Dagordning |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
1 Information |
|
Ordförandens förslag: Lägesrapport ekonomi och personal lämnas vid budgetberedingen efter arbetsutskottets sammanträde.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Yttrande över JO-anmälan |
Diarienummer: LD14/03290 |
Ordförandens förslag:
1. Detta beslutsunderlag med arbetsutskottets bedömning jämte bilagda yttrande från överläkare Vladislav Ruchkin med bilagor, bilaga e), ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till Justitieombudsmannen (JO).
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen har getts möjlighet att yttra sig över ytterligare inlagor i ärende angående en intagning för slutenvård vid den psykiatriska kliniken i Östersund från den 3 september till den 10 september 2014. Yttrande har avgivits 2015-02-02. Detta yttrande utgör en slutlig komplettering till tidigare yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arbetsutskottets yttrande 2015-02-02
c) Skrivelse från JO jämte bilagda yttranden, skrivelse 5
d) Kompletterande yttranden från Region Jämtland Härjedalen och advokaten, skrivelse 6
e) Yttrande från överläkare Vladislav Ruchkin med bilagor
Bilagor b) - e) delas ut vid sammanträdet.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen har getts möjlighet att yttra sig över ytterligare inlagor i ärende angående en intagning för slutenvård vid den psykiatriska kliniken i Östersund från den 3 september till den 10 september 2014. Yttrande har avgivits 2015-02-02. Detta yttrande utgör en slutlig komplettering till tidigare yttrande.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Arbetsutskottets yttrande 2015-02-02
c) Skrivelse från JO jämte bilagda yttranden, skrivelse 5
d) Kompletterande yttranden från Region Jämtland Härjedalen och advokaten, skrivelse 6
e) Yttrande från överläkare Vladislav Ruchkin med bilagor
Bilagor b) - e) delas ut vid sammanträdet.
| | |
| | |
| | | |   |
3 Svar på remiss från Socialdepartementet: Läkemedelsverkets redovisning av regeringsuppdrag avseende homeopatiska läkemedel |
Diarienummer: LD15/00606 |
Ordförandens förslag:
1. Remissvar till Socialdepartementet enligt bilaga b) godkänns.
2. Beslutet förklaras omedelbart justerat.
Sammanfattning:
Regering har uppdragit åt Läkemedelsverket att utreda förutsättningar och konsekvenser av att anpassa svensk läkemedelslagstiftning till EU:s läkemedelsdirektiv avseende medlemsstaters möjlighet att införa nationella bestämmelser för godkännande av homeopatiska läkemedel.
Läkemedelsverket har presenterat fyra möjliga alternativ där nuvarande svensk lagstiftning och praxis beaktats. Landstinget Dalarna förordar alternativ 2 eftersom det bedöms ta störst hänsyn till patientsäkerheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regering har uppdragit åt Läkemedelsverket att utreda förutsättningar och konsekvenser av att anpassa svensk läkemedelslagstiftning till EU:s läkemedelsdirektiv avseende medlemsstaters möjlighet att införa nationella bestämmelser för godkännande av homeopatiska läkemedel.
Läkemedelsverket har presenterat fyra möjliga alternativ där nuvarande svensk lagstiftning och praxis beaktats. Landstinget Dalarna förordar alternativ 2 eftersom det bedöms ta störst hänsyn till patientsäkerheten.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Remissvar
c) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen | | |
| | |
| | | |   |
4 Svar på remiss från Socialdepartementet: Läkemedel för djur, maskinell dos och sällsynta tillstånd SOU 2014:87- hantering och prissättning. |
Diarienummer: LD15/00955 |
Ordförandens förslag:
1. Yttrandet, enligt bilaga c), ska utgöra Landstinget Dalarnas svar till Socialdepartementet.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på slutbetänkandet ”Läkemedel för djur, maskinell dos och sällsynta tillstånd - hantering och prissättning”, (SOU 2014:87).
Utredningens uppdrag har varit att göra en översyn av vissa frågor som rör prissättning, tillgång och marknadsförutsättningar inom läkemedels- och apoteksområdet. I detta slutbetänkande behandlas de delar av uppdraget som gäller handel med läkemedel för djur, maskinell dosdispensering av läkemedel och prissättning av särläkemedel.
