Dagordning | |
  Landstingsstyrelsen_2015-11-09_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Landstingsdirektören informerar om situationen kring asylsökande
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Lägesrapport ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delårsrapport januari-augusti 2015 |
Diarienummer: LD15/02616 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Delårsrapport augusti 2015, enligt bilaga b) och c), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2015.
Prognosen för 2015 är ett underskott på 173 Mkr. Verksamheternas nettokostnader beräknas ökar med 286 Mkr och intäktssidan med skatter, statsbidrag och finansnetto beräknas öka med 288 Mkr. Den ekonomiska obalansen från bokslut 2014 med ett underskott på 175 Mkr kvarstår således.
I delårsbokslutet uppnås målet för placerade pensionsmedel. Övriga finansiella mål uppnås inte.
Hälso- och sjukvården gör inte någon sedvanlig måluppföljning i delårsrapporten. Fokus har istället lagts på det utrednings- och genomlysningsarbete som pågår. Måluppföljningen planeras att göras i årsredovisningen. Övriga förvaltningar bedömer att de kommer att ha en god måluppfyllelse.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport augusti 2015
c) Bilaga förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av landstingets ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2015.
Prognosen för 2015 är ett underskott på 173 Mkr. Verksamheternas nettokostnader beräknas ökar med 286 Mkr och intäktssidan med skatter, statsbidrag och finansnetto beräknas öka med 288 Mkr. Den ekonomiska obalansen från bokslut 2014 med ett underskott på 175 Mkr kvarstår således.
I delårsbokslutet uppnås målet för placerade pensionsmedel. Övriga finansiella mål uppnås inte.
Hälso- och sjukvården gör inte någon sedvanlig måluppföljning i delårsrapporten. Fokus har istället lagts på det utrednings- och genomlysningsarbete som pågår. Måluppföljningen planeras att göras i årsredovisningen. Övriga förvaltningar bedömer att de kommer att ha en god måluppfyllelse.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport augusti 2015
c) Bilaga förvaltningar | | |
| | |
| | | |   |
5 Struktur- och förändringsplan 2015/2 - Hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD15/03446 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Antalet fastställda vårdplatser på Akutvårdsavdelningen Falu lasarett minskas med 10 till 6 fr.o.m. 2016-01-01, bilaga b)
2. Antalet fastställda vårdplatser inom Medicin Falun minskas med 6 till 66 fr.o.m. 2016-01-01, bilaga b)
3. Antalet fastställda vårdplatser inom Medicin Geriatrik Ludvika minskas med 6 till 34 fr.o.m. 2016-03-01, bilaga b)
4. Antalet fastställda vårdplatser inom Medicin Geriatrik Akut Avesta minskas med 6 till 45 fr.o.m. 2016-04-01, bilaga b)
5. Antalet fastställda vårdplatser vid ortopedkliniken, Falu lasarett minskas med 8 till 44 fr.o.m. 2015-12-01. Reduktionen sker på avdelning 18 som permanent övergår till 5-dygnsavdelning med 20 fastställda vårdplatser i stället för 28, bilaga c)
6. Antalet fastställda vårdplatser vid intensivvårdsavdelningen på Mora lasarett minskas med 2, från 8 till 6 fr.o.m. 2015-12-01, bilaga c)
7. Sammanslagning av ortopedavdelning 18 och reumatologavdelning 12 vid Falu lasarett genomfö
Sammanfattning:
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -365 mkr.
En struktur- o förändringsplan tas fram under 2015 för att skapa ekonomisk balans - med en hållbar och högkvalitativ hälso- o sjukvård. Struktur- och förändringsplanen utgörs även av åtgärder som berör avgifter (separat beslut), är landstingsövergripande (separat beslut) och som avser enskilda förvaltningar (i budgetbeslut).
Till de politiska besluten kommer ett antal tjänstemannabeslut.
De aktuella förslagen beräknas ge en besparing på ca 330 mkr 2016-2019. Tillsammans med tidigare beslut i struktur- och förändringsplanen beräknas den totala kostnadsminskningen vara 580 mkr under planperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Minskning av antalet fastställda vårdplatser - Division Medicin
c) Minskning av antalet fastställda vårdplatser, sammanslagning av avdelningar - Division Kirurgi
d) Stängning av ortopedmottagningen, Ludvika lasarett
e) Förändrad jourorganisation i Västerbergslagen
f) Förändrad jourorganisation i Södra Dalarna
g) Utredning av rättspsykiatrins uppdrag och struktur
h) Utredning av utbud och nivåstruktur inom riskbruks-, missbruks- och beroendevården
i) Utredning av närsjukvård
j) Bemanningsmål för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
k) Sammanställning beslut
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Hälso- och sjukvårdsförvaltningen, har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -365 mkr.
En struktur- o förändringsplan tas fram under 2015 för att skapa ekonomisk balans - med en hållbar och högkvalitativ hälso- o sjukvård. Struktur- och förändringsplanen utgörs även av åtgärder som berör avgifter (separat beslut), är landstingsövergripande (separat beslut) och som avser enskilda förvaltningar (i budgetbeslut).
Till de politiska besluten kommer ett antal tjänstemannabeslut.
