Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2015-10-19_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Sammanfattning:
A. Överläggning med revisorerna
Landstingets revisorer och revisionschef Kjell Johansson
B. Information om flyktingsituationen
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | |
A. Överläggning med revisorerna
Landstingets revisorer och revisionschef Kjell Johansson
B. Information om flyktingsituationen
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Justitiedepartementet: Betänkande - Rapport från Bergwallkommissionen (SOU 2015:52). |
Diarienummer: LD15/02659 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrandet, enligt bilaga c), ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till Justitiedepartementet.
Sammanfattning:
Bergwallkommissionen har i sin rapport givit en utmärkt bakgrundsbeskrivning av gällande rätt, rättspsykologi och psykoterapi samt Sture Bergwalls bakgrund, vård och diagnoser. Landstinget Dalarna väljer att endast kommentera analys och förändringsbehov vad gäller den rättspsykiatriska vården och sakkunnigutlåtanden. De förslag på dessa områden som föreslås, för att förstärka kunskapsutvecklingen, tillstyrks men anses otillräckliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Innehåll och sammanfattning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bergwallkommissionen har i sin rapport givit en utmärkt bakgrundsbeskrivning av gällande rätt, rättspsykologi och psykoterapi samt Sture Bergwalls bakgrund, vård och diagnoser. Landstinget Dalarna väljer att endast kommentera analys och förändringsbehov vad gäller den rättspsykiatriska vården och sakkunnigutlåtanden. De förslag på dessa områden som föreslås, för att förstärka kunskapsutvecklingen, tillstyrks men anses otillräckliga.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Innehåll och sammanfattning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialdepartementet: SOU 2015:32 Nästa fas i e-hälsoarbetet |
Diarienummer: LD15/02487 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga c) ska utgöra det gemensamma svaret från Samverkansnämnden för Uppsala/Örebro-regionen till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen ”Nästa fas i e-hälsoarbetet (SOU 2015:32).
En ändamålsenlig och säker informationshantering i hälso- och sjukvården, på öppenvårdsapoteken och i socialtjänsten kan förbättra såväl patient- och brukarsäkerheten som kvaliteten i dessa verksamheter. E-hälsokommittén lämnar därför förslag som syftar till att ge förutsättningar för en sådan informationshantering.
E-hälsokommitténs uppfattning är att det inte är acceptabelt att patienters och brukares säkerhet riskeras till följd av brister i informationshanteringen.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som avlämnas gemensamt med övriga sex landsting i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Sammanfattning och innehåll
c) Förslag till yttrande
d) Landstingets tidigare yttrande till utredningen SOU 2014:23 Rätt information på rätt plats i rätt tid
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på remissen ”Nästa fas i e-hälsoarbetet (SOU 2015:32).
En ändamålsenlig och säker informationshantering i hälso- och sjukvården, på öppenvårdsapoteken och i socialtjänsten kan förbättra såväl patient- och brukarsäkerheten som kvaliteten i dessa verksamheter. E-hälsokommittén lämnar därför förslag som syftar till att ge förutsättningar för en sådan informationshantering.
E-hälsokommitténs uppfattning är att det inte är acceptabelt att patienters och brukares säkerhet riskeras till följd av brister i informationshanteringen.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som avlämnas gemensamt med övriga sex landsting i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss - Sammanfattning och innehåll
c) Förslag till yttrande
d) Landstingets tidigare yttrande till utredningen SOU 2014:23 Rätt information på rätt plats i rätt tid | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Ändring av förordningen (2001:707) om patientregister hos Socialstyrelsen |
Diarienummer: LD15/02615 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar, enlig bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget har beretts tillfälle att lämna synpunkter på remiss från Socialdepartementet gällande ändring av förordningen (2001:707) om Socialstyrelsens patientregister.
Landstinget tillstyrker Socialstyrelsens hemställan till Socialdepartementet. Förslaget innebär att det undantag som idag finns inskrivet i förordningen och som enbart rör abortvårdskoder, tas bort. Detta leder till att abortvård likställs med annan hälso- och sjukvård i Socialstyrelsens patientregister och därmed ges samma förutsättningar för kvalitetssäkring på nationell nivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget har beretts tillfälle att lämna synpunkter på remiss från Socialdepartementet gällande ändring av förordningen (2001:707) om Socialstyrelsens patientregister.
Landstinget tillstyrker Socialstyrelsens hemställan till Socialdepartementet. Förslaget innebär att det undantag som idag finns inskrivet i förordningen och som enbart rör abortvårdskoder, tas bort. Detta leder till att abortvård likställs med annan hälso- och sjukvård i Socialstyrelsens patientregister och därmed ges samma förutsättningar för kvalitetssäkring på nationell nivå.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Avslutande av medlemskap i AER |
Diarienummer: LD15/03429 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstinget Dalarna begär utträde ur AER fr.o.m. 2016-01-01.
