Dagordning | |
  Landstingsstyrelsens arbetsutskott_2015-08-31_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Sammanfattning: A. Lägesrapport ekonomi och personaö
Ekonomidirektör Peter Hansson
Personaldirektör Anna Cederlöf
B. Vårdrelateradeinfektioner - Information om projektet
Chefsläkare Gunilla Lindberg och Stefan Rosth, processledare medicinsk enhet/patientsäkerhetsavdelning
| | |
| | |
| | |
A. Lägesrapport ekonomi och personaö
Ekonomidirektör Peter Hansson
Personaldirektör Anna Cederlöf
B. Vårdrelateradeinfektioner - Information om projektet
Chefsläkare Gunilla Lindberg och Stefan Rosth, processledare medicinsk enhet/patientsäkerhetsavdelning
| | |
| | |
| | | |   |
Arbetsutskottets beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Svar på remiss från Socialdepartementet: Kostnadsansvar för smittskyddsläkemedel Ds 2015:20 |
Diarienummer: LD15/01740 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c), godkänns
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
I en remiss från Socialdepartementet, Kostnadsansvar för smittskyddsläkemedel Ds 2015:20, föreslås att det ska införas bestämmelser i Smittskyddslagen om vilket landsting som ska ersätta öppenvårdsapoteken för kostnader för läkemedel som är kostnadsfria enligt lagen. Remissen föreslår också att E-hälsomyndigheten ska förmedla betalning av apotekens fakturor beträffande kostnadsfria smittskyddsläkemedel till landstingen och att smittskyddslagens bestämmelser om vilka som är berättigade till kostnadsfria insatser ska förtydligas.
Landstinget Dalarna välkomnar förslaget. Det landsting i vilket patienten är bosatt bör stå för läkemedelskostnaden. Likaledes är ett förtydligande i lagtexten för vilka förmånen gälla bra. Att E-hälsomyndigheten debiterar kostnaderna och ger större möjligheter till ekonomisk och medicinsk uppföljning underlättar landstingets arbete och det är viktigt att det kommer med i det slutliga beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I en remiss från Socialdepartementet, Kostnadsansvar för smittskyddsläkemedel Ds 2015:20, föreslås att det ska införas bestämmelser i Smittskyddslagen om vilket landsting som ska ersätta öppenvårdsapoteken för kostnader för läkemedel som är kostnadsfria enligt lagen. Remissen föreslår också att E-hälsomyndigheten ska förmedla betalning av apotekens fakturor beträffande kostnadsfria smittskyddsläkemedel till landstingen och att smittskyddslagens bestämmelser om vilka som är berättigade till kostnadsfria insatser ska förtydligas.
Landstinget Dalarna välkomnar förslaget. Det landsting i vilket patienten är bosatt bör stå för läkemedelskostnaden. Likaledes är ett förtydligande i lagtexten för vilka förmånen gälla bra. Att E-hälsomyndigheten debiterar kostnaderna och ger större möjligheter till ekonomisk och medicinsk uppföljning underlättar landstingets arbete och det är viktigt att det kommer med i det slutliga beslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remiss
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialdepartementet: Slutrapport om receptbelagda läkemedel utanför förmånerna |
Diarienummer: LD15/01903 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet, enligt bilaga c) godkänns
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets (TLV) ”Slutrapport om receptbelagda läkemedel utanför läkemedelsförmånerna” .
Utredningens uppdrag har varit att analysera konsekvenserna av att vissa receptbelagda läkemedel inte ingår i läkemedelsförmånerna.
Utredningen gör en bra genomgång av konsekvenserna av att vissa läkemedel inte ingår i förmånerna.
Landstinget är i huvudsak positivt till utrednings förslag, men önskar att utredningen även haft som uppdrag att se över prissättningen av apotekens ersättning för distribution av receptbelagda läkemedel utanför förmånen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen och innehållsförteckning
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på Tandvårds- och läkemedelsförmånsverkets (TLV) ”Slutrapport om receptbelagda läkemedel utanför läkemedelsförmånerna” .