De aktuella förslagen beräknas ge en besparing på ca 330 mkr 2016-2019. Tillsammans med tidigare beslut i struktur- och förändringsplanen beräknas den totala kostnadsminskningen vara 580 mkr under planperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Minskning av antalet fastställda vårdplatser - Division Medicin
c) Minskning av antalet fastställda vårdplatser, sammanslagning av avdelningar - Division Kirurgi
d) Stängning av ortopedmottagningen, Ludvika lasarett
e) Förändrad jourorganisation i Västerbergslagen
f) Förändrad jourorganisation i Södra Dalarna
g) Utredning av rättspsykiatrins uppdrag och struktur
h) Utredning av utbud och nivåstruktur inom riskbruks-, missbruks- och beroendevården
i) Utredning av närsjukvård
j) Bemanningsmål för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
k) Sammanställning beslut | | |
| | |
| | | |   |
6 Struktur- och förändringsplan 2015/2 - Landstingsgemensamt |
Diarienummer: LD15/03447 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att för all bidragsgivningen utom för hälso- och sjukvård, utreda beslutsgång och beslutsnivåer enligt bilaga b)
2. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheterna att minska bidragsgivningen med totalt 10 procent i förhållande till 2015 års nivå, enligt bilaga b)
3. Medel för bidrag till handikapporganisationer och regionala organisationer omdisponeras till kultur- och bildningsnämnden från landstingsstyrelsens ram för central förvaltning. Beloppets storlek fastställs i fullmäktiges budgetbeslut i juni 2016, enligt bilaga b)
4. Nuvarande riktlinjer för bidrag till organisationer för personer med funktionsnedsättning sammanförs med kultur- och bildningsnämndens riktlinjer för stöd till ideella, idéburna organisationer från och med 2017, enligt bilaga b)
5. Landstingsstyrelsen ges i uppdrag att aktivt verka för att Kollektivtrafikmyndigheten på Region Dalarna senast vid ingången av 2016 tar fram en k
Sammanfattning:
Landstinget har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -173 mkr. Åtgärder behöver vidtas i ett koncernperspektiv när det gäller landstingets bidragsgivning, kostnadsfördelning för kollektivtrafiken och en övergripande planerings- och styrmodell.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingets bidragsgivning
b1) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-05-19 § 46
b2) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-09-22 § 57
c) Kostnadsfördelningsmodell för kollektivtrafiken
d) Planerings- och styrmodell
d1) Utredningsrapport
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -173 mkr. Åtgärder behöver vidtas i ett koncernperspektiv när det gäller landstingets bidragsgivning, kostnadsfördelning för kollektivtrafiken och en övergripande planerings- och styrmodell.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingets bidragsgivning
b1) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-05-19 § 46
b2) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-09-22 § 57
c) Kostnadsfördelningsmodell för kollektivtrafiken
d) Planerings- och styrmodell
d1) Utredningsrapport | | |
| | |
| | | |   |
7 Struktur- och förändringsplan 2015/2 - Avgifter |
Diarienummer: LD15/03448 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Patientavgift motsvarande slutenvård tas ut för vistelse på patienthotell av remitterade gäster över 20 år, från 2016-01-01, bilaga b)
2. Hyresavgift för CPAP höjs till 150 kronor per månad, från 2016-01-01, bilaga b)
3. Avgift för uteblivet eller sent avbokat besök tas ut även inom Barn- och ungdomspsykiatrin, Samtalsmottagning för barn och unga samt Habiliteringen, från 2016-01-01, bilaga b)
4. Egenavgiften för taxi höjs från 100 kronor till 150 kronor, bilaga c),
5. Högkostnadsskyddet för sjukresor höjs från 2000 kronor till 2400 kronor, bilaga c)
6. Egenavgift införs för de idag undantagna dialyspatienterna, enligt bilaga c)
7. Egenavgift införs för de idag undantagna habiliteringspatienterna, enligt bilaga c)
8. Egenavgift införs för liggande sjuktransporter, enligt bilaga c)
9. Patienter över 85 år undantas från krav att intyga medicinska skäl för sjukresa med taxi/specialfordon, enligt bilaga c)
10. Text i befint
Sammanfattning:
Landstinget, särskilt hälso- och sjukvårdsförvaltningen, har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -173 mkr. Prognosen för hälso- och sjukvården är -365 mkr.
I den struktur- o förändringsplan som presenteras, ingår åtgärder för hälso- och sjukvården utifrån fullmäktigebeslutet om nivåstrukturering men även andra åtgärder för att minska kostnaderna. Dessa förslag kompletteras med förslag om förändringar i avgifter. De föreslagna förändringarna innebär förändringar av avgifter inom hälso- och sjukvården och för sjukresor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avgifter
c) Reglemente och avgifter för sjukresor
c1) Omvärldsanalys
c2) Reglemente s 7 ändringsförslag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget, särskilt hälso- och sjukvårdsförvaltningen, har haft ett ökande ekonomiskt underskott de senaste åren och enligt prognos för 2015 blir resultatet -173 mkr. Prognosen för hälso- och sjukvården är -365 mkr.
I den struktur- o förändringsplan som presenteras, ingår åtgärder för hälso- och sjukvården utifrån fullmäktigebeslutet om nivåstrukturering men även andra åtgärder för att minska kostnaderna. Dessa förslag kompletteras med förslag om förändringar i avgifter. De föreslagna förändringarna innebär förändringar av avgifter inom hälso- och sjukvården och för sjukresor.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Avgifter
c) Reglemente och avgifter för sjukresor
c1) Omvärldsanalys
c2) Reglemente s 7 ändringsförslag | | |
| | |
| | | |   |
8 Landstingsplan 2016-2019, Budget 2016 och Finansplan 2016-2019 |
Diarienummer: LD15/01594 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsplan 2016-2019 inklusive finansplan 2016-2019 och budget 2016, enligt bilaga b), fastställs
2. Preliminär investeringsram på 350 mkr för år 2016 fastställs med. Fördelning av investeringsram presenteras fullmäktige i februari 2016.
3. Partistöd 2016 beviljas med totalt 10 987 600 kr varav 10 procent utgör grundstöd.
Sammanfattning:
Landstinsplanen för åren 2016-2019 föreslås få en annorlunda struktur än tidigare planer. Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision ett hälsosammare Dalarna - för ett friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt landstingets ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2016-2019 inklusive finansplan 2016-2019 och budget 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinsplanen för åren 2016-2019 föreslås få en annorlunda struktur än tidigare planer. Landstingsplan är en del av en rullande årsplanering och anger den övergripande inriktningen för Landstinget Dalarna under planperioden. Den binder samman landstingets övergripande vision ett hälsosammare Dalarna - för ett friskare och tryggare liv och strategiska mål med verksamhetens inriktning och omfattning samt landstingets ekonomiska förutsättningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Landstingsplan 2016-2019 inklusive finansplan 2016-2019 och budget 2016 | | |
| | |
| | | |   |
9 Översyn och revideringar av landstingets placeringsdirektiv |
Diarienummer: LD14/03212 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Uppdaterade föreskrifter för finansförvaltning, avseende placeringsdirektiv pensionsmedel och placeringsdirektiv donationsmedel, enligt bilaga b-e, godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2012-11-19 § 156. I kapitel 1, 3 stipuleras att föreskrifterna ska uppdateras årligen av fullmäktige.
Förändringar föreslås i instruktion för placeringar samt Föreskrifter för finansförvaltning. Räntebärande och alternativa investeringar föreslås separeras, vilket gör det tydligare och lättare att jämföra med andra landsting.
