Dagordning |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
A. Landstingsdirektören informerar
Landstingsdirektör Karin Stikå Mjöberg
B. Lägesrapport ekonomi och personal
Ekonomidirektör Peter Hansson
Personaldirektör Anna Cederlöf
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Anmälan av delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Ordföranden/vice ordföranden
Bilaga
B) Förvaltningschef
Bilaga
C) Övriga chefer
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Övriga anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag:
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Struktur- och förändringsplan 2015: Hälso- och sjukvård |
Diarienummer: LD15/01693 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
Division primärvård
1. De köpta läkarresurserna inom primärvården maximeras till en läkare per tre tusen ”olistade” patienter, bilaga c).
2. Vårdcentral Grängesberg samordnas med Vårdcentral Ludvika till Vårdcentral Ludvika - Grängesberg senast fr.o.m. 2016-01-01, bilaga d)
3. Skogsgläntans rehabilitering i Särna avvecklas från 2016, bilaga e).
4. Primärvårdens jourverksamhet vid Borlänge sjukhus, måndag till torsdag kl 17-20, avvecklas fr.o.m. 2015-10-01 och patienterna hänvisas denna tid till Tiskens jourmottagning i Falun. Jouren i Borlänge är fortsatt öppen fredag, lördag och söndag. Bilaga f)
5. Primärvårdens bassängverksamhet avvecklas successivt från hösten 2015, bilaga g)
Division psykiatri
6. Habiliteringsmottagningen flyttar från Hedemora till Avesta. I samband med flytten avvecklas träningsenheten i Hedemora, bilaga h)
7. Landstingets specialpedagogiska enhet Hästberg avvecklas fr.o.m. hösten 2015, bilaga i)
8. Heldygnsvår
Sammanfattning:
Landstingsfullmäktige beslutade 2014-11-24- -25, § 127, att en åtgärdsplan för ekonomi i balans inom hälso- och sjukvården ska presenteras till landstingsfullmäktige i juni 2015, bilaga b). Det ekonomiska resultatet för 2014 var för Landstinget Dalarna - 175 mkr. Den ekonomiska prognosen för 2015 visade i februari/mars på - 220 mkr för Landstinget Dalarna, varav för hälso- och sjukvården - 320 mkr.
För att ge hälso- och sjukvården förutsättningar att, inom anvisad budget och utifrån den medicinska utvecklingen, vara patientsäker, hållbar och med hög kvalitet behövs kraftfulla åtgärder. Ett antal åtgärder för att minska kostnaderna krävs. En struktur- och förändringsplan föreslås.
Delar av struktur- och förändringsplanen har landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige att ta ställning till, andra delar utgörs av tjänstemannabeslut. Den samlade effekten bedöms minska kostnaderna 2015 med ca 140 mkr, 2016 med ytterligare 340 mkr och för hela planperioden, t.o.m. 2019 med ytterligare ca 70 mkr per år till totalt ca 700 mkr för planperioden.