Sammanfattning:
Landstingets uppdrag kräver omvärldsbevakning. Nuvarande medlemskap i AER bedöms inte i tillräcklig grad svara mot detta behov. För att bereda handlingsfrihet inför det framtida internationella arbetet föreslås att landstinget begär utträde ur Assembly of European Regions (AER) fr.o.m. 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets uppdrag kräver omvärldsbevakning. Nuvarande medlemskap i AER bedöms inte i tillräcklig grad svara mot detta behov. För att bereda handlingsfrihet inför det framtida internationella arbetet föreslås att landstinget begär utträde ur Assembly of European Regions (AER) fr.o.m. 2016-01-01.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Långsiktigt hållbar regional stödstruktur inom socialtjänstområdet i Dalarna |
Diarienummer: LD13/03165 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Direktionen för Region Dalarnas förslag till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård, enligt bilaga b), godkänns
2. Utökningen av välfärdsområdets stödstruktur inom Region Dalarna med 3,0 årsarbetare, till en kostnad av 2 295 000 kr/år fördelad så att landstinget finansierar 50 % och kommunerna 50 %, godkänns, under förutsättning att kommunerna finansierar sin del av stödstrukturen.
Sammanfattning:
Staten har genom överenskommelser med SKL sedan 2011 velat stärka utvecklingen av evidensbaserad socialtjänst och närliggande hälso-och sjukvård. Inför överenskommelsen för 2014 mellan regeringen och SKL ställdes krav på samtliga kommuner och landsting/regioner att presentera en plan för en långsiktig hållbar regional stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård. Stödstrukturen ska från 2016 finansieras på egen hand av huvudmännen.
En rekommendation om beslut till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård antogs av Region Dalarnas direktion juni 2014, bilaga c). Landstinget och alla länets kommuner behöver ta ställning till förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om långsiktigt hållbar regional stödstruktur för socialtjänst, hälsa och välfärd
c) Protokollsutdrag, Direktion för Region Dalarna § 143/14
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Staten har genom överenskommelser med SKL sedan 2011 velat stärka utvecklingen av evidensbaserad socialtjänst och närliggande hälso-och sjukvård. Inför överenskommelsen för 2014 mellan regeringen och SKL ställdes krav på samtliga kommuner och landsting/regioner att presentera en plan för en långsiktig hållbar regional stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård. Stödstrukturen ska från 2016 finansieras på egen hand av huvudmännen.
En rekommendation om beslut till långsiktig hållbar stödstruktur inom socialtjänsten och närliggande hälso-och sjukvård antogs av Region Dalarnas direktion juni 2014, bilaga c). Landstinget och alla länets kommuner behöver ta ställning till förslaget.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut om långsiktigt hållbar regional stödstruktur för socialtjänst, hälsa och välfärd
c) Protokollsutdrag, Direktion för Region Dalarna § 143/14 | | |
| | |
| | | |   |
7 Uppdatering av informationspolicy |
Diarienummer: LD15/03441 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstingets informationspolicy uppdateras och byter namn till kommunikationspolicy enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Landstingets informationspolicy behöver uppdateras och anpassas efter landstingets nuvarande kommunikationsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunikationspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingets informationspolicy behöver uppdateras och anpassas efter landstingets nuvarande kommunikationsarbete.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kommunikationspolicy | | |
| | |
| | | |   |
8 Svar på motion från Clas Jacobsson (M) m fl: Angående ambulanshelikopter |
Diarienummer: LD15/00744 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Clas Jacobsson (M) m.fl. yrkar i en motion att landstinget avbryter samarbetet med Värmland och lämnar det gemensamma kommunalförbundet, samt att landstingets option på ambulanshelikoptern erbjuds Västra Götalandsregionen.
En överlåtelse av avtalet till annan än upphandlande myndighet eller den kommunala nämnden kan medföra ekonomiska risker. Landstinget har idag tecknat avtal om helikopter och kan inte lagligen överlåta optionen eller avtalet till Västra Götaland. En överlåtelse av helikoptern till kommunalförbundet kan endast ske med samtliga medlemmars godkännande.
Landstingets ledning betraktar ambulanshelikopterverksamheten som värdefull ur tillgänglighetssynpunkt både för patienterna och hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Clas Jacobsson (M) m.fl. yrkar i en motion att landstinget avbryter samarbetet med Värmland och lämnar det gemensamma kommunalförbundet, samt att landstingets option på ambulanshelikoptern erbjuds Västra Götalandsregionen.
En överlåtelse av avtalet till annan än upphandlande myndighet eller den kommunala nämnden kan medföra ekonomiska risker. Landstinget har idag tecknat avtal om helikopter och kan inte lagligen överlåta optionen eller avtalet till Västra Götaland. En överlåtelse av helikoptern till kommunalförbundet kan endast ske med samtliga medlemmars godkännande.