Ett antal mindre förändringar i placeringsdirektiven föreslås. Även Föreskrifter för Finansförvaltning uppdateras. Kravet på rating vid leasing och renting utgår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för förvaltning av pensionsfond
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel.
d) Föreskrifter för Finansförvaltning
e) Bilaga 3 Definitioner
f) Protokollsutdrag från LF 2012-11-19 § 156
g) Detaljerad beskrivning av förändringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2012-11-19 § 156. I kapitel 1, 3 stipuleras att föreskrifterna ska uppdateras årligen av fullmäktige.
Förändringar föreslås i instruktion för placeringar samt Föreskrifter för finansförvaltning. Räntebärande och alternativa investeringar föreslås separeras, vilket gör det tydligare och lättare att jämföra med andra landsting.
Ett antal mindre förändringar i placeringsdirektiven föreslås. Även Föreskrifter för Finansförvaltning uppdateras. Kravet på rating vid leasing och renting utgår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för förvaltning av pensionsfond
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel.
d) Föreskrifter för Finansförvaltning
e) Bilaga 3 Definitioner
f) Protokollsutdrag från LF 2012-11-19 § 156
g) Detaljerad beskrivning av förändringar | | |
| | |
| | | |   |
10 Inköps-och upphandlingspolicy |
Diarienummer: LD15/03150 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Inköps- och upphandlingspolicy, enligt bilaga b) godkänns och ersätter riktlinjer för anskaffning och upphandling av varor och tjänster i Landstinget Dalarna, fastställda av fullmäktige 2007-11-20 § 132
Sammanfattning:
Inköps- och upphandlingspolicyn revideras bl.a. mot bakgrund av ett motionssvar i landstingsfullmäktige 2014-11-24 § 137 om tydligare riktlinjer för hur sociala kriterier kan användas vid upphandling.
Policyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen samt säkerställa att inköp och upphandling utförs affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och landstingets riktlinjer samt med en för landstinget god och långsiktig hållbar ekonomi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inköps- och upphandlingspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inköps- och upphandlingspolicyn revideras bl.a. mot bakgrund av ett motionssvar i landstingsfullmäktige 2014-11-24 § 137 om tydligare riktlinjer för hur sociala kriterier kan användas vid upphandling.
Policyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen samt säkerställa att inköp och upphandling utförs affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och landstingets riktlinjer samt med en för landstinget god och långsiktig hållbar ekonomi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inköps- och upphandlingspolicy | | |
| | |
| | | |   |
11 Reviderad kreditpolicy |
Diarienummer: LD15/03361 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Kreditpolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarnas kreditpolicy föreslås justeras och anpassas till rådande normer.
Förslaget omfattar två nya avgifter, avgift för betalningspåminnelse och uppläggningsavgift i samband med avbetalningsplan. I övrigt föreslås endast smärre justeringar och förtydliganden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Kreditpolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarnas kreditpolicy föreslås justeras och anpassas till rådande normer.
Förslaget omfattar två nya avgifter, avgift för betalningspåminnelse och uppläggningsavgift i samband med avbetalningsplan. I övrigt föreslås endast smärre justeringar och förtydliganden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Kreditpolicy | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering av Avtal Hälsoval Dalarna |
Diarienummer: LD15/02085 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Avtal Hälsoval Dalarna, enligt bilagorna b-f, fastställs och gäller fr o m 2016-01-01
Sammanfattning:
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för privata och landstingsägda vårdcentraler. Avtalet revideras årligen. Inför 2016 föreslås av Hälsovalsberedningen ett antal förändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Information och föreskrifter
c) Avtal Hälsoval Dalarna
d) Bilaga Ersättning
e) Bilaga Uppföljning
f) IT-bilaga Hälsoval
g) Protokollsutdrag, Hälsovalsberedningen 2015-10-07 § 6
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Avtal Hälsoval Dalarna reglerar uppdrag, ersättning m.m. för privata och landstingsägda vårdcentraler. Avtalet revideras årligen. Inför 2016 föreslås av Hälsovalsberedningen ett antal förändringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Information och föreskrifter
c) Avtal Hälsoval Dalarna
d) Bilaga Ersättning
e) Bilaga Uppföljning
f) IT-bilaga Hälsoval
g) Protokollsutdrag, Hälsovalsberedningen 2015-10-07 § 6 | | |
| | |
| | | |   |
13 Ombildning av kommunalförbundet ambulanshelikopter |
Diarienummer: LD14/03979 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förslag till reviderad förbundsordning enligt bilaga c) godkänns
2. Uppsala Läns Landsting medlemskap i kommunalförbundet Svensk Luftambulans godkänns
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del, under förutsättningen att fullmäktige beslutar enligt förslag:
3. Samverkansavtal enligt bilaga d) godkänns
4. Landstingsdirektören ges i uppdrag att teckna samverkansavtalet samt besluta om eventuella framtida justeringar och kompletteringar av avtalet
Sammanfattning:
Uppsala Läns Landsting har ansökt om att bli medlem i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Uppsala Läns Landsting står själv för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver regleras i ett kompletterande samverkansavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll, Landstinget i Uppsala läns fullmäktige 2015-09-30 § 91
c) Förslag till reviderad förbundsordning
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Uppsala Läns Landsting har ansökt om att bli medlem i kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Uppsala Läns Landsting står själv för inträdeskostnaderna. Nuvarande förbundsordning behöver justeras och relationerna mellan medlemmarna och förbundet behöver regleras i ett kompletterande samverkansavtal.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll, Landstinget i Uppsala läns fullmäktige 2015-09-30 § 91
c) Förslag till reviderad förbundsordning
d) Förslag till kompletterande samverkansavtal mellan förbundet och dess medlemmar | | |
| | |
| | | |   |
14 Långsiktigt hållbar regional stödstruktur inom socialtjänstområdet i Dalarna |
Diarienummer: LD13/03165 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Direktionen för Region Dalarnas förslag till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård, enligt bilaga b), godkänns
2. Utökningen av välfärdsområdets stödstruktur inom Region Dalarna med 3,0 årsarbetare, till en kostnad av 2 295 000 kr/år fördelad så att landstinget finansierar 50 % och kommunerna 50 %, godkänns, under förutsättning att kommunerna finansierar sin del av stödstrukturen.