En grundläggande och nödvändig utgångspunkt för de föreslagna åtgärderna är att patientsäkerheten kan upprätthållas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag; Landstingsfullmäktige 2014-11-24- -25, § 127
c) Reducerat köp av stafettläkare
d) Grängesbergs vårdcentral samordnas med Ludvika vårdcentral
e) Avveckling av Skogsgläntans rehabilitering i Särna
f) Minskning av jourverksamheten vid Borlänge sjukhus
g) Avveckling av primärvårdens bassängverksamhet
h) Förändring av Habiliteringsverksamheten i Södra Dalarna
i) Avveckling av Landstingets specialpedagogiska enhet i Hästberg
j) Samordning av missbruks- och beroendevården till Falun för patienter med samsjuklighet
k) Avveckling av vuxenpsykiatrins öppenvårdsmottagning i Hedemora
l) Avveckling av vuxenpsykiatrins öppenvårdsmottagningar i Älvdalen, Leksand och Vansbro och omvandling av mottagningarna i Rättvik och Malung till filialmottagningar
m) Avveckling av avdelning 6 vid Borlänge sjukhus
n) Sammanslagning avdelning 70 och avdelning Stroke vid Mora Medicin- och Geriatrikklinik
o) Förändringar inom gynekologi och förlossningsvård vid Mora lasarett
p) Avveckling av bassängverksamhet vid Falu lasarett och Mora lasarett
q) Avveckling av mottagningsverksamhet i Avesta, Ludvika, Borlänge och hudbehandlingsenhet i Malung
r) Avveckling av ambulansstationen i Rättvik
s) Avveckling av överviktsenheten Skönvikt i Säter
t) Avveckling av Landstingets rekreationsverksamhet på Tandådalens Fjällhotell
u) Avtal om lokal folkhälsofunktion
v) Uppdrag att utreda utbudsstruktur och nivåstrukturering av Landstinget Dalarnas samtliga sjukhus
w) Utredningsrapport - Genomlysning av hälso- och sjukvården
x) Tjänstemannabeslut
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsfullmäktige beslutade 2014-11-24- -25, § 127, att en åtgärdsplan för ekonomi i balans inom hälso- och sjukvården ska presenteras till landstingsfullmäktige i juni 2015, bilaga b). Det ekonomiska resultatet för 2014 var för Landstinget Dalarna - 175 mkr. Den ekonomiska prognosen för 2015 visade i februari/mars på - 220 mkr för Landstinget Dalarna, varav för hälso- och sjukvården - 320 mkr.
För att ge hälso- och sjukvården förutsättningar att, inom anvisad budget och utifrån den medicinska utvecklingen, vara patientsäker, hållbar och med hög kvalitet behövs kraftfulla åtgärder. Ett antal åtgärder för att minska kostnaderna krävs. En struktur- och förändringsplan föreslås.
Delar av struktur- och förändringsplanen har landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige att ta ställning till, andra delar utgörs av tjänstemannabeslut. Den samlade effekten bedöms minska kostnaderna 2015 med ca 140 mkr, 2016 med ytterligare 340 mkr och för hela planperioden, t.o.m. 2019 med ytterligare ca 70 mkr per år till totalt ca 700 mkr för planperioden.
En grundläggande och nödvändig utgångspunkt för de föreslagna åtgärderna är att patientsäkerheten kan upprätthållas.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Protokollsutdrag; Landstingsfullmäktige 2014-11-24- -25, § 127
c) Reducerat köp av stafettläkare
d) Grängesbergs vårdcentral samordnas med Ludvika vårdcentral
e) Avveckling av Skogsgläntans rehabilitering i Särna
f) Minskning av jourverksamheten vid Borlänge sjukhus
g) Avveckling av primärvårdens bassängverksamhet
h) Förändring av Habiliteringsverksamheten i Södra Dalarna
i) Avveckling av Landstingets specialpedagogiska enhet i Hästberg
j) Samordning av missbruks- och beroendevården till Falun för patienter med samsjuklighet
k) Avveckling av vuxenpsykiatrins öppenvårdsmottagning i Hedemora
l) Avveckling av vuxenpsykiatrins öppenvårdsmottagningar i Älvdalen, Leksand och Vansbro och omvandling av mottagningarna i Rättvik och Malung till filialmottagningar
m) Avveckling av avdelning 6 vid Borlänge sjukhus
n) Sammanslagning avdelning 70 och avdelning Stroke vid Mora Medicin- och Geriatrikklinik
o) Förändringar inom gynekologi och förlossningsvård vid Mora lasarett
p) Avveckling av bassängverksamhet vid Falu lasarett och Mora lasarett
q) Avveckling av mottagningsverksamhet i Avesta, Ludvika, Borlänge och hudbehandlingsenhet i Malung
r) Avveckling av ambulansstationen i Rättvik
s) Avveckling av överviktsenheten Skönvikt i Säter
t) Avveckling av Landstingets rekreationsverksamhet på Tandådalens Fjällhotell
u) Avtal om lokal folkhälsofunktion
v) Uppdrag att utreda utbudsstruktur och nivåstrukturering av Landstinget Dalarnas samtliga sjukhus
w) Utredningsrapport - Genomlysning av hälso- och sjukvården
x) Tjänstemannabeslut | | |
| | |
| | | |   |
5 Struktur- och förändringsplan 2015: Patientavgifter |
Diarienummer: LD15/01693 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Förändringar av patientavgifter inom hälso-och sjukvården fr.o.m. 2015-07-01 fastställs enligt bilaga b)
Sammanfattning:
Patientavgifterna i Landstinget Dalarnas hälso- och sjukvård har varit oförändrade sedan 2011. I bilaga b) föreslås förändrade avgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förändrade patientavgifter
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Patientavgifterna i Landstinget Dalarnas hälso- och sjukvård har varit oförändrade sedan 2011. I bilaga b) föreslås förändrade avgifter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förändrade patientavgifter | | |
| | |
| | | |   |
6 Struktur- och förändringsplan 2015: Landstingsgemensamt |
Diarienummer: LD15/01693 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige
1. Ekonomi-, personal-, kommunikations- och IT-funktionerna inom landstingets förvaltningar överförs till Central Förvaltning. Förändringarna träder i kraft 2016-01-01 och skall vara slutförda senast 2016-12-31, bilaga b).
