Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen Budgetberedningen_2016-02-01_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Ordförandes förslag
1. Informationen antecknas till protokollet.
A. Information från ekonomidirektör Peter Hansson
B. Lägesrapport ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson
C. Månadsavstämning
Ekonomidirektör Peter Hansson och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
Uppföljningen omfattar:
- Ekonomi
- Personal (bemanningsmål)
- Verksamhet
- Handlingsplan för struktur- o förändringsplanen;
- Handlingsplan för struktur- o förändringsplanen fattade beslut etc
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Rättelse av beslut om egenavgifter för habiliterings- och dialyspatienter |
Diarienummer: LD15/03448 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Beslutet i landstingsfullmäktige 2015-11-23-24 § 106 bilaga c om ny egenavgift för sjukresa med taxi/specialfordon för dialys-och habiliteringspatienter, ändras så att det följer landstingets generella åldersgräns, 20 år, för vårdavgifter.
Sammanfattning:
I landstingsfullmäktiges beslut i november 2015, § 106 bilaga c, uttrycktes åldersgränsen felaktigt som ”under 19 år” för ny egenavgift gällande sjukresa med taxi/specialfordon för de tidigare helt undantagna habiliterings- och dialyspatienterna. Gränsen för egenavgift för dialyspatienter avsågs vara ”under 20 år” för att följa landstingets generella åldersgräns för vårdavgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut 2015-11-23-24 § 106 bilaga c
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I landstingsfullmäktiges beslut i november 2015, § 106 bilaga c, uttrycktes åldersgränsen felaktigt som ”under 19 år” för ny egenavgift gällande sjukresa med taxi/specialfordon för de tidigare helt undantagna habiliterings- och dialyspatienterna. Gränsen för egenavgift för dialyspatienter avsågs vara ”under 20 år” för att följa landstingets generella åldersgräns för vårdavgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsfullmäktiges beslut 2015-11-23-24 § 106 bilaga c | | |
| | |
| | | |   |
3 Direktiv för parkeringsplatser i Landstinget Dalarna |
Diarienummer: LD15/03450 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Direktiv för parkeringar i Landstinget Dalarna, enligt bilaga b), godkänns att gälla fr.o.m. 2016-04-01, och ersätter tidigare parkeringspolicy fastställd av landstingsfullmäktige 2008-02-18 § 13
2. Fastighetsnämnden ges i uppdrag att besluta om framtida förändringar av avgifter och avgiftsnivåer för personalparkeringar
Sammanfattning:
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen.
Direktiven innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktiv för parkeringar i Landstinget Dalarna inklusive bilaga för parkeringstaxa
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
För att harmonisera parkeringsavgifterna med skattelagstiftningen föreslås att landstinget på lasarettsorterna Falun, Mora, Avesta och Ludvika, inklusive de landstingsverksamheter som är lokaliserade på dessa centralorter, uttar avgift för tillstånd för personalparkering. För övriga orter och de verksamheter som är belägna utanför lasarettsorterna ovan, föreslås att dessa tillstånd för personalparkering även fortsättningsvis är avgiftsfria, vilket bedöms vara i linje med skattelagstiftningen.
Direktiven innebär ingen förändring av parkeringsavgifter för landstingets patienter och besökare.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Direktiv för parkeringar i Landstinget Dalarna inklusive bilaga för parkeringstaxa | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Verksamhetsplan för Central förvaltning och fördelning av budget 2016 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel |
Diarienummer: LD15/04447 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen
1. Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016, enligt bilaga b), fastställs
2. Anslag inom landstingets budget omdisponeras enligt bilaga c)
3. Driftbudgetramar per basenhet inom central förvaltning, enligt bilaga d), fastställs
4. Driftbudgetramar inom förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna, enligt bilaga d), fastställs
Sammanfattning:
Verksamhetsplan
Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016 utgår från föregående års verksamhetsplan med vissa tillägg utifrån genomförda och planerade organisationsförändringar.
Omdisponering av budget
Från central förvaltnings budget för oförutsedda kostnader föreslås 26 mkr omdisponeras till hälso- och sjukvård. Skälet till detta är att hälso- och sjukvårdsramen felaktigt minskades med totalt 26 mkr för beslutade avgiftsförändringar. Denna effekt förutsågs reducera hälso- och sjukvårdens prognosticerade underskott utan att ramen reducerades med motsvarande.
I fullmäktiges budgetbeslut i november ingår statsbidrag för förstärkning av hälso- och sjukvården som ett specialdestinerat statsbidrag i driftbudgeten. Nya regler har tillkommit som säger att bidraget ska redovisas som ett generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering i budget med 30 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Driftbudget
Fullmäktige beslutade i november 2015 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 478 770 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval. Efter föreslagen omdisponering uppgår ramen till 452 770 tkr. Till Hjälpmedel LD beslutades om en budgetram på 51 250 tkr.