Sammanfattning:
Staten har genom överenskommelser med SKL sedan 2011 velat stärka utvecklingen av evidensbaserad socialtjänst och närliggande hälso-och sjukvård. Inför överenskommelsen för 2014 mellan regeringen och SKL ställdes krav på samtliga kommuner och landsting/regioner att presentera en plan för en långsiktig hållbar regional stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård. Stödstrukturen ska från 2016 finansieras på egen hand av huvudmännen.
En rekommendation om beslut till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård antogs av Region Dalarnas direktion juni 2014, bilaga c). Landstinget och alla länets kommuner behöver ta ställning till förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om långsiktigt hållbar regional stödstruktur för socialtjänst, hälsa och välfärd
c) Protokollsutdrag, Direktion för Region Dalarna § 143/14
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Staten har genom överenskommelser med SKL sedan 2011 velat stärka utvecklingen av evidensbaserad socialtjänst och närliggande hälso-och sjukvård. Inför överenskommelsen för 2014 mellan regeringen och SKL ställdes krav på samtliga kommuner och landsting/regioner att presentera en plan för en långsiktig hållbar regional stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård. Stödstrukturen ska från 2016 finansieras på egen hand av huvudmännen.
En rekommendation om beslut till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård antogs av Region Dalarnas direktion juni 2014, bilaga c). Landstinget och alla länets kommuner behöver ta ställning till förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om långsiktigt hållbar regional stödstruktur för socialtjänst, hälsa och välfärd
c) Protokollsutdrag, Direktion för Region Dalarna § 143/14 | | |
| | |
| | | |   |
15 Visa vägen - Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018. |
Diarienummer: LD15/02907 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Visa vägen - Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018, avsnitt 1-7 och 9-10, enligt bilaga c), godkänns.
Landstingsstyrelsen beslutar för egen del, under förutsättningen att fullmäktige beslutar enligt förslag:
2. Kultur- och bildningsnämnden ges i uppdrag att fördela uppdrag och medel till respektive kultur- och bildningsverksamhet med utgångspunkt i Kultur- och bildningsplanen, avsnitt 1-10.
Sammanfattning:
Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018 ska ersätta styrdokumentet ”Dalarnas regionala kulturplan 2013-2015. Varje län/region ska ta fram en treårig kulturplan som ska utgöra underlag vid dialogen med Statens kulturråd om fördelningen av de statliga kulturmedlen till Dalarna. Kultur- och bildningsnämnden har beslutat att en bildningsplan ska tas fram för Dalarna (KBN § 9 2014) och att den ska tas fram parallellt med kulturplanen och med gemensamma processer (KBN § 20 2014).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-10-27 § 72
c) Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018 ska ersätta styrdokumentet ”Dalarnas regionala kulturplan 2013-2015. Varje län/region ska ta fram en treårig kulturplan som ska utgöra underlag vid dialogen med Statens kulturråd om fördelningen av de statliga kulturmedlen till Dalarna. Kultur- och bildningsnämnden har beslutat att en bildningsplan ska tas fram för Dalarna (KBN § 9 2014) och att den ska tas fram parallellt med kulturplanen och med gemensamma processer (KBN § 20 2014).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-10-27 § 72
c) Dalarnas regionala kultur- och bildningsplan 2016-2018 | | |
| | |
| | | |   |
16 Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion |
Diarienummer: LD15/01615 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarnas del i avsiktsförklaringen kopplad till strategin ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion”, enligt bilaga b-d, antas
Sammanfattning:
Region Dalarnas direktion har genom beslut 2015-02-11 § 42 rekommenderat Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna att anta avsiktsförklaringen i strategin ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion, beslut om strategi”. Avsiktsförklaringen beskriver hur Dalarnas kommuner, Landstinget Dalarna och Region Dalarna avser att arbeta för att Dalarna ska bli och vara Sveriges bästa ungdomsregion. Ärendet har beretts av Kultur- och bildningsnämnden, bilaga e).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv Beslut om Rekommendation till kommunerna och Landstinget Dalarna att anta avsiktsförklaringen kopplad till strategin Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion
c) Strategidokument del 1, strategi ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion”
d) Strategidokument del 2, mål ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion”
e) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-10-27 § 73
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarnas direktion har genom beslut 2015-02-11 § 42 rekommenderat Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna att anta avsiktsförklaringen i strategin ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion, beslut om strategi”. Avsiktsförklaringen beskriver hur Dalarnas kommuner, Landstinget Dalarna och Region Dalarna avser att arbeta för att Dalarna ska bli och vara Sveriges bästa ungdomsregion. Ärendet har beretts av Kultur- och bildningsnämnden, bilaga e).
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv Beslut om Rekommendation till kommunerna och Landstinget Dalarna att anta avsiktsförklaringen kopplad till strategin Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion
c) Strategidokument del 1, strategi ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion”
d) Strategidokument del 2, mål ”Dalarna - Sveriges bästa ungdomsregion”
e) Protokollsutdrag, Kultur- och bildningsnämnden 2015-10-27 § 73 | | |
| | |
| | | |   |
17 Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019 |
Diarienummer: LD15/03500 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019, enligt bilaga c) till s), godkänns.
Sammanfattning:
Samverkansnämnden Uppsala-Örebro Sjukvårdsregion beslutade 2015-09-29 § 8 att rekommendera sjukvårdsregionens landsting och regioner att anta och implementera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019 med möjlighet till förlängning. Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har idag en reglerad samverkan baserad på det avtal som slöts för perioden 2010-2014 och förlängdes att gälla även under år 2015.