2. Uppdrag ges till landstingsstyrelsen, under förutsättning att fullmäktige beslutar enligt punkt 1, att utreda och vid behov besluta om centralisering av ytterligare administrativa funktioner, bilaga b).
3. Uppdrag ges till landstingsstyrelsen att utreda förutsättningarna för landstingets bidragsgivning. Uppdraget rapporteras till landstingsstyrelsen november 2015.
4. Uppdrag ges till landstingsstyrelsen att utreda ersättningen för fackligt arbete, dess omfattning och framtida inriktning. Uppdraget rapporteras till landstingsstyrelsen november 2015.
5. Uppdrag ges till landstingsstyrelsen att utreda förutsättningarna för landstingets reglemente och avgifter för sjukresor. Uppdraget rapporteras till landstingsstyrelsen november
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen gav 2014-11-10 § 101, i samband med fastställande av budget 2015, landstingsdirektören i uppdrag att genomföra en genomlysning av all administration i landstinget.
Mot bakgrund av det genomförda arbetet med struktur och förändringsplan för hälso- och sjukvården samt genomlysning av administrationen föreslås fokus på:
Organisatoriskt samlad administrativ stödorganisation gentemot landstingets politiska ledning och tjänstemannaledning.
Organisatoriskt samlad administrativ stödorganisation gentemot landstingets samtliga förvaltningar med dess enheter och avdelningar. Dessa ska ha en fortsatt närhet till sina administrativa resurser.
Även landstingets bidragsgivning, fackliga kostnader, sjukresekostnader och kollektivtrafikkostnader föreslås ses över.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Centraliserad administration
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen gav 2014-11-10 § 101, i samband med fastställande av budget 2015, landstingsdirektören i uppdrag att genomföra en genomlysning av all administration i landstinget.
Mot bakgrund av det genomförda arbetet med struktur och förändringsplan för hälso- och sjukvården samt genomlysning av administrationen föreslås fokus på:
Organisatoriskt samlad administrativ stödorganisation gentemot landstingets politiska ledning och tjänstemannaledning.
Organisatoriskt samlad administrativ stödorganisation gentemot landstingets samtliga förvaltningar med dess enheter och avdelningar. Dessa ska ha en fortsatt närhet till sina administrativa resurser.
Även landstingets bidragsgivning, fackliga kostnader, sjukresekostnader och kollektivtrafikkostnader föreslås ses över.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Centraliserad administration | | |
| | |
| | | |   |
7 Budget 2016. Finansplan 2016-2019 |
Diarienummer: LD15/01594 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Finansplan för åren 2016-2019 och budget för 2016 enligt bilaga b) godkänns.
Sammanfattning:
Finansplanen omfattar ekonomisk plan för åren 2016-2018 samt budget för 2016.
Skatteintäkter har beräknats utifrån en oförändrad skattesats på 11,16. Det budgeterade resultatet 2016 är ett överskott på 115 mkr, vilket innebär en ökning av det egna kapitalet med motsvarande belopp. Det samlade resultatet under budget- och planperioden tillsammans med prognostiserat resultat 2015 innebär att det justerade ackumulerade underskottet återställs senast 2019.