Utredningens uppdrag har varit att analysera konsekvenserna av att vissa receptbelagda läkemedel inte ingår i läkemedelsförmånerna.
Utredningen gör en bra genomgång av konsekvenserna av att vissa läkemedel inte ingår i förmånerna.
Landstinget är i huvudsak positivt till utrednings förslag, men önskar att utredningen även haft som uppdrag att se över prissättningen av apotekens ersättning för distribution av receptbelagda läkemedel utanför förmånen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning av remissen och innehållsförteckning
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: SOU 2015:21 Mer trygghet och bättre försäkring |
Diarienummer: LD15/01241 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrande enligt bilaga b, som är det gemensamma svaret från Samverkansnämnden för Uppsala/Örebroregionen, godkänns.
Sammanfattning:
Remissen Mer trygghet och bättre försäkring (SOU 2015:21) konstaterar att socialförsäkringarnas grunder är väl utformade och anpassade till svenska förhållanden och har därför valt att föreslå pragmatiska, successiva reformer. De prioriterade reformerna är att utveckla och förbättra åtgärderna för återgång i arbete vid ohälsa, förstärkt standardtrygghet och rättvisande inkomstunderlag, en långsiktigt hållbar sjukförsäkring och en långsiktig modell för arbetslöshetsunderstöd.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som utarbetats gemensamt av samtliga landsting och regioner i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till yttrande
c) Remiss, innehåll och sammanfattning
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Remissen Mer trygghet och bättre försäkring (SOU 2015:21) konstaterar att socialförsäkringarnas grunder är väl utformade och anpassade till svenska förhållanden och har därför valt att föreslå pragmatiska, successiva reformer. De prioriterade reformerna är att utveckla och förbättra åtgärderna för återgång i arbete vid ohälsa, förstärkt standardtrygghet och rättvisande inkomstunderlag, en långsiktigt hållbar sjukförsäkring och en långsiktig modell för arbetslöshetsunderstöd.
Landstinget ställer sig bakom det gemensamma yttrande som utarbetats gemensamt av samtliga landsting och regioner i Uppsala/Örebro sjukvårdsregion.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till yttrande
c) Remiss, innehåll och sammanfattning | | |
| | |
| | | |   |
5 Svar på remiss från Socialstyrelsen: Förslag till föreskrifter och allmänna råd om läkemedelsassisterad behandling vid opiodberoende |
Diarienummer: LD15/02349 |
Ordförandens förslag:
1. Svar till Socialstyrelsen, enligt bilaga b), godkänns
Sammanfattning: Socialstyrelsen föreslår att de föreskrifter som reglerar behandling av opiatberoende (LARO-behandling) även utvidgas till att omfatta opioidberoende.
Landstinget Dalarna delar intentionerna i Socialstyrelsens förslag och konsekvensutredningens slutsatser men ser behov av vissa förtydliganden och förslag till tillägg.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Socialstyrelsen föreslår att de föreskrifter som reglerar behandling av opiatberoende (LARO-behandling) även utvidgas till att omfatta opioidberoende.
Landstinget Dalarna delar intentionerna i Socialstyrelsens förslag och konsekvensutredningens slutsatser men ser behov av vissa förtydliganden och förslag till tillägg. | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsfullmäktiges beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
6 Revidering av Landstingsstyrelsens reglemente |
Diarienummer: LD15/02485 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente § 33 får följande nya lydelse:
”Landstingsstyrelsen ska, förutom presidieutskottet, ha ett arbetsutskott, som även ska utgöra personalutskott och budgetberedning, bestående av sju ledamöter och sju ersättare.
Rätt att närvara vid arbetsutskottets sammanträden och att delta i dess överläggningar tillkommer, förutom ledamot och tjänstgörande ersättare, landstingsråd och oppositionsråd.”