Det övergripande målet är att erbjuda invånarna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion tillgång till en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Under mandatperioden ska förutsättningar utredas om patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk. Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämndens möte 150929
c) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
d) Avtal bilaga 1- Arbetsordning för samverkansnämnden
e) Avtal bilaga 2 - Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
f) Avtal bilaga 3 - Avtal om det Regionala forskningsrådet
g) Avtal bilaga 4 - Regler för utomlänsvård
h) Avtal bilaga 5 - Avtal om gränslös utkallning av ambulanshelikopter
i) Avtal bilaga 6 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt cancercentrum
j) Avtal bilaga 7 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt biobankscentrum
k) Avtal bilaga 8 - Uppdragsbeskrivning för Arbets- och miljömedicinska kliniken Örebro
l) Avtal bilaga 9 - Uppdragsbeskrivning för Arbets- och miljömedicin Uppsala
m) Avtal bilaga 10 - Uppdragsbeskrivning för Hornhinnebanken
n) Avtal bilaga 11 - Uppdragsbeskrivning för samverkan inom transfusionsmedicin
o) Avtal bilaga 12 - Uppdragsbeskrivning för regionens donationsansvariga läkare och donationsansvarig sjuksköterska
p) Avtal bilaga 13 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt registercentrum
q) Avtal bilaga 14 - Uppdragsbeskrivning för samverkansnämndens kanslifunktion
r) Avtal bilaga 15 - Uppdragsbeskrivning för Regional HTA (Health Technology Assessment)-enhet
s) Avtal bilaga 16 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt centrum för sällsynta sjukdomar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden Uppsala-Örebro Sjukvårdsregion beslutade 2015-09-29 § 8 att rekommendera sjukvårdsregionens landsting och regioner att anta och implementera Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019 med möjlighet till förlängning. Uppsala-Örebro sjukvårdsregion har idag en reglerad samverkan baserad på det avtal som slöts för perioden 2010-2014 och förlängdes att gälla även under år 2015.
Det övergripande målet är att erbjuda invånarna i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion tillgång till en jämlik hälso- och sjukvård av god kvalitet på lika villkor och bidra till en god hälsa, samt till ett effektivt resursutnyttjande av sjukvårdsregionens hälso- och sjukvård.
Under mandatperioden ska förutsättningar utredas om patienter utifrån behov av hälso- och sjukvård fritt och utan godkännande ska kunna söka öppen och sluten vård inom Uppsala-Örebro sjukvårdsregion utifrån ett gemensamt regelverk. Samverkan kan förstärkas genom nya samverkansområden och nya gemensamma verksamheter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokoll Samverkansnämndens möte 150929
c) Avtal om samverkan i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion 2016-2019
d) Avtal bilaga 1- Arbetsordning för samverkansnämnden
e) Avtal bilaga 2 - Avtal om vård vid universitetssjukhus mellan landsting och regioner i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion
f) Avtal bilaga 3 - Avtal om det Regionala forskningsrådet
g) Avtal bilaga 4 - Regler för utomlänsvård
h) Avtal bilaga 5 - Avtal om gränslös utkallning av ambulanshelikopter
i) Avtal bilaga 6 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt cancercentrum
j) Avtal bilaga 7 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt biobankscentrum
k) Avtal bilaga 8 - Uppdragsbeskrivning för Arbets- och miljömedicinska kliniken Örebro
l) Avtal bilaga 9 - Uppdragsbeskrivning för Arbets- och miljömedicin Uppsala
m) Avtal bilaga 10 - Uppdragsbeskrivning för Hornhinnebanken
n) Avtal bilaga 11 - Uppdragsbeskrivning för samverkan inom transfusionsmedicin
o) Avtal bilaga 12 - Uppdragsbeskrivning för regionens donationsansvariga läkare och donationsansvarig sjuksköterska
p) Avtal bilaga 13 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt registercentrum
q) Avtal bilaga 14 - Uppdragsbeskrivning för samverkansnämndens kanslifunktion
r) Avtal bilaga 15 - Uppdragsbeskrivning för Regional HTA (Health Technology Assessment)-enhet
s) Avtal bilaga 16 - Uppdragsbeskrivning för Regionalt centrum för sällsynta sjukdomar | | |
| | |
| | | |   |
18 Avslutande av medlemskap i AER |
Diarienummer: LD15/03429 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna begär utträde ur AER fr.o.m. 2016-01-01.
Sammanfattning:
Landstingets uppdrag kräver omvärldsbevakning. Nuvarande medlemskap i AER bedöms inte i tillräcklig grad svara mot detta behov. För att bereda handlingsfrihet inför det framtida internationella arbetet föreslås att landstinget begär utträde ur Assembly of European Regions (AER) fr.o.m. 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets uppdrag kräver omvärldsbevakning. Nuvarande medlemskap i AER bedöms inte i tillräcklig grad svara mot detta behov. För att bereda handlingsfrihet inför det framtida internationella arbetet föreslås att landstinget begär utträde ur Assembly of European Regions (AER) fr.o.m. 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
19 Kommunikationspolicy |
Diarienummer: LD15/03441 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingets informationspolicy uppdateras och byter namn till kommunikationspolicy enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Landstingets informationspolicy behöver uppdateras och anpassas efter landstingets nuvarande kommunikationsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunikationspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets informationspolicy behöver uppdateras och anpassas efter landstingets nuvarande kommunikationsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunikationspolicy | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Clas Jacobsson (M) m fl: Angående ambulanshelikopter |
Diarienummer: LD15/00744 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Clas Jacobsson (M) m.fl. yrkar i en motion att landstinget avbryter samarbetet med Värmland och lämnar det gemensamma kommunalförbundet, samt att landstingets option på ambulanshelikoptern erbjuds Västra Götalandsregionen.
En överlåtelse av avtalet till annan än upphandlande myndighet eller den kommunala nämnden kan medföra ekonomiska risker. Landstinget har idag tecknat avtal om helikopter och kan inte lagligen överlåta optionen eller avtalet till Västra Götaland. En överlåtelse av helikoptern till kommunalförbundet kan endast ske med samtliga medlemmars godkännande.
Landstingets ledning betraktar ambulanshelikopterverksamheten som värdefull ur tillgänglighetssynpunkt både för patienterna och hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Clas Jacobsson (M) m.fl. yrkar i en motion att landstinget avbryter samarbetet med Värmland och lämnar det gemensamma kommunalförbundet, samt att landstingets option på ambulanshelikoptern erbjuds Västra Götalandsregionen.
En överlåtelse av avtalet till annan än upphandlande myndighet eller den kommunala nämnden kan medföra ekonomiska risker. Landstinget har idag tecknat avtal om helikopter och kan inte lagligen överlåta optionen eller avtalet till Västra Götaland. En överlåtelse av helikoptern till kommunalförbundet kan endast ske med samtliga medlemmars godkännande.