Föreliggande förslag till budget och plan är preliminär och sammanfattande och anger övergripande ekonomiska förhållanden samt planeringsförutsättningar för det fortsatta budget- och planarbetet. Fullmäktige i november fastställer landtingsplan inklusive budget och plan samt ekonomiska ramar för styrelse och nämnder.
I budget och plan ingår förslag enligt struktur- och förändringsplan samt uppdrag till förvaltningar om besparingar. Detta ska vara vägledande för det fortsatta verksamhetsplanearbetet.
Investeringsramarna ligger oförändrade jämfört med beslutet i november 2014 och uppgår till 520 mkr per år 2016-2018. Ett definitivt beslut om ianspråktagande av investeringsutrymmet behöver dock samordnas med effekterna av struktur- och förändringsplanen och presenteras inför beslut i november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finansplan 2016-2019 och budget 2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Finansplanen omfattar ekonomisk plan för åren 2016-2018 samt budget för 2016.
Skatteintäkter har beräknats utifrån en oförändrad skattesats på 11,16. Det budgeterade resultatet 2016 är ett överskott på 115 mkr, vilket innebär en ökning av det egna kapitalet med motsvarande belopp. Det samlade resultatet under budget- och planperioden tillsammans med prognostiserat resultat 2015 innebär att det justerade ackumulerade underskottet återställs senast 2019.
Föreliggande förslag till budget och plan är preliminär och sammanfattande och anger övergripande ekonomiska förhållanden samt planeringsförutsättningar för det fortsatta budget- och planarbetet. Fullmäktige i november fastställer landtingsplan inklusive budget och plan samt ekonomiska ramar för styrelse och nämnder.
I budget och plan ingår förslag enligt struktur- och förändringsplan samt uppdrag till förvaltningar om besparingar. Detta ska vara vägledande för det fortsatta verksamhetsplanearbetet.
Investeringsramarna ligger oförändrade jämfört med beslutet i november 2014 och uppgår till 520 mkr per år 2016-2018. Ett definitivt beslut om ianspråktagande av investeringsutrymmet behöver dock samordnas med effekterna av struktur- och förändringsplanen och presenteras inför beslut i november.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Finansplan 2016-2019 och budget 2016 | | |
| | |
| | | |   |
8 Revidering av Landstingsstyrelsens reglemente |
Diarienummer: LD15/00929 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente, 1 och 32-34 §§ ändras enligt bilaga b), innebärande att landstingsstyrelsens arbetsutskott också ska utgöra personalutskott fr.o.m. den 1 juli 2015.
Under förutsättning att landstingsfullmäktige beslutar enligt punkten 1 föreslås landstingsstyrelsen för egen del besluta:
2. Till ordförande i personalutskottet väljs Lena Olsson, till 1:e vice ordförande väljs Ingalill Persson och till 2:e vice ordförande väljs Namn Efternamn.
Sammanfattning:
Med anledning av att Lena Reyiers motion ”Lägg större tyngd på personalfrågorna!” har bifallits, krävs följdändringar i Landstingsstyrelsens reglemente. Förslaget till ändringar i reglementet är en konsekvens av beslutet om att arbetsutskottet också ska utgöra personalutskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på ny lydelse av 1 och 32-34 §§ Landstingsstyrelsens reglemente
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att Lena Reyiers motion ”Lägg större tyngd på personalfrågorna!” har bifallits, krävs följdändringar i Landstingsstyrelsens reglemente. Förslaget till ändringar i reglementet är en konsekvens av beslutet om att arbetsutskottet också ska utgöra personalutskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på ny lydelse av 1 och 32-34 §§ Landstingsstyrelsens reglemente | | |
| | |
| | | |   |
9 Gemensamt kommunalförbund för flygambulansverksamhet i Sverige |
Diarienummer: LD15/01538 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Kommunalförbund bildas tillsammans med samtliga övriga landsting/regioner i Sverige.