Sammanfattning:
Arbetsutskottet som tillika utgör budgetberedning, består av sju ledamöter och sju ersättare, vilket innebär att två av landstingsfullmäktiges nio partier inte finns representerade. Det är viktigt att dessa partier kan ta del av den information som presenteras vid sammanträden i arbetsutskottet och budgetberedningen. Därför föreslås att samtliga landstingsråd och oppositionsråd ges rätt att närvara vid arbetsutskottets sammanträden och delta i dess överläggningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Arbetsutskottet som tillika utgör budgetberedning, består av sju ledamöter och sju ersättare, vilket innebär att två av landstingsfullmäktiges nio partier inte finns representerade. Det är viktigt att dessa partier kan ta del av den information som presenteras vid sammanträden i arbetsutskottet och budgetberedningen. Därför föreslås att samtliga landstingsråd och oppositionsråd ges rätt att närvara vid arbetsutskottets sammanträden och delta i dess överläggningar.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
7 Årsredovisning och verksamhetsberättelse 2014, Region Dalarna |
Diarienummer: LD15/02028 |
Ordförandens förslag:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Region Dalarna överlämnar verksamhetsberättelse och årsredovisning samt revisionsberättelse.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse och årsredovisning 2014, revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna överlämnar verksamhetsberättelse och årsredovisning samt revisionsberättelse.
Revisorerna tillstyrker att kommunalförbundets årsredovisning godkänns och att kommunalförbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Verksamhetsberättelse och årsredovisning 2014, revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
8 Ansvarsfrihet för kommunalförbundet ambulanshelikopter Värmland-Dalarna |
Diarienummer: LD15/02302 |
Ordförandens förslag:
1. Ärendet överlämnas till fullmäktige för ställningstagande.
Sammanfattning:
Kommunalförbundet ambulanshelikopter Värmland-Dalarna ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet år medlemmarna. Årsredovisningen omfattar perioden 2014-05-22 - 2014-12-31. Eftersom de ekonomiadministrativa rutinerna inte var klara vid registreringen omfattar det faktiska ekonomiska utfallet endast perioden 2014-09-01 - 2014-12-31.
Av revisionsrapporten framgår att all granskning har utförts enligt kommunallagen och god revisionssed i kommunal verksamhet. Granskningen har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning. Uppställda verksamhetsmål har enligt årsredovisningen uppfyllts, räkenskaperna är, så vitt revisorerna kan bedöma, rättvisande och upprättade i enlighet med den kommunala redovisningslagen och i enlighet med god revisionssed. Revisorerna bedömer också att förbundets interna kontroll i huvudsak är tillfredställande. De tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Kommunalförbundet ambulanshelikopter Värmland-Dalarna ansvarar för och driver ambulanshelikopterverksamheten och annan därtill anknuten verksamhet år medlemmarna. Årsredovisningen omfattar perioden 2014-05-22 - 2014-12-31. Eftersom de ekonomiadministrativa rutinerna inte var klara vid registreringen omfattar det faktiska ekonomiska utfallet endast perioden 2014-09-01 - 2014-12-31.
Av revisionsrapporten framgår att all granskning har utförts enligt kommunallagen och god revisionssed i kommunal verksamhet. Granskningen har genomförts med den inriktning och omfattning som behövs för att ge rimlig grund för bedömning och ansvarsprövning. Uppställda verksamhetsmål har enligt årsredovisningen uppfyllts, räkenskaperna är, så vitt revisorerna kan bedöma, rättvisande och upprättade i enlighet med den kommunala redovisningslagen och i enlighet med god revisionssed. Revisorerna bedömer också att förbundets interna kontroll i huvudsak är tillfredställande. De tillstyrker att kommunalförbundets förbundsdirektion beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsperioden.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning
c) Revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
9 Skattesats för 2016 |
Diarienummer: LD15/02772 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Skattesatsen för år 2016 behålls oförändrad, d v s 11,16 kr per skattekrona.
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad för 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall skall styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Landstinget Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad för 2016.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
10 Anskaffning av tågfordon till Tåg i Bergslagen och borgen för finansiering |
Diarienummer: LD15/01867 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. I enlighet med fullmäktiges beslut 2012-04-23 § 50, godkänns Region Dalarnas hemställan om tåganskaffning till ett belopp om 8,75 mkr samt eventuella tillkommande kostnader, dock högst 10 % av köpeskillingen. Anskaffningen omfattar tåg, högvärdeskomponenter och strategisk utrustning
Beslutet villkoras av att Region Gävleborg, Region Örebro samt Landstinget Västmanland fattar liknande beslut samt att hela anskaffningen vidareförsäljs till Transitio AB.