Landstingets ledning betraktar ambulanshelikopterverksamheten som värdefull ur tillgänglighetssynpunkt både för patienterna och hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på motion från Svante Parsjö Tegnér (FP): Slut ett samverkansavtal mellan Landstinget Dalarna och berörda kommuner angående färdigbehandlade patienter |
Diarienummer: LD15/00966 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Svante Parsjö Tegnér (FP):
Att Landstinget Dalarna kontaktar Dalarnas 15 kommuner och inleder förhandlingar för att få till ett lokalt samverkansavtal.
Syftet med samverkansavtalet ska vara att färdigbehandlade patienter som vill ha och behöver kommunal omsorg skrivs ut och överförs från slutenvården så snart som möjligt utan att tidpunkten för betalningsansvar inväntas.
Att det lokala samverkansavtalet innebär att kommunerna får ekonomiska incitament att snabbt ta emot färdigbehandlade patienter i omsorgen.
Att Kronobergs Landstings goda exempel eller andra goda exempel i landet kan utgöra förebilder för detta arbete.
I dag finns samverkansöverenskommelsen Riktlinjer för samordnad plan vid utskrivning. Dessa rutiner har antagits av Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna och finns på Region Dalarnas hemsida. Denna överenskommelse bedöms vara tillräcklig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Svante Parsjö Tegnér (FP):
Att Landstinget Dalarna kontaktar Dalarnas 15 kommuner och inleder förhandlingar för att få till ett lokalt samverkansavtal.
Syftet med samverkansavtalet ska vara att färdigbehandlade patienter som vill ha och behöver kommunal omsorg skrivs ut och överförs från slutenvården så snart som möjligt utan att tidpunkten för betalningsansvar inväntas.
Att det lokala samverkansavtalet innebär att kommunerna får ekonomiska incitament att snabbt ta emot färdigbehandlade patienter i omsorgen.
Att Kronobergs Landstings goda exempel eller andra goda exempel i landet kan utgöra förebilder för detta arbete.
I dag finns samverkansöverenskommelsen Riktlinjer för samordnad plan vid utskrivning. Dessa rutiner har antagits av Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna och finns på Region Dalarnas hemsida. Denna överenskommelse bedöms vara tillräcklig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
22 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Slutbetänkandet Barns och ungas rätt vid tvångsvård. Förslag till ny LVU |
Diarienummer: LD15/02692 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen
Barns och ungas rätt vid tvångsvård (SOU 2015:71). I betänkandet föreslås att nuvarande LVU (lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) ska upphöra och ersättas av en ny lag. Den nya lagen ska innehålla tydliga bestämmelser om kvalitetskrav i vården och om barns grundläggande rättigheter i samband med tvångsvård. Det ska säkerställas att barn och unga som blir aktuella för placering utanför hemmet bl.a. ska få sina, ofta eftersatta, hälsobehov tillgodosedda, omfattande även tandvård.
I syftet att tydliggöra kravet på läkarundersökning inför placering enligt LVU föreslås socialnämnden ges rätt att besluta om läkarundersökning, om det inte bedöms obehövligt, samt val av läkare. Vid utredning och placering föreslås socialnämnden även besluta om hälsoundersökning Landstinget ska tillgodose behovet av hälsoundersökning och läkarundersökning, vilket innebär ett utökat kostnadsansvar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen
Barns och ungas rätt vid tvångsvård (SOU 2015:71). I betänkandet föreslås att nuvarande LVU (lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) ska upphöra och ersättas av en ny lag. Den nya lagen ska innehålla tydliga bestämmelser om kvalitetskrav i vården och om barns grundläggande rättigheter i samband med tvångsvård. Det ska säkerställas att barn och unga som blir aktuella för placering utanför hemmet bl.a. ska få sina, ofta eftersatta, hälsobehov tillgodosedda, omfattande även tandvård.
I syftet att tydliggöra kravet på läkarundersökning inför placering enligt LVU föreslås socialnämnden ges rätt att besluta om läkarundersökning, om det inte bedöms obehövligt, samt val av läkare. Vid utredning och placering föreslås socialnämnden även besluta om hälsoundersökning Landstinget ska tillgodose behovet av hälsoundersökning och läkarundersökning, vilket innebär ett utökat kostnadsansvar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
23 Svar på remiss från Finansdepartementet: En kommunallag för framtiden (SOU 2015:24) |
Diarienummer: LD15/01647 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Finansdepartementet, enligt bilaga d), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget har beretts tillfälle att lämna synpunkter på remiss från Finansdepartementet gällande En ny kommunallag för framtiden (SOU 2015:24).
Landstinget har i sitt yttrande utgått från SKL:s remissvar, då enighet med SKL råder på de flesta områden. Utredningen innehåller relativt få förslag på materiella förändringar. Den viktigaste av dessa rör möjligheten att ge styrelsen en starkare ställning. Landstinget är liksom SKL positiv till denna möjlighet, men till skillnad från SKL avstyrker landstinget försöks-verksamhet med majoritetsstyre. Den största förändringen i lagtexten rör kommunallagens uppbyggnad och struktur. Detta avstyrks som överflödigt eftersom de materiella förändringarna är så pass små.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehåll och sammanfattning av remissen
c) SKL:s remissvar
d) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har beretts tillfälle att lämna synpunkter på remiss från Finansdepartementet gällande En ny kommunallag för framtiden (SOU 2015:24).
