvårdsprofessionen är begreppet kronisk bröstcancer inte vedertaget. För patienter såväl med bröstcancer som inom andra cancerformer finns tydliga vårdprocesser etablerade i landstinget, där insatserna samordnas mellan olika sjukvårdsprofessioner. I Dalarna finns ett cancerråd samt vårdprocessgrupper för olika tumörformer inklusive patienter med bröstcancer. Här finns tydliga riktlinjer för hur patienten ska behandlas under de olika sjukdomsfaserna. Samarbetet inom bröstcancervården är tvärprofessionellt.
Under det senaste året har ett arbete initierats på nationell nivå kring utredning och behandling av cancersjukdomar, standardiserade vårdförlopp (SVF), som även inom kort kommer att omfatta patienter med bröstcancer.
Mikael Rosén anser att patienterna med ”kronisk” bröstcancer är en närmast bortglömd patientgrupp, men i verkligheten så läggs stora resurser på att bröstcancervården ska fungera bra med väl omhändertagna patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
14 Miljömål 2016-2020 |
Diarienummer: LD16/00082 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Miljömål 2016-2020, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstingets miljömål är gamla och behöver revideras. En revisionsrapport från 2014 visade bland annat att merparten av miljömålen ej är mätbara, vilket gör det svårt att göra korrekta uppföljningar.
De nya miljömålen är framtagna utifrån nationella miljökvalitetsmål, regionala miljömål och bedömning av landstingets totala miljöpåverkan. Utifrån de övergripande miljömålen ska tjänstemannaledningen bryta ner målen och beskriva aktiviteter som ska genomföras, hur de ska följas upp, vem som ansvarar samt när det ska vara genomfört.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljömål 2016-2020
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets miljömål är gamla och behöver revideras. En revisionsrapport från 2014 visade bland annat att merparten av miljömålen ej är mätbara, vilket gör det svårt att göra korrekta uppföljningar.
De nya miljömålen är framtagna utifrån nationella miljökvalitetsmål, regionala miljömål och bedömning av landstingets totala miljöpåverkan. Utifrån de övergripande miljömålen ska tjänstemannaledningen bryta ner målen och beskriva aktiviteter som ska genomföras, hur de ska följas upp, vem som ansvarar samt när det ska vara genomfört.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljömål 2016-2020 | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Sammanträdesplan 2016 för Budgetberedning och Personalutskott |
Diarienummer: LD15/00818 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Budgetberedningen sammanträder under 2016 den 1 februari, 21 mars, 16 maj, 20 juni, 29 augusti, 24 oktober och 12 december.
2. Personalutskottet sammanträder under 2016 den 28 januari, 15 mars, 12 maj, 8 september och 15 november.
Sammanfattning:
Budgetberedningen föreslås sammanträda i samband med Arbetsutskottets möten samt två separata tillfällen. Personalutskottet föreslås sammanträda fem gånger under året, i anslutning till Regionberedningens möten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Budgetberedningen föreslås sammanträda i samband med Arbetsutskottets möten samt två separata tillfällen. Personalutskottet föreslås sammanträda fem gånger under året, i anslutning till Regionberedningens möten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
16 Svar på revisorernas granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner |
Diarienummer: LD15/04183 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Svaret till revisorerna enligt bilaga b) godkänns.
2. Landstingsdirektören ges i uppdrag att beakta revisionsrapportens synpunkter och förslag.
3. Landstingsdirektören ges i uppdrag att under 2016 ta fram ett formellt uppdrag för hygienkommittén samt besluta om uppdragsbeskrivning, organisation och budget.
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att till Landstingsstyrelsen, första kvartalet 2017, redovisa vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av revisionsrapporten och hur förekomsten av vårdrelaterade infektioner har utvecklats under 2016.
Sammanfattning:
I revisionsrapporten Granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner har revisorerna identifierat en rad förbättrings- och utvecklingsområden, och påtalar vikten av att styrelsen framdeles noga följer och analyserar utvecklingen.
En god patientsäkerhetskultur är en förutsättning för att skapa en säker vård. En god kultur tillåter och uppmuntrar konstruktiva påminnelser. Rutiner och riktlinjer för förebyggande av vårdskador ska följas av samtliga. Följsamhet till hygienrutiner är av största vikt för att förhindra smittspridning och motverka vårdrelaterade infektioner. Genom att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner kan patienternas lidande minska och vårdplatserna användas mer optimalt.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen besvaras i bilaga b) och Landstingsstyrelsen föreslås arbeta vidare med att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner inom hälso- och sjukvården genom att följa upp de uppdrag som givits till landstingsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Revisionsrapporten
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I revisionsrapporten Granskning av landstingets arbete med att reducera vårdrelaterade infektioner har revisorerna identifierat en rad förbättrings- och utvecklingsområden, och påtalar vikten av att styrelsen framdeles noga följer och analyserar utvecklingen.
En god patientsäkerhetskultur är en förutsättning för att skapa en säker vård. En god kultur tillåter och uppmuntrar konstruktiva påminnelser. Rutiner och riktlinjer för förebyggande av vårdskador ska följas av samtliga. Följsamhet till hygienrutiner är av största vikt för att förhindra smittspridning och motverka vårdrelaterade infektioner. Genom att minska förekomsten av vårdrelaterade infektioner kan patienternas lidande minska och vårdplatserna användas mer optimalt.