2. Landstinget finansierar anskaffningen genom tillfällig utlåning till Region Dalarna enligt punkt 1, villkorat av att det utlånade beloppet återbetalas i samband med vidareförsäljningen till Transitio AB.
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2012-04-23, § 50, att godkänna att Region Dalarna tecknar borgen för Transitio AB:s framtida kostnads- och förlustexponering vid framtida avrop av tåg i enlighet med aktieägaravtal avseende Transitio. Detta får ske under villkor att Region Dalarna inhämtar Landstingets medgivande inför varje nytt beslut om avrop av tåg.
Tåg i Bergslagen är nu i behov av ytterligare tåg med anledning av en begränsad fordonsreserv som kommer att uppstå då tre tidigare inhyrda tåg ska lämnas tillbaka under 2015. För att täcka upp fordonsbehovet har Tåg i Bergslagen träffat en avsiktsförklaring med Östgötatrafiken avseende köp av fem begagnade tåg.
Förslaget innebär att Tåg i Bergslagens ägare köper fordonen, vilket för ägaren i Dalarna, Region Dalarna, motsvarar 1,25 fordon. Tågen säljs sedan vidare till AB Transitio, som hyr ut dem till ägarna, som i sin tur hyr ut dem till Tåg i Bergslagen.
Region Dalarna behöver ett tillfälligt lån för att kunna finansiera tåganskaffning med 8,75 mkr och eventuella tillkommande kostnader som bedöms uppgå till högst 10 % av köpeskillingen. Anskaffningen omfattar tåg, högvärdeskomponenter och strategisk utrustning. Lånet återbetalas i samband med vidareförsäljningen till Transitio AB.
I samband med vidareförsäljningen till Transitio, finansieras bolagets anskaffning genom upptagande av lån på den allmänna finansmarknaden, varvid Region Dalarna tecknar borgen i enlighet med aktieägaravtal samt landstingsfullmäktiges beslut 2012-04-23 § 50.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012-04-23 LD11/03247
c) Köp- och hyresprocessen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2012-04-23, § 50, att godkänna att Region Dalarna tecknar borgen för Transitio AB:s framtida kostnads- och förlustexponering vid framtida avrop av tåg i enlighet med aktieägaravtal avseende Transitio. Detta får ske under villkor att Region Dalarna inhämtar Landstingets medgivande inför varje nytt beslut om avrop av tåg.
Tåg i Bergslagen är nu i behov av ytterligare tåg med anledning av en begränsad fordonsreserv som kommer att uppstå då tre tidigare inhyrda tåg ska lämnas tillbaka under 2015. För att täcka upp fordonsbehovet har Tåg i Bergslagen träffat en avsiktsförklaring med Östgötatrafiken avseende köp av fem begagnade tåg.
Förslaget innebär att Tåg i Bergslagens ägare köper fordonen, vilket för ägaren i Dalarna, Region Dalarna, motsvarar 1,25 fordon. Tågen säljs sedan vidare till AB Transitio, som hyr ut dem till ägarna, som i sin tur hyr ut dem till Tåg i Bergslagen.
Region Dalarna behöver ett tillfälligt lån för att kunna finansiera tåganskaffning med 8,75 mkr och eventuella tillkommande kostnader som bedöms uppgå till högst 10 % av köpeskillingen. Anskaffningen omfattar tåg, högvärdeskomponenter och strategisk utrustning. Lånet återbetalas i samband med vidareförsäljningen till Transitio AB.