Landstinget har i sitt yttrande utgått från SKL:s remissvar, då enighet med SKL råder på de flesta områden. Utredningen innehåller relativt få förslag på materiella förändringar. Den viktigaste av dessa rör möjligheten att ge styrelsen en starkare ställning. Landstinget är liksom SKL positiv till denna möjlighet, men till skillnad från SKL avstyrker landstinget försöks-verksamhet med majoritetsstyre. Den största förändringen i lagtexten rör kommunallagens uppbyggnad och struktur. Detta avstyrks som överflödigt eftersom de materiella förändringarna är så pass små.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehåll och sammanfattning av remissen
c) SKL:s remissvar
d) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
24 Nivåstrukturering av viss gynekologisk och urologisk cancervård i Uppsala - Örebro sjukvårdsregion |
Diarienummer: LD15/03498 |
Ordförandens förslag:
1. Samverkansnämndens förslag till nivåstrukturering av gynekologisk och urologisk cancer, enligt bilaga b), godkänns
Sammanfattning:
Samverkansnämnden i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion beslöt under våren 2014 att urologisk och gynekologisk cancer skulle tjäna som pilotområden för arbetet med att nivåstrukturera cancervården inom regionen. För att skapa goda förutsättningar och för att höja kvaliteten i vården behöver parterna i regionen koncentrera de större operationerna inom urologisk och gynekologisk cancer till färre enheter än en i varje län. Förslaget innebär att Dalarna behåller ingrepp som berör radikala prostatektomier på grund av cancer (borttagande av prostatakörtel) men att nefronsparande kirurgi (del av njuren tas bort på grund av cancer) utförs i Gävle för Dalarnas patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nivåstrukturering av urologisk och gynekologisk cancer
c) Protokoll från Samverkansnämndens möte 2015-09-29
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samverkansnämnden i Uppsala-Örebro sjukvårdsregion beslöt under våren 2014 att urologisk och gynekologisk cancer skulle tjäna som pilotområden för arbetet med att nivåstrukturera cancervården inom regionen. För att skapa goda förutsättningar och för att höja kvaliteten i vården behöver parterna i regionen koncentrera de större operationerna inom urologisk och gynekologisk cancer till färre enheter än en i varje län. Förslaget innebär att Dalarna behåller ingrepp som berör radikala prostatektomier på grund av cancer (borttagande av prostatakörtel) men att nefronsparande kirurgi (del av njuren tas bort på grund av cancer) utförs i Gävle för Dalarnas patienter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Nivåstrukturering av urologisk och gynekologisk cancer
c) Protokoll från Samverkansnämndens möte 2015-09-29 | | |
| | |
| | | |   |
25 Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården Landstinget Dalarna. |
Diarienummer: LD15/01821 |
Ordförandens förslag:
1. Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer, enligt bilaga c), godkänns
Sammanfattning:
Den 1 januari 2015 infördes Patientlagen som syftar till att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet i sin vård. Samverkansnämnden Uppsala-Örebroregionen rekommenderar landstingen att ta beslut kring åtgärder som ökar delaktigheten i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer.
Policyns syfte är att vård och behandling utformas i partnerskap. Forskning och beprövad erfarenhet vägs samman med patientens och närståendes preferenser, behov och värderingar i linje med personcentrerad vård baserat på ett hälsofrämjande förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens strategi för delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient-/brukarorganisationer
c) Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 1 januari 2015 infördes Patientlagen som syftar till att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet i sin vård. Samverkansnämnden Uppsala-Örebroregionen rekommenderar landstingen att ta beslut kring åtgärder som ökar delaktigheten i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer.
Policyns syfte är att vård och behandling utformas i partnerskap. Forskning och beprövad erfarenhet vägs samman med patientens och närståendes preferenser, behov och värderingar i linje med personcentrerad vård baserat på ett hälsofrämjande förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens strategi för delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient-/brukarorganisationer
c) Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer | | |
| | |
| | | |   |
26 Extern upplåning |
Diarienummer: LD15/03362 |
Ordförandens förslag:
1. Lån upptas hos Kommuninvest om 200 Mkr för att finansiera lösen av revers hos LÖF (Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag) om 178,8 Mkr samt kapitaltillskott till LÖF på totalt 34,5 Mkr varav 13,3 Mkr finansieras med egna medel.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har i november 2014 uppdragit till landstingsstyrelsen att tillgodose LÖFs kapitalbehov enligt Finansinspektionens krav.
Under december 2014 genomfördes en extra bolagsstämma i LÖF som beslutade att under 2015 tillskjuta ett extra kapitaltillskott i form av garantikapital om 1 200 Mkr. Kapitaltillskottet kommer att användas till att förstärka bolagets kapitalbas för att möta de nya kapitalkrav som ställs i och med att EU-ramdirektivet Solvens II träder i kraft 2016. Bolagsstämman beslutade också att delägarna under 2015 ska lösa de utestående reverser som LÖF har gentemot sina ägare, landstingen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige §129 2014-11-24-25
c) Protokoll från LÖFs bolagsstämma
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har i november 2014 uppdragit till landstingsstyrelsen att tillgodose LÖFs kapitalbehov enligt Finansinspektionens krav.
Under december 2014 genomfördes en extra bolagsstämma i LÖF som beslutade att under 2015 tillskjuta ett extra kapitaltillskott i form av garantikapital om 1 200 Mkr. Kapitaltillskottet kommer att användas till att förstärka bolagets kapitalbas för att möta de nya kapitalkrav som ställs i och med att EU-ramdirektivet Solvens II träder i kraft 2016. Bolagsstämman beslutade också att delägarna under 2015 ska lösa de utestående reverser som LÖF har gentemot sina ägare, landstingen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige §129 2014-11-24-25
c) Protokoll från LÖFs bolagsstämma | | |
| | |
| | | |   |
27 Yttrande till förvaltningsrätten angående laglighetsprövning enligt kommunallagen (1991:900) |
Diarienummer: LD15/02571 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande till Förvaltningsrätten, enligt bilaga k), godkänns.
