Dagordning | |
  Fastighetsnämnden_2015-11-25_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Justering av närvarolistan |
|
Ordförandens förslag: .
1. Närvarolistan fastställs
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Godkännande av dagordning |
|
Ordförandens förslag: .
1. Godkännande av föreliggande dagordning med följande förändringar
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Protokollsjustering |
|
Ordförandens förslag: .
1. /namn/ utses att jämte ordföranden justera protokollet. Ordföranden överlämnar efter egen justering till justeringsmannen. Justering ska vara klar inom 14 dagar.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Informations- och anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Information |
|
Ordförandens förslag: .
1. Fastighetsnämnden antecknar informationen till protokollet.
Information lämnas om:
- Läget i investeringsprojekt
- Revisorerna besöker nämndsammanträdet den 25 november för information och diskussion Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar de anmälda delegeringsbesluten till protokollet.
Anmäldes följande enligt delegeringsbestämmelser fastställda av Landstingsstyrelsen § 113/2014 och Fastighetsnämnden § 39/2014 fattade beslut.
A) Ordföranden/Vice ordföranden
B) Förvaltningschef
I ärendet redovisas följande dokument
a) Ordförande/Vice ordf
b) Förvaltningschef
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Antecknar övriga anmälningsärenden till protokollet.
Sammanfattning av ärendet
- Försäljning av fastigheten Ludvika Persbo 64:166, Länsarkivet Håksberg, Lf 2015-09-28, § 73 Bilaga
- Revisorernas granskning av Landstinget Dalarnas delårsrapport 2015-08-31 Bilaga
- Fastighetsnämndens sammanträde i februari flyttas till torsdag 2015-02-11
I ärendet redovisas följande dokument
a) Protokollsutdrag Lf § 73
b) Revisorernas granskning av Landstinget Dalarnas delårsrapport 2015-08-31
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
7 Internkontroll 2015 , uppföljning |
Diarienummer: LD14/03272 |
Ordförandens förslag:
1. Anteckna redovisad rapport för uppföljning av internkontroll 2015 till protokollet.
Sammanfattning:
Redovisade iakttagelser i granskningsrapporten pekar på angelägna och relevanta förbättringsområden. Av rapporten framgår vilka åtgärder som har genomförts och kommer att genomföras i syfte att säkerställa förbättringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2015
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisade iakttagelser i granskningsrapporten pekar på angelägna och relevanta förbättringsområden. Av rapporten framgår vilka åtgärder som har genomförts och kommer att genomföras i syfte att säkerställa förbättringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Rapport internkontroll 2015 | | |
| | |
| | | |   |
8 Internkontroll 2016, plan |
Diarienummer: LD15/03722 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa internkontrollplan 2016 för Fastighetsnämndens ansvarsområde.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har 2011-06-14, § 99, och senast 2015-09-28, § 71, beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har 2011-06-14, § 99, och senast 2015-09-28, § 71, beslutat om reglemente för Fastighetsnämnden. I reglementet fastslås att ansvaret för att den interna kontrollen fungerar tillfredsställande samt hur uppföljningen av kontrollen ska ske ligger i nämnden.
Planen är upprättad utifrån av landstingsstyrelsen fastställda kontrollområden samt den riskanalys som gjorts för nämndens ansvarsområde.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Intern kontrollplan 2016 | | |
| | |
| | | |   |
9 Budget 2016 |
Diarienummer: LD15/01250 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa budget 2016 för Fastighetsnämnden samt
2. Överlämna budgeten till Landstingsstyrelsen för kännedom
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har efter en omfattande genomlysning beslutat om struktur- och förändringsplaner för hela landstinget. För fastighetsför-valtningen innebär det ett ökat avkastningskrav på 10 mnkr; till 28,7 mnkr årligt resultat. Dessutom har beslut fattats att de administrativa funktionerna ska centraliseras. För vår del innebär det att personal inom ekonomi (3 personer) from 2016-01-01 kommer att tillhöra central förvaltning och ha ekonomidirektören som chef.
Investeringsramarna sänks till 250 mnkr 2016, 300 mnkr 2017 och 350 mnkr årligen för 2018 och 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2016
c) Budget 2016 och plan 2017-2019 för fastighetsinvesteringar
(Komplett investeringsplan för fastigheter, utrustning/IT och konst lämnas i A3-format på mötet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har efter en omfattande genomlysning beslutat om struktur- och förändringsplaner för hela landstinget. För fastighetsför-valtningen innebär det ett ökat avkastningskrav på 10 mnkr; till 28,7 mnkr årligt resultat. Dessutom har beslut fattats att de administrativa funktionerna ska centraliseras. För vår del innebär det att personal inom ekonomi (3 personer) from 2016-01-01 kommer att tillhöra central förvaltning och ha ekonomidirektören som chef.
Investeringsramarna sänks till 250 mnkr 2016, 300 mnkr 2017 och 350 mnkr årligen för 2018 och 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Resultatbudget 2016
c) Budget 2016 och plan 2017-2019 för fastighetsinvesteringar
(Komplett investeringsplan för fastigheter, utrustning/IT och konst lämnas i A3-format på mötet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Kalkylränta 2016 |
Diarienummer: LD15/03769 |
Ordförandens förslag:
1. Fastställa kalkylräntan för år 2016 till 2,72 procent (3,02) och att en lägre räntesats, 1,36 procent, används för energiinvesteringar.