2. Förslag till förbundsordning, enligt bilaga b), godkänns.
3. Samverkansavtalet mellan förbundet och Västerbottens läns landsting om det medicinska ansvaret, enligt bilaga c) (bilaga 2 i dokumentet), godkänns och Västerbottens läns landsting tecknar därefter samverkansavtal med berörda landsting
4. Andelskapitalet inbetalas per den 5 januari 2016 enligt bilaga c)
5. Preliminär budget för förbundet, enligt bilaga c) (bilaga 5a i dokumentet), godkänns.
6. 20 % av förbundets fasta kostnader för preliminär budget (för Dalarna 2,69 %, 140 tkr), enligt bilaga c) (bilaga 5b i dokumentet), inbetalas per 5 januari 2016
7. Samverkansnämnden ges i uppdrag att nominera ledamot till förbundets styrelse
Sammanfattning:
Flygplansvård bedrivs idag på ett otillräckligt samordnat sätt över landet. En förbättring har åstadkommits genom att alla landsting utom Region Skåne slutit ett samverkansavtal med Västerbottens läns landsting i avsikt att förbättra koordineringen och finna en kostnadseffektiv framtida lösning. Den politiska styrgruppen för de landsting som har eller avser skaffa luftfartyg för vård föreslår att samverkansavtalet byts ut mot bildandet av ett kommunalförbund för ambulansflyg i Sverige fr o m 2016-01-01.
En samordnad ambulanshelikopterverksamhet följer ett annat spår via det förbund Dalarna, Värmland och Västra Götaland bildat.
Det nya kommunalförbundet avser äga en egen flygplansflotta men överlåta den tekniska delen för flygplansverksamheten på upphandlad entreprenör.
Dalarnas ekonomiska åtagande ökar något men landstingets andel är relativt liten i jämförelse med exempelvis de nordligare landstingen. I gengäld skapas en stadig gemensam lösning för hela landet som har förutsättningarna för både en kvalitativ utveckling av vården och en kostnadseffektiv flygverksamhet.
Den faktiska verksamheten enligt intentionerna med förbundet beräknas starta under första kvartalet 2018. Till dess behöver nuvarande utvecklingsarbete flytta in i det nya förbundet. Förbundets medlemmar föreslås via avgifter redan från 2016 finansiera såväl redan upparbetade som framtida utvecklingskostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förbundsordning
c) Förslag till samverkansavtal mellan förbundet och Västerbottens Läns Landsting (bilaga 2 i dokumentet)
- Sammanställning av remissvar hösten 2014 (bilaga 1 i dokumentet)
- Förteckning över andelskapital för respektive medlem (bilaga 3 i dokumentet)
- Preliminär budget för 2016 samt kalkyl för 2017 och 2018 (bilaga 5a i dokumentet)
- Prismodell för förbundets fasta kostnader (bilaga 5b i dokumentet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Flygplansvård bedrivs idag på ett otillräckligt samordnat sätt över landet. En förbättring har åstadkommits genom att alla landsting utom Region Skåne slutit ett samverkansavtal med Västerbottens läns landsting i avsikt att förbättra koordineringen och finna en kostnadseffektiv framtida lösning. Den politiska styrgruppen för de landsting som har eller avser skaffa luftfartyg för vård föreslår att samverkansavtalet byts ut mot bildandet av ett kommunalförbund för ambulansflyg i Sverige fr o m 2016-01-01.
En samordnad ambulanshelikopterverksamhet följer ett annat spår via det förbund Dalarna, Värmland och Västra Götaland bildat.
Det nya kommunalförbundet avser äga en egen flygplansflotta men överlåta den tekniska delen för flygplansverksamheten på upphandlad entreprenör.
Dalarnas ekonomiska åtagande ökar något men landstingets andel är relativt liten i jämförelse med exempelvis de nordligare landstingen. I gengäld skapas en stadig gemensam lösning för hela landet som har förutsättningarna för både en kvalitativ utveckling av vården och en kostnadseffektiv flygverksamhet.