I samband med vidareförsäljningen till Transitio, finansieras bolagets anskaffning genom upptagande av lån på den allmänna finansmarknaden, varvid Region Dalarna tecknar borgen i enlighet med aktieägaravtal samt landstingsfullmäktiges beslut 2012-04-23 § 50.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Beslut LF 2012-04-23 LD11/03247
c) Köp- och hyresprocessen | | |
| | |
| | | |   |
11 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Samordningsförbund Finsam Borlänge |
Diarienummer: LD15/01430 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Borlänge Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014
Sammanfattning:
Samordningsförbund Finsam Borlänge överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbund Finsam Borlänge överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
12 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Samordningsförbund Finsam-Falun |
Diarienummer: LD15/01478 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Falun Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Samordningsförbund Finsam-Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbund Finsam-Falun överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
13 Årsredovisning och revisionsberättelse 2014 Nedansiljans samordningsförbund |
Diarienummer: LD15/01620 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Nedansiljans Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Nedansiljans samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Nedansiljans samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
14 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Södra Dalarnas samordningsförbund |
Diarienummer: LD15/02393 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Södra Dalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Södra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Södra Dalarnas samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
15 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna |
Diarienummer: LD15/01375 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Västerdalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Västerdalarna överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
16 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Västerbergslagens samordningsförbund |
Diarienummer: LD15/02326 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Västerbergslagens Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Västerbegslagens samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Västerbegslagens samordningsförbund överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
17 Årsredovisning och revisionsberättelse för 2014, Norra Dalarnas Samordningsförbund FINSAM för Mora, Orsa, Älvdalen |
Diarienummer: LD15/01413 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Styrelsen för Finsam Norra Dalarnas Samordningsförbund beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
Sammanfattning:
Norra Dalarnas Samordningsförbund FINSAM för Mora, Orsa, Älvdalen överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Norra Dalarnas Samordningsförbund FINSAM för Mora, Orsa, Älvdalen överlämnar årsredovisning och revisionsberättelse för 2014.
Revisorerna tillstyrker att förbundets årsredovisning godkänns och att förbundsstyrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Årsredovisning och revisionsberättelse | | |
| | |
| | | |   |
18 Svar på motion från Bo Brännström (FP): Brist på läkare på landstingets vårdcentraler |
Diarienummer: LD14/01457 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
Bo Brännström (FP) har i en motion föreslagit:
-att landstingsdirektören får i uppdrag att utreda orsakerna till läkarbristen i primärvården ur alla aspekter
-att landstingsdirektören får i uppdrag att återkomma med ett åtgärdsprogram för att minska läkarbristen i primärvården
-att metoder utvecklas för att minska söktrycket mot primärvården.
Orsakerna till läkarbristen är utredda inom landstingets allmänläkarprojekt, vars handlingsplan för att minska läkarbristen fastställdes av Landstingsstyrelsen 2012-11-05, § 132 (bilaga c). Arbete är också utfört i samband med genomlysningen av hälso- och sjukvården 2015. Målen är bl.a. att minska uppdraget i primärvården, påverka sjukhusläkare att börja arbeta i primärvården och förbättra fortbildningen. Belastningen på länets distriktsläkare ska bl.a. minskas genom att, för enklare uppföljningar, reducera antalet remisser till länets vårdcentraler från sjukhusen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Allmänläkare i primärvården
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Bo Brännström (FP) har i en motion föreslagit:
-att landstingsdirektören får i uppdrag att utreda orsakerna till läkarbristen i primärvården ur alla aspekter
-att landstingsdirektören får i uppdrag att återkomma med ett åtgärdsprogram för att minska läkarbristen i primärvården
-att metoder utvecklas för att minska söktrycket mot primärvården.
Orsakerna till läkarbristen är utredda inom landstingets allmänläkarprojekt, vars handlingsplan för att minska läkarbristen fastställdes av Landstingsstyrelsen 2012-11-05, § 132 (bilaga c). Arbete är också utfört i samband med genomlysningen av hälso- och sjukvården 2015. Målen är bl.a. att minska uppdraget i primärvården, påverka sjukhusläkare att börja arbeta i primärvården och förbättra fortbildningen. Belastningen på länets distriktsläkare ska bl.a. minskas genom att, för enklare uppföljningar, reducera antalet remisser till länets vårdcentraler från sjukhusen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
c) Allmänläkare i primärvården | | |
| | |
| | | |   |
19 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Samordning mellan ungdomsmottagningarna krävs |
Diarienummer: LD14/02417 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) föreslår i en motion att det inrättas en gemensam samordnartjänst för alla ungdomsmottagningar i Landstinget Dalarna.