I budgeten för Central förvaltning ingår krav på besparingar motsvarande 21 mkr varav 6 mkr inom IT-enheten. Därutöver är anslaget för kollektivtrafiken minskat med 40 mkr med utgångspunkt från bedömda effekter av nytt avtal för trafiken fr o m halvårsskiftet 2016 samt översyn av trafikvolym och kostnadsfördelning mellan landstinget och kommunkollektivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Central förvaltning 2016
c) Drift- respektive resultatbudget efter omdisponering av budgetramar
d) Driftbudgetramar 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplan
Verksamhetsplan för Central förvaltning 2016 utgår från föregående års verksamhetsplan med vissa tillägg utifrån genomförda och planerade organisationsförändringar.
Omdisponering av budget
Från central förvaltnings budget för oförutsedda kostnader föreslås 26 mkr omdisponeras till hälso- och sjukvård. Skälet till detta är att hälso- och sjukvårdsramen felaktigt minskades med totalt 26 mkr för beslutade avgiftsförändringar. Denna effekt förutsågs reducera hälso- och sjukvårdens prognosticerade underskott utan att ramen reducerades med motsvarande.
I fullmäktiges budgetbeslut i november ingår statsbidrag för förstärkning av hälso- och sjukvården som ett specialdestinerat statsbidrag i driftbudgeten. Nya regler har tillkommit som säger att bidraget ska redovisas som ett generellt statsbidrag. Därmed föreslås en omdisponering i budget med 30 mkr från driftbudget till resultatbudget.
Driftbudget
Fullmäktige beslutade i november 2015 om driftbudget 2016 till Central förvaltning på 478 770 tkr, exklusive Beställarenheten för hälsoval. Efter föreslagen omdisponering uppgår ramen till 452 770 tkr. Till Hjälpmedel LD beslutades om en budgetram på 51 250 tkr.
I budgeten för Central förvaltning ingår krav på besparingar motsvarande 21 mkr varav 6 mkr inom IT-enheten. Därutöver är anslaget för kollektivtrafiken minskat med 40 mkr med utgångspunkt från bedömda effekter av nytt avtal för trafiken fr o m halvårsskiftet 2016 samt översyn av trafikvolym och kostnadsfördelning mellan landstinget och kommunkollektivet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Central förvaltning 2016
c) Drift- respektive resultatbudget efter omdisponering av budgetramar
d) Driftbudgetramar 2016 | | |
| | |
| | | |   |
5 Verksamhetsplan och fördelning av budget 2016 för hälso- och sjukvården |
Diarienummer: LD15/04448 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen:
1. Verksamhetsplan för Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019, enligt bilaga b), fastställs
2. Driftbudgetramar per division och basenhet inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen, enligt bilaga c), fastställs
Sammanfattning:
Verksamhetsplanen för Hälso- och sjukvården Dalarna 2016 - 2019 utgår från struktur och förändringsplan antagen 2015 samt Landstingsplanen 2016-2019.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2015 om en total driftbudgetram 2016 till hälso- och sjukvård på totalt 5 476 370 tkr.
I hälso- och sjukvårdens totala driftbudgetram på 5 502 370 tkr ingår 26 mkr som omfördelas enligt separat beslut om fördelning av budget 2015 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 055 119 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
I Hälso och sjukvårdens budgetförutsättningar 2016 förutses ett genomförande av de åtgärder som beslutats inom ram för struktur- och förändringsplanen 2015, vilka beräknas skapa en positiv ekonomisk effekt motsvarande ca 370 mkr under 2016.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Verksamhetsplanen för Hälso- och sjukvården Dalarna 2016 - 2019 utgår från struktur och förändringsplan antagen 2015 samt Landstingsplanen 2016-2019.
Landstingsfullmäktige beslutade i november 2015 om en total driftbudgetram 2016 till hälso- och sjukvård på totalt 5 476 370 tkr.
I hälso- och sjukvårdens totala driftbudgetram på 5 502 370 tkr ingår 26 mkr som omfördelas enligt separat beslut om fördelning av budget 2015 för Central förvaltning och förvaltning Hjälpmedel Landstinget Dalarna.
Utöver nämnda driftbudgetram räknar hälso- och sjukvården med 1 055 119 tkr i intäkter från hälsovalsram, vilken budgeteras inom central förvaltning.
I Hälso och sjukvårdens budgetförutsättningar 2016 förutses ett genomförande av de åtgärder som beslutats inom ram för struktur- och förändringsplanen 2015, vilka beräknas skapa en positiv ekonomisk effekt motsvarande ca 370 mkr under 2016.
I bilaga framgår förslag till fördelning av budgetramen till respektive division och basenhet inom hälso- och sjukvården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsplan Hälso- och sjukvård Dalarna 2016-2019
c) Driftbudgetramar per division och basenhet 2016 | | |
| | |
| | | |   |
6 Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer 2016 |
Diarienummer: LD15/04444 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen:
1. Landstingsbidrag om 1 133 000 kr fördelas till handikapporganisationer i länet enligt länshandikapprådets förslag i bilaga b) och belastar kostnadsställe 911 01
Sammanfattning:
Länets föreningar och organisationer inom handikapprörelsen har sökt bidrag för sin verksamhet. Länshandikapprådets förslag till fördelning till 40-talet handikapporganisationer är gjord enligt antagna regler i Sociala nämnden 1987-06-23.