Landstinget Dalarna har inga specifika kommentarer avseende utredningens förslag kring djurläkemedelshantering.
Utredningen gör en bra genomlysning av respektive område. Landstinget ser positivt på flera av de förslag som läggs fram avseende både maskinell dosdispensering och läkemedel för särskilda tillstånd, men ser också behov av vissa förtydliganden och saknar vissa aspekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Yttrande
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna har inbjudits att lämna synpunkter på slutbetänkandet ”Läkemedel för djur, maskinell dos och sällsynta tillstånd - hantering och prissättning”, (SOU 2014:87).
Utredningens uppdrag har varit att göra en översyn av vissa frågor som rör prissättning, tillgång och marknadsförutsättningar inom läkemedels- och apoteksområdet. I detta slutbetänkande behandlas de delar av uppdraget som gäller handel med läkemedel för djur, maskinell dosdispensering av läkemedel och prissättning av särläkemedel.
Landstinget Dalarna har inga specifika kommentarer avseende utredningens förslag kring djurläkemedelshantering.
Utredningen gör en bra genomlysning av respektive område. Landstinget ser positivt på flera av de förslag som läggs fram avseende både maskinell dosdispensering och läkemedel för särskilda tillstånd, men ser också behov av vissa förtydliganden och saknar vissa aspekter.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Innehållsförteckning och sammanfattning av remissen
c) Yttrande | | |
| | |
| | | |   |
5 Revidering av Landstingsstyrelsens reglemente |
Diarienummer: LD15/00929 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Landstingsstyrelsens reglemente, 1 och 32-34 §§ ändras enligt bilaga b), innebärande att landstingsstyrelsens arbetsutskott också ska utgöra personalutskott fr.o.m. den 1 juli 2015.
Under förutsättning att landstingsfullmäktige beslutar enligt punkten 1 föreslår Arbetsutskottet landstingsstyrelsen:
2. Till ordförande i personalutskottet väljs Lena Olsson, till 1:e vice ordförande väljs Ingalill Persson och till 2:e vice ordförande väljs Namn Efternamn.
Sammanfattning:
Med anledning av att Lena Reyiers motion ”Lägg större tyngd på personalfrågorna!” har bifallits, krävs följdändringar i Landstingsstyrelsens reglemente. Förslaget till ändringar i reglementet är en konsekvens av beslutet om att arbetsutskottet också ska utgöra personalutskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på ny lydelse av 1 och 32-34 §§ Landstingsstyrelsens reglemente
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att Lena Reyiers motion ”Lägg större tyngd på personalfrågorna!” har bifallits, krävs följdändringar i Landstingsstyrelsens reglemente. Förslaget till ändringar i reglementet är en konsekvens av beslutet om att arbetsutskottet också ska utgöra personalutskott.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag på ny lydelse av 1 och 32-34 §§ Landstingsstyrelsens reglemente | | |
| | |
| | | |   |
6 Gemensamt kommunalförbund för flygambulansverksamhet i Sverige |
Diarienummer: LD15/01538 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Kommunalförbund bildas tillsammans med samtliga övriga landsting/regioner i Sverige.
2. Förslag till förbundsordning, enligt bilaga b), godkänns.
3. Samverkansavtalet mellan förbundet och Västerbottens läns landsting om det medicinska ansvaret, enligt bilaga c) (bilaga 2 i dokumentet), godkänns och Västerbottens läns landsting tecknar därefter samverkansavtal med berörda landsting
4. Andelskapitalet inbetalas per den 5 januari 2016 enligt bilaga c)
5. Preliminär budget för förbundet, enligt bilaga c) (bilaga 5a i dokumentet), godkänns.
6. 20 % av förbundets fasta kostnader för preliminär budget (för Dalarna 2,69 %, 140 tkr), enligt bilaga c) (bilaga 5b i dokumentet), inbetalas per 5 januari 2016
7. Samverkansnämnden ges i uppdrag att nominera ledamot till förbundets styrelse
Sammanfattning:
Flygplansvård bedrivs idag på ett otillräckligt samordnat sätt över landet. En förbättring har åstadkommits genom att alla landsting utom Region Skåne slutit ett samverkansavtal med Västerbottens läns landsting i avsikt att förbättra koordineringen och finna en kostnadseffektiv framtida lösning. Den politiska styrgruppen för de landsting som har eller avser skaffa luftfartyg för vård föreslår att samverkansavtalet byts ut mot bildandet av ett kommunalförbund för ambulansflyg i Sverige fr o m 2016-01-01.