Det är viktigt att ungdomsmottagningarna i länet samordnas för en likartad och kvalitetssäkrad verksamhet. 2015-04-01 återbesattes samordnartjänsten, vilken varit vakant sedan maj 2014. Samordnartjänsten för länets ungdomsmottagningar utgör 40 % av en heltid, under tre år framåt. Finansiering sker inom budget för division primärvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) föreslår i en motion att det inrättas en gemensam samordnartjänst för alla ungdomsmottagningar i Landstinget Dalarna.
Det är viktigt att ungdomsmottagningarna i länet samordnas för en likartad och kvalitetssäkrad verksamhet. 2015-04-01 återbesattes samordnartjänsten, vilken varit vakant sedan maj 2014. Samordnartjänsten för länets ungdomsmottagningar utgör 40 % av en heltid, under tre år framåt. Finansiering sker inom budget för division primärvård.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
20 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Återinför hembesök för nyförlösta mammor med tidig hemgång |
Diarienummer: LD14/02515 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås.
Sammanfattning:
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i motionen ”Återinför hembesök för nyförlösta mammor med tidig hemgång” att nyförlösta mammor, som vid tidig hemgång från förlossningsavdelningen väljer att åka hem till sin bostad, får rätt till hembesök i stället för att behöva åka tillbaka till sjukhuset de närmsta dagarna.
Andelen nyförlösta mammor i Dalarna som väljer att åka hem på tidig hemgång är c:a 10 % och har ökat under de senaste två åren. Vid tidig hemgång behöver de nyfödda barnen kontrolleras på återbesök avseende tillväxt, amning, ämnesomsättningssjukdomar, nyföddhetsgulsot, hörsel och läkarundersökning. Flera av undersökningarna kräver tillgång till medicinteknisk apparatur och sker i Falun, Mora, Ludvika och Borlänge.
Att införa hembesök efter förlossning är inte realistiskt. Barnmorskebrist råder i Dalarna och det saknas läkarresurser för att bemanna en hembesöksorganisation. Det skulle också uppstå ett behov av att investera i dyrbar medicinteknisk apparatur som behövs vid kontrollerna.
Mot bakgrund av motionssvarets utredning avslås motionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Katarina Gustavsson (KD) yrkar i motionen ”Återinför hembesök för nyförlösta mammor med tidig hemgång” att nyförlösta mammor, som vid tidig hemgång från förlossningsavdelningen väljer att åka hem till sin bostad, får rätt till hembesök i stället för att behöva åka tillbaka till sjukhuset de närmsta dagarna.
Andelen nyförlösta mammor i Dalarna som väljer att åka hem på tidig hemgång är c:a 10 % och har ökat under de senaste två åren. Vid tidig hemgång behöver de nyfödda barnen kontrolleras på återbesök avseende tillväxt, amning, ämnesomsättningssjukdomar, nyföddhetsgulsot, hörsel och läkarundersökning. Flera av undersökningarna kräver tillgång till medicinteknisk apparatur och sker i Falun, Mora, Ludvika och Borlänge.
Att införa hembesök efter förlossning är inte realistiskt. Barnmorskebrist råder i Dalarna och det saknas läkarresurser för att bemanna en hembesöksorganisation. Det skulle också uppstå ett behov av att investera i dyrbar medicinteknisk apparatur som behövs vid kontrollerna.
Mot bakgrund av motionssvarets utredning avslås motionen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
21 Svar på motion från Katarina Gustavsson (KD): Samordning vid överföring av nyförlösta mödrar samt mellan de olika primärvårdsinstanserna |
Diarienummer: LD14/02416 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen är med vad som anförts besvarad.