Sammanfattning:
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för
att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar.
Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens historiskt låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling underlag för kalkylränta 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfastigheter har sedan många år tillbaka en etablerad modell för
att fastställa nivån på kalkyl- och internränta för fastighetsinvesteringar.
Modellen syftar till att tydliggöra att investeringar långsiktigt binder kapital, och att detta har ett pris. Trots att det är en långsiktig, trögrörlig ränta så sjunker den som en följd av dagens historiskt låga räntenivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Ränteutveckling underlag för kalkylränta 2016 | | |
| | |
| | | |   |
11 Falu lasarett, rivning Ängsklockan |
Diarienummer: LD15/03228 |
Ordförandens förslag:
1. Byggnad 29, Ängsklockan, på Falu lasarett rivs.
2. Nya, cirka 100, markförlagda parkeringsplatser anläggs.
Sammanfattning:
Falu lasaretts byggnad 29, Ängsklockan, omfattar 606 kvm och byggdes år 1986. Byggnaden uppfördes som patienthotell och fungerade under flertalet år som boende för besökande till lasarettet i behov av övernattning. På senare år har byggnaden nyttjats allt mindre i ursprungligt syfte, eftersom den inte längre ansetts vara tidsenlig och funktionell. Istället har Ängsklockan nyttjats som personal- och studentboende. Men även i detta avseende har byggnaden stora brister och står därför sedan våren 2015 tom/utan verksamhet.
Vid Falu lasarett finns ett stort behov av utökat antal parkeringsplatser. Detta skulle kunna lösas genom att ersätta Ängsklockan med ca 100 markförlagda parkeringsplatser. Parkeringsbristen bedöms bli särskilt akut under uppförandet av en ny helikopterlandningsplats ovanpå parkeringshuset, eftersom parkeringsplatser under delar av byggtiden måste stängas av.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Falu lasaretts byggnad 29, Ängsklockan, omfattar 606 kvm och byggdes år 1986. Byggnaden uppfördes som patienthotell och fungerade under flertalet år som boende för besökande till lasarettet i behov av övernattning. På senare år har byggnaden nyttjats allt mindre i ursprungligt syfte, eftersom den inte längre ansetts vara tidsenlig och funktionell. Istället har Ängsklockan nyttjats som personal- och studentboende. Men även i detta avseende har byggnaden stora brister och står därför sedan våren 2015 tom/utan verksamhet.
Vid Falu lasarett finns ett stort behov av utökat antal parkeringsplatser. Detta skulle kunna lösas genom att ersätta Ängsklockan med ca 100 markförlagda parkeringsplatser. Parkeringsbristen bedöms bli särskilt akut under uppförandet av en ny helikopterlandningsplats ovanpå parkeringshuset, eftersom parkeringsplatser under delar av byggtiden måste stängas av.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
12 Mix av miljömärkt el inför 2016 |
Diarienummer: LD15/03303 |
Ordförandens förslag:
1. Köp av miljömärkt elenergi väljs med en mix av sol, vind och vatten enligt alternativ 1, dvs. en procent el, 24 procent vatten och 75 procent vind.
Sammanfattning:
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Köp av miljömärkt elenergi utgår från fastställd Energiplan 2010. Planen har en tydlig målsättning, nämligen genom att öka energiprestanda i fastighetsbeståndet, minska utsläppen av klimatgaser och skapa förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
13 Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden |
Diarienummer: LD15/03723 |
Ordförandens förslag:
1. Förslaget till nya delegeringsbestämmelser för Fastighetsnämnden fastställs och börjar gälla från och med 2016-01-01.
Sammanfattning:
Enligt nämndens reglemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämn eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2014-11-26. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt nämndens reglemente, § 10, får nämnden uppdra åt ledamot, ersättare i nämn eller åt anställd hos landstinget att på nämndens vägnar besluta i visst ärende eller grupp av ärenden.
Förra gången nämndens delegationsbestämmelser var uppe till beslut var 2014-11-26. Eftersom ambitionen är att alla styrdokument ska bli föremål för en årlig översyn, föreslås nu efter översyn att bilagda reviderade delegeringsbestämmelser fastställs att gälla from 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delegeringsbestämmelser Fastighetsnämnden 2016 | | |
| | |
| | | |   |
14 Fastställande av policys |
Diarienummer: LD15/03790 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna följande policydokument för Fastighetsnämndens ansvarsområde att gälla from 2016-01-01 och tillsvidare:
2. Arkitekturpolicy
3. Elhandelspolicy
4. Hyresgästpolicy
5. Kvalitetspolicy
6. Miljöpolicy
7. Policy mot mutbrott och bestickning
Sammanfattning:
Redovisade policydokument är uttryck för politikens vilja och inriktning inom Fastighetsnämndens ansvarsområde. Nämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentens innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policys
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Redovisade policydokument är uttryck för politikens vilja och inriktning inom Fastighetsnämndens ansvarsområde. Nämnden har det övergripande ansvaret för policydokumentens innehåll och uppföljning.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Policys | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|