Landstingets ledning betraktar ambulanshelikopterverksamheten som värdefull ur tillgänglighetssynpunkt både för patienterna och hälso- och sjukvårdsorganisationen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
9 Svar på motion från Svante Parsjö Tegnér (FP): Slut ett samverkansavtal mellan Landstinget Dalarna och berörda kommuner angående färdigbehandlade patienter |
Diarienummer: LD15/00966 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
I en motion yrkar Svante Parsjö Tegnér (FP):
Att Landstinget Dalarna kontaktar Dalarnas 15 kommuner och inleder förhandlingar för att få till ett lokalt samverkansavtal.
Syftet med samverkansavtalet ska vara att färdigbehandlade patienter som vill ha och behöver kommunal omsorg skrivs ut och överförs från slutenvården så snart som möjligt utan att tidpunkten för betalningsansvar inväntas.
Att det lokala samverkansavtalet innebär att kommunerna får ekonomiska incitament att snabbt ta emot färdigbehandlade patienter i omsorgen.
Att Kronobergs Landstings goda exempel eller andra goda exempel i landet kan utgöra förebilder för detta arbete.
I dag finns samverkansöverenskommelsen Riktlinjer för samordnad plan vid utskrivning. Dessa rutiner har antagits av Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna och finns på Region Dalarnas hemsida. Denna överenskommelse bedöms vara tillräcklig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en motion yrkar Svante Parsjö Tegnér (FP):
Att Landstinget Dalarna kontaktar Dalarnas 15 kommuner och inleder förhandlingar för att få till ett lokalt samverkansavtal.
Syftet med samverkansavtalet ska vara att färdigbehandlade patienter som vill ha och behöver kommunal omsorg skrivs ut och överförs från slutenvården så snart som möjligt utan att tidpunkten för betalningsansvar inväntas.
Att det lokala samverkansavtalet innebär att kommunerna får ekonomiska incitament att snabbt ta emot färdigbehandlade patienter i omsorgen.
Att Kronobergs Landstings goda exempel eller andra goda exempel i landet kan utgöra förebilder för detta arbete.
I dag finns samverkansöverenskommelsen Riktlinjer för samordnad plan vid utskrivning. Dessa rutiner har antagits av Dalarnas kommuner och Landstinget Dalarna och finns på Region Dalarnas hemsida. Denna överenskommelse bedöms vara tillräcklig.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
10 Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården Landstinget Dalarna. |
Diarienummer: LD15/01821 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer, enligt bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Den 1 januari 2015 infördes Patientlagen som syftar till att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet i sin vård. Samverkansnämnden Uppsala-Örebroregionen rekommenderar landstingen att ta beslut kring åtgärder som ökar delaktigheten i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer.
Policyns syfte är att vård och behandling utformas i partnerskap. Forskning och beprövad erfarenhet vägs samman med patientens och närståendes preferenser, behov och värderingar i linje med personcentrerad vård baserat på ett hälsofrämjande förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens strategi för delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient-/brukarorganisationer
c) Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den 1 januari 2015 infördes Patientlagen som syftar till att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet i sin vård. Samverkansnämnden Uppsala-Örebroregionen rekommenderar landstingen att ta beslut kring åtgärder som ökar delaktigheten i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer.
Policyns syfte är att vård och behandling utformas i partnerskap. Forskning och beprövad erfarenhet vägs samman med patientens och närståendes preferenser, behov och värderingar i linje med personcentrerad vård baserat på ett hälsofrämjande förhållningssätt.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Samverkansnämndens strategi för delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient-/brukarorganisationer
c) Policy för ökad delaktighet i hälso- och sjukvården för patienter, närstående och patient- och brukarorganisationer | | |
| | |
| | | |   |
11 Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser för Landstinget Dalarna, mandatperioden 2014-2018 |
Diarienummer: LD15/02439 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Krisledningsnämnden plan för extraordinära händelser, inklusive handlingsplaner, för mandatperioden 2014-2018 enligt bilaga b-g godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods plan för extraordinär händelse har legat till grund för denna mandatperiods revideringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordföranden i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 2 Sammanställning av risk och sårbarhetsanalys (sekretess)
f) Bilaga 3 Sevesoanläggningar i Dalarnas län
g) Bilaga 4 Landstinget Dalarnas förmåga i förhållande till risker 2014 (sekretess)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods plan för extraordinär händelse har legat till grund för denna mandatperiods revideringar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordföranden i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 2 Sammanställning av risk och sårbarhetsanalys (sekretess)
f) Bilaga 3 Sevesoanläggningar i Dalarnas län
g) Bilaga 4 Landstinget Dalarnas förmåga i förhållande till risker 2014 (sekretess) | | |
| | |
| | | |   |
|