Sammanfattning:
I motionen ”Samordning vid överföring av nyförlösta mödrar samt mellan de olika primärvårdsinstanserna” yrkar Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna ser över och skapar en fungerande rutin för samordning och överföring mellan de olika instanserna vad det gäller nyförlösta kvinnor, så att man får en obruten vårdkedja. Motionen yrkar också att en fungerande joursamordning skapas mellan de olika primärvårdsinstanserna så att enkla råd- och stödfunktioner inte behöver belasta specialistsjukvården då någon, eller flera primärvårdsinstanser har stängt.
Efter utskrivning från sjukhuset skall nyförlösta mammor och deras nyfödda barn kontrolleras på mödravårdscentral (MVC) och barnavårdscentral (BVC), vilket de nyblivna föräldrarna informeras om samtidigt som ett fax skickas till BVC att utskrivning har skett. Datajournalsystem från förlossnings- och nyföddhetsvården är tillgängliga på MVC och BVC och oftast fungerar kommunikationskedjan bra.
Jouröppet på MVC och BVC nätter och helger skulle kräva anställning av fler sjuksköterskor, barnmorskor och läkare. Verksamheten skulle bli dyr och ineffektiv genom för få besök under jourtid. Vid akut sjukdom eller vid sjukdom som inte kan vänta för bedömning till nästkommande vardag, bör även fortsättningsvis hänvisning ske till befintlig jourverksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I motionen ”Samordning vid överföring av nyförlösta mödrar samt mellan de olika primärvårdsinstanserna” yrkar Katarina Gustavsson (KD) att Landstinget Dalarna ser över och skapar en fungerande rutin för samordning och överföring mellan de olika instanserna vad det gäller nyförlösta kvinnor, så att man får en obruten vårdkedja. Motionen yrkar också att en fungerande joursamordning skapas mellan de olika primärvårdsinstanserna så att enkla råd- och stödfunktioner inte behöver belasta specialistsjukvården då någon, eller flera primärvårdsinstanser har stängt.
Efter utskrivning från sjukhuset skall nyförlösta mammor och deras nyfödda barn kontrolleras på mödravårdscentral (MVC) och barnavårdscentral (BVC), vilket de nyblivna föräldrarna informeras om samtidigt som ett fax skickas till BVC att utskrivning har skett. Datajournalsystem från förlossnings- och nyföddhetsvården är tillgängliga på MVC och BVC och oftast fungerar kommunikationskedjan bra.
Jouröppet på MVC och BVC nätter och helger skulle kräva anställning av fler sjuksköterskor, barnmorskor och läkare. Verksamheten skulle bli dyr och ineffektiv genom för få besök under jourtid. Vid akut sjukdom eller vid sjukdom som inte kan vänta för bedömning till nästkommande vardag, bör även fortsättningsvis hänvisning ske till befintlig jourverksamhet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion | | |
| | |
| | | |   |
22 Svar på motion från Jenny Nordahl (SD): Krafttag mot Hepatit C i Dalarna |
Diarienummer: LD15/00853 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Motionen avslås
Sammanfattning:
Jenny Nordahl (SD) föreslår i en motion att Landstingsfullmäktige tillsätter en utredning snarast för att utreda orsaker till det ökande antalet Hepatit C patienter i Dalarna och förslår åtgärder för att begränsa sjukdomsspridningen.
De senaste fem åren har inte skett någon ökning av antalet nyanmälda fall av hepatit C i Dalarna. Smittvägarna för spridning av hepatit C är kända. Med hjälp av statliga medel ser Landstinget Dalarna över möjlighet till sprututbyte för intravenösa missbrukare, som är den enda utvärderade metoden att minska smittspridning av hepatit C.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Jenny Nordahl (SD) föreslår i en motion att Landstingsfullmäktige tillsätter en utredning snarast för att utreda orsaker till det ökande antalet Hepatit C patienter i Dalarna och förslår åtgärder för att begränsa sjukdomsspridningen.
De senaste fem åren har inte skett någon ökning av antalet nyanmälda fall av hepatit C i Dalarna. Smittvägarna för spridning av hepatit C är kända. Med hjälp av statliga medel ser Landstinget Dalarna över möjlighet till sprututbyte för intravenösa missbrukare, som är den enda utvärderade metoden att minska smittspridning av hepatit C.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motionen | | |
| | |
| | | |   |
Landstingsstyrelsens beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
23 Risk- och sårbarhetsanalys för Landstinget Dalarna, mandatperioden 2015-2018 |
Diarienummer: LD15/02031 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Risk- och sårbarhetsanalys, inklusive handlingsplaner, för mandatperioden 2014-2018 enligt bilaga b) - k) godkänns.