De rekommendationer som identifierats av revisorerna i granskningen besvaras i bilaga b) och Landstingsstyrelsen föreslås arbeta vidare med att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner inom hälso- och sjukvården genom att följa upp de uppdrag som givits till landstingsdirektören.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Svar till revisorerna
c) Revisionsrapporten | | |
| | |
| | | |   |
17 Landstinget Dalarna medlem i Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) |
Diarienummer: LD15/00646 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsdirektören ges i uppdrag att tillse att Landstinget Dalarna ansöker om medlemskap i det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Sammanfattning:
Landstingsplanen för Landstinget Dalarna 2016-2019 anger att det hälsofrämjande arbetet ska prioriteras och tar upp personcentrerad vård som en avgörande faktor för att nå Hälso- och sjukvårdens uppsatta mål. Mot bakgrund av detta samt ambitionerna i landstingets folkhälsostrategi föreslås att landstinget söker medlemskap i svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Nätverkets verksamhetsidé är att driva utvecklingen av en hälsofrämjande hälso- och sjukvård med fokus på god vård och jämlik hälsa för patienter, medarbetare och befolkning. Ett medlemskap i HFS är ett viktigt stöd för verksamheterna i länets hälso- och sjukvård att utveckla en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård. För ett medlemskap i nätverket krävs politiskt beslut hos deltagande organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsplanen för Landstinget Dalarna 2016-2019 anger att det hälsofrämjande arbetet ska prioriteras och tar upp personcentrerad vård som en avgörande faktor för att nå Hälso- och sjukvårdens uppsatta mål. Mot bakgrund av detta samt ambitionerna i landstingets folkhälsostrategi föreslås att landstinget söker medlemskap i svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS).
Nätverkets verksamhetsidé är att driva utvecklingen av en hälsofrämjande hälso- och sjukvård med fokus på god vård och jämlik hälsa för patienter, medarbetare och befolkning. Ett medlemskap i HFS är ett viktigt stöd för verksamheterna i länets hälso- och sjukvård att utveckla en mer hälsofrämjande hälso- och sjukvård. För ett medlemskap i nätverket krävs politiskt beslut hos deltagande organisation.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
18 Kvalitetspolicy |
Diarienummer: LD16/00024 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Kvalitetspolicy, enligt bilaga b), godkänns
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna saknar en övergripande kvalitetspolicy. Kvalitetspolicyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen om kvaliteten i landstinget.
Vissa verksamheter i landstinget är ackrediterade eller certifierade. Kraven som ställs i standarder, ska vara uppfyllda för att bibehålla ackreditering eller certifikat. Standarderna beskriver att högsta ledningen ska ta fram en kvalitetspolicy och även vad policyn ska säkerställa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kvalitetspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna saknar en övergripande kvalitetspolicy. Kvalitetspolicyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen om kvaliteten i landstinget.
Vissa verksamheter i landstinget är ackrediterade eller certifierade. Kraven som ställs i standarder, ska vara uppfyllda för att bibehålla ackreditering eller certifikat. Standarderna beskriver att högsta ledningen ska ta fram en kvalitetspolicy och även vad policyn ska säkerställa.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kvalitetspolicy | | |
| | |
| | | |   |
19 Ny försäkringskategori |
Diarienummer: LD16/00200 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsstyrelsen ska anskaffa olycksfallsförsäkring avseende individer som landstinget har ett verksamhetsansvar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsskydd.
2. Landstingets försäkringssamordnare får i uppdrag att verkställa beslutet och att i samband därmed, i samråd med verksamheterna, ta ställning till vilka verksamhetsområden och hur många individer försäkringen ska omfatta samt de närmare villkor som ska gälla.
3. Försäkringen ska tecknas för, som längst, tre år och återrapporteras till landstingsstyrelsen efter tecknande. Försäkringen får utvidgas att omfatta ytterligare individer och grupper under försäkringsperioden.
4. I samband med upphandling av nytt försäkringsavtal eller förlängning av försäkringsavtalet ska denna olycksfallsförsäkring utvärderas för förnyat ställningstagande av landstingsstyrelsen.
Sammanfattning:
Behov av utökat försäkringsskydd har uppmärksammats i tre av landstingets verksamheter avseende olycksfallsförsäkring för individer som idag inte omfattas av landstingets försäkringsskydd. Försäkringssamordnaren föreslås få i uppdrag att teckna avtal för olycksfallsförsäkring avseende grupper som ingår i eller är verksamma i verksamheter som landstinget ansvarar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Behov av utökat försäkringsskydd har uppmärksammats i tre av landstingets verksamheter avseende olycksfallsförsäkring för individer som idag inte omfattas av landstingets försäkringsskydd. Försäkringssamordnaren föreslås få i uppdrag att teckna avtal för olycksfallsförsäkring avseende grupper som ingår i eller är verksamma i verksamheter som landstinget ansvarar för, men som inte omfattas av landstingets nuvarande försäkringsavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|