Dalarnas Handikappföreningars Samarbetsorgan (HSO) har en särställning och söker medel för uppdraget att vara paraply- och samverkansorgan för samtliga handikappföreningar i länet.
Handikappförening/organisation ska vara ansluten till riksorganisation samt för att få bidrag ha verksamhet i flertalet av Dalarnas kommuner.
Till de handikappföreningar som sökt bidrag föreslår länshandikapprådet administrations- och verksamhetsbidrag enligt förslag i bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Länets föreningar och organisationer inom handikapprörelsen har sökt bidrag för sin verksamhet. Länshandikapprådets förslag till fördelning till 40-talet handikapporganisationer är gjord enligt antagna regler i Sociala nämnden 1987-06-23.
Dalarnas Handikappföreningars Samarbetsorgan (HSO) har en särställning och söker medel för uppdraget att vara paraply- och samverkansorgan för samtliga handikappföreningar i länet.
Handikappförening/organisation ska vara ansluten till riksorganisation samt för att få bidrag ha verksamhet i flertalet av Dalarnas kommuner.
Till de handikappföreningar som sökt bidrag föreslår länshandikapprådet administrations- och verksamhetsbidrag enligt förslag i bilaga b).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Fördelning av landstingsbidrag till länets handikapporganisationer | | |
| | |
| | | |   |
7 Fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom handikapprörelsen 2016 |
Diarienummer: LD15/04445 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen:
1. 1 019 700 kr fördelas till idrotts- och ungdomsorganisationer inom handikapprörelsen enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Bidrag beviljas till en idrotts- och en ungdomsorganisation inom handikapprörelsen.
Dalarnas Handikappförbund (DHIF) har sökt bidrag för arbetet med att utveckla och göra idrottsaktiviteter tillgängliga samt stödja föreningar så att fler personer med funktionsnedsättning blir aktiva motions- och idrottsutövare efter intresse och personliga förutsättningar.
DHIF söker bidrag driften av Liljans Herrgård. Gården används som tränings- och rekreationsanläggning samt kursgård för personer med funktionsnedsättning.
Ungdomsorganisationer US Mitt söker bidrag till verksamhet för unga med synnedsättning i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom Handikapprörelse 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bidrag beviljas till en idrotts- och en ungdomsorganisation inom handikapprörelsen.
Dalarnas Handikappförbund (DHIF) har sökt bidrag för arbetet med att utveckla och göra idrottsaktiviteter tillgängliga samt stödja föreningar så att fler personer med funktionsnedsättning blir aktiva motions- och idrottsutövare efter intresse och personliga förutsättningar.
DHIF söker bidrag driften av Liljans Herrgård. Gården används som tränings- och rekreationsanläggning samt kursgård för personer med funktionsnedsättning.
Ungdomsorganisationer US Mitt söker bidrag till verksamhet för unga med synnedsättning i Dalarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till fördelning av landstingsbidrag till länets idrotts- och ungdomsorganisationer inom Handikapprörelse 2016 | | |
| | |
| | | |   |
8 Avskrivning av större kundfordringar |
Diarienummer: LD15/03631 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen:
1. Kundfordringar enligt bilaga b) avskrivs
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 608 629 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avskrivningar av kundfordringar större än två prisbasbelopp
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 608 629 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avskrivningar av kundfordringar större än två prisbasbelopp | | |
| | |
| | | |   |
9 Donation från Södra Dalarnas Sparbank till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning |
Diarienummer: LD15/03939 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen:
1. Donationen från Södra Dalarnas Sparbank om 1,3 Mkr tas emot och används enligt föreslagen prioriteringsordning
Sammanfattning:
Södra Dalarnas Sparbank erbjuder sig donera 1,3 Mkr till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning.
Medicinsk rådgivare och chefläkare inom den specialiserade vården har bedömt donationens medicinska nytta för Landstinget Dalarna och utifrån det lagt en prioriteringsordning.
Ökade kostnader för underhåll av utrustning samt ökade lokalkostnader finansieras inom klinikernas ordinarie budgetutrymme.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Donationserbjudande från Södra Dalarnas Sparbank
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas Sparbank erbjuder sig donera 1,3 Mkr till Avesta Lasarett för inköp av medicinsk utrustning.
Medicinsk rådgivare och chefläkare inom den specialiserade vården har bedömt donationens medicinska nytta för Landstinget Dalarna och utifrån det lagt en prioriteringsordning.
Ökade kostnader för underhåll av utrustning samt ökade lokalkostnader finansieras inom klinikernas ordinarie budgetutrymme.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Donationserbjudande från Södra Dalarnas Sparbank | | |
| | |
| | | |   |
|