Sammanfattning:
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods risk- och sårbarhetsanalys har legat till grund för denna mandatperiods, 2014 -2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
Bilagorna b-k publiceras inte eftersom de omfattas av sekretess enligt 18 kap. 13 § offentlighets- och sekretesslagen
b)Risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018
c) Ny bilaga 7, Take Care
d) Ny bilaga 8, Publika evenemang
e) Ny bilaga 9, Hot
f) Bilaga 1, masskadehändelse (brand)
g) Bilaga 2, störning i elektroniska kommunikationer
h) Bilaga 3, störning i vattenförsörjningen
i) Bilaga 4, störning i elförsörjningen
j) Bilaga 5, smitta (pandemi)
k) Bilaga 6, drivmedelsbrist
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i landstinget och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och landsting ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods risk- och sårbarhetsanalys har legat till grund för denna mandatperiods, 2014 -2018.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
Bilagorna b-k publiceras inte eftersom de omfattas av sekretess enligt 18 kap. 13 § offentlighets- och sekretesslagen
b)Risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2014-2018
c) Ny bilaga 7, Take Care
d) Ny bilaga 8, Publika evenemang
e) Ny bilaga 9, Hot
f) Bilaga 1, masskadehändelse (brand)
g) Bilaga 2, störning i elektroniska kommunikationer
h) Bilaga 3, störning i vattenförsörjningen
i) Bilaga 4, störning i elförsörjningen
j) Bilaga 5, smitta (pandemi)
k) Bilaga 6, drivmedelsbrist | | |
| | |
| | | |   |
24 Avskrivningar av större kundfordringar |
Diarienummer: LD15/02827 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Kundfordringar enligt bilaga b) avskrivs
Sammanfattning:
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster från 2012 till och med juli 2015 föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 7 736 020 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kundfordringar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt delegeringsbestämmelser ska avskrivningar över två basbelopp beslutas av landstingsstyrelsen.
Ett antal kundförluster från 2012 till och med juli 2015 föreslås avskrivas, bilaga b). Det sammanlagda beloppet för kundfordringarna uppgår till 7 736 020 kr.
Samtliga ärenden har hanterats enligt gällande kreditpolicy. I redovisningen har kostnaderna redan bokförts som befarande kundförluster vilket medför att resultaträkningen inte belastas av avskrivningsbeslutet.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Kundfordringar | | |
| | |
| | | |   |
25 Införande av hepatit B vaccination i barnhälsovårdens vaccinationsprogram för barn i Dalarna |
Diarienummer: LD15/02841 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen
1. Hepatit B-vaccination skall ingå i barnvaccinationsprogrammet utan kostnad för den enskilde
Sammanfattning:
Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att skydd mot hepatit B bör ingå i vaccinationsprogrammet i samtliga länder. Inom barnhälsovården anses detta motiverat även i Sverige, inte minst med anledning av ökat resande och ökad invandring från länder med hög hepatit B-förekomst. I över hälften av länen/regionerna i Sverige ingår hepatit B-vaccination i barnvaccinationsprogrammet och är gratis för den enskilde.
Bedömningen är att det i nuläget och inom överskådlig tid bara finns stabil tillgång till vaccin där denna komponent ingår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att skydd mot hepatit B bör ingå i vaccinationsprogrammet i samtliga länder. Inom barnhälsovården anses detta motiverat även i Sverige, inte minst med anledning av ökat resande och ökad invandring från länder med hög hepatit B-förekomst. I över hälften av länen/regionerna i Sverige ingår hepatit B-vaccination i barnvaccinationsprogrammet och är gratis för den enskilde.
Bedömningen är att det i nuläget och inom överskådlig tid bara finns stabil tillgång till vaccin där denna komponent ingår.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
|