Den faktiska verksamheten enligt intentionerna med förbundet beräknas starta under första kvartalet 2018. Till dess behöver nuvarande utvecklingsarbete flytta in i det nya förbundet. Förbundets medlemmar föreslås via avgifter redan från 2016 finansiera såväl redan upparbetade som framtida utvecklingskostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förbundsordning
c) Förslag till samverkansavtal mellan förbundet och Västerbottens Läns Landsting (bilaga 2 i dokumentet)
- Sammanställning av remissvar hösten 2014 (bilaga 1 i dokumentet)
- Förteckning över andelskapital för respektive medlem (bilaga 3 i dokumentet)
- Preliminär budget för 2016 samt kalkyl för 2017 och 2018 (bilaga 5a i dokumentet)
- Prismodell för förbundets fasta kostnader (bilaga 5b i dokumentet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Remissfrihet inom den öppna specialiserade vården |
Diarienummer: LD15/00643 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Remisskravet till öppen specialiserad vård i Landstinget Dalarna tas bort och egen vårdbegäran införs fr o m 2016-01-01.
Sammanfattning:
Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård har initierat en utredning om remissfrihet inom den öppna specialiserade vården. Ny patientlag trädde i kraft 1 januari 2015 som innebär bl a ökad valfrihet inom den öppna vården. Patienten får större möjlighet att välja utförare inom den offentligt finansierade vården. Landstinget Dalarna är ett av få landsting som har kvar remisskravet inom den öppna vården.
Ett avskaffande av remisskravet och införandet av egen vårdbegäran kan leda till minskat antalet besök i primärvården. Egen vårdbegäran innebär dock inte att en patient har rätt att få specialistvård, utan den bedöms på samma sätt som en remiss från läkare. Egen vårdbegäran kan leda till egenvårdsråd, hänvisning till annan vårdnivå eller vårderbjudande. Således innebär ett slopande av remisskrav inte en fri vårdkonsumtion, utan det är det medicinska behovet som styr. Fortfarande kan och kommer primärvården skriva remisser till den specialiserade vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård har initierat en utredning om remissfrihet inom den öppna specialiserade vården. Ny patientlag trädde i kraft 1 januari 2015 som innebär bl a ökad valfrihet inom den öppna vården. Patienten får större möjlighet att välja utförare inom den offentligt finansierade vården. Landstinget Dalarna är ett av få landsting som har kvar remisskravet inom den öppna vården.
Ett avskaffande av remisskravet och införandet av egen vårdbegäran kan leda till minskat antalet besök i primärvården. Egen vårdbegäran innebär dock inte att en patient har rätt att få specialistvård, utan den bedöms på samma sätt som en remiss från läkare. Egen vårdbegäran kan leda till egenvårdsråd, hänvisning till annan vårdnivå eller vårderbjudande. Således innebär ett slopande av remisskrav inte en fri vårdkonsumtion, utan det är det medicinska behovet som styr. Fortfarande kan och kommer primärvården skriva remisser till den specialiserade vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
11 Miljöredovisning 2014 |
Diarienummer: LD15/00576 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2014 enligt bilaga b) godkänns
Sammanfattning:
Miljöredovisningen är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljöarbete med utgångspunkt från Landstingsplanen, landstingets miljöplan 2014-2016 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljödata för 2014 har hämtats ur verksamhetsgemensamma system samt inrapporterats från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2014
c) Miljöplan 2014-2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisningen är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljöarbete med utgångspunkt från Landstingsplanen, landstingets miljöplan 2014-2016 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljödata för 2014 har hämtats ur verksamhetsgemensamma system samt inrapporterats från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2014
c) Miljöplan 2014-2016 | | |
| | |
| | | |   |
12 Samarbetsavtal avseende särskild kollektivtrafik respektive Uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik |
Diarienummer: LD15/01765 |
Ordförandens förslag:
Landstingsstyrelsen föreslår fullmäktige:
1. Avtalen, enligt bilaga b), godkänns under förutsättning att alla kommunerna fattar likalydande beslut om godkännande och att Region Dalarna tillser att den sista bisatsen i Samarbetsavtalets första stycke under p 6 Parternas ekonomiska ansvar stryks vid samtliga parters underskrivande av avtalen.
Sammanfattning:
Region Dalarna föreslår omarbetning av tidigare avtal om särskild kollektivtrafik. Nya skrivningar föreslås där i första hand de tidigare avtalen med tillägg i form av bilagor sammanförs till två; Samarbetsavtal avseende särskild kollektivtrafik samt Uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik.
