Dagordning | |
  Budgetberedningen_2015-10-19_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet
Sammanfattning:
A. Information och lägesrapport ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson
B. Uppföljning struktur- och förändringsplan 2015/1
Ekonomidirektör Peter Hansson och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
C. Delårsrapport januari- augusti 2015
Ekonomidirektör Peter Hansson
D. Förslag Struktur-och förändringsplan 2015/2
Ekonomidirektör Peter Hansson och Therese Sundell
E. Budget 2016. Finansplan 2016-2018
Ekonomidirektör Peter Hansson
F. Budget 2016. Finansplan 2016-2018
Ekonomidirektör Peter Hansson
G. LD14/01315
Landstingsstyrelsens beslut i november 2014 att uppdra åt landstingsdirektören att genomföra en genomlysning av landstingets folkhögskolor
Kultur- och bildningschef Malin Lagergren | | |
| | |
| | |
A. Information och lägesrapport ekonomi
Ekonomidirektör Peter Hansson
B. Uppföljning struktur- och förändringsplan 2015/1
Ekonomidirektör Peter Hansson och divisionscheferna Tomas Riman Kirurgi, Pär Lennart Ågren Medicin, Per Söderberg Psykiatri och Ulf Börjesson Primärvård
C. Delårsrapport januari- augusti 2015
Ekonomidirektör Peter Hansson
D. Förslag Struktur-och förändringsplan 2015/2
Ekonomidirektör Peter Hansson och Therese Sundell
E. Budget 2016. Finansplan 2016-2018
Ekonomidirektör Peter Hansson
F. Budget 2016. Finansplan 2016-2018
Ekonomidirektör Peter Hansson
G. LD14/01315
Landstingsstyrelsens beslut i november 2014 att uppdra åt landstingsdirektören att genomföra en genomlysning av landstingets folkhögskolor
Kultur- och bildningschef Malin Lagergren | | |
| | |
| | | |   |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Reviderad kreditpolicy |
Diarienummer: LD15/03361 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige
1. Kreditpolicy, enligt bilaga b), fastställs.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarnas kreditpolicy föreslås justeras och anpassas till rådande normer.
Förslaget omfattar två nya avgifter, avgift för betalningspåminnelse och uppläggningsavgift i samband med avbetalningsplan. I övrigt föreslås endast smärre justeringar och förtydliganden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Kreditpolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarnas kreditpolicy föreslås justeras och anpassas till rådande normer.
Förslaget omfattar två nya avgifter, avgift för betalningspåminnelse och uppläggningsavgift i samband med avbetalningsplan. I övrigt föreslås endast smärre justeringar och förtydliganden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Bilaga Kreditpolicy | | |
| | |
| | | |   |
3 Översyn och revideringar av landstingets placeringsdirektiv |
Diarienummer: LD14/03212 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Uppdaterade föreskrifter för finansförvaltning, avseende placeringsdirektiv pensionsmedel och placeringsdirektiv donationsmedel, enligt bilaga b-e, godkänns.
Sammanfattning:
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2012-11-19 § 156. I kapitel 1, 3 stipuleras att föreskrifterna ska uppdateras årligen av fullmäktige.
Förändringar föreslås i instruktion för placeringar samt Föreskrifter för finansförvaltning. Räntebärande och alternativa investeringar föreslås separeras, vilket gör det tydligare och lättare att jämföra med andra landsting.
Ett antal mindre förändringar i placeringsdirektiven föreslås. Även Föreskrifter för Finansförvaltning uppdateras. Kravet på rating vid leasing och renting utgår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för förvaltning av pensionsfond
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel.
d) Föreskrifter för Finansförvaltning
e) Bilaga 3 Definitioner
f) Protokollsutdrag från LF 2012-11-19 § 156
g) Detaljerad beskrivning av förändringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Befintliga föreskrifter antogs av fullmäktige 2012-11-19 § 156. I kapitel 1, 3 stipuleras att föreskrifterna ska uppdateras årligen av fullmäktige.