En samordnad ambulanshelikopterverksamhet följer ett annat spår via det förbund Dalarna, Värmland och Västra Götaland bildat.
Det nya kommunalförbundet avser äga en egen flygplansflotta men överlåta den tekniska delen för flygplansverksamheten på upphandlad entreprenör.
Dalarnas ekonomiska åtagande ökar något men landstingets andel är relativt liten i jämförelse med exempelvis de nordligare landstingen. I gengäld skapas en stadig gemensam lösning för hela landet som har förutsättningarna för både en kvalitativ utveckling av vården och en kostnadseffektiv flygverksamhet.
Den faktiska verksamheten enligt intentionerna med förbundet beräknas starta under första kvartalet 2018. Till dess behöver nuvarande utvecklingsarbete flytta in i det nya förbundet. Förbundets medlemmar föreslås via avgifter redan från 2016 finansiera såväl redan upparbetade som framtida utvecklingskostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förbundsordning
c) Förslag till samverkansavtal mellan förbundet och Västerbottens Läns Landsting (bilaga 2 i dokumentet)
- Sammanställning av remissvar hösten 2014 (bilaga 1 i dokumentet)
- Förteckning över andelskapital för respektive medlem (bilaga 3 i dokumentet)
- Preliminär budget för 2016 samt kalkyl för 2017 och 2018 (bilaga 5a i dokumentet)
- Prismodell för förbundets fasta kostnader (bilaga 5b i dokumentet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Flygplansvård bedrivs idag på ett otillräckligt samordnat sätt över landet. En förbättring har åstadkommits genom att alla landsting utom Region Skåne slutit ett samverkansavtal med Västerbottens läns landsting i avsikt att förbättra koordineringen och finna en kostnadseffektiv framtida lösning. Den politiska styrgruppen för de landsting som har eller avser skaffa luftfartyg för vård föreslår att samverkansavtalet byts ut mot bildandet av ett kommunalförbund för ambulansflyg i Sverige fr o m 2016-01-01.
En samordnad ambulanshelikopterverksamhet följer ett annat spår via det förbund Dalarna, Värmland och Västra Götaland bildat.
Det nya kommunalförbundet avser äga en egen flygplansflotta men överlåta den tekniska delen för flygplansverksamheten på upphandlad entreprenör.
Dalarnas ekonomiska åtagande ökar något men landstingets andel är relativt liten i jämförelse med exempelvis de nordligare landstingen. I gengäld skapas en stadig gemensam lösning för hela landet som har förutsättningarna för både en kvalitativ utveckling av vården och en kostnadseffektiv flygverksamhet.
Den faktiska verksamheten enligt intentionerna med förbundet beräknas starta under första kvartalet 2018. Till dess behöver nuvarande utvecklingsarbete flytta in i det nya förbundet. Förbundets medlemmar föreslås via avgifter redan från 2016 finansiera såväl redan upparbetade som framtida utvecklingskostnader.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Förslag till förbundsordning
c) Förslag till samverkansavtal mellan förbundet och Västerbottens Läns Landsting (bilaga 2 i dokumentet)
- Sammanställning av remissvar hösten 2014 (bilaga 1 i dokumentet)
- Förteckning över andelskapital för respektive medlem (bilaga 3 i dokumentet)
- Preliminär budget för 2016 samt kalkyl för 2017 och 2018 (bilaga 5a i dokumentet)
- Prismodell för förbundets fasta kostnader (bilaga 5b i dokumentet) | | |
| | |
| | | |   |
7 Remissfrihet inom den öppna specialiserade vården |
Diarienummer: LD15/00643 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Remisskravet till öppen specialiserad vård i Landstinget Dalarna tas bort och egen vårdbegäran införs fr o m 2016-01-01.
Sammanfattning:
Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård har initierat en utredning om remissfrihet inom den öppna specialiserade vården. Ny patientlag trädde i kraft 1 januari 2015 som innebär bl a ökad valfrihet inom den öppna vården. Patienten får större möjlighet att välja utförare inom den offentligt finansierade vården. Landstinget Dalarna är ett av få landsting som har kvar remisskravet inom den öppna vården.