Samarbetsavtalet
Genom avtalet förklarar sig parterna villiga att samarbeta kring den särskilda kollektivtrafiken i länet. Slutdatum för avtalet är innevarande mandatperiods utgång. Avtalsparter är landstinget och Dalarnas kommuner.
Region Dalarna kommer enligt sin jurist att tillse att den sista bisatsen i Samarbetsavtalets första stycke under p 6 Parternas ekonomiska ansvar stryks vid samtliga parters underskrivande av avtalen, vilket gör att landstinget kan besluta om godkännande av avtalen.
Uppdragsavtalet
Avtalet ger Region Dalarna i uppdrag att utföra uppgifter kring särskilda kollektivtrafiken. Avtalsparter är Region Dalarna, landstinget och Dalarnas kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv samarbetsavtal särskild kollektivtrafik
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Region Dalarna föreslår omarbetning av tidigare avtal om särskild kollektivtrafik. Nya skrivningar föreslås där i första hand de tidigare avtalen med tillägg i form av bilagor sammanförs till två; Samarbetsavtal avseende särskild kollektivtrafik samt Uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik.
Samarbetsavtalet
Genom avtalet förklarar sig parterna villiga att samarbeta kring den särskilda kollektivtrafiken i länet. Slutdatum för avtalet är innevarande mandatperiods utgång. Avtalsparter är landstinget och Dalarnas kommuner.
Region Dalarna kommer enligt sin jurist att tillse att den sista bisatsen i Samarbetsavtalets första stycke under p 6 Parternas ekonomiska ansvar stryks vid samtliga parters underskrivande av avtalen, vilket gör att landstinget kan besluta om godkännande av avtalen.
Uppdragsavtalet
Avtalet ger Region Dalarna i uppdrag att utföra uppgifter kring särskilda kollektivtrafiken. Avtalsparter är Region Dalarna, landstinget och Dalarnas kommuner.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Missiv samarbetsavtal särskild kollektivtrafik | | |
| | |
| | | |   |
13 Ändring i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD14/01455 |
Ordförandens förslag:
1. Under förutsättning att Landstingsfullmäktige beslutar om revidering av Landstingsstyrelsens reglemente, fastställs förslaget till reviderade delegeringsbestämmelser enligt bilaga b).
2. De reviderade delegeringsbestämmelserna ska i sådant fall gälla fr.o.m. 2015-08-01.
Sammanfattning:
Med anledning av att arbetsutskottet ska utgöra personalutskott, krävs att de delegeringar som åligger presidieutskottet, i dess roll som politiskt personalorgan, övergår till personalutskottet. Samtidigt föreslås följande förändringar. Ekonomidirektörens föreslås få mandat att underteckna förbindelser avseende lån som beslutats av landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen. Fastställande av förfrågningsunderlag föreslås övergå från landstingsdirektör/förvaltningschef till avtalschefen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att arbetsutskottet ska utgöra personalutskott, krävs att de delegeringar som åligger presidieutskottet, i dess roll som politiskt personalorgan, övergår till personalutskottet. Samtidigt föreslås följande förändringar. Ekonomidirektörens föreslås få mandat att underteckna förbindelser avseende lån som beslutats av landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen. Fastställande av förfrågningsunderlag föreslås övergå från landstingsdirektör/förvaltningschef till avtalschefen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen | | |
| | |
| | | |   |
14 Svar på remiss från Socialdepartementet: Sedd, hörd och respekterad - ett ändamålsenligt klagomålssystem i hälso- och sjukvården (SOU 2015:14) |
Diarienummer: LD15/01068 |
Ordförandens förslag:
1. Förslag till remissvar, enlig bilaga c), godkänns.
Sammanfattning:
Regeringen har tillsatt en särskild utredare som ska se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården samt föreslå hur hanteringen kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare. Det nya klagomålssystemet ska i högre grad ge patienter svar på sina frågor samt på ett bättre sätt tillvarata patienters synpunkter.