Förändringar föreslås i instruktion för placeringar samt Föreskrifter för finansförvaltning. Räntebärande och alternativa investeringar föreslås separeras, vilket gör det tydligare och lättare att jämföra med andra landsting.
Ett antal mindre förändringar i placeringsdirektiven föreslås. Även Föreskrifter för Finansförvaltning uppdateras. Kravet på rating vid leasing och renting utgår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Placeringsdirektiv för förvaltning av pensionsfond
c) Placeringsdirektiv för donationsmedel.
d) Föreskrifter för Finansförvaltning
e) Bilaga 3 Definitioner
f) Protokollsutdrag från LF 2012-11-19 § 156
g) Detaljerad beskrivning av förändringar | | |
| | |
| | | |   |
4 Inköps-och upphandlingspolicy |
Diarienummer: LD15/03150 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Inköps- och upphandlingspolicy, enligt bilaga b) godkänns och ersätter riktlinjer för anskaffning och upphandling av varor och tjänster i Landstinget Dalarna, fastställda av fullmäktige 2007-11-20 § 132
Sammanfattning:
Inköps- och upphandlingspolicyn revideras bl.a. mot bakgrund av ett motionssvar i landstingsfullmäktige 2014-11-24 § 137 om tydligare riktlinjer för hur sociala kriterier kan användas vid upphandling.
Policyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen samt säkerställa att inköp och upphandling utförs affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och landstingets riktlinjer samt med en för landstinget god och långsiktig hållbar ekonomi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inköps- och upphandlingspolicy
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Inköps- och upphandlingspolicyn revideras bl.a. mot bakgrund av ett motionssvar i landstingsfullmäktige 2014-11-24 § 137 om tydligare riktlinjer för hur sociala kriterier kan användas vid upphandling.
Policyn ska tydliggöra den politiska viljeinriktningen samt säkerställa att inköp och upphandling utförs affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och landstingets riktlinjer samt med en för landstinget god och långsiktig hållbar ekonomi.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Inköps- och upphandlingspolicy | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
5 Extern upplåning |
Diarienummer: LD15/03362 |
Ordförandens förslag:
Budgetberedningen föreslår landstingsstyrelsen
1. Lån upptas hos Kommuninvest om 200 Mkr för att finansiera lösen av revers hos LÖF (Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag) om 178,8 Mkr samt kapitaltillskott till LÖF på totalt 34,5 Mkr varav 13,3 Mkr finansieras med egna medel.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige har i november 2014 uppdragit till landstingsstyrelsen att tillgodose LÖFs kapitalbehov enligt Finansinspektionens krav.
Under december 2014 genomfördes en extra bolagsstämma i LÖF som beslutade att under 2015 tillskjuta ett extra kapitaltillskott i form av garantikapital om 1 200 Mkr. Kapitaltillskottet kommer att användas till att förstärka bolagets kapitalbas för att möta de nya kapitalkrav som ställs i och med att EU-ramdirektivet Solvens II träder i kraft 2016. Bolagsstämman beslutade också att delägarna under 2015 ska lösa de utestående reverser som LÖF har gentemot sina ägare, landstingen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige §129 2014-11-24-25
c)Protokoll från LÖFs bolagsstämma
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige har i november 2014 uppdragit till landstingsstyrelsen att tillgodose LÖFs kapitalbehov enligt Finansinspektionens krav.
Under december 2014 genomfördes en extra bolagsstämma i LÖF som beslutade att under 2015 tillskjuta ett extra kapitaltillskott i form av garantikapital om 1 200 Mkr. Kapitaltillskottet kommer att användas till att förstärka bolagets kapitalbas för att möta de nya kapitalkrav som ställs i och med att EU-ramdirektivet Solvens II träder i kraft 2016. Bolagsstämman beslutade också att delägarna under 2015 ska lösa de utestående reverser som LÖF har gentemot sina ägare, landstingen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b)Protokollsutdrag Landstingsfullmäktige §129 2014-11-24-25
c)Protokoll från LÖFs bolagsstämma | | |
| | |
| | | |   |
|