Ett avskaffande av remisskravet och införandet av egen vårdbegäran kan leda till minskat antalet besök i primärvården. Egen vårdbegäran innebär dock inte att en patient har rätt att få specialistvård, utan den bedöms på samma sätt som en remiss från läkare. Egen vårdbegäran kan leda till egenvårdsråd, hänvisning till annan vårdnivå eller vårderbjudande. Således innebär ett slopande av remisskrav inte en fri vårdkonsumtion, utan det är det medicinska behovet som styr. Fortfarande kan och kommer primärvården skriva remisser till den specialiserade vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Förvaltningschefen för hälso- och sjukvård har initierat en utredning om remissfrihet inom den öppna specialiserade vården. Ny patientlag trädde i kraft 1 januari 2015 som innebär bl a ökad valfrihet inom den öppna vården. Patienten får större möjlighet att välja utförare inom den offentligt finansierade vården. Landstinget Dalarna är ett av få landsting som har kvar remisskravet inom den öppna vården.
Ett avskaffande av remisskravet och införandet av egen vårdbegäran kan leda till minskat antalet besök i primärvården. Egen vårdbegäran innebär dock inte att en patient har rätt att få specialistvård, utan den bedöms på samma sätt som en remiss från läkare. Egen vårdbegäran kan leda till egenvårdsråd, hänvisning till annan vårdnivå eller vårderbjudande. Således innebär ett slopande av remisskrav inte en fri vårdkonsumtion, utan det är det medicinska behovet som styr. Fortfarande kan och kommer primärvården skriva remisser till den specialiserade vården.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
8 Miljöredovisning 2014 |
Diarienummer: LD15/00576 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen föreslå fullmäktige:
1. Miljöredovisningen för 2014 enligt bilaga b) godkänns
Sammanfattning:
Miljöredovisningen är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljöarbete med utgångspunkt från Landstingsplanen, landstingets miljöplan 2014-2016 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljödata för 2014 har hämtats ur verksamhetsgemensamma system samt inrapporterats från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2014
c) Miljöplan 2014-2016
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Miljöredovisningen är en uppföljning av Landstinget Dalarnas miljöarbete med utgångspunkt från Landstingsplanen, landstingets miljöplan 2014-2016 samt förvaltningarnas miljöredovisningar. Miljödata för 2014 har hämtats ur verksamhetsgemensamma system samt inrapporterats från förvaltningarna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Miljöredovisning 2014
c) Miljöplan 2014-2016 | | |
| | |
| | | |   |
9 Ändring i Landstingsstyrelsens delegeringsbestämmelser |
Diarienummer: LD14/01455 |
Ordförandens förslag:
Arbetsutskottet föreslår landstingsstyrelsen:
1. Under förutsättning att Landstingsfullmäktige beslutar om revidering av Landstingsstyrelsens reglemente, fastställs förslaget till reviderade delegeringsbestämmelser enligt bilaga b).
2. De reviderade delegeringsbestämmelserna ska i sådant fall gälla fr.o.m. 2015-08-01.
Sammanfattning:
Med anledning av att arbetsutskottet ska utgöra personalutskott, krävs att de delegeringar som åligger presidieutskottet, i dess roll som politiskt personalorgan, övergår till personalutskottet. Samtidigt föreslås följande förändringar. Ekonomidirektörens föreslås få mandat att underteckna förbindelser avseende lån som beslutats av landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen. Fastställande av förfrågningsunderlag föreslås övergå från landstingsdirektör/förvaltningschef till avtalschefen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Med anledning av att arbetsutskottet ska utgöra personalutskott, krävs att de delegeringar som åligger presidieutskottet, i dess roll som politiskt personalorgan, övergår till personalutskottet. Samtidigt föreslås följande förändringar. Ekonomidirektörens föreslås få mandat att underteckna förbindelser avseende lån som beslutats av landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen. Fastställande av förfrågningsunderlag föreslås övergå från landstingsdirektör/förvaltningschef till avtalschefen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderade delegeringsbestämmelser för Landstingsstyrelsen
| | |
| | |
| | | |   |
|