Landstinget Dalarna (LD) och Patientnämnden Dalarna (PND) har inbjudits att lämna synpunkter på Klagomålsutredningens delbetänkande, Sedd, hörd och respekterad (SOU 2015:14) och har enats om ett gemensamt svar på delrapporten.
LD och PND tillstyrker i stora delar utredningens förslag på förändrat klagomålssystem men lämnar vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning och innehållsförteckning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regeringen har tillsatt en särskild utredare som ska se över den nuvarande hanteringen av klagomål mot hälso- och sjukvården samt föreslå hur hanteringen kan bli enklare, mer ändamålsenlig och effektivare. Det nya klagomålssystemet ska i högre grad ge patienter svar på sina frågor samt på ett bättre sätt tillvarata patienters synpunkter.
Landstinget Dalarna (LD) och Patientnämnden Dalarna (PND) har inbjudits att lämna synpunkter på Klagomålsutredningens delbetänkande, Sedd, hörd och respekterad (SOU 2015:14) och har enats om ett gemensamt svar på delrapporten.
LD och PND tillstyrker i stora delar utredningens förslag på förändrat klagomålssystem men lämnar vissa synpunkter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Sammanfattning och innehållsförteckning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
15 Svar på remiss från Socialdepartementet: Trygg och effektiv utskrivning från sluten vård (SOU 2015:20) |
Diarienummer: LD15/01193 |
Ordförandens förslag:
1. Svar på remiss, enligt bilaga c), godkänns
Sammanfattning:
I betänkandet av utredningen om betalningsansvarslagen ” Trygg och effektiv utskrivning från slutenvård” föreslås en ny lagstiftning som ska ersätta nuvarande lag om betalningsansvar.
Utredningen föreslår att landsting och kommuner ska fastställa gemensamma riktlinjer till vårdgivare och till de som bedriver socialtjänst avseende samverkan. Landsting och kommun ska även komma överens om vid vilken tidpunkt kommunens betalningsansvar ska inträda, vilket belopp som ska gälla för vård av utskrivningsklara patienter och om hur tvister mellan landstinget och kommunen avseende belopp och övergången av betalningsansvaret ska lösas. Om huvudmännen inte kommer överens ses lagen som en back-up-lösning vilket innebär att kommunernas betalningsansvar, under vissa förutsättningar, inträder efter tre dagar. Beloppet ska vara enhetligt för all typ av vård och motsvara genomsnittskostnaden för ett vårddygn i slutenvård.
Landstinget Dalarna delar utredningens bedömning att lagen om betalningsansvar inte speglar dagens förhållanden och att så länge lagstiftning inom detta område behövs ska vårdprocessen och för patienten en trygg och säker väg genom vården, vara vägledande i den nya lagstiftningen. Landstinget ser positivt på betänkandets förslag om ny lagstiftning inom området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I betänkandet av utredningen om betalningsansvarslagen ” Trygg och effektiv utskrivning från slutenvård” föreslås en ny lagstiftning som ska ersätta nuvarande lag om betalningsansvar.
Utredningen föreslår att landsting och kommuner ska fastställa gemensamma riktlinjer till vårdgivare och till de som bedriver socialtjänst avseende samverkan. Landsting och kommun ska även komma överens om vid vilken tidpunkt kommunens betalningsansvar ska inträda, vilket belopp som ska gälla för vård av utskrivningsklara patienter och om hur tvister mellan landstinget och kommunen avseende belopp och övergången av betalningsansvaret ska lösas. Om huvudmännen inte kommer överens ses lagen som en back-up-lösning vilket innebär att kommunernas betalningsansvar, under vissa förutsättningar, inträder efter tre dagar. Beloppet ska vara enhetligt för all typ av vård och motsvara genomsnittskostnaden för ett vårddygn i slutenvård.
Landstinget Dalarna delar utredningens bedömning att lagen om betalningsansvar inte speglar dagens förhållanden och att så länge lagstiftning inom detta område behövs ska vårdprocessen och för patienten en trygg och säker väg genom vården, vara vägledande i den nya lagstiftningen. Landstinget ser positivt på betänkandets förslag om ny lagstiftning inom området.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Remissvar | | |
| | |
| | | |   |
|