Sammanfattning:
Förvaltningsrätten har förelagt landstinget att yttra sig över Lars Westerlunds överklagande av landstingsfullmäktiges budgetbeslut,
LF § 54/15. Överklagandet är framförallt inriktat på nedläggningen av ”vårdcentraler” och avvecklingen av ambulansstationen i Rättvik. Landstingsstyrelsen yrkar att överklagandet ska avslås. I yttrandet bemöts invändningarna om att det saknas risk- och konsekvensbedömningar och tydliggörs vad delegeringsbesluten om avvecklingen av filialerna innebär.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag LF § 47/15
c) Beslutsunderlag LF § 54/15
d) Delegeringsbeslut filial Fredriksberg
e) Delegeringsbeslut filial Furudal
f) Delegeringsbeslut filial Horndal
g) Delegeringsbeslut filial Nås
h) Delegeringsbeslut filial Stora Skedvi
i) Delegeringsbeslut filial Söderbärke
j) Föreläggande med överklagandet
k) Yttrande till Förvaltningsrätten
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningsrätten har förelagt landstinget att yttra sig över Lars Westerlunds överklagande av landstingsfullmäktiges budgetbeslut,
LF § 54/15. Överklagandet är framförallt inriktat på nedläggningen av ”vårdcentraler” och avvecklingen av ambulansstationen i Rättvik. Landstingsstyrelsen yrkar att överklagandet ska avslås. I yttrandet bemöts invändningarna om att det saknas risk- och konsekvensbedömningar och tydliggörs vad delegeringsbesluten om avvecklingen av filialerna innebär.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslutsunderlag LF § 47/15
c) Beslutsunderlag LF § 54/15
d) Delegeringsbeslut filial Fredriksberg
e) Delegeringsbeslut filial Furudal
f) Delegeringsbeslut filial Horndal
g) Delegeringsbeslut filial Nås
h) Delegeringsbeslut filial Stora Skedvi
i) Delegeringsbeslut filial Söderbärke
j) Föreläggande med överklagandet
k) Yttrande till Förvaltningsrätten | | |
| | |
| | | |   |
28 Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser för Landstinget Dalarna, mandatperioden 2014-2018 |
Diarienummer: LD15/02439 |
Ordförandens förslag:
1. Krisledningsnämnden plan för extraordinära händelser, inklusive handlingsplaner, för mandatperioden 2014-2018 enligt bilaga b-g godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods plan för extraordinär händelse har legat till grund för denna mandatperiods revideringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordföranden i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 2 Sammanställning av risk och sårbarhetsanalys (sekretess)
f) Bilaga 3 Sevesoanläggningar i Dalarnas län
g) Bilaga 4 Landstinget Dalarnas förmåga i förhållande till risker 2014 (sekretess)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods plan för extraordinär händelse har legat till grund för denna mandatperiods revideringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordföranden i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 2 Sammanställning av risk och sårbarhetsanalys (sekretess)
f) Bilaga 3 Sevesoanläggningar i Dalarnas län
g) Bilaga 4 Landstinget Dalarnas förmåga i förhållande till risker 2014 (sekretess) | | |
| | |
| | | |   |
29 Kris- och traumamottagning |
|
Ordförandens förslag:
1. En kris- och traumamottagning, för vuxna och ungdomar fr.o.m. 16 års ålder, etableras och samordnas inom division psykiatri
Sammanfattning:
I gruppen asylsökande och flyktingar finns många som lider av psykisk ohälsa, särskilt med symtom som är kopplade till traumatiska upplevelser av katastrofer, krigssituationer och tortyr. Med den idag stora ökningen av antal asylsökande, ökar även behovet av vård och behandling av dessa tillstånd. I syfte att möta vårdbehovet och stärka kunskapsutvecklingen och kompetensen inom området föreslås att en kris- och traumamottagning skapas inom division psykiatri.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kris- och traumamottagning för flyktingar och asylsökande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I gruppen asylsökande och flyktingar finns många som lider av psykisk ohälsa, särskilt med symtom som är kopplade till traumatiska upplevelser av katastrofer, krigssituationer och tortyr. Med den idag stora ökningen av antal asylsökande, ökar även behovet av vård och behandling av dessa tillstånd. I syfte att möta vårdbehovet och stärka kunskapsutvecklingen och kompetensen inom området föreslås att en kris- och traumamottagning skapas inom division psykiatri.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kris- och traumamottagning för flyktingar och asylsökande | | |
| | |
| | | |   |
Framställning utan föregående beredning |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
30 Valärende: Ersättare i landstingsstyrelsens arbetsutskott |
|
Ordförandens förslag: LD15/02613
Ordförandens förslag
1. Entlediga Anders Björkman (S) som ersättare i arbetsutskottet som tillika är budgetberedning och personalutskott fr.o.m. 2015-09-28.
2. Utse Anna-Lena Andersson (S) till ersättare i arbetsutskottet som tillika är budgetberedning och personalutskott med mandatperiod fr.o.m. 2015-11-09 till det datum som föregår den dag då den landstingsstyrelse som valts 2018 har sitt första sammanträde väljs.
Sammanfattning:
Anders Björkman (S) avsäger sig i brev den 2 juli 2015 p.g.a. personliga skäl samtliga sina politiska uppdrag i Landstinget Dalarna.
Fullmäktige beslutade 28 september att entlediga Anders Björkman (S) från sitt uppdrag som ersättare i Landstingsstyrelsen. | | |
| | |
| | |
Anders Björkman (S) avsäger sig i brev den 2 juli 2015 p.g.a. personliga skäl samtliga sina politiska uppdrag i Landstinget Dalarna.
Fullmäktige beslutade 28 september att entlediga Anders Björkman (S) från sitt uppdrag som ersättare i Landstingsstyrelsen. | | |
| | |
| | | |   |
31 Valärende: Ledamöter i gemensam styrgrupp Högskolan Dalarna |
|
Ordförandens förslag: LD15/03451
Ordförandens förslag
1. Till ledamöter i gemensam styrgrupp Högskolan Dalarna med mandatperiod t.o.m. 2018-12-31 utses: XX (S) och XX (M) samt landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg.
2. Uppdras till landstingsdirektören att till den gemensamma samverkansgruppen utse två tjänstemannarepresentanter för mandatperioden t.o.m 2018-12-31.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna och Högskolan Dalarna har en gemensam styrgrupp med uppgift att följa arbetet och besluta om eventuell omfördelning till andra ändamål av de medel som landstinget avsätter enligt avtalet. Styrgruppen ska bestå av den högsta ledningen från respektive part. Beslut om omfördelning av medel förutsätter enighet mellan parterna.
Därtill finns en gemensam samverkansgrupp med uppgift att kontinuerligt följa upp hur medlen används och hur samverkan mellan högskolan och landstinget kring utbildning och forskning kan utvecklas. Samverkansgruppen bereder eventuella förslag till förändringar av medelsanvändningen inför beslut i styrgruppen. | | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna och Högskolan Dalarna har en gemensam styrgrupp med uppgift att följa arbetet och besluta om eventuell omfördelning till andra ändamål av de medel som landstinget avsätter enligt avtalet. Styrgruppen ska bestå av den högsta ledningen från respektive part. Beslut om omfördelning av medel förutsätter enighet mellan parterna.
Därtill finns en gemensam samverkansgrupp med uppgift att kontinuerligt följa upp hur medlen används och hur samverkan mellan högskolan och landstinget kring utbildning och forskning kan utvecklas. Samverkansgruppen bereder eventuella förslag till förändringar av medelsanvändningen inför beslut i styrgruppen. | | |
| | |
